جواب خودارزیابی درس دوم علوم و فنون یازدهم انسانی ✏️ صفحه ۲۳ تا ۲۵
پاسخ و حل سوال های خودارزیابی صفحه 23 ، 24 و 25 درس 2 دو کتاب علوم و فنون ادبی 2 پایه یازدهم انسانی
جواب خودارزیابی درس دوم علوم و فنون ادبی یازدهم انسانی ؛ در این مطلب به پاسخ و جواب سوالات خودارزیابی صفحه ۲۳ ، ۲۴ و ۲۵ درس ۲ دوم «پایههای آوایی» کتاب علوم و فنون ادبی ۲ پایه یازدهم رشته انسانی پرداخته ایم. در ادامه با بخش آموزش و پرورش ماگرتا ، همراه ما باشید.
همچنین بخوانید: جواب خودارزیابی درس اول علوم و فنون یازدهم انسانی
جواب خودارزیابی صفحه ۲۳ ، ۲۴ و ۲۵ درس دوم علوم و فنون ادبی یازدهم انسانی
۱- با خوانش درست ابیات، مرز پایههای آوایی یا ارکان آن را مشخّص کنید و هر پایه را در خانهی خود قرار دهید:
الف) ای خوش منادیهای تو در باغ شادیهای تو / بر جای نان شادی خورد جانی که شد مهمان تو مولوی
ای خش مُ نا | دی ها یِ تُ | دَر با غِ شا | دی ها یِ تُ |
بر جا یِ نان | شا دی خُ رَد | جا نی کِ شد | مه ما نِ تُ |
ب) دلم را داغ عشقی بر جبین نه / زبانم را بیانی آتشین ده وحشی بافقی
دِ لم را دا | غِ عِش قی بر | جَ بین نِه |
زَ با نَم را | بَ یا نی آ | تَ شین دِه |
پ) اسیرش نخواهد رهایی ز بند / شکارش نجوید خلاص از کمند سعدی
اَ سی رش | ن خا هد | رَ ها یی | ز بند |
شِ کا رش | نَ جو یَد | خ لا صز | ک مند |
ت) عنکبوتی را به حکمت دام داد / صدر عالم را درو آرام داد عطار
عَن کَ بو تی | را بِ حِک مَت | دا م داد |
صَد رِ عا لم | را دَ رو آ | را م داد |
ث) بیا تا گل برافشانیم و می در ساغر اندازیم / فلک را سقف بشکافیم و طرحی نو دراندازیم حافظ
ب یا تا گل | بَ رَف شا نی | مُ مِی دَ ر سا | غ رَن دا زیم |
ف لک را سق | ف بش کا فی | مُ طَر حی نُو | دَ رَن دا زیم |
۲- با خوانش درست بیتها، رکنهای آن را مشخّص کنید، سپس خانههایی به تعداد آن، طرّاحی نموده، هر رکن را در خانهٔ خود جای دهید.
الف) یا رب از عرفان مرا پیمانهای سرشار ده / چشم بینا جان آگاه و دل بیدار ده صائب
یا رَ بَز عر | فا ن مَ را پِی | ما نِ ه ا ی سر | شا ر دِه |
چش مِ بی نا | جا نِ آ گا | هُ دِ لِ بی | دا ر دِه |
ب) مکن پیش دیوار غیبت بسی / بود کز پسش گوش دارد کسی سعدی
م کن پی | ش دی وا | ر غی بت | بَ سی |
ب ود کز | پ سش گو | ش دا رد | ک سی |
پ) باران اشکم میدود وز ابرم آتش میجهد / با پختگان گو این سخن، سوزش نباشد خام را سعدی
با را نِ اش | کم می دَ ود | وز اَب رَ ما | تش می جَ هد |
با پخ تِ گان | گو این سُ خن | سو زش نَ با | شد خا م را |
ت) هر کسی را سیرتی بنهادهام / هر کسی را اصطلاحی دادهام مولوی
هر ک سی را | سی ر تی بن | ها دِ اَم |
هر ک سی را | اص ط لا حی | دا دِ اَم |
ث) مرا گه گه به دردی یاد میکن / که دردت مرهم جان مینمایدام فخرالدّین عراقی
مَ را گه گه | بِ در دی یا | د می کن |
کِ در دت مر | هَ مِ جان می | ن ما ید |
۳- با توجّه به آهنگ بیتهای داده شده، با ذوق خود، پایههای آوایی مناسب (غیر از واژههای بیت) را تولید کنید و آن را در خانههای خالی بنویسید.
الف) من که دارم در گدایی گنج سلطانی به دست / کی طمع در گردش گیتیِ دون پرور کنم حافظ
مَن کِ دا رَم | دَر گِ دا یی | از هِـ زا ران | نی بِ دَست |
کِی طَ مَع دَر | ما لِ دن یا | صا دِ قا نی | وَر کُ نَم |
ب) من امشب آمدستم وام بگذارم / حسابت را کنار جام بگذارم اخوان ثالث
مَ نِم شَب آ | صَ وا بت ر ا | نَ ما یش ها |
بِ حا فظ گو | کِ نا رِ جا | م بُگ ذا رَم |
۴- پیامدهای حمله مغولان را بر زبان فارسی در قرن هفتم بررسی کنید.
پاسخ: همانند بسیاری از بخش ها رو به نابودی رفت و بسیاری از ادیبان و شاعران کشته شدند یا فرار کردند ولی یک عامل مثبت هم داشت، با انتقال از خراسان، سبک عراقی که بسیار ارزشمند بود ایجاد گردید.
پاسخ دیگر: وضعیت زبان و ادبیات فارسی در این دوره مثل بسیاری از دانشهای دیگر، با دورههای پیش از خود متفاوت شد و به نوعی دچار سستی و نابسامانی گردید. چرا که بسیاری از دانشمندان و ادیبان کشته و یا متواری شدند. در کنار این عوامل مخرب و منفی در این دوره عوامل مثبتی وجود داشت که رشد زبان و ادبیات فارسی را موجب شد. با انتقال قدرت از خراسان به مرکز ایران زبان و ادبیات فارسی در ناحیه عراق عجم گسترش یافت.
همچنین بخوانید: گام به گام دروس پایه یازدهم متوسطه دوم
توجه: شما دانش آموز پایه یازدهم رشته علوم انسانی می توانید برای دسترسی سریع و آسان تر به جواب تمرینات و سوالات دروس کتاب علوم و فنون ادبی یازدهم متوسطه دوم ، در انتهای عنوان خود عبارت «ماگرتا» را نیز در گوگل جستجو کنید.
✅ در انتها امیدواریم که مقاله جواب سوالات خودارزیابی درس ۲ دوم کتاب علوم و فنون ادبی پایه یازدهم متوسطه دوم ؛ برای شما دانش آموزان عزیز مفید بوده باشد. شما می توانید سوالات خود را در بخش نظرات بیان کنید. 💖