سبک زندگی

جواب فعالیت های درس آداب معاشرت و گفت و گو تفکر هشتم صفحه ۳۲ تا ۳۹

پاسخ و حل سوالات فعالیت های درس آداب معاشرت و گفتگو تفکر و سبک زندگی پایه هشتم متوسطه اول

جواب فعالیت های درس آداب معاشرت و گفت و گو تفکر هشتم ؛ در این نوشته با پاسخ و جواب سوال های فعالیت ۱ صفحه ۳۲ ، فعالیت ۲ صفحه ۳۳ ، فعالیت ۳ انتخابی بحث کلاسی صفحه ۳۴ ، فعالیت ۴ صفحه ۳۵، فعالیت ۵ بحث کلاسی صفحه ۳۶ و فعالیت ۶ صفحه ۳۹ درس آداب معاشرت و گفتو‌گو کتاب تفکر و سبک زندگی هشتم متوسطه اول آشنا می شوید. در ادامه با بخش آموزش و پرورش ماگرتا با ما همراه باشید.

بعدی: جواب فعالیت های درس مهارت های تصمیم گیری تفکر هشتم

جواب فعالیت های درس آداب معاشرت و گفت و گو تفکر هشتم

جواب فعالیت ۱ بحث کلاسی صفحه ۳۲ درس آداب معاشرت تفکر هشتم

⚫ منظور از آداب معاشرت چیست؟

پاسخ: آداب و روش های برخورد با دیگران (با دوستان، همسایگان، غریبه ها، فروشندگان و مراجعان و …) را آداب معاشرت می دانند.

⚫ در مورد اهمیت و نقش توانمندی در رعایت آداب معاشرت در موفقیت های زندگی بحث کنید.

پاسخ: به نظر من، رعایت آداب معاشرت و داشتن توانمندی در برقراری ارتباط مؤثر با دیگران، نقش بسیار مهمی در موفقیت‌های زندگی ما دارد. وقتی ما بتوانیم با احترام و ادب با دوستان، خانواده و حتی غریبه‌ها رفتار کنیم، این امر باعث می‌شود که دیگران نیز به ما احترام بگذارند و با ما همکاری و همراهی کنند. به عنوان مثال، اگر ما بتوانیم در مدرسه با معلمان و همکلاسی‌هایمان ارتباط خوبی برقرار کنیم، این امر می‌تواند به پیشرفت تحصیلی ما کمک کند.

همچنین، داشتن آداب معاشرت مناسب در آینده می‌تواند در موفقیت شغلی ما نقش داشته باشد، زیرا در محیط کار نیز ارتباط با همکاران و مشتریان اهمیت زیادی دارد. به همین دلیل است که ما باید از همین حالا تلاش کنیم تا با یادگیری و به کارگیری آداب معاشرت، توانمندی‌های ارتباطی خود را افزایش دهیم و این مهارت‌ها را در زندگی آینده خود به کار ببندیم.

جواب فعالیت ۲ صفحه ۳۳ درس آداب معاشرت تفکر هشتم

سخنان حکمت‌آمیز زیر را بخوانید و در مورد آنها در کلاس گفت‌وگو کنید.

امام حسن اي مى فرمايد: صاحِبِ النّاسَ مِثلَ ما تُحِبُّ أن یُصاحِبوکَ پِهِ
با مردم به گونهای رفتار کن که دوست داری با تو آنگونه رفتار کنند. أعلام الدّين، ص ٢٩٧

«لا تكن فظًا غيظا يكره الناس قربكَ ولاتكن واهنا يحقِّرُك مَن عرفكَ»
در معاشرت با مردم نه آنطور خشن و تندخو باش که مردم از نزدیک شدن به تو پرهیز کنند و نه آن قدر ضعیف باش که هر کس با تو برخورد کند، تو را تحقیر کند. تحف العقول، ص ٣١۶

⚫  شما چقدر توانسته‌اید به توصیه‌های بالا در زندگی عمل کنید؟ فکر می‌کنید عمل به آنها چه تأثیری در روابط شما با دیگران خواهد داشت؟

پاسخ: به نظر من، سخنان حکمت‌آمیز امام حسن (ع) در مورد نحوه رفتار با مردم بسیار ارزشمند و قابل توجه هستند. ایشان به ما می‌آموزند که باید در معاشرت با دیگران، به گونه‌ای رفتار کنیم که دوست داریم آنها نیز با ما رفتار کنند. این یعنی اینکه ما باید با مهربانی، احترام و درک متقابل با دیگران برخورد کنیم.

همچنین، امام حسن (ع) تأکید می‌کنند که نباید در رفتار خود افراطی یا تفریطی عمل کنیم. یعنی نه آنقدر خشن و تندخو باشیم که مردم از نزدیک شدن به ما پرهیز کنند و نه آنقدر ضعیف که هر کس با ما برخورد کند، ما را تحقیر کند. بلکه باید در رفتار خود میانه‌روی داشته باشیم.

به نظر من، اگر ما بتوانیم به این توصیه‌ها در زندگی عمل کنیم، قطعاً روابط ما با دیگران بهبود خواهد یافت. مردم به ما احترام خواهند گذاشت و ما نیز می‌توانیم با آرامش و اعتماد به نفس با آنها برخورد کنیم. این امر باعث می‌شود که ما در زندگی اجتماعی خود موفق‌تر باشیم و بتوانیم از ظرفیت‌های خود به بهترین شکل ممکن استفاده کنیم.

پاسخ فعالیت ۳ انتخابی بحث کلاسی صفحه ۳۴ تفکر هشتم

درباره آداب و رفتارهای مناسب در هر یک از موقعیت های زیر بحث کنید و نتیجه را روی تابلوی کلاس بنویسید.

۱) آداب حضور در یک میهمانی :

پاسخ: – هماهنگی با میزبان و تعیین وقت از سوی میزبان
– در نظر گرفتن محدودیت های میزبان
– نشستن در نزدیکترین جای مشخص شده یا خالی
– مطرح نکردن موضوعات اختلاف انگیز
– نگه داشتن احترام میزبان
– ترک عادات غذایی در مهمانی
– عدم پرخوری
– گفت و گو و احوال پرسی
– تشکر از میزبان

۲) آداب عیادت از یک بیمار :

پاسخ: عیادت کامل: سلام و احوالپرسی دست دادن و آرزوی شفا و سلامی برای بیمار
– هدیه دادن به بیمار
– دعا بر بالین بیمار
– امید دادن به بیمار
– عبادت کوتاه و مختصر نه خسته کننده و طولانی
– عیادت مجدد بعد چند روز
– نخوردن یا کم خوردن نزد بیمار

۳) آداب ظاهر شدن در جامعه :

پاسخ: پوشش مناسب
– عدم تظاهر به برتر بودن
– ارتباط و احوالپرسی با همسایگان
– خارج شدن از منزل با نام خدا

۴) آداب حضور در مساجد و اماکن مذهبی :

پاسخ: ورود به اماکن مذهبی و مساجد با ذکر خدا
– پاکیزه بودن افراد در مسجد و اماکن مذهبی
– رعایت نظافت مسجد
– مستحب است که در این اماکن با وضو وارد شویم

جواب فعالیت ۴ درس آداب معاشرت صفحه ۳۵ تفکر هشتم

آزمون خودارزیابی آداب معاشرت

در جدول زیر تعدادی رفتار در برخورد با دیگران آمده است. ارزیابی کنید آیا این رفتارها مناسب اند یا خیر؟ در برابر هر جمله با زدن علامت √ رفتار مناسب، یا نامناسب را مشخص کنید.

رفتاررفتار مناسبرفتار نامناسب
‍‍۱) سالم کردن هنگام برخورد با یک دوست و فرد آشنا و خداحافظی کردن با او هنگام جدا شدن
۲) هنگام درخواست کردن از کسی از لفظ خواهش می کنم یا لطفا استفاده کردن
۳) تولید سر و صدا و ایجاد مزاحمت برای همسایگان
۴) در میهمانی یا مجلسی که چند نفر حضور دارند، با بغل دستی خود در گوشی صحبت کردن
۵) صحبت کردن در سر سفره غذا با دهان پر
۶) هنگام عطسه و سرفه جلو دهان یا بینی خود را با دستمال گرفتن
۷) صحبت کردن با صدای بلند در اماکن عمومی مانند خیابان، داخل اتوبوس، مترو، یا بیمارستان
۸) اجازه گرفتن از والدین، قبل از ورود به اتاق آنها
۹) عذرخواهی از دیگران به خاطر اشتباه خود و جبران ضرر و زیان آنها
۱۰) اگر سهوا به کسی تنه زدیم، بی اعتنا از کنار او عبور کنیم.
۱۱) با لباس نامناسب در بین مردم ظاهر شدن
۱۲) هنگام غذا خوردن در میهمانی صدای قاشق و چنگال را درآوردن و ایراد گرفتن به غذای صاحب خانه

نتیجه‌گیری: رفتارهای ۱، ۲، ۶، ۸، و ۹ مناسب هستند و نشان‌دهنده احترام و ادب در برخورد با دیگران هستند.
رفتارهای ۳، ۴، ۵، ۷، ۱۰، ۱۱، و ۱۲ نامناسب هستند و می‌توانند باعث ایجاد ناراحتی یا بی‌احترامی به دیگران شوند.

جواب فعالیت ۵ بحث کلاسی صفحه ۳۶ درس آداب گفت و گو تفکر هشتم

۱) شما بیشتر پیرامون چه موضوعاتی گفت و گو می کنید؟

پاسخ: دلایل زیادی برای گفت و گو کردن وجود دارد که مواردی از آن عبارت اند از: آوردن دلیل برای عملکرد، رفع شک و تردید، کسب اعتماد، ایجاد تفاهم و دوستی، شناخت حقیقت، شناسایی، استدلال و …

پاسخ دیگر: در مورد موضوعات مختلفی با دوستان و خانواده گفت و گو می‌کنم، مانند مسائل مدرسه و درسی، برنامه‌های آینده، موضوعات سیاسی و اجتماعی، سرگرمی‌ها و عالایق شخصی. گاهی اوقات نیز درباره مشکالت و دغدغه‌های خود صحبت می‌کنم و از آنها راهنمایی می‌گیرم.

۲) با توجه به اهداف گفت و گو، انواع آن را فهرست کنید.

پاسخ: توضیحی، مشورتی، حل مسئله، گپ دوستانه، گپ انتقادی، گپ خانوادگی و …

پاسخ دیگر: با توجه به اهداف گفت و گو، می‌توان آن را به انواع مختلفی تقسیم کرد:

  • گفت و گوی اطالاع‌رسانی: برای به اشتراک گذاشتن اخبار و اطالاعات مفید با دیگران.
  • گفت و گوی آموزشی: برای یادگیری مطالب جدید از طریق تبادل نظر با دیگران.
  • گفت و گوی حل مسئله: برای پیدا کردن راه‌حل مشکالت با همفکری و همکاری دیگران.
  • گفت و گوی سرگرمی: برای لذت بردن از صحبت کردن و شوخی با دوستان و آشنایان.
  • گفت و گوی ابراز احساسات: برای بیان عواطف و احساسات خود به دیگران.

جواب فعالیت ۶ صفحه ۳۹ درس تفکر و سبک زندگی هشتم

گفت‌وگوی دو نفرهای را در کلاس درباره یک موضوع ترتیب دهید. از سایر دانش آموزان بخواهید گفت‌وگوی این دو نفر را با توجه به مهارت‌های سخن گفتن و شنیدن ارزیابی کنند.

پاسخ: برای ترتیب دادن گفت‌وگوی دو نفره در کلاس، ابتدا با دوستم درباره موضوعی که هر دوی ما به آن علاقه داریم، صحبت می‌کنیم. سپس، با هم تصمیم می‌گیریم که چه موضوعی را انتخاب کنیم و نقش‌های مختلف را بین خودمان تقسیم می‌کنیم.

برای مثال، موضوع “تأثیر فضای مجازی بر زندگی نوجوانان” را انتخاب می‌کنیم. یکی از ما نقش موافق و دیگری نقش مخالف را بازی می‌کند. سپس، هر کدام از ما به نوبت صحبت می‌کنیم و سعی می‌کنیم که استدالل‌های خود را به خوبی بیان کنیم و به حرف‌های طرف مقابل نیز گوش دهیم.

پس از اتمام گفت‌وگو، از سایر دانش‌آموزان می‌خواهیم که گفت‌وگوی ما را از نظر مهارت‌های سخن‌گفتن و شنیدن ارزیابی کنند. آنها می‌توانند به موارد زیر توجه کنند:

  • آیا ما موضوع را به خوبی توضیح دادیم و استدالل‌های خود را به طور واضح بیان کردیم؟
  • آیا به حرف‌های طرف مقابل با دقت گوش دادیم و به آنها پاسخ مناسب دادیم؟
  • آیا در طول گفت‌وگو، آرام و مؤدبانه رفتار کردیم و به نوبت صحبت کردیم؟
  • آیا در پایان گفت‌وگو، نتیجه‌گیری مناسبی انجام دادیم؟

این ارزیابی به ما کمک می‌کند که نقاط قوت و ضعف خود را در مهارت‌های گفت‌وگو شناسایی کنیم و برای بهبود آنها تالاش کنیم.

توجه: برای مشاهده پاسخ فعالیت در منزل درس آداب معاشرت و گفت‌وگو، وارد لینک «جواب فعالیت در منزل صفحه ۴۰ تفکر هشتم» شوید.

قبلی: جواب سوالات درس پروژه تفکر هشتم
جواب فکر کنید و فعالیت در منزل صفحه ۱۷ و ۱۸ تفکر هشتم
جواب گفت و گو کنید و فعالیت تکمیلی در کلاس صفحه ۱۶ تفکر هشتم
جواب فعالیت در منزل صفحه ۱۴ تفکر هشتم
جواب گفت و گو کنید و فعالیت تکمیلی صفحه ۱۳ و ۱۴ تفکر هشتم

توجه: شما دانش آموز پایه هشتم متوسطه اول می توانید برای دسترسی سریع و آسان تر به جواب سوالات فعالیت های کتاب تفکر و سبک زندگی پایه هشتم متوسطه اول ، در انتهای عنوان خود عبارت «ماگرتا» را نیز در گوگل سرچ کنید.

در انتها امیدواریم که مقاله جواب سوالات فعالیت های صفحه ۳۲، ۳۳، ۳۴، ۳۵، ۳۶ و ۳۹ درس آداب معاشرت و گفت و گو کتاب تفکر و سبک زندگی هشتم متوسطه اول ؛ برای شما دانش آموزان عزیز مفید بوده باشد.

زنجیران

هم‌بنیانگذار ماگرتا ، عاشق دنیای وب و ۷ سالی ست که فعالیت جدی در حوزه اینترنت دارم. تخصص من تولید محتوایی‌ست که مورد نیاز مخاطبان است. مدیر ارشد تیم شبکه های اجتماعی سایت هستم. به قول ماگرتایی‌ها وقت بروز شدنه !

‫۴۹ دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پنج + دوازده =