ادبیاتفرهنگ و هنر

جواب خودارزیابی درس چهارم علوم و فنون دهم انسانی ☄️ صفحه ۴۵ و ۴۶

پاسخ سوال های درس چهارم «تاریخ ادبیات پیش از اسلام و قرن های اولیه هجری» علوم و فنون ادبی (۱) دهم انسانی

جواب سوالات درس چهارم «تاریخ ادبیات پیش از اسلام و قرن های اولیه هجری» کتاب علوم و فنون ادبی (۱) پایه دهم انسانی که شامل خودارزیابی صفحه ۴۵ و ۴۶ می باشد را در ادامه در بخش آموزش و پرورش ماگرتا برای شما دانش آموز عزیز آماده کرده‌ایم.

پاسخ درس بعدی: جواب درس پنجم علوم و فنون دهم انسانی

جواب خودارزیابی درس چهارم علوم و فنون دهم انسانی

جواب خودارزیابی صفحه ۴۵ درس چهارم علوم و فنون دهم انسانی

۱- چرا به زبان فارسی، «فارسی دری» هم گفته می‌شود؟
زیرا فارسی نو زبان درباری ساسانی، زبان اداری، زبان گفتگو و مکاتبات بوده است.

۲- نمودار زیر را با توجه به آموزه‌های درس کامل کنید.

پاسخ سوالات درس ۴ علوم و فنون ادبی پایه دهم انسانی

۳- عوامل رشد و گسترش زبان و ادب پارسی در این دوره زمانی (قرن‌های چهارم و پنجم هجری) را بنویسید.

با آغاز حکومت سامانیان در آغاز این دوره، موجب گسترش سنت‌های فرهنگی کهن ایرانی و رشد و شکوفایی نظم و نثر فارسی شد. برخی از شاهزادگان سامانی به شاعران و نویسندگان پارسی توجه داشتند که باعث رشد و توسعه ادب و نظم فارسی شد.

همچنین دولت سامانی مترجمان را تشویق می‌کرد تا ادبیات فارسی در مرز های خارج از ایران نیز گسترش پیدا کرد و ‌آثار ادبی مختلفی به زبان فارسی ترجمه شد و به نثر فارسی تبدیل شد. غزنویان برای حفظ حکومت خود مجبور به گسترش زبان فارسی شدند و تا پایان سلطنت مسعود غزنوی به شاعران و نویسندگان اهمیت ویژه ای می دادند.

۴- مهم‌ترین کتاب‌های نثر این دوره کدام اند و چه تأثیری بر وضعیت عمومی زبان و ادب فارسی داشته‌اند؟

شاهنامه ابو منصوری، ترجمه تفسیر طبری و تاریخ بلعمی از مهم‌ترین کتاب‌های نثر این دوره می‌باشند. نثر این دوره مانند شعر فارسی گسترش یافت و کتابهای مختلفی به فارسی دری نوشته شد و نثر این دوره ساده و روان بود و به مسائل تاریخی و حماسی و ملی می پرداخت.

۵- درباره مضامین شعری این دوره توضیح دهید.

مضامین شعری این دوره بیشتر معطوف به واقعیت‌های بیرونی است و مفاهیم ذهنی آنها از آموزه های کلی اخلاقی فراتر نمی رود. روایات، داستان ها و تمثیل ها نیز در شعر این دوره آغاز شد و رایج ترین گونه های شعر فارسی در قرن چهارم و نیمه اول قرن پنجم حماسی، مدحی و غنایی بود. شعر حماسی با اشعار فردوسی به اوج خود رسید.

پس از اشعار عربی، اشعار مدحی رواج یافت و شاعران با مدح و ستایش پادشاهان جایگاه خود را پیدا کردند. شعر غنایی با اشعار رودکی و شهید بلخی استحکام یافت و رشد کرد و شعر تعلیمی نیز در این دوره زاده شد، اما در دوره سلجوقیان تکامل یافت.

۶- قلمرو شعر و نثر فارسی را در این دوره، روی نقشه نشان دهید.

گام به گام سوالات درس ۴ علوم و فنون ادبی دهم انسانی

در شمال ایران تا خوارزم
در شمال شرقی ایران بخارا، سمرقند و مرو تا مرز ترکستان
در شمال غربی ایران، ارمنستان و گرجستان تا مرز کوه های قفقاز و روم شرقی
در مشرق ایران، افغانستان تا مرز پاکستان
در جنوب شرقی ایران تا سر حد هندوستان

پاسخ درس قبلی: جواب درس سوم علوم فنون دهم انسانی
و
جواب کارگاه تحلیل فصل ۱ علوم و فنون دهم انسانی

✅ به پایان جواب خودارزیابی درس چهارم صفحه ۴۵ و ۴۶ علوم و فنون دهم انسانی رسیدیم، جهت مشاهده گام به گام سایر دروستان کافیست نام آن را به همراه عبارت ماگرتا در گوگل جست و جو کنید. همچنین اگر سوالی داشتید حتما آن را از بخش نظرات بپرسید.

موسوی پوران

هم‌بنیانگذار مجله ماگرتا ، زندگی ۲۴ ساعته روی خط آنلاین دهکده جهانی وب . تحلیلگر و متخصص تولید محتوای با ارزش و با کیفیت هستم و ۸ سالی می شود که وارد دنیای دیجیتال شدم. مدیر تیم تحقیق و توسعه شرکت هستم. بالاترین لذت برای من انجام کار تیمی ست.

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سه × سه =