مطلب پیشنهادی :
ad
+
ادبیاتفرهنگ و هنر

جواب درس ۱۵ نگارش ششم 🕵️ میوه‌ی هنر

پاسخ سوالات نگارش درس پانزده نگارش کلاس ششم : حل سوالات صفحه ۹۰ ، ۹۱ ، ۹۲ ، ۹۳ و ۹۴ درس میوه هنر

در این مقاله جواب درس 15 نگارش ششم ، میوه‌ی هنر که شامل املا و دانش زبانی صفحه 90 و 91 ، نگارش صفحه 92 و کارگاه نویسندگی صفحه 93 و 94 درس پانزدهم می باشد را از بخش آموزش و پرورش ماگرتا مطالعه خواهید کرد.

مطلب پیشنهادی: معنی لغات میوه هنر فارسی ششم

پاسخ سوالات نگارش درس 15 میوه هنر کلاس ششم دبستان

جواب املا و دانش زبانی صفحه ۹۰ و ۹۱ نگارش ششم

۱- با توجه به متن شعر، برای هر یک از نشانه ها، واژه مناسب بنویسید.

ص صـ : قصه ، صدای
ق قـ : دهقان ، قصه
هـ ـهـ ـه ه : هیزم ، توده
عـ ـعـ ـع ع : شعله ، عمل

۲- واژه های زیر را از متن درس بیابید و بنویسید.

واژه ای پنج حرفی که حروف چهارم آن «گ» باشد. آتشگر
واژه ای شش حرفی که حرف اول آن «س» باشد. سپیدار
واژه ای پنج حرفی که حرف چهارم آن «ت» باشد. آهسته
واژه ای چهار حرفی که حرف دوم آن «ذ» باشد. گذرد

۳- به نظر شما، چرا پرنده‌ی روبه‌رو را «دارکوب» نامیده‌اند؟

دارکوب یک پرنده است که منقاری قوی دارد و لانه خود را در تنه درخت توسط منقار نوک تیز و قدرتمندش می‌سازد. نام Dryocopus که نام علمی دارکوب است، از دو کلمه یونانی Dryo و Drus به معنی درخت و نوک تیز گرفته شده است. این پرنده در تیره دارکوبان قرار دارد و در خانواده‌های نزدیک به توکان‌ها قرار دارد. به دلیل منقار قوی و تیزش، دارکوب معمولاً درختان را برای جستجوی غذا و ساخت لانه‌هایش تخریب می‌کند.

۴- مخفف واژه‌های زیر را بنویسید.

راه: ره
گناه: گنه
دیگر: دگر

جواب نگارش صفحه ۹۲ درس میوه هنر نگارش ششم

۱- داستان شعر را به نثر ساده بنویسید.

داستان در مورد درخت سپیداری در باغی بود که یک روز به خاطر اینکه با تبر داشتند آن را قطع می کردند ناراحت شد و با اندوه و گریه گفت که از دست هیزم شکن و نجار دیگر برایش شاخ و برگی باقی نمانده است. تبر به او گفت: گناه تو این است که میوه و حاصلی نداری.

تا سحر صدای تبر به گوش می رسد و هیزم زیادی در باغ جمع شد و زمانی که کشاورز با آن هیزم ها، تنورش را روشن کرد، درخت سپیدار با حالت گریه گفت : افسوس که هیزم شدم و روزگار مرا با آتش بدبختی سوزاند. در این هنگام شعله به او خندید و گفت بی ارزشی خودت باعث شد که اینگونه پست و حقیر بشی.

آن شاخه ای که فقط رشد کند و میوه و باری نداشته باشد، فقط سزاوار سوختن است. ثمره انسان، علم ‌و دانش است و اکنون ای انسانی که علم اندوخته ای، زمان نشان دادن علم و هنر است. سخن بدون عمل فایده ندارد و اگر در دنیا همه چی را با آسانی بگذرانی، در روز پاداش گرفتن، کار تو سخت می شود و مزد و پاداشی نخواهی گرفت.

۲- سرنوشت درختی را که امروز تبدیل به میز و نیمکت شده، از زبان خودش در پنج سطر بنویسید.

درختی زیبا در جنگل بودم. درختان دیگری نیز همراه من بریده شده اند. از سرنوشت آنها دیگر خبری ندارم. ابتدا خیلی ناراحت بودم اما اکنون که به میز و نیمکت تبدیل شده ام و باعث می شوم که دانش آموزان راحت تر درس بخوانند خوشحالم. اگر به کاغذ هم تبدیل میشدم باز هم خوشحال بودم. ولی اگر مرا به مبلمان یا دیگر وسایل تزیینی تبدیل می کردند خوشحال نمیشدم. از چوب من خیلی استفاده ها میشود. خیلی ها ما را که هنوز زنده ایم با تبر قطع میکنند. خیلی ها هم شاخ و برگ های مارا می شکنند. خواهش میکنیم به ما احترام بگذارید. به محیط زیست احترام بگذارید.

جواب کارگاه نویسندگی صفحه ۹۳ و ۹۴ درس ۱۵ نگارش ششم

۱- داستان «درخت علم» را بازسازی کنید.

شخصی به پادشاه خبر میدهد که در هندوستان درخت عجیبی وجود دارد که هرکس از میوه ان بخورد هرگز پیر نمیشود.پادشاه یکی از نزدیکان خود را برای یافتن چنین درختی به هندوستان میفرستد.اما او بعد از جست و جوی بسیار چنین درختی پیدا نمیکنید.نا امید میشود و تصمیم میگیرد برگردد اما قبل از اینکه برود با دانشمندی روبه رو میشود و و از این چنین پاسخ میشنود:این درختی که تو به دنبال ان هستی درخت علم است،

۲- شعر «شیر خدا» را به نثر ساده بنویسید.

حضرت علی (ع) برترین مرد عرب بوده و کسی است که در راه خدا همچون یک شیر شجاع می جنگیده. علی با تاریکی شب انس و الفت داشته است. فقط شب است که از رازهای علی باخبر است چون تاریکی محرم رازهای خداوند است. شب صدای دعا و مناجات و عشق علی به خداوند همانند یک چشمه ای که می جوشد شنیده میشد.

دعاها و مناجات های حضرت علی (ع) در گوش مسجد کوفه مانده و آن را از خود بیخود کرده است. خورشید از افق بالا آمده است و سینه ی آسمان را شکافت ولی چشم علی هنوز بیدار بود و خواب نرفته بود. حضرت علی کسی است که شب هنگام برای یتیمان و تهی دستان طعام می برد. او کسی است که شب هنگامی که فهمید برای پیامبر دسیسه کرده اند ، رفت و به جای ایشان خوابید.

در آن سحرگاه شگفت انگیز،حلقه ی در ، دست به دامن علی شد. در ، دست به دامن علی شد که ای علی ار رفتن صرف نظر کن و از من عبور نکن. یا علی عارفان مدهوش ولایت تو هستند. جان عالمیان به فدای تو باد.

۳- دریافت خود را از ضرب المثل «مار گزیده از ریسمان سیاه و سفید می ترسد»، در یک بند بنویسید.

كسی كه تجربه تلخی از چیزی دارد، در زندگی اش در مورد آن مسئله نگران و محتاط می شود. بعضی حوادث آنچنان تاثیر بدی در روحیه انسان می گذارند که حتی با گذشت زمان نیز فراموش نمی شود. شرایطی که به موجب یاد آوردن آن خاطره یا حادثه شود، می تواند در رفتار و عمل شخص تاثیر بگذارد.

🔔 همچنین مشاهده کنید: گام به گام نگارش ششم

✅ درس ۱۵ نگارش ششم از جمله بخش های مهم امتحانی می باشد، ضمن یادگیری خوب این بخش اگر سوالی داشتید می توانید از بخش نظرات از کارشناسان ما بپرسید.

موسوی پوران

هم‌بنیانگذار مجله ماگرتا ، زندگی ۲۴ ساعته روی خط آنلاین دهکده جهانی وب . تحلیلگر و متخصص تولید محتوای با ارزش و با کیفیت هستم و ۸ سالی می شود که وارد دنیای دیجیتال شدم. مدیر تیم تحقیق و توسعه شرکت هستم. بالاترین لذت برای من انجام کار تیمی ست.

‫179 دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

3 × یک =