سبک زندگی

جواب فعالیت های درس ۹ مطالعات اجتماعی هفتم ؛ صفحه ۴۴ و ۴۶ و ۴۷ و ۴۸ و ۴۹

گام به گام درس نهم (9) مطالعات اجتماعی هفتم - پاسخ فعالیت‌های صفحه 44 و 46 و 47 و 48 و 49 درس من کجا زندگی می‌کنم؟

پاسخ فعالیت های درس نهم ۹ مطالعات اجتماعی هفتم ؛ در این نوشته پاسخ سوال های صفحه ۴۴ و ۴۶ و ۴۷ و ۴۸ و ۴۹ درس نهم «من کجا زندگی می‌کنم؟» کتاب مطالعات اجتماعی پایه هفتم دوره اول متوسطه را برای شما دانش آموز عزیز فراهم کرده‌ایم. با آموزش و پرورش ماگرتا همراه باشید.

پاسخ درس بعدی: جواب فعالیت های درس دهم مطالعات هفتم

جواب فعالیت های درس ۹ مطالعات اجتماعی هفتم

جواب فعالیت صفحه ۴۴ مطالعات اجتماعی هفتم

۱- متن را بخوانید. با همفکری یکدیگر بگویید شهری که مهدیه در آن زندگی می کند چه تفاوت ها و چه شباهت هایی با روستای سامان دارد؟ مقایسه کنید.

شهر مهدیهروستای سامان
وجود رشته کوه البرز در شمال استانقرارگیری روستایی ونّایی در بین رشته کوه زاگرس
وجود دشت کویر در جنوب استانوجود رودهای پر آب در منطقه
کمبود بارندگی و رودهای دائمیوجود چشمه‌های فراوان
وجود زمین‌های نمکی و غیر قابل زراعتوجود خاک و دشت حاصلخیز پایین روستا
محدودیت فعالیت‌های کشاورزیآب فراوان برای ایجاد و رونق کشاورزی
وجود معادن فراوانوجود تابستان معتدل و گردشگری زیاد
وجود کارخانه‌های سیمان و گچکار دامداری و ایجاد لبنیات مرغوب
صنایعی نظیر ماشین آلات و صنایع غذایی داردتولید و صدور خیارشور و لوبیا به نقاط مختلف
وجود 95% باسواد در شهرستانوجود ۷۰% باسواد در روستا

تفاوت: شهر مهدیه جمعیت زیادی دارد و بیشتر در آن فعالیت های صنعتی انجام می شود ولی روستای سامان جمعیت کمی در مقایسه با شهر مهدیه دارد ولی به دلیل آب فراوان بیشترین فعالیت کشاورزی در آن است.

شباهت:‌ مهدیه و خداداد، دو گوشه از ایران عزیز، هر یک به نوبه خود در تولید و پیشرفت کشور نقش دارند. این دو منطقه که از نعمت‌های طبیعی فراوانی برخوردارند، با توجه به امکانات موجود، به توسعه دانش و سواد در بین اهالی خود اهتمام ورزیده‌اند. هر دو دارای مکان های دیدنی و جاذبه های گردشگری و جمعیت با سواد هستند.

جواب فعالیت صفحه ۴۶ مطالعات اجتماعی هفتم

۲- به چند گروه تقسیم شوید. هر گروه تعدادی پرسش درباره محل زندگی خودتان بنویسید. (نیازی به پاسخ دادن به پرسش ها نیست) هر گروه که تعداد بیشتری پرسش طرح کند، امتیازی بیشتری می گیرد.

سوالات عبارتند از:
۱) روستا یا شهر شما در کجا قرار دارد؟
۲) جمعیت آن چقدر است؟
۳) عمده فعالیت مردن آن چیست؟
۴) مکان های گردشگری آن کجاست؟
۵) جمعیت با سواد آن چقدر است؟

۳- آیا روی دیوار کلاس شما نقشه ای نصب شده است؟ چه نقشه ای؟
پاسخ: بله نقشه جغرافیای ایران روی دیوار کلاس است.

۴- اکنون کتاب را ورق بزنید و نقشه گردشگری، ناهمواری ها، تقسیمات کشوری و راه ها را پیدا کنید و به یکدیگر نشان دهید. هر کدام از این نقشه ها چه چیزهایی را نشان می دهند؟

۱) نقشه گردشگری: این نقشه، علاوه بر نمایش مکان‌های دیدنی و گردشگری، موقعیت هتل‌ها، زیارتگاه‌ها، مسافرخانه‌ها، آثار تاریخی و طبیعی، موزه‌ها و دیگر اماکن مهم را نیز نشان می‌دهد.

۲) نقشه ناهمواری: این نقشه، پستی و بلندی‌های مختلف کشور را همچون کوه‌ها، دشت‌ها و دره‌ها نشان می‌دهد و به ما تصویری کلی از ناهمواری‌های سطح زمین می‌دهد.

۳) نقشه تقسیمات کشوری: این نقشه، نمای کاملی از جغرافیای کشور ارائه می‌دهد و مرزهای استان‌ها، شهرستان‌ها، شهرها و روستاها را به نمایش می‌گذارد.

۴) نقشه راه‌ها: این نقشه، شبکه ارتباطی کشور را با نمایش مراکز استان‌ها و شهرستان‌ها، شهرها، ایستگاه‌های پلیس راه، آزادراه‌ها، بزرگراه‌ها، راه‌های اصلی آسفالته و خطوط راه‌آهن به تصویر می‌کشد.

جواب فعالیت صفحه ۴۷ مطالعات اجتماعی هفتم

۵- اگر بخواهید از میدان انقلاب به تقاطع کارگر شمالی و بلوار کشاورز بروید، چه مسافتی (چند متر) را باید طی کنید؟
پاسخ: ۸۰۰ متر، زیرا روی نقشه ۴ سانتی‌متر است. ۴ سانتی‌متر بر اساس مقیاس خطی برابر با ۸۰۰ متر روی زمین می‌باشد.

۶- اگر بخواهید از میدان انقلاب تا چهار راه فلسطین بروید چند متر را طی می کنید؟ چند کیلومتر؟
پاسخ: ۱۲۰۰ متر معادل ۱/۲ کیلومتر، زیرا فاصله در نقشه ۵ سانتی‌متر است که بر اساس مقیاس برابر با ۱۰۰۰ متر روی زمین یا ۱ کیلومتر است.

جواب فعالیت صفحه ۴۸ مطالعات اجتماعی هفتم

۷- عکس های ۱ و ۲ را با هم مقایسه کنید و بگویید از هر تصویر چه چیزهایی درباره ویژگی های طبیعی یا انسانی این منطقه ها می توانید حدس بزنید؟ چرا؟

حل سوالات درس نهم مطالعات هفتم

پاسخ: عکس (۱) بازار را در یک روستای پلکانی در ناحیه ای روستایی نشان می دهد و عکس (۲) هم یک دشت باز که مستعد چرای دام است را در یک ناحیه روستایی نشان می دهد. در عکس اول، نشانه‌های زندگی انسان‌ها مانند خانه‌ها، بازارها و مغازه‌ها به چشم می‌خورد که نشان از ویژگی‌های انسانی یک منطقه است. اما در عکس دوم، طبیعت بکر و دست‌نخورده با کوه‌ها، دشت‌ها و دره‌ها نمایانگر ویژگی‌های طبیعی یک منطقه است.

۸- اگر تاکنون عکسی از ویژگی های طبیعی یا انسانی محیط زندگی خود گرفته اید، به کلاس بیاورید و روی تابلو نصب کنید.

پاسخ: عکاسی از محیط اطرافمان، راهی عالی برای ثبت لحظات، روایت داستان‌ها و کشف زیبایی‌های پنهان است. در این جا چند ایده برای عکاسی از ویژگی‌های طبیعی و انسانی محیط زندگی‌تان ارائه می‌شود:

۱) گیاهان و جانوران: به دنیای کوچک حشرات، پرندگان، گل‌ها و گیاهان توجه کنید. از نزدیک‌ آن‌ها را عکاسی کنید و به دنبال جزئیات جالب باشید.
۲) نور و سایه: بازی نور و سایه در طبیعت می‌تواند تصاویر بسیار زیبایی ایجاد کند. به ویژه در هنگام طلوع و غروب خورشید، می‌توانید عکس‌های چشم‌نوازی بگیرید.
۳) آب: آب در هر شکلی که باشد (رودخانه، دریاچه، باران، شبنم) می‌تواند سوژه بسیار جذابی برای عکاسی باشد.
۴) فصول مختلف: هر فصل زیبایی خاص خود را دارد. سعی کنید از تغییرات فصلی در محیط اطراف خود عکاسی کنید.
۵) عناصر طبیعی: سنگ‌ها، چوب‌ها، خاک و… همه می‌توانند سوژه‌های جالب برای عکاسی ماکرو یا منظره باشند.

۹- آیا می دانید که مسلمانان از پیش گامان دانش جغرافیا بودند و نقشه های فراوانی از جهان و نقاط مختلف آن تهیه کرده اند؟ دانش و کتاب های این مسلمانان، در پیشرفت جغرافیا در جهان، موثر بوده است. چند نفر از جغرافی دانان مسلمان را شناسایی و در کلاس معرفی کنید. سپس با کمک معلم خود، چند نقشه قدیمی را که بدون ابزارهای جدید ترسیم شده اند، در کلاس بیاورید و درباره آنها گفت و گو کنید.

برخی از جغرافیدانان مهم مسلمان:
ابو عبدالله محمد بن محمد ادریسی: یکی از بزرگترین جغرافیدانان و نقشه‌نگاران مسلمان بود. او کتاب “نزهة المشتاق فی اختراق الافاق” را نوشت که شامل توصیف دقیق جغرافیایی جهان آن زمان و نقشه‌های بسیار زیبایی بود.

ابن بطوطه: یک جهانگرد مشهور مسلمان بود که سفرهای طولانی به نقاط مختلف جهان انجام داد و مشاهدات خود را در کتاب “تحفة النظار فی غرائب الأمصار وعجائب الأسفار” ثبت کرد.

ابن خردادبه: یک جغرافیدان و مورخ ایرانی بود که کتاب “المسالک والممالک” را نوشت که اطلاعات مفیدی درباره راه‌ها، شهرها و کشورها ارائه می‌دهد.

نقشه‌های قدیمی، گنجینه‌هایی از تاریخ و هنر هستند که پیشرفت دانش جغرافیا و توانایی انسان در درک جهان اطرافش را نشان می‌دهند. این نقشه‌ها، بدون بهره‌گیری از ابزارهای مدرن و پیشرفته امروزی، با دقت و ظرافت خاصی ترسیم شده‌اند. چند نمونه از این نقشه‌های زیبا و تاریخی عبارتند از:

نقشه بابلی‌ها مطالعات اجتماعی هفتم

۱) نقشه بابلی‌ها: بابلی‌ها یکی از اولین تمدن‌هایی بودند که به نقشه‌برداری پرداختند. آن‌ها از لوح‌های گلی برای ترسیم نقشه‌های شهرها و مناطق اطراف استفاده می‌کردند. این نقشه‌ها بیشتر جنبه کاربردی داشتند و برای امور کشاورزی، آبیاری و ساخت‌وساز مورد استفاده قرار می‌گرفتند.

نقشه‌های مصر باستان مطالعات هفتم

۲) نقشه‌های مصر باستان: مصریان باستان نیز به نقشه‌برداری اهمیت زیادی می‌دادند. آن‌ها از پاپیروس برای ترسیم نقشه‌های نیل و دلتای آن استفاده می‌کردند. این نقشه‌ها به آن‌ها کمک می‌کرد تا زمین‌های کشاورزی خود را مدیریت کنند و ساخت اهرام ثلاثه را برنامه‌ریزی نمایند.

نقشه‌های یونان باستان مطالعات هفتم

۳) نقشه‌های یونان باستان: یونانیان باستان پیشرفت چشمگیری در زمینه نقشه‌برداری داشتند. آن‌ها از کره‌های جغرافیایی و اطلس استفاده می‌کردند و به کشف قاره‌های جدید علاقه‌مند بودند. اراتوستنس، یکی از دانشمندان یونانی، با استفاده از روش‌های هندسی موفق شد اندازه محیط زمین را تقریباً به درستی محاسبه کند.

ویژگی‌های مشترک نقشه‌های قدیمی: بسیاری از نقشه‌های قدیمی، نمادین و حاوی مفاهیم مذهبی یا فلسفی بودند. نقشه‌های قدیمی معمولاً مقیاس دقیقی نداشتند و اندازه‌ها به صورت نسبی نشان داده می‌شدند. این نقشه‌ها عمدتاً مناطق شناخته شده و مسکونی را نشان می‌دادند و از مناطق ناشناخته و دور افتاده اطلاعات کمی داشتند. برای ترسیم نقشه‌های قدیمی از مواد طبیعی مانند پوست، پاپیروس و کاغذ استفاده می‌شد.

جواب فعالیت صفحه ۴۹ مطالعات اجتماعی هفتم

۱۰- به طور گروهی در کتابخانه مدرسه یا سایر کتابخانه ها جست و جو کنید و کتابی که درباره یک مکان یا مردم یک منطقه اطلاعاتی به ما می دهد پیدا کنید و به کلاس بیاورید.

۱) برای ایران: تاریخ ایران باستان (تالیف پیرنیا)، سفرنامه ناصرخسرو قبادیانی، مجموعه داستان‌های کوتاه صادق هدایت

۲) برای رم: تاریخ رم باستان (تالیف موریس آیزنبرگ)، راهنمای سفر به رم، رمان ایوان اثر والتر اسکات (که بخشی از آن در رم اتفاق می‌افتد)

۳) برای جنگل‌های آمازون: مردم جنگل (تالیف کلود استراس)، سفرنامه‌های کاوشگران آمازون، رمان قلب تاریکی اثر جوزف کنراد

۱۱- اگر در مدرسه به رایانه، لوح های فشرده و اینترنت دسترسی دارید، با راهنمایی معلم درباره ویژگی های یک مکان و نقشه آن، جست و جو کنید و اطلاعاتی به دست بیاورید.

پاسخ: اصفهان، یکی از زیباترین و تاریخی‌ترین شهرهای ایران است که به حق لقب نصف جهان را به خود گرفته است. این شهر با معماری باشکوه، تاریخ غنی و جاذبه‌های گردشگری فراوان، همواره مورد توجه گردشگران داخلی و خارجی بوده است.

معماری بی‌نظیر: اصفهان به دلیل معماری اسلامی و ایرانی خود مشهور است. پل‌های تاریخی مانند سی‌وسه پل و خواجو، مساجد باشکوه مانند مسجد جامع و شیخ لطف‌الله، کاخ‌های سلطنتی مانند عمارت عالی‌قاپو و میدان نقش جهان که یکی از بزرگ‌ترین میدان‌های جهان است، از جمله آثار معماری بی‌نظیر این شهر هستند.

صنایع دستی: اصفهان به خاطر صنایع دستی متنوع و با کیفیتی مانند قلم‌زنی، خاتم‌کاری، زرگری و فرش دستباف معروف است.

باغ‌های ایرانی: اصفهان دارای باغ‌های ایرانی بسیاری است که در فهرست میراث جهانی یونسکو ثبت شده‌اند. باغ فین، باغ هزار جریب و باغ دولت‌آباد از جمله این باغ‌ها هستند.

زاینده‌رود: رودخانه زاینده‌رود که از میان شهر اصفهان می‌گذرد، به این شهر زیبایی خاصی بخشیده است.

فرهنگ غنی: اصفهان دارای فرهنگ غنی و تاریخی است که در آداب و رسوم، موسیقی، ادبیات و غذاهای محلی آن نمود پیدا می‌کند.

نقشه اصفهان، زیبایی‌ها و ویژگی‌های مختلف این شهر را به خوبی نشان می‌دهد. در نقشه اصفهان می‌توانید مکان‌های تاریخی، فرهنگی، تفریحی و تجاری را مشاهده کنید. همچنین، می‌توانید مسیرهای مختلف برای رسیدن به این مکان‌ها را پیدا کنید. نقشه اصفهان معمولاً شامل موارد زیر است:

میدان نقش جهان: قلب تاریخی اصفهان و یکی از بزرگ‌ترین میدان‌های جهان
پل‌های تاریخی: سی‌وسه پل، خواجو، پل مارنان
مساجد: مسجد جامع، مسجد شیخ لطف‌الله، مسجد حکیم
کاخ‌ها: عمارت عالی‌قاپو، چهل ستون
باغ‌ها: باغ فین، باغ هزار جریب
موزه‌ها: موزه هنرهای اسلامی، موزه موسیقی
بازارها: بازار قیصریه، بازار مسگرها

اصفهان با ویژگی‌های منحصر به فرد خود، یکی از زیباترین شهرهای ایران است. نقشه اصفهان نیز ابزاری ارزشمند برای کشف این شهر تاریخی و فرهنگی است. با استفاده از نقشه، می‌توانید از تمام زیبایی‌ها و جاذبه‌های اصفهان لذت ببرید.

پاسخ درس قبلی: جواب فعالیت های درس هشتم مطالعات هفتم

✅ به پایان گام به گام فعالیت‌های صفحه ۴۴ و ۴۶ و ۴۷ و ۴۸ و ۴۹ درس ۹ مطالعات اجتماعی پایه هفتم رسیدیم. برای دیدن جواب سایر بخش‌های کتاب، کافیست شماره صفحه یا نام درس را به همراه کلمه «ماگرتا» در گوگل سرچ کنید. همچنین اگر سوالی دارید آن را از قسمت دیدگاه از ما و یا سایر دانش آموزان بپرسید.

موسوی پوران

هم‌بنیانگذار مجله ماگرتا ، زندگی ۲۴ ساعته روی خط آنلاین دهکده جهانی وب . تحلیلگر و متخصص تولید محتوای با ارزش و با کیفیت هستم و ۸ سالی می شود که وارد دنیای دیجیتال شدم. مدیر تیم تحقیق و توسعه شرکت هستم. بالاترین لذت برای من انجام کار تیمی ست.

‫۳۹ دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

18 + 5 =