نقد و بررسی بازی فیفا 20 ، FIFA 20 : مدتی از انتشار بازی مورد انتظار و رقیب PES 2020 ، یعنی فیفا 2020 ، FIFA 2020 می گذرد. الکترونیک آرتز در نسخه جدید بازی خود با اضافه کردن بخش جدید ولتا و ایجاد تغییرات خوب و بهبودهایی در بخش گیم پلی Career و FIFA Ultimate Team توانست طرفداران خود را راضی نگه دارد.
اما آیا تغییرات فیفا 20 به جز بخش جدید ولتا – Volta (فوتبال خیابانی) نسبت به نسخه سال گذشته تا چه حد اندازه بوده است؟ آیا ارزش دارد برای خرید این بازی 60 دلار بپردازیم؟ برای پاسخ دادن به این سوالات ، در ادامه این مقاله از بخش فیلم و بازی ماگرتا به نقد و بررسی تخصصی بازی فیفا 20 ، FIFA 20 می پردازیم ، پس در ادامه با ماگرتا همراه باشید.
نقد و بررسی بازی فیفا 20 ، FIFA 20
چند سالی است که راضی کردن طرفداران سری بازی ورزشی FIFA بسیار سخت شده است و انتظارات هر سال از سال قبل بیشتر میشود که خب مسلما حق همیشه با طرفداران سری است. شاید بدون اغراق بتوان گفت که کیفیت نسخههای منتشر شده بر روی این نسل از کنسولها حتی نزدیک به کیفیت شمارههای 10 تا 14 نسل قبل این سری بازی پر فروش و محبوب نمیشود. نوک پیکان انتقادات نیز همیشه بر روی بخشهای تکنفره و آفلاین بازی بوده است و در راس این انتقادات بخش Career قرار گرفته است. لازم به ذکر دوباره نیست که از زمان تولید و شکوفا شدن بخش آنلاین Ultimate Team که به عبارتی همان بخش قمارخانه و Microtransaction بازی است عمده توجهات و تمرکز تیم سازنده FIFA معطوف به همین بخش شده است و انگار دیگر یادشان رفته بود که بخشهای دیگری نیز وجود دارد و آن هم فقط بخاطر سود آوری شدید و بیش از اندازه این بخش آنلاین بوده است.
حال امسال تیم EA Canada سعی کرده است دل هواداران بخشهای تکنفره و آفلاین خود را نیز دوباره بدست آورد و این پروژه را با معرفی بخش جدید Volta که بلواقع میتوان گفت، فرزند ناخلف سری بازی FIFA Street است، شروع کرده است، همچنین تغییراتی بنیادین نیز به گفته خود تیم سازنده به بخش Career اضافه شده است که قرار استعمق بیشتری به آن داده و تجربه لذت بخشتری نسبت به نسخههای قبل ارائه دهد. حال با ما همراه شوید تا ببینیم یا FIFA 20 توانسته است همان نسخهای باشد که طرفداران از سال 2015 منتظر آن بودهاند یا باز هم باید امیدوار شویم که حداقل شاهد نسخهای انقلابی در نسخه کنسولهای نسل بعدی باشیم.
در یک بازی عرضه سالانه مطمئنا کمتر چیزی که باید به آن توجه شود گرافیک آن است، زیرا این نوع از بازیها معمولا سعی میکنند در همان نسخههای ابتدایی ارائه شده در اوایل تغییر نسل بخش ظاهری قابل قبولی را به مخاطبانش ارائه دهند و هر سال با بروزرسانیهای کوچک آن را زنده نگه دارند و سپس به سراغ نسل بعد رفته و همین روند را ادامه دهند و مطمئنا FIFA 20 نیز از این قاعده مستثنا نیست اما با این وجود قابل اشاره است که بگوییم این نسخه به بالاترین حد بلوغ خود در مباحث گرافیکی و انیمیشنی رسیده است و طراحی چهره بازیکنان معروف و مهم به خوبی و با دقت ترسیم و موشن کپچر شده است هرچند نبود چهره بازیکنانی به مانند Daniel James، Nicolas Pepe و یا Joao Felix بسیار عجیب است اما در کل FIFA در این بخش نمره قابل قبولی میگیرید.
بررسی بخش گیم پلی بازی فیفا 20 ، FIFA 20
از همان اولین لحظاتی که به تجربه FIFA 20 مشغول شوید(به شرط آنکه نسخه های قبلی را نیز تجربه کرده باشید)، اولین تغییر را در این نسخه حس خواهید کرد. کمتر شدن سرعت، روند و ریتم بازی. در نسخه FIFA 19 شاهد این مسأله بودیم که جریان مسابقات و روند کلی گیم پلی، شاهد کمتر شدن کلی سرعت نسبت به نسخه FIFA 18 بود و در کل با فوتبالی کند تر طرف بودیم. در FIFA 20 نیز این اتفاق به نوعی تکرار شده است. سرعت حرکات و جابه جایی بازیکنان به صورت کلی کاهش یافته و شکلی کند تر به خود گرفته است.
جابه جایی بازیکنان و انتقال توپ نیز شاهد کاهش سرعت و ریتم بوده است. شاید در دید اول این نکته آنچنان مشهود و ملموس نباشد، اما پس از یکی دوبار تلاش برای آغاز حملات سرعتی یا ضدحمله های برق آسا، به خوبی متوجه خواهید شد به مانند نسخه های قبل لزوما امکان حملات فوق العاده سریع و برق آسا وجود ندارد.
این کاهش سرعت و ریتم در چند قسمت بیش تر از بقیه بخش ها تاثیر خود را نشان می دهد. بخش اول ضد حملات است. در FIFA 19 یا نسخه های قبل تر، معمولا بازیکنان با توانایی سرعت (Sprint Speed) و شتاب (Acceleration) بالا، می توانستند به راحتی تبدیل به کابوس برای مدافعان و تیم رقیب شوند. ضد حملات سریع، فضاسازی مناسب و در نهایت پاس هاس عمقی بلند، به راحتی به بازیکنان پر سرعتی چون Sterling, Bale یا دیگر ستاره های پر سرعت این امکان را می داد تا با فرار به پشت مدافعین، به راحتی خود را در شرایط تک تک به تک قرار دهند و از آنجایی که سرعت این بازیکنان زیاد بوده و ریتم و سرعت کلی گیم پلی نیز در سطح بالایی قرار داشت، این مهاجمان یا بال های کناری، می توانستند ده ها متر بین خود و مدافعان حریف فاصله بیاندازند!!! این مسأله بعضا می توانست به کابوس بازیبازانی تبدیل شود که به صورت همه جانبه حمله می کنند. زیرا یک ضد حمله نصف و نیمه در کنار یک پاس عمقی مناسب، می توانست به راحتی دروازه آنان را باز کرده و تلاش های آنان را بی ثمر سازد.
اما در FIFA 20, به علت کاهش کلی سرعت و روند بازی، این مسأله کمتر به چشم می خورد. البته این نکته اصلا به این معنی نیست که دیگر شاهد ضدحملات مرگبار و خطرناک نخواهیم بود، بلکه به صورت کلی کمی خطر و احتمال گل شدن ضد حملات سرعتی کاهش یافته و تعادل نسبی در این بخش ایجاد شده است. مورد بعدی که کاهش سرعت بازی روی آن تاثیر گذاشته، نفوذ و هجوم از جناحین است.
به علت کمتر شدن سرعت حرکات و انتقال توپ، کمتر شاهد نفوذ های انفرادی و انفجاری در جناحین خواهیم بود، دلیل آن هم این است که مدافعان و بازیکنان تیم حریف، از شانس بالایی بزای توپ ریایی برخوردارند و سرعت کمتر، بدین معنی است که استارت های انفجاری با مسافت طولانی شانس بالایی برای خراب شدن خواهند داشت.
و بخش سوم که کاهش سرعت بازی روی آن تاثیر گذاشته، بخش دفاعی بازی است. در کل در عناوین مختلف FIFA, معمولا حمله کردن، نفوذ کردن و به طور کلی گل زدن، به مراتب راحت تر از امور دفاعی و سازماندهی مناسب در مقابل حملات حریفان بوده است.
چون آنقدر روش، تاکتیک و برنامه برای گلزنی وجود دارد که دست بازیبازان برای حمله و نفوذ بسیار باز است. از طرف دیگر مشکلات هوش مصنوعی و ضعف های مدافعان در اموری مانند یارگیری (Marking) و قطع توپ (Interception), کار دفاع را بیش از پیش سخت کرده بود. اما در FIFA 20, کمتر شدن سرعت و ریتم بازی باعث شده امور دفاعی کمی راحت تر و آسان تر شود. طبیعی است وقتی مهاجمان تیم حریف سرعت کمتری داشته باشند و ریتم بازی هم متوسط باشد، امکان قطع توپ، توپ ربایی یا دور کردن توپ بسیار بیشتر خواهد بود.
البته بدیهی است قدرت و توانایی های بازیکنان هر تیم نیز نقش بسیار پر رنگی در این زمینه ایفا می کند. بدیهی است که عبور و جا گذاشتن مدافعانی جون Van Djik و Ramos که قدرت قطع توپ و قدرت بدنی بالایی دارند، بسیار سخت تر از مدافعان معمولی است. و البته این امر در مورد مهاجمان و مهره های هجومی نیز صدق می کند.
اما تغییر دیگری که امسال شاهد آن بوده ایم، کاهش دقت پاس ها در جریان بازی است. اگر قصد انجام پاس کاری های پرتعداد و کوتاه در مناطق مختلف زمین را در FIFA 20 داشته باشید، به سرعت متوجه خواهید شد که در هنگام پاس سوم یا چهارم احتمال از دست رفتن توپ و مالکیت بسیار بالاست. دلیل این امر نیز این است که اولا مقصد پاس ها شکلی دستی تر به خود گرفته انذ و ارسال پاس برای هم تیمی های خود، لزوما به بهترین قسمت ممکن جهت کنترل توپ توسط آنها منتهی نخواهد شد و دوما قدرت و سرعت پاس ها نیز کمی کاهش یافته که همین مسأله در برخی لحظات ممکن است به قیمت لو رفتن توپ تمام شود.
این تغییر کلی در سیستم پاس کاری و انتقال توپ، ممکن است برخی بازیبازان را هنگام تجربه FIFA 20 دچار مشکل کند، چون این دسته بازیبازان به روش دقیق تر و آسان تر پاسکاری نسخه یا نسخه های قبل عادت دارند به همین دلیل ممکن است کمی برای وفق دادن خود با تغییرات جدید نیاز به زمان داشته باشند.
اما به شخصه فکر می کنم این تغییرات ایجاد شده در سیستم پاس کاری، دقت پاس های ارسالی و موارد مختلف دیگر، نکته ای مثبت محسوب می شوند. به دلیل این که تغییرات انجام شده در انتقال توپ و پاسکاری در FIFA 20, هر چند گسترده، انقلابی یا زیاد نیستند، اما روند کلی مسابقات و انتقال توپ و ارسال پلس ها را کمی به واقعیت نزدیک تر ساخته اند. البته این حرف بدان معنی نیست که دیگر از پاسکاری های عجیب و بعضا اعصاب خورد کن یا نفوذ های غیر واقعی خبری نیست، نه بلکه به طور کلی کمی روند مسابقات و پیش روی دو تیم به حالت واقع گرایانه نزدیک تر شده است.
اشاره به این نکته نیز کاملا ضروری است که با وجود تغییرات یاد شده در بخش سرعت کلی گیم پلی و ریتم بازی و همچنین تغییرات بخش پاسکاری و انتقال توپ، همچنان تنظیم ویژگی های مختلف مانند سرعت پاس ها، دقت پاس ها، شتاب بازیکنان، دقت شوت ها و موارد دیگر به طور دستی قابل تغییر اند و به طور کلی مواردی که تا به اینجا اشاره کرده ایم، با در نظر گرفتن شرایط معمولی و پیش فرض قابل مشاهده هستند.
حالت timed finishing بازی فیفا 19 نیز در این نسخه نیز وجود دارد و در فرمول گیم پلی سنتی فیفا تحول خوبی ایجاد میکند. همچنین باید به تکلهای کنترل شده اشاره کنیم که باعث میشود بازیکنان در زمینه دفاعی، عملکرد بهتری داشته باشند.
اما هسته گیم پلی تغییرات دیگری نیز داشته است. بازی دارای یک سیستم هوش مصنوعی جدید به نام هوش فوتبال (Football Intelligence) است که باعث میشود رقبای کامپیوتری شما با سبک متفاوتی فوتبال بازی کنند.
در واقع تیم رقیب شما حالا با شعور و درک بالاتری فوتبال بازی میکند و در زمینه دفاعی پرخاشگر و آزار دهندهتر است. اگر چه در نهایت، شاید این سیستم به آن قدرتمندی که انتظار دارید، نباشد. به نظر میرسد که بازی با هوش مصنوعی (خصوصا بر روی درجه سختی لجندری)، کمی ملایم سازی شده و همانند فیفا 19، تیم حریف به شکل افراطی، قدرتمندانه و بدون نقص بازی نمیکند.
اما ضربات ایستگاهی کاملا دستخوش تغییر و به عبارت دیگر از نو طراحی شده است. مکانیزم جدید ضربات شروع مجدد، یادآور برخی از الگوریتمهای قدیمی فیفا است که به نوعی پیشرفتهتر شده. حالا دایره کوچکی روی دروازه حریف نقش میبندد که مقصد توپ را نشان داده و باید توسط بازیکن و به وسیله آنالوگ تنظیم شود. مشکل کار جایی است که چپ یا راست دادن کامل آنالوگ باعث میشود هدف از چارچوب خارج شود؛ بنابراین برای نگه داشتن توپ روی تور دروازه حریف میبایست به آرامی و با فشار کم آنالوگ را به جهات مورد نظر حرکت دهیم و خب این کار واقعاً سخت است (خصوصا اگر کنترلری مستهلک داشته باشید).
بعد از زدن ضربه، با استفاده از آنالوگ سمت راست میتوان به توپ قوس داد و حرفهایتر شوت زد. با وجود دشواریهای این مکانیزم، اگر بتوانید به سیستم جدید مسلط شوید، دیگر هیچکس توانایی مقابله با ضربات ایستگاهی شما را نخواهد داشت و اغلب شوتهایتان وارد گل خواهد شد.
نکتهای که به نظر من رسید اما دقیقا نمیدانم باید آن را در دسته باگ قرار داد یا یک ویژگی جدید از گیم پلی، حرکت نکردن خود به خود بازیکنان به سمت توپ است. به عنوان مثال قبلا چنانچه توپی در گوشهای از زمین رها میشد، نزدیکترین بازیکن خود به خود به سمتش حرکت میکرد و شما جهت بعدی را آغاز میکردید. اما در فیفا 20 شما میبایست بازیکن را به سمت توپ حرکت دهید تا پا به توپ شود و بعد نقشه بعدی را بریزید.
بررسی بخش جدید ولتا – Volta بازی فیفا 20 ، FIFA 20
اما اصلا حالت ولتا، چه ویژگیهایی دارد؟ اول از همه اینکه ولتا شامل یک بخش داستانی میشود؛ بخشی که در آن باید بازیکن خودتان را با ظاهر دلخواه بسازید و با انواع و اقسام آیتمهایی که در دسترس قرار دارند وی را شبیهسازی کنید. پس از آن کارتان را از یک انبار که حالا تبدیل به زمین فوتبال خیابانی شده شروع خواهید کرد و به مرور با طی کردن مراحل ترقی همراهبا تیمتان، درنهایت وارد مسابقات جهانی فوتبال خیابانی خواهید شد.
بخش داستانی ولتا، به مراتب داستان و روایتی بهتر در مقایسه با حالت Journey نسخههای قبلی دارد و اتفاقاتی که در جریان آن رخ میدهند، روابط بین شخصیت شما با همتیمیهایش و مواردی از این دست حداقل در حد بخش داستانی یک بازی ورزشی قابل قبول و رضایتبخش هستند.
از آن مهمتر اما روند کلی بخش داستانی بازی است که در آن حالتهای جزئیتر فوتبال خیابانی موجود در بازی مثل حالت سه دربرابر سه یا چهار دربرابر چهار را تجربه خواهید کرد و حتی با شکست دادن تیمهای حریف، قادر خواهید بود یکی از بازیکنان آنها را بهخدمت بگیرید.
حتی به مرور زمان و با کسب امتیار در بازیها، میتوانید شخصیتی را که ساختهاید ارتقا بدهید و مثلا دقت شوتهای وی یا کیفیت حرکات تکنیکیاش را بهتر کنید. داستان قابل قبول و وجود تنوع خوب در زمینه گیمپلی، بخش داستانی ولتا را که خیلی هم طولانی نیست به تجربهای سرگرمکننده تبدیل کرده که البته یک مشکل عجیب هم دارد و ظاهر دروازهبان اکثر تیمهای حاضر در بازی، یکسان و دقیقا به شکل دروازهبان تیم شما است!
ولی هرچقدر هم بخش داستانی ولتا کیفیت خوبی داشته باشد، نهایتا بخشی است که ارزش تکرار دوباره ندارد و اگر صرفا تجربه ولتا محدود به حالت داستانی میشد، این بخش هم پس از چند ساعت برای همیشه به دست فراموشی سپرده میشد. اما خوشبختانه این اتفاق رخ نداده و درکنار حالت داستانی، شاهد بخشهای ولتا لیگ و ولتا تور هم هستیم که مخصوصا اولی با ساختاری شبیه به قسمت سیزن تیم شما را دربرابر تیم بازیکنان واقعی قرار میدهد تا در رقابتی آنلاین برای رسیدن به پیروزی و در ادامه رسیدن به دیویژنهای بالاتر این بخش تلاش کنید.
ترکیب وجود چنین حالت رقابتی با گیمپلی واقعا خوب بخش ولتا، باعث خلق شدن حالتی در بازی شده که میتوان به آن هم دید تفریحی و هم رقابتی داشت و درکنار تمام بخشهای دیگر در طول سال وقتی را هم برای آن در نظر گرفت؛ مخصوصا که بازی سیستم جوایز خوبی هم دارد و با انجام دادن کارهای مختلف میتوانید آیتمهایی مثل لباس، کفش و موارد دیگر را بهدست بیاورید. اما اصلیترین و مهمترین نکته در رابطه با بخش ولتای بازی، بدون شک گیمپلی آن است.
اگر ویدیوهای منتشرشده از نسخه بتای محدودی بازی را دیده باشید، احتمالا متوجه شده بودید که گیمپلی بخش ولتا بیش از حد شبیه به گیمپلی فوتبال معمولی بازی بهنظر میرسید و صرفا انگار کمی مقیاس زمین مسابقه کوچکتر شده بود. اما خبر خوب اینکه EA احتمالا با بازخوردهایی که پس از آن نسخه گرفته، توانسته در نسخه نهایی ماهیتی منحصربهفرد به گیمپلی بخش ولتا ببخشد.
مسابقات ولتا، خود به حالتهای جزئیتری مثل سه دربرابر سه، با یا بدون دروازهبان و حتی فوتسال تقسیم میشوند که خب بازی کردن هرکدام از آنها حس متفاوتی نسبت به دیگری دارد. برای مثال در حالت فوتسال، مسابقات داخل سالنهای ورزشی رسمی بازی میشوند که هر تیم یک دروازهبان و چهار بازیکن دارد و در نقطه مقابل در حالت سه دربرابر سه بدون دروازهبان هم هر تیم سه بازیکن دارد و مسابقات در زمینهای کوچک فوتبال خیابانی بازی میشوند و اگر دیوار را فعال کنید، حتی چیزی به اسم اوت شدن توپ هم وجود ندارد و میتوانید از دیوار هم برای پاسکاری استفاده کنید.
جدا از این چنین تفاوتهایی بین حالتهای مختلف ولتا که تجربه منحصربهفردی در هریک از آنها خلق میکند، مسابقات این بخش در مجموع سرعت بالاتری نسبت به فوتبال معمولی دارند و پاسکاریهای سریع، حرکات نمایشی که بخشی از ماهیت و ذات فوتبال خیابانی هستند و شوتهایی که بهدلیل کوچک بودن دروازهها در این بخش دقت زیادی را میطلبند، همه و همه دست به دست هم دادهاند تا اوقات مفرحی را در بخش ولتا داشته باشید.
مخصوصا اگر همراه با یک دوست به شکل آفلاین مسابقات این بخش را تجربه کنید و باهم تیم تان را کنترل کنید؛ امکانی که حتی در بخش داستانی هم وجود دارد و مثلا هر بازیکن میتواند یکی از بازیکنان تیم را کنترل کند یا اینکه به صورت مشترک کل تیم را باهم کنترل و بین بازیکنان سوییچ کنید.
در مجموع ولتا فوتبال را میتوان تنوعی جذاب در فیفا 20 دانست که تماماً ماهیتی سرگرمکننده داشته و حسابی هم لذتبخش است. موزیکهای ریتمیک مسابقات و فضاسازی زمینهای بازی به همراه صدای لغزیدن کفش بازیکنان روی سطح زمین لحظات جذابی را برای کاربر فراهم میکند که باعث میشود فراموش کنیم در گذشته فیفا استریتی هم در کار بوده.
هرچند به اعتقاد من اصل سرگرمکنندگی ولتا در تجربه چندنفره و بدون دغدغه آن است. خط داستانی که برای مدتی جذاب خواهد بود و تورنمنتهای آنلاین هم بیشتر سبک رقابتی به خود گرفته و برنده شدن بعد از چند نوبت حالت حیاتی به خودش میگیرد و اعصاب را درگیر خودش میکند. اما کافی است یکی از دوستان روی مبل کنار دستتان بنشیند و بتوانید با خنده و لذت ساعتهای زیادی سرگرمی داشته باشید و از لحظات شیرین ولتا فیلم یادگاری بگیرید.
بررسی بخش Career و Ultimate Team بازی فیفا 20 ، FIFA 20
بخش Career نیز از این موج تغییرات در امان نمانده و حال شما در ابتدای کار میتوانید بصورت کامل شخصیت خودتان را بسازید، هم مرد و هم زن، و هدایت تیم مورد علاقهاتان را بر عهده بگیرید. با توجه به تجربیات تیم سازنده از بخش Journey حال شما در کنفرانسهای مطبوعاتی با دیالوگهای متفاوتی روبرو میشوید که تاثیرات متفاوتی را بر روی تیم و نوع روحیه و رابطهاتان با بازیکنانتان رقم میزند. موردی که شاید در سری بازی FIFA جدید باشد اما در اکثر بازیهای ورزشی چند سالی است وجود دارد.
اما این تغییرات ریز که تاثیر زیادی نیز به تجربه شما از بازی اضافه نمیکنند نکته حائز اهمیت این بخش نیستند، بلکه وجود ایراداتی که ریشه آنها برمیگردد به بازی 3 سال پیش یعنی FIFA 17 قابل اشاره ترین موضوعات این بخش پرطرفدار برای دوستداران حالت تک نفره است. بزرگترین باگ و اشتباه الگوریتمی بازی که بسیار خنده دار نیز است، سقوط کردن تیمهای بزرگ و قوی در همان فصول ابتدایی بازی شما است و آن هم به این دلیل که همیشه با ترکیبهای دوم و سومشان بازی میکنند!
بله خنده دار بنظر میرسد که تیمهای به مانند رئال مادرید و بارسلونا و یوونتوس ( یا بهتر است بگوییم پیمونتو کالچو!) در فصل دوم شما در کریر باید مسابقات خود را در دستههای دوم لیگشان شروع کنند. مشکلی که حتی در نسخه FIFA 17 نیز وجود داشت و تیم سازنده سعی کرد با پچ آن را حل کند که در آن زمان نیز بصورت کامل موفق به رفع این ایراد نشدن. مشکل نیز برمیگرد به الگوریتمهای مسخره بازی برای استفاده از ترکیبهای چرخشی در مسابقات که هم اکنون در زمان نگارش این مقاله نیز استدیو EA اعلام کرده که از وجود این مشکل با خبر است و سعی در برطرف کردن آن دارد.
اما این تنها مشکلات بخش Career نیست، بعنوان مثال مشکل مسخره دیگری که وجود دارد، اگر شما قبل از انجام یک مسابقه با یک بازیکن به توافق برسید اما خرید آن را قطعی نکنید، در طول مسابقه پیش رو آن بازیکن در وسط زمین حضور پیدا میکند و تا مسابقه تمام شود همانجا میماند! مشکلاتی خنده دار که نباید در یک بازی سالانه که پایه آن چندین سال است ثابت است وجود داشته باشد.
در همین حین تنها بخش تقریبا بدون عیب و ایراد بازی البته اگر از ایرادات همان پرداختهای درون برنامهای بگذریم، بخش جذاب Ultimate Team است که طرفداران و معترضان مخصوص به خودش را دارد اما به قدری سوددهی این بخش بالاست که مطمئنا در آغاز ساخت هر نسخه اولین کاری که تیم سازنده انجام میدهد، رفع کردن مشکلاتش و بهبود بخشیدن به تجربه کلی این بخش است. حالتی جذاب و جدید نیز به Ultimate Team با نام Seasons اضافه شده است که با انجام کارهای مختلف و کسب تجربه یا همان XP در پایان هر Season جوایزی را برای شما در نظر میگیرد، از بازیکنان معروف و بزرگ قرضی گرفته تا دیگر موارد.
بخش FIFA Ultimate Team که به صورت FUT اغلب از آن یاد می شود، یکی از محبوب ترین بخش های هر ساله عناوین FIFA به شمار می آید. در نسخه امسال شاهد حفظ شدن ساختار کلی FUT در کنار اضافه شدن برخی جزئیات به این بخش بوده ایم. برای مثال Objective های مختلفی به صورت فردی یا گروهی جهت تکمیل کردن وجود دارند که تکمیل و پیشرفت هر کدام از آنها باعث پیشرفت و تکمیل Group Objective می شود و در ادامه تکمیل Group Objective جوایز و پاداش های ارزشمندی را به همراه خواهد داشت. همچنین با پیشرفت بیشتر و تکمیل اهداف مختلف، جوایز و پاداش ها نیز با ارزش تر می شوند.
اما بلاشک بهترین بخش اضافه شده به بخش Ultimate امسال، بخش FUT Friendly است. در این بخش همانطور که از اسمش نیز مشخص است، می توانید با تیم خود به صورت دوستانه آنلاین یا Offline و Local به انجام بازیهای دوستانه بپردازید. نکته مثبت این بخش این است که انجام بازیهای دوستانه در قالب این بخش هیچگونه Contract یا Fitness را مصرف نمی کند و همچنین کارت قرمز ها و مصدومیت ها نیز به بازیهای بعدی و رسمی انتقال پیدا نمی کنند.
FUT Friendly می تواند فرصت بسیار مناسبی برای تمرین و آماده سازی با تیمتان باشد و شما را برای مسابقات رسمی و سخت آماده سازد. همچنین شاهد یکسری آیتم ها و موارد شخصی سازی جدید تر و کامل تر برای شخصی سازی تیم نیز هستیم که البته نکته خاصی در این بخش برای توضیح دادن وجود ندارد.
بررسی ضعف ، باگ ها و سایر تغییرات بازی فیفا 20 ، FIFA 20
طراحی چهره ها هنوز هم جای کار دارد
علی رغم قول های فراوان الکترونیک آرتز (EA) مبنی بر پیشرفت اسکن چهره بازیکنان، اما طراحی فیس ها هنوز هم ایرادات فراوانی دارد. به جرات می توان گفت که PES 2020 از این لحاظ چند درجه بهتر از FIFA 20 عمل کرده است. بدون شک اگر این وضع در FIFA 21 هم برقرار باشد و کونامی و PES همین روند رو به رشد و فوق العاده خود را ادامه دهند، باید شاهد ترک طرفداران فیفا از این سری باشیم. این چندمین سال متوالیست که الکترونیک آرتز قول درست شدن طراحی چهره ها را می دهد، اما نتیجه چیز دیگریست.
باگ های پرتعداد فراوان که البته عادی شده است!
کافیست سری به شبکه های اجتماعی و صفحات مربوط به گیم بزنید. می بینید که در بخش فان این صفحات پر شده است از باگ های بازی فیفا. اینطور که به نظر می رسد، باگ های آزاردهنده و گاها خنده دار، رابطه ای ناگسستنی با سری بازی FIFA دارد. یکی از عجیب ترین باگ های FIFA 20 مربوط می شود به بخش Career Mode که اتفاقا قبلا در رابطه با آن در سایت صحبت کردیم. این باگ بدین صورت است که گاهی اوقات نتایج تغییر می کند و اتفاقاتی از این دست رخ می دهد.
متاسفانه باگ های فراوان لطمه بزرگ و جدی به لذت کاربر از بازی وارد می کند. همچنین لازم به ذکر است سر همین باگ ها، خیلی از طرفداران این بازی را تحریم کرده اند.
اما با اینکه EA امسال لایسنس تیمی مثل یوونتوس را از دست دادن و باید به دیدن این تیم به اسم پیمونته کالچیو و با لباسهای عجیب در بازی عادت کنید، اما اگر واقعبین باشیم وضعیت لایسنس کلی بازی هنوز هم آنقدر عالی است که نمیتوان این مورد را ایراد بزرگی برایش دانست. لیگهای بزرگ و کوچک مختلفی در بازی وجود دارند و مکمل آنها هم تنوع خیلی خوب در زمینه ورزشگاهها است که انصافا هم همگی به شکل خوبی و منحصربهفردی طراحی شدهاند.
استفاده از انیمیشنهای منحصربهفرد برای شروع مسابقات لیگهای بزرگی مثل انگلیس، آلمان و اسپانیا مثل سالهای گذشته در این نسخه هم در نظر گرفته شده است و رقابتهای لیگ قهرمانان هم با اینکه موردی جدید در بازی نیستند اما با اتمسفر خاص خود برگزار میشوند و نشان میدهند که الکترونیک آرتز کماکان در ارائه تجربهای چشمنواز از مسابقات فوتبال موفق است؛ حتی با وجود اینکه کلیت گرافیکی بازی تغییر زیادی نسبت به سال پیش نداشته و صرفا شاهد یک سری پیشرفتها در زمینه طراحی ورزشگاهها و تماشاگرها و همینطور اتمسفر کلی آنها هستیم و البته شرایط آب و هوایی مختلف هم از نظر بصری بهتر از قبل شدهاند.
به اینها باید گزارشگرهای بازی را هم اضافه کنیم؛ جایی که دو تیم گزارشگری انگلیسی بازی کماکان به نحو احسن کارشان را انجام میدهند و مخصوصا در رقابتهای آنلاین بازی صدا و گزارش آنها میتواند هیجان بازی را بیشتر هم بکند.
در بخش Overall ها هم تغییرات مثبت زیادی قابل مشاهده است ؛ طبق روال هر سال مسی و رونالدو و نیمار در صدر بهترین ها قرار دارند ، امسال اما هازارد ستاره ی جدید رئال چهارمین بازیکن برتر است.
هر ساله منتقدین به فیفا انتقاد میکردند که چرا نویر باید بهترین گلر باشد وقتی چند سالی است شدیدا افت کرده ؟ امسال اما این مشکل هم رفع شده است ، یان اوبلاک بهترین و سپس تراشتگن دومین گلر برتر حال حاضر بازی هستند و نویر در رده ی پنجم قرار دارد !!!
ویرجیل فن دایک هم با نمایش های خیره کننده ی خود به اورال ۹۰ رسیده است ، اما تقریبا همیشه هافبک های دفاعی که به قولی مظلوم ترین بازیکنان هستند – بازی شان دیده نمیشود و نزد هواداران خیلی محبوب نیستد ، از جایزه های شخصی هم برایشان خبری نیست و فقط نزد منتقدین جایگاه ویژه ای دارند – اورال های کمی داشتند اما امسال این موضوع هم تا حدودی رفع شده ؛ کانته و بوسکتس با اورال ۸۹ این موضوع را ثابت میکنند !!
موضوع دیگر این است که به طور کلی اورال ها افزایش داشته اند و چند درصدی میانگین درصدی بالاتر آمده است ، توجه ویژه بازی به چند بازیکن هم خیلی جذاب است ؛ کولیبالی مدافع ناپولی با اورال ۸۹ ، کیلیان امباپه با اورال ۸۹ ، سادیو مانه و رحیم استرلینگ با اورال ۸۸ ، برناردو سیلوا و لاپورت با اورال ۸۷ کاملا این موضوع را ثابت میکنند که در اورال های امسال فرم بازیکن اصلی ترین عامل بوده و نه تیم و موفقیت های قبلی آن بازیکن.
جمع بندی بررسی بازی فیفا 20 ، FIFA 20
بصورت کلی FIFA 20 یک پارادوکس کامل است، هم آن چیزی است که باید باشد و هم دقیقا بازی فوتبالی است که سالها منتظرش بودیم و هنوز ساخته نشده است، بازی که در بطن اصلی گیم پلی با وجود اینکه هنوز نیاز به کار دارد ولی مفرح و سرگرم کننده است. مشکلات هنوز هم با هسته اصلی بازی دست و پنجه نرم میکنند. اضافه شدن Volta یا همان فوتبال خیابانی شاید جالبترین و بهترین نکته FIFA 20 نسبت به نسخههای قبلتر باشد اما هنوز مشکلات در بازی وجود دارند و هنوز هم آزار دهنده و مزاحم هستند.
- اضافه شدن بخش جدید ولتا فوتبال – Volta (فوتبال خیابانی)
- ویژگی های جدید بخش FUT و Career
- انیمیشن های حرکتی بازیکنان در سطح مطلوبی قرار دارند
- بخش Ultimate Team همچنان تا حد زیادی تحت تاثیر برداخت های درون برنامه ای می باشد
- مشکلات و باگ های گاه و بیگاه هوش مصنوعی بازیکنان و دروازه بانان
- تغییرات نچندان زیاد در بخش گیم پلی
- طراحی نامسناب چهره ی اکثرا بازیکنان
یا pes2021 روی این سیستم میاد بدون لگ ؟
با لگ اچرا می کند.
روی حالت low هم لگ دارد؟
سلام سیستم من fifa 20 بدون لگ میاره ؟؟
اگه بدون لگ میاره رو چه حالت و رزولویشنی ؟؟
رم 10 گیگ
پردازنده مرکزی اینتل سری Haswell مدل Core i5-4670
کارت گرافیک ای فاکس مدل Geforce GT 730-4GB GDDR3
میاره FIFA20 بدون لگ ؟
سلام بله بدون لگ اجرا می شود.