جواب فعالیت های درس دوازدهم دفاعی دهم صفحه ۱۳۸ تا ۱۴۵
پاسخ و حل پرسش فعالیت های صفحه 138 ، 139 ، 141 ، 142 ، 143 ، 144 و 145 درس 12 دوازدهم ایمنی و پیشگیری کتاب آمادگی دفاعی دهم
جواب فعالیت های درس 12 دوازدهم دفاعی دهم ؛ در این مقاله به جواب و پاسخ سوال های فعالیت ۱ ، ۲ ، ۳ ، ۴ ، ۵ و ۶ صفحه ۱۳۸ ، ۱۳۹ ، ۱۴۱ ، ۱۴۲ ، ۱۴۳ ، ۱۴۴ و ۱۴۵ درس ۱۲ دوازدهم ایمنی و پیشگیری کتاب آمادگی دفاعی پایه دهم تمام رشته های ریاضی ، تجربی ، انسانی ، فنی حرفه ای و کاردانش متوسطه دوم پرداخته ایم. در ادامه با بخش آموزش و پرورش ماگرتا همراه ما باشید.
بعدی: جواب فعالیت های درس سیزدهم دفاعی دهم
جواب فعالیت ۱ صفحه ۱۳۸ درس ۱۲ آمادگی دفاعی دهم
سوال ۱) حوادث فیلم یا تصاویر قبل را از جوانب مختلف در گروه خود بررسی و تشریح کنید.
پاسخ: ۱) تصادفات: دارای جوانب منفی مانند مرگ و میر انسان ها و خسارات مالی و روحی بسیاری است.
۲) زلزله: دارای جوانب منفی مانند تخریب ساختمان ها، خسارات مالی ، جانی و جبران ناپذیر می باشد.
۳) رعد و برق: باعث ایجاد ترس، آتش سوزی در جنگل ها و در مواردی باعث مرگ حیوانات و انسان نیز می شود.
۴) آتش سوزی: باعث از بین رفتن جنگل ها و مراتع طبیعی، آلوده شدن هوا و مرگ جانوران و انسان ها می شود.
۵) خشکسالی: علت آن کاهش بارندگی و یا استفاده بیش از انسان از سد و نرسیدن به این مناطق می باشد.
۶) انفجار: علت وقوع آن انسان می باشد و باعث ایجاد خسارات جانی و مالی می باشد.
سوال ۲) برای جلوگیری از خسارت های جانی و مالی، اقدامات ایمنی و پیشگیرانه را پیشنهاد کنید.
پاسخ: تصادفات: به منظور کاهش تلفات جانی و مالی به هنگام رانندگی باید اقدامات زیر را انجام داد:
۱- با سرعت مجاز رانندگی کنیم
۲- از سبقت غیر مجاز پرهیز کنیم
۳- کمربند ایمنی را تحت هر شرایطی ببندیم
۴- از خوردن و آشامیدن به هنگام رانندگی خودداری کنیم.
زلزله: برای کاهش تلفات و خسارات به هنگام زلزله باید اقدامات پیشگیرانه انجام داد که از این اقدامات می توان به موارد زیر اشاره کرد:
۱- منازل و ساختمان های مسکونی و اداری را محکم و به اصطلاح ضد زلزله بسازیم
۲- اطلاعاتمان را راجع به زلزله بالا ببریم و در مانورهای زلزله حتما شرکت کنیم.
۳- حفظ آرامش و پناه بردن به مناطق و ناحیه های امن منزل و . به شدت آسیب رسیدن را کاهش خواهد داد.
رعد و برق: اگر در داخل ساختمان هستید:
۱- وقتی رعد وبرق رخ می دهد، در منزل بمانید و بیرون نروید، مگر در مواقع اضطراری.
۲- از درها و پنجره ها، بخاری های دیواری، شوفاژها و یا دیگر هادی های الکتریکی دور شوید.
۳- دو شاخه و وسایل برقی مانند تلویزیون و رادیو را از برق بیرون بکشید.
۴- پرده ها را بکشید و از ایستادن در نزدیکی پنجره ها خودداری کنید.
اگر در فضای باز هستید:
۱- در زمان ایجاد صاعقه، از ایستادن در مناطق مرتفع همچون تپه، کوه یا روی ساختمان های بلند بپرهیزید.
۲- بعد از دیدن نور حاصله از رعد و برق تا شنیدن غرش آسمان حداکثر ۳۰ ثانیه فرصت دارید تا خود را به منطقه ای امن برسانید. تا ۳۰ دقیقه بعد از شنیدن آخرین غرش در همان مکان بمانید.
۳- از پناه گرفتن زیر درختان بلند بپرهیزید، زیرا در اثر برخورد برق و حرارت حاصله از آن، امکان آتش سوزی یا دونیم شدن درخت وجود دارد.
۴- از سیم های برق هوایی (کابل های فشار قوی)، لوله ها یا سازه های فلزی، مخازن، شیشه ها، میله و حصار فلزی باغات و آب رودخانه فاصله بگیرید.
آتش سوزی: راه های پیشگیری از آتش سوزی در خانه:
۱- هشداردهنده دود در خانه نصب کنید
۲- حواستان به لوازم خانه باشد.
۳- میزان مونوکسیدکربن درخانه را چک کنید
۴- اصول ایمنی در برابر آتشسوزی را تمرین کنید.
اقدامات بعد از آتشسوزی: ۱- مهمترین کاری که باید در صورت وقوع آتشسوزی انجام دهید حفظ خونسردی و تماس با شماره ۱۲۵ سازمان آتشنشانی است و پس از آن در صورت امکان اقدام به مهار آتش کنید.
۲- یکی از کارهایی که میتواند موثر باشد، بستن فضاهایی است که آتش میتواند از آنها به بخشهای دیگر سرایت کند. باید درها و پنجرههای محلی که موجب آتشسوزی شده را فورا بست.
۳- یکی از اقدامات دیگری که میتواند به کنترل آتش کمک کند، خلوت کردن راههای منتهی به محل آتشسوزی است تا مانع عبور و مرور نشود.
۴- به هیچ عنوان در حریقهای ناشی از اتصالات برقی از آب برای خاموش کردن استفاده نکنید.
خشکسالی: راهکارهای پیش از خشکسالی:
۱- پیش بینی خشکسالی
۳- کاشت گیاهان مقاوم به خشکی
۴- استفاده از فن آوری باروری ابرها
۵- برنامه ریزی برای استفاده از روش های آبیاری قطره ای و تحت فشار
پاسخ فعالیت ۲ صفحه ۱۳۹ درس ۱۲ آمادگی دفاعی دهم
سوال ۱) اگر شما در چنین موقعیتی قرار می گرفتید، چه واکنشی از خود نشان می دادید؟
پاسخ: ابتدا با ترس و دلهره روبرو می شدم و سعی می کردم که از آن مکان دور شوم و خود و اطرافیان خودم را نجات دهم.
سوال ۲) بعد از بحث و گفت و گو با هم کلاسی هایتان اقدامات ایمنی و پیشگیرانه را به ترتیب اهمیت برای این حادثه بنویسید.
پاسخ: ۱. یکی از مهمترین وسایل لازم برای هر خانهای، کیف کمکهای اولیه است که میتوانید از مراکز هلال احمر تهیه کنید.
۲. سعی کنید وسایل ضروری، اشیا قیمتی، اوراق بهادار و اسناد مهم را در نقاط بالاتر خانه قرار دهید.
۳. در رسانههای اطلاع رسانی مثل تلوزیون و سایر وسایل ارتباطی، اطلاعات و آگاهیهای لازم را از مراکز هواشناسی و پاسگاه انتظامی دریافت کنید.
۴. هشدار سیل در رسانهها به معنای جاری شدن سیل است پس لطفا آن را جدی بگیرید و از قبل آماده باشید.
۵. برای زمانهای اضطراری، حتما مقداری ذخیرهی غذایی، آب معدنی و وسایل بهداشتی مانند مایع دستشویی، دستکش و ماسک، ظرف، لیوان، چراغ قوه، رادیو باتریدار و پتو و زیرانداز تدارک ببینید.
۶. تحت هیچ شرایطی در مناطق سیلخیز و در مسیر رودخانه چادر برپا نکنید و از توقف خودرو در این نقاط خودداری کنید.
۷. سعی کنید چند مکان را در شهر محل سکونت خود برای اسکان هنگام حادثه انتخاب کنید تا اگر به شما گفتند منزل را تخلیه کنید، بتوانید با سرعت بیشتری جابهجا شوید.
۸. از اسناد و مدارک خود عکس بگیرید و همواره کمی بنزین در باک اتومبیل و مقداری پول به همراه داشته باشید.
۹. در صورتی که حیوان خانگی دارید، برای حمل آن سبد مناسب تهیه کنید.
۱۰. آماده کردن کیسه های شن و ماسه و نگهداری آنها در انبار یا زیرزمین خانه و چیدن آنها بر روی هم در مقابل مسیر سیل میتواند مانع از ورود آب به درون خانه و زیر زمین شود یا از ورود حجم فراوان آب جلوگیری کند.
نکات مرتبط با ساختمان سازی :
۱. جهت استحکام بخشیدن به دیوارهای زیرزمین، آنها را با عایقهای ضد آب بپوشانیم تا جلوی نفوذ آب را بگیرد.
۲. تابلو برق را در بخشهای بالای ساختمان جاسازی کنیم.
۳. یکی از مهمترین اقدامات برای به حداقل رساندن خسارتها ساخت و ساز اصولی و استفاده از مصالح مناسب است.
۴. از ساخت و ساز در بستر و حریم رودخانه و مناطق سیلخیز به شدت خودداری کنیم. لازمهی این کار آشنایی با مناطق سیلگیر است. برای بدست آوردن اطلاعات میتوانید با مرکز جمعیت هلال احمر تماس بگیرید.
پاسخ فعالیت ۳ صفحه ۱۴۱ درس دوازدهم آمادگی دفاعی دهم
۱- نقشه خطر بلایای محل سکونت خود را برای مخاطرات سیل، زلزله و آتشسوزی ترسیم کنید و با اعضای خانواده خود درباره آن بحث و گفتوگو کنید. (این مورد برعهده دانش آموزان می باشد)
۲- با اعضای خانواده خود جمع شوید، در خصوص مخاطرات محل زندگی خود بحث و گفتوگو کنید و با همکاری آنها جدول زیر را کامل کنید.
مخاطرات محل زندگی | احتمال وقوع (صفر، کم، متوسط، زیاد) | برای کم کردن خطر، چه کارهایی باید انجام دهیم. |
---|---|---|
زلزله | متوسط | – محکم کردن وسایل سنگین به دیوار – تهیه کیف اضطراری – شناسایی مکانهای امن خانه |
سیل | کم | – تمیز نگه داشتن ناودانها – بیمه کردن خانه |
آتشسوزی | متوسط | – نصب دتکتور دود – خرید کپسول آتشنشانی – آموزش استفاده از کپسول به همه اعضای خانواده |
حوادث جادهای | زیاد | – رعایت قوانین رانندگی – چک کردن منظم ماشین – همراه داشتن وسایل ایمنی |
ریزگرد و آلودگی هوا | زیاد | – تهیه ماسک – کاشت گیاهان در بالکن – استفاده از تصفیه هوا |
برف و کولاک | کم | – عایقبندی پنجرهها – تهیه زنجیر چرخ برای ماشین |
قطعی برق | متوسط | – تهیه چراغ قوه و باتری اضافه – شارژ پاوربانکها |
زمین لغزش | صفر | – شناسایی مناطق پرخطر اطراف محل زندگی |
جواب فعالیت ۴ صفحه ۱۴۲ درس ۱۲ آمادگی دفاعی دهم
در گروه کلاسی وضعیت ایمنی مدرسه خود را در برابر مخاطرات مختلف مانند سیل، زلزله و آتشسوزی بررسی و گزارشی را در کلاس ارائه کنید. برای رفع موارد مطرح شده پیشنهاد و راهکارهای خود را نیز ارائه کنید.
پاسخ: من و دوستام تو گروه کلاسی وضعیت ایمنی مدرسهمون رو بررسی کردیم و این گزارش رو آماده کردیم:
- زلزله:
- وضعیت فعلی: ساختمون مدرسه قدیمیه و مقاومسازی نشده.
- پیشنهادات:
- از شهرداری بخوایم ساختمون رو مقاومسازی کنه.
- مسیرهای خروج اضطراری رو با علامت مشخص کنیم.
- مانور زلزله رو بیشتر تمرین کنیم.
- آتشسوزی:
- وضعیت فعلی: فقط یه کپسول آتشنشانی داریم که اونم قدیمیه.
- پیشنهادات:
- کپسولهای جدید بخریم و تو هر طبقه بذاریم.
- سیستم هشدار آتش نصب کنیم.
- به همه یاد بدیم چطور از کپسول استفاده کنن.
- سیل:
- وضعیت فعلی: سیستم فاضلاب حیاط مدرسه خوب کار نمیکنه.
- پیشنهادات:
- لولههای فاضلاب رو تمیز کنیم.
- یه پمپ آب قوی برای مواقع ضروری بخریم.
- مسائل بهداشتی:
- وضعیت فعلی: سرویسهای بهداشتی خیلی تمیز نیستن.
- پیشنهادات:
- یه برنامه نظافت منظم بذاریم.
- مواد ضدعفونیکننده بیشتری تهیه کنیم.
- امنیت:
- وضعیت فعلی: دوربینهای مداربسته کار نمیکنن.
- پیشنهادات:
- دوربینها رو تعمیر یا عوض کنیم.
- یه نگهبان برای ساعات بعد از مدرسه استخدام کنیم.
ما فکر میکنیم اگه این پیشنهادها اجرا بشه، مدرسهمون خیلی امنتر میشه. البته میدونیم که بعضی از این کارها به بودجه نیاز داره.
جواب فعالیت ۵ صفحه ۱۴۲ ، ۱۴۳ و ۱۴۴ درس دوازدهم آمادگی دفاعی دهم
برای پاسخگویی به دو سؤال اساسی «قبل از وقوع حادثه چه چیزی باید بدانیم؟» و «چه کارهایی باید انجام دهیم؟» توصیه هایی در ادامه آمده است، فکر کنید و نکاتی را در جاهای خالی بنویسید.
تصادفات جادهای
- کمربند ایمنی برای تمامی سرنشینان خودرو ضروری است.
- رعایت سرعت و سبقت مجاز؛
- همراه داشتن بیمه نامه شخص ثالث وسیله نقلیه؛
- داشتن مهارت کافی در رانندگی و توجه به علائم رانندگی
غرق شدگی
- توجه به تابلوهای هشداردهنده در نزدیکی دریا، دریاچه و رودخانهها؛
- به هیچ وجه تنها و در محیطهایی که غریق نجات حضور ندارد، شنا نکنید؛
- یادگیری شنا قبل از ورود به آب های آزاد، دریا و رودخانه
- استفاده از وسایل و امکانات لازم برای جلوگیری از غرق شدن
سیلاب
- از ساختن خانه در بسترهای سیلخیز و حریم رودخانه بپرهیزید؛
- وسایل الکترونیکی را در سطحی بالاتر از زمین قرار دهید؛
- داشتن پوشش بیمه در برابر خطر سیل؛
- کاشتن درخت در مسیر رودخانه ها، زیرا یکی از عوامل جلوگیری از جاری شدن سیلاب است.
آلودگی هوا و گردوغبار
- استفاده از وسایل نقلیه عمومی؛
- استفاده از دوچرخه و پیادهروی بهویژه برای مسافتهای کوتاه؛
- کاشت نهال و جلوگیری از بیابان زایی
- استفاده بهینه از سوخت های فسیلی
آتش سوزی
- از نگهداری مواد آتشزا، تهیه و ساخت وسایل آتشبازی خودداری کنید؛
- مواد آتشزا و انفجاری را حتی به مقدار بسیار کم در جیب لباس و کیف خود حمل نکنید؛
- داشتن بیمهنامه آتشسوزی؛
- از وسایل برقی معیوب و خراب استفاده نکنید.
نشت گاز (مرگ خاموش)
- برای نصب وسایل گازسوز از متخصص مربوطه کمک بگیرید؛
- وسایل گازسوز باید دارای لولههای استاندارد و دودکش مستقل و مجهز به کلاهک باشند؛
- از شیلنگ های کوتاه برای بخاری های گازی استفاده کنید.
- به طور دوره ای لوله های گاز و اتصالات شیرآلات را نشت یابی کنید.
زلزله
- اشیای سنگین (مانند کمد، یخچال و …) به دیوار یا کف زمین محکم شود؛
- اشیای سنگین در طبقات پایین و اشیای سبک در طبقات بالاتر کمدها و کابینتها باشد؛
- داشتن پوشش بیمه در برابر خطر زلزله؛
- استحکام و رعایت استانداردهای ساختمان سازی
- آموزش نحوه قطع جریان های آب، برق و گاز به اعضای خانواده
پاسخ فعالیت ۶ صفحه ۱۴۵ درس دوازدهم آمادگی دفاعی دهم
دانشآموزان عزیز متناسب با شرایط محیط زندگی خود (خانه، مدرسه، محله، شهر و روستا) با راهنمایی معلم یکی از موضوعات زیر را انتخاب کنید و در قالب فیلم، عکس یا پردهنگار مستند ارائه دهید.
موضوعات:
– موارد رعایت و یا عدم رعایت نکات ایمنی و پیشگیری از حوادث؛
– مصاحبه با افرادی که تجربه این نوع حوادث را داشتهاند؛
– مصاحبه با اعضای فعال حوزه امداد و نجات؛
– آثار سوء ناشی از حوادث.
تحقیق درباره موارد رعایت و یا عدم رعایت نکات ایمنی و پیشگیری از حوادث
عنوان: ایمنی در زندگی روزمره
شروع مستند: در ابتدای فیلم، میتوانم با نشان دادن صحنههای واقعی از زندگی روزمره، به نکات ساده اما مهمی اشاره کنم که معمولاً نادیده گرفته میشوند. مثلاً در خانه، لوازم برقی که نزدیک منابع آبی قرار دارند، یا سیمهای برق فرسوده که میتوانند باعث آتشسوزی شوند.
مقایسه رعایت و عدم رعایت نکات ایمنی: دو سناریو طراحی میکنم:
یکی که افراد در خانه یا مدرسه نکات ایمنی را به درستی رعایت میکنند، مثلاً استفاده صحیح از کپسول آتشنشانی یا نصب صحیح کابلهای برق.
دیگری که در آن نکات ایمنی رعایت نمیشود، مانند استفاده از سیمهای برق فرسوده یا مسدود بودن راههای خروج اضطراری.
مصاحبه با کارشناسان: در ادامه میتوانم با یک معلم یا یکی از اعضای فعال در حوزه امداد و نجات مصاحبه کنم. در این مصاحبه از آنها میپرسم که چرا رعایت نکات ایمنی اهمیت دارد و چه اقداماتی باید در خانه و مدرسه انجام دهیم تا از حوادث جلوگیری کنیم.
نتیجهگیری و پیشنهادها: در پایان، راهکارهایی برای بهبود ایمنی در خانه و مدرسه ارائه میدهم. مثلاً پیشنهاد میدهم که همه دانشآموزان با نحوه استفاده از وسایل ایمنی مثل کپسول آتشنشانی آشنا شوند و مدارس باید مانورهای اضطراری برگزار کنند.
این مستند میتواند به دانشآموزان و خانوادهها کمک کند تا به اهمیت ایمنی بیشتر توجه کنند و یاد بگیرند که چگونه با اقدامات ساده میتوانند از حوادث بزرگ جلوگیری کنند.
تحقیق درباره مصاحبه با افرادی که تجربه این نوع حوادث را داشتهاند
عنوان: تجربههای واقعی از مواجهه با حوادث
شروع مستند: فیلم با تصاویر کوتاهی از حوادث مختلف آغاز میشود، مانند زلزله، سیل، آتشسوزی یا تصادفات جادهای. سپس به سراغ مصاحبه با افرادی میرویم که این حوادث را تجربه کردهاند.
مصاحبه با فردی که زلزله را تجربه کرده است: در این بخش، با فردی که تجربه زلزله داشته، مصاحبه میکنم. او توضیح میدهد که چه احساسی در لحظه وقوع زلزله داشت، چگونه واکنش نشان داد و چه کارهایی برای محافظت از خود انجام داد. از او میپرسم که آیا قبل از زلزله آمادگی داشت یا نه و اگر بله، چه چیزهایی به او کمک کرد.
سوالات ممکن:
“لحظهای که زلزله رخ داد، چه کارهایی انجام دادید؟”
“آیا قبل از زلزله برنامهای برای شرایط اضطراری داشتید؟”
“چه اقداماتی میتوانستند آسیبها را کاهش دهند؟”
مصاحبه با کسی که در سیل گرفتار شده: سپس با فردی که در سیل گرفتار شده است، مصاحبه میکنم. او درباره لحظاتی که سیل رخ داد و نحوه نجات خود و خانوادهاش توضیح میدهد. همچنین درباره مشکلات پس از سیل مثل کمبود آب و غذا صحبت میکند.
سوالات ممکن:
“چه چیزی باعث شد که از سیل نجات پیدا کنید؟”
“آیا چیزی بود که پیش از سیل از آن اطلاع داشتید که میتوانست به شما کمک کند؟”
“پس از سیل، چه مشکلاتی با آن مواجه شدید و چه اقداماتی انجام دادید؟”
مصاحبه با فردی که تجربه آتشسوزی دارد: در ادامه، با کسی که تجربه آتشسوزی در خانه یا محل کار داشته است، گفتوگو میکنم. او از اینکه چگونه آتش شروع شد و چه اقداماتی برای خاموش کردن یا فرار انجام داد، صحبت میکند. همچنین درباره اهمیت داشتن وسایل ایمنی مثل کپسول آتشنشانی توضیح میدهد
سوالات ممکن:
“چه اقداماتی باعث شد که شما و خانوادهتان از آتشسوزی جان سالم به در ببرید؟”
“آیا قبل از حادثه، آمادگی یا آموزشی برای مقابله با آتشسوزی داشتید؟”
“چه چیزهایی میتوانند به کاهش خطر آتشسوزی در خانهها کمک کنند؟”
نتیجهگیری و درسهایی از تجربهها: در پایان مستند، درسهایی که از این تجربهها میتوانیم بگیریم را جمعبندی میکنم. نکاتی مثل اهمیت آمادگی قبل از وقوع حادثه، داشتن برنامههای اضطراری و آموزش خانوادهها درباره چگونگی واکنش به حوادث بیان میشود.
پیام نهایی مستند:
با شنیدن این تجربهها، همه ما میتوانیم بهتر بفهمیم که حوادث طبیعی یا ناگهانی همیشه ممکن است رخ دهند و اینکه آماده بودن و رعایت نکات ایمنی چقدر مهم است.
تحقیق درباره مصاحبه با اعضای فعال حوزه امداد و نجات
عنوان: قهرمانان پنهان: تجربههای نیروهای امداد و نجات
شروع مستند: فیلم با صحنههایی از عملیات امداد و نجات آغاز میشود؛ مانند نجات افراد در حوادث زلزله، سیل، یا آتشسوزی. سپس وارد مصاحبه با اعضای فعال حوزه امداد و نجات میشویم تا از آنها درباره نقششان در این موقعیتها بپرسیم.
مصاحبه با یک آتشنشان: ابتدا با یک آتشنشان مصاحبه میکنم. او درباره تجربههای خود در عملیاتهای نجات از آتشسوزیها و تصادفات صحبت میکند. این فرد توضیح میدهد که چگونه آموزشهای حرفهای و تمرینات منظم به آنها کمک میکند تا در مواقع بحران بتوانند سریع و موثر عمل کنند.
سوالات ممکن:
“چه چیزی شما را به سمت کار در حوزه امداد و نجات کشاند؟”
“سختترین ماموریتی که تا به حال داشتید چه بوده و چگونه با آن برخورد کردید؟”
“چه توصیههایی برای مردم دارید تا در هنگام وقوع حوادث بهتر بتوانند از خودشان مراقبت کنند؟”
مصاحبه با یک عضو هلال احمر: سپس به سراغ یکی از اعضای هلال احمر میروم. او درباره تجربههایش در کمکرسانی به مردم در حوادث طبیعی مثل زلزله و سیل صحبت میکند و توضیح میدهد که چگونه هماهنگی بین تیمها و سرعت عمل آنها در کاهش تلفات انسانی مؤثر است.
سوالات ممکن:
“چگونه تیمهای هلال احمر در هنگام وقوع بحرانها سازماندهی میشوند؟”
“چه اقداماتی به نظر شما مهم است که مردم قبل و بعد از وقوع حوادث انجام دهند تا از خطرات کمتری برخوردار باشند؟”
“تاثیر همکاری مردم با نیروهای امداد و نجات در مواقع بحران چگونه است؟”
مصاحبه با یک تکنسین اورژانس: بعد از آن، با یک تکنسین اورژانس صحبت میکنم. او از تجربههایش در رسیدگی به مجروحان تصادفات جادهای یا مصدومان در حوادث غیرمنتظره صحبت میکند و به ما نشان میدهد که چگونه تصمیمات سریع و آموزشهای حرفهای باعث نجات جان افراد میشود.
سوالات ممکن:
“چه نوع آموزشهایی برای انجام کار شما ضروری است؟”
“چگونه مردم میتوانند به شما کمک کنند که سریعتر و بهتر به افراد آسیبدیده رسیدگی کنید؟”
“چه تجربیات مهمی در مواجهه با حوادث مختلف داشتید که درسهای مهمی به شما داد؟”
نکات آموزشی و نتیجهگیری: در پایان مستند، از هر یک از اعضای امداد و نجات خواسته میشود که چند توصیه کلیدی برای آمادگی مردم در برابر حوادث و همکاری بهتر با نیروهای امدادی ارائه دهند. این نکات شامل داشتن کیفهای کمکهای اولیه، آشنایی با اصول اولیه امدادرسانی و رفتار درست در شرایط بحران است.
پیام نهایی مستند:
این مصاحبهها نشان میدهد که نیروهای امداد و نجات چگونه نقش حیاتی در حفاظت از جان مردم دارند و چه مقدار تلاش و آموزش برای انجام این کار ضروری است. از طرفی، آموزش مردم در مواجهه با بحرانها و همکاری با این نیروها میتواند تأثیر مستقیمی در نجات جانها و کاهش خسارتها داشته باشد.
تحقیق درباره آثار سوء ناشی از حوادث
عنوان: آثار پنهان حوادث: پیامدهای فاجعهبار حوادث طبیعی و انسانی
شروع مستند: مستند با تصاویری از ویرانیها و خرابیهای حاصل از حوادث مختلف شروع میشود؛ صحنههایی از ساختمانهای تخریبشده بر اثر زلزله، مناطق آبگرفته در سیل، خودروهای تصادفکرده در جادهها و خانههای سوخته در آتشسوزی. این تصاویر نشان میدهند که حوادث چگونه میتوانند در چند ثانیه زندگیها را تغییر دهند.
آثار فیزیکی و اقتصادی: ابتدا به آثار فیزیکی این حوادث میپردازیم. خسارتهایی که بر زیرساختها و ساختمانها وارد میشود، باعث هزینههای سنگین اقتصادی برای دولت و افراد میشود. تخریب خانهها، مدارس، بیمارستانها و جادهها نهتنها زندگی روزمره مردم را مختل میکند، بلکه باعث طولانی شدن بازسازی مناطق آسیبدیده میشود.
مثالها:
تخریب کامل خانهها و اماکن عمومی در زلزله و سیل.
هزینههای بازسازی و تعمیرات سنگین که ممکن است سالها طول بکشد.
آسیب به زیرساختهای حیاتی مانند برق، آب، گاز و ارتباطات که زندگی مردم را مختل میکند.
آثار روانی و اجتماعی: در این بخش به بررسی آثار روانی و اجتماعی حوادث میپردازیم. بسیاری از افراد پس از تجربه حوادث بزرگ مانند زلزله یا آتشسوزی دچار استرس پس از سانحه (PTSD) میشوند. کودکان و بزرگسالان ممکن است از ترس و اضطراب مداوم رنج ببرند. از دست دادن عزیزان، خانه و امنیت زندگی، باعث افسردگی و اضطراب میشود.
مثالها:
کودکان و بزرگسالانی که پس از زلزله یا آتشسوزی، کابوسهای شبانه دارند و از بازگشت حادثه میترسند.
مشکلات ارتباطی و اجتماعی که ناشی از تجربه ناگوار حوادث است، مانند انزوای اجتماعی و از دست دادن اعتماد به دیگران.
از دست دادن شغل و درآمد که باعث مشکلات اقتصادی و اجتماعی میشود.
آثار محیط زیستی: حوادث طبیعی مانند سیل و آتشسوزی میتوانند به شدت به محیط زیست آسیب بزنند. از بین رفتن جنگلها، تخریب زیستگاههای طبیعی و آلودگی آب و خاک از جمله پیامدهای محیط زیستی هستند که ممکن است سالها طول بکشد تا جبران شوند.
مثالها:
آتشسوزیهای جنگلی که به نابودی هزاران هکتار از جنگلها منجر میشود.
سیلهای شدید که باعث آلودگی منابع آب و از بین رفتن کشاورزی میشود.
تاثیرات طولانیمدت بر اکوسیستمها و جانوران منطقه.
نتیجهگیری و پیام نهایی: در پایان، تاکید میکنم که آثار سوء ناشی از حوادث تنها به خسارتهای فیزیکی محدود نمیشود؛ بلکه پیامدهای روانی، اجتماعی و محیط زیستی عمیقی هم دارد. با آمادهسازی و آموزش جامعه، میتوان از بسیاری از این آثار جلوگیری کرد یا آنها را کاهش داد. اقدامات پیشگیرانه، برنامههای مدیریت بحران و آمادگی برای مواجهه با حوادث، ابزارهای کلیدی برای کاهش خسارتها و پیامدهای منفی هستند.
پیام نهایی مستند:
این مستند نشان میدهد که حوادث طبیعی و انسانی میتوانند زندگی افراد را از جهات مختلف تحت تأثیر قرار دهند. اما با آموزش و آمادگی مناسب، میتوانیم از شدت این آثار کاسته و از زندگیها و محیط زیست محافظت کنیم.
قبلی: جواب فعالیت های درس یازدهم آمادگی دفاعی دهم
توجه کنید: شما دانش آموزان عزیز پایه دهم متوسطه دوم می توانید برای دسترسی بهتر و سریع تر به جواب سوالات فعالیت های کتاب آمادگی دفاعی دهم تمامی رشته ها ، در انتهای جواب فعالیت درس مورد نظر خود، عبارت « ماگرتا » را نیز به همراه آن در گوگل جستجو کنید.
در انتها امیدواریم که مقاله پاسخ و جواب سوالات فعالیت های صفحه درس ۱۲ دوازدهم ایمنی و پیشگیری کتاب آمادگی دفاعی پایه دهم ، برای شما دانش آموزان عزیز مفید بوده باشد و توانسته باشید تا از آن استفاده و بهره برده باشید.
عالـــــــــــــیه بهتر از این نمی شه
ممنون / عالی بود . 🌹💣
جواب فعالیت پنجمش کو؟
بورو بگرد تا پیزا کنی . 😑
جواب فعالیت ۷ کو په؟😑😓😐
باید تو محل زندگیت درموردش تحقیق کنی عزیز🔪😐
باید جدا بنویسید ( کمک های اولیه به راه های امداد مربوط به مثلا خفگی )یا هر چیز دیگه ای سرچ کنید میاره
فاروق اسوبار هستم
همه فعالیت ها نوشتید به جز ۷ نکنید این کار هارو دل جوانان رو نشکنید لطفا فعالیت ۷را تو گوگل بزارید
باتشکر 😇🌹
فعالیت ۷ کو پس😐
چونکه هر کس باید با توجه به محل زندگی خودش جواب فعالیت رو بده🙂
حالا زیاد هم فرق ندارن که بزارید .پیدا نمیشه از هیچ جا
حق🙂گفتی
اوهوم