سبک زندگی

جواب فعالیت های درس تخیل یا تفکر هشتم صفحه ۱۲۴ ، ۱۲۵ و ۱۲۶

پاسخ و حل پرسش های فعالیت های صفحه 124 ، 125 و 126 درس تخیل کتاب تفکر و سبک زندگی کلاس هشتم

جواب فعالیت های درس تخیل یا تفکر هشتم ؛ در این مقاله از بخش آموزش و پرورش ماگرتا به پاسخ و جواب سوال های گفت و گو کنید ، فعالیت تکمیلی در کلاس و فعالیت در منزل صفحه ۱۲۴ ، ۱۲۵ و ۱۲۶ درس تخیل یا کتاب تفکر و سبک زندگی هشتم متوسطه اول پرداخته ایم. در ادامه با ما همراه باشید.

پاسخ درس بعدی: جواب گفت و گو کنید و فعالیت درس اثر تفکر هشتم

جواب فعالیت های درس تخیل یا تفکر هشتم

جواب گفت و گو کنید صفحه ۱۲۴ درس تخیل تفکر هشتم

⚫️ چه وقایعی در فیلم اتفاق افتاد؟

پاسخ: در این فیلم کوتاه در یک بیابان فروشنده‌ای وجود دارد که لیموناد را به قیمت یک دلار می‌فروشد و سعی دارد آن را بخورد اما جلو خود را می‌گیرد و در ادامه در آن بیابان توهم می زند که یک دلار در هوا معلق است.

در ادامه یک فرد دیگر که آب بطری‌اش تمام شده است به آن فروشنده لیموناد میرسد و از او درخواست آب می‌کند، فروشند هم میگوید لیموناد خود را به قیمت یک دلار به فروش میرساند و آن فرد هزینه آن را پرداخت می‌کند.

بعد از آن فروشنده می‌رود تا لیموناد برای آن شخص بیاورد که خودش هم تشنه است و دلش آن لیموناد خنک را می‌خواهد، او هم خود را به توهم می‌زند که لیموناد را به آن فرد تشنه نزد.

فرد تشنه (مشتری) از هم ناراحت می‌شود و از شدت تشنگی به زمین و می‌افتد و فروشنده هم که می‌خواست آن لیموناد را بنوشد او را می‌بیند و بعد از کلنجار رفتن با خود یک لیوان لیموناد را به او می‌دهد.

اما فروشنده بعد از آن متوجه می‌شود که در تخیل بوده است و نه خبری از مشتری و نه خبری از آن یک دلار پول بوده است و لیموناد خود را هم در بیابان به هدر داده است.

⚫️ اگر شما بخواهید بر آنچه که برای فروشنده اتفاق افتاد نامی بگذارید، آن را چه می نامید؟

پاسخ: کابوس در بیداری، توهم، خیال بافی، رویا پردازی

⚫️ فروشنده در حال تخیل بود یا توهم؟ چرا این طور فکر می کنید؟

پاسخ: به نظر می‌رسد که توهم بود، چرا که فروشنده خود را در یک موقعیت غیر واقعی فرض می کرد.

⚫️ مشتری در این داستان نشانه چیست؟

پاسخ: طعمه‌ای برای شکار کردن باب میل فروشنده

⚫️ شما چه مثال هایی برای تخیل و توهم می توانید بیان کنید؟

پاسخ: به عنوان مثال من تخیل این را دارم که در آینده به فردی موفق و با دانش تبدیل شوم و ابزارهای دیجیتالی بسیاری را اختراع کنم، درباره توهم هم می توان گفت که مثلا فردی بالای درخت برود و بگوید که من میخواهم مانند یک پرنده بال بزنم و پرواز کنم.

پاسخ دیگر: فرض کنید که ما یک خودرویی طراحی کنیم که به صورت خودکار موانع موجود در مسیر را براحتی عبور کند که سازنده ابتدا اینها در ذهن خود تخیل میکند.

⚫️ تفاوت و شباهت تخیل و توهم چیست؟

پاسخ: شباهت: هر دو تصور موضوع غیر واقعی و ذهنی است.

تفاوت: در تخیل فعال، خیال پرداز، تلاش می‌کند تا به آرزوی خود برسد. در تخیل منفعل، هر چند تلاشی برای رسیدن به خیالات نیست ولی به هر صورت به صورت اجرايی خود را در آن فرض نمی‌کند. اما در توهم با اراده یا بی اراده، خود را در موقعیتی غیر واقعی فرض می کند که خطرناک است.

⚫️ تخیل چه نقشی در زندگی انسان ها دارد؟ با مثال نظر خود را توضیح دهید.

پاسخ: تخیل منفعل انسان را از زندگی واقعی، رشد و تعالی، ارتباطات سالم اجتماعی و … باز می‌دارد. اما تخیل فعال باعث خیلی از اختراعات و پیشرفت‌ها و اکتشافات و امکانات رفاهی مختلف در زندگی انسان‌ها شده است.

⚫️ از پایه اول تا کنون در چه درس هایی و چگونه از تخیل خود استفاده کرده اید؟

پاسخ: درس‌هایی که در آن‌ها از تخیل استفاده کرده‌ام:

۱. فارسی:

  • وقتی انشا می‌نوشتم، از تخیل خودم استفاده می‌کردم تا داستان‌های جالب بسازم. مثلاً در یک انشا درباره “سفر به آینده”، تصور کردم که به سال ۲۰۵۰ سفر کرده‌ام و ماشین‌های پرنده دیده‌ام.
  • همچنین در داستان‌های ادبی که می‌خواندم، شخصیت‌ها و مکان‌ها را در ذهنم تجسم می‌کردم.

۲. هنر:

  • در نقاشی و طراحی، از تخیل برای خلق تصاویر استفاده کرده‌ام. مثلاً وقتی موضوع “یک شهر خیالی” داده می‌شد، شهرهایی با ساختمان‌های عجیب و رنگارنگ طراحی می‌کردم.
  • در کارهای دستی و ساخت کاردستی هم تخیل به من کمک کرده است که ایده‌های جدید و خاص بسازم.

۳. علوم تجربی:

  • در درس علوم، وقتی درباره موضوعاتی مثل منظومه شمسی یا دنیای میکروب‌ها یاد می‌گرفتم، از تخیل خودم استفاده می‌کردم تا آن‌ها را بهتر بفهمم. مثلاً تصور می‌کردم که خودم در فضا هستم و سیارات را از نزدیک می‌بینم.
  • هنگام مطالعه درباره سلول‌ها، تصور می‌کردم که مثل یک موجود زنده داخل بدنم حرکت می‌کنم.

۴. ریاضی:

  • وقتی مسئله‌های هندسی حل می‌کردم، شکل‌ها را در ذهنم می‌ساختم و تصور می‌کردم که چگونه آن‌ها را می‌توان تغییر داد یا قسمت‌های مختلفشان را پیدا کرد.

۵. مطالعات اجتماعی:

  • در درس تاریخ، هنگام یادگیری درباره زندگی در گذشته، تخیل می‌کردم که در آن زمان زندگی می‌کنم. مثلاً تصور می‌کردم که در یک قلعه زندگی می‌کنم یا در یک بازار قدیمی خرید می‌کنم.

۶. تفکر و پژوهش:

  • در بحث‌های گروهی و فعالیت‌هایی که نیاز به خلاقیت داشت، از تخیلم استفاده می‌کردم. مثلاً وقتی باید راه‌حل‌های جدید برای حل مشکلات روزمره پیدا می‌کردیم، ایده‌های تخیلی مثل استفاده از ربات‌ها ارائه می‌دادم.

چگونه از تخیلم استفاده کرده‌ام؟

  • ایده‌پردازی: برای نوشتن داستان، طراحی یا حل مسائل.
  • تجسم: برای تصور موقعیت‌ها و چیزهایی که نمی‌توانم به صورت واقعی ببینم.
  • خلق دنیای جدید: در نقاشی و داستان‌نویسی، دنیای خیالی خودم را می‌ساختم.

نتیجه: تخیل به من کمک کرده است که بهتر یاد بگیرم، خلاق‌تر باشم و حتی از درس‌ها لذت بیشتری ببرم. استفاده از تخیل باعث می‌شود که مسائل را از زاویه‌های مختلف ببینم و ایده‌های جدید پیدا کنم.

جواب فعالیت تکمیلی در کلاس صفحه ۱۲۴ تفکر هشتم درس تخیل

جمله زیر را براساس فکر خود کامل کنید.

◀️ تخیّل با توهّم شباهت دارد؛ چون هر دو آنها از یک نوع خیالات‌اند و وجود آنها در زندگی حال و عادی انسان محال است و در بعضی اوقات دانشمندان تخیلات را به واقعیت تبدیل می‌کنند.

◀️ امّا یکی نیستند؛ چون تخیل فرآیندی کاملاً آگاهانه‌ای است و به خواست خود انسان صورت می‌گیرد و باعث رشد و تقویت ذهن، خلاقیت و فکر می‌شود، ولی توهّم فرآیندی است که کنترل آن برای شخص وجود ندارد و باعث سردرگمی و ترس می‌شود.

جواب فعالیت در منزل صفحه ۱۲۵ و ۱۲۶ درس تخیل تفکر هشتم

تصویر زیر را به دقّت مشاهده کنید و به پرسش‌ها پاسخ دهید.

جواب فعالیت در منزل صفحه ۱۲۵ و ۱۲۶ درس تخیل تفکر هشتم

– برداشت شما از این نقاشی چیست؟

پاسخ: برداشت اول: همیشه زمانی که فکر می کنیم دیگه همه چیز به پایان رسیده دقیقا همون موقع خورشید امید طلوع می کند و مشکلات ما قدم به قدم برطرف می شود و مهم ترین عامل در این محدوده زمانی این است که ما امیدمان به فرا رسیدن روزهای بهتر را از دست ندهیم.

برداشت دوم:‌ در این تصویر می توان خورشید را به عنوان هدف در نظر گرفت و خشکسالی های اطراف را به سختی های مسیر در رسیدن به هدف تشبیه کرد. به این معنی که در راه رسیدن به هدف همه چیز را فدا می کنیم و درست زمانی که به هدف مان می رسیم مانند خورشید همه جا را روشن و زنده می کند و دیگر یاد این ساختی نمی افتیم.

برداشت سوم: به این معنی است که اگر ما حتی کارهای اشتباه زیادی هم کرده باشیم باز هم می توانیم آن ها را با تلاشمان جبران کنیم زیرا در تصویر افرادی در شرایط بسیار سخت و خشکسالی در حال درست کردن چیزی هستند که آن ها را از سختی نجات دهد.

برداشت چهارم: در این تصویر می توانیم خورشید را به عنوان تفکر مان و سفیدی های اطراف آن را به عنوان عواملی اشتباهی که در ذهن خود پرورش داده ایم و مانع پیشرفت ما می شود در نظر بگیریم. ما با کنار زدن این عوامل می توانیم با تفکر و خلاقیتی که داریم به هر چیزی دست پیدا کنیم.

برداشت پنجم:‌ در این تصویر می توان دو نوع آدم را مشاهده کرد، آدم هایی که با به وجود آمدن کوچک ترین مشکل به دنبال راه فراری می باشند و آدم هایی که با وجود سختی ها و مشکلات کوچک ترین ترسی ندارند و به نوعی خود را داخل مشکلات انداخته و راه حل را پیدا می کنند.

– به نظر شما هریک از عناصر به‌کار رفته در این نقاشی نماد چه هستند و چه مفهومی را القا می‌کنند؟ (اشیا و موجودات، رنگ‌های به‌کار رفته، حس و حالت اشیا و موجودات و …)

پاسخ: در این تصویر می توان به خوبی نمادهای امیدواری، تلاش، شجاعت، مشکلات و سختی های مسیر موفقیت را مشاهده نمود. شما نیز می توانید برداشت های خود را از بخش دیدگاه با سایر دانش آموزان به اشتراک بگذارید.

– به نظر شما مهم ترین عنصر این تابلو چیست؟

پاسخ: خورشید و انسان‌های اطراف آن

–  برای این تابلو یک نام پیشنهاد کنید.

پاسخ: زندگی – شجاع و ترسو – روشنایی پس از تاریکی

قبلی: جواب فعالیت های درس پدر و پسر تفکر هشتم
جواب فعالیت های درس عادت ها تفکر هشتم
جواب فعالیت های درس واقعیت تفکر هشتم
جواب فعالیت های درس مهارت های اقتصادی تفکر هشتم
جواب فعالیت های درس مهار فشار روانی و اضطراب تفکر هشتم

توجه: شما دانش آموز پایه هشتم متوسطه اول می توانید برای دسترسی سریع و آسان تر به جواب سوالات فعالیت های کتاب تفکر و سبک زندگی پایه هشتم متوسطه اول ، در انتهای عنوان خود عبارت «ماگرتا» را نیز در گوگل جستجو کنید.

در انتها امیدواریم که مقاله پاسخ و جواب فعالیت های درس تخیل یا کتاب تفکر و سبک زندگی هشتم ، برای شما دانش آموزان عزیز مفید بوده باشد و توانسته باشید تا از آن استفاده و بهره برده باشید. در آخر شما هم میتوانید جواب های دیگر خود را نیز در بخش دیدگاه با ما و دیگر دوستان به اشتراک بگذارید.

زنجیران

هم‌بنیانگذار ماگرتا ، عاشق دنیای وب و ۷ سالی ست که فعالیت جدی در حوزه اینترنت دارم. تخصص من تولید محتوایی‌ست که مورد نیاز مخاطبان است. مدیر ارشد تیم شبکه های اجتماعی سایت هستم. به قول ماگرتایی‌ها وقت بروز شدنه !

‫۸۶ دیدگاه

  1. ممنون از مطالب ارزشمندتون خیلی برای من خوب بود حتی سوال آخر که باید خودمون مینوشتیم سوال آخری باید از نظر هرکسی چیز دیگری باشد هرکی دوست داره میتونه نظر خودشو به بقیه بگه هرکی هم دوست نداره میتونه نظرش پیش خودش بمونه ممنون از همه

      1. داداش ازگل شدی
        چرا چرت و پرت میگی
        فک کنم توهم زدی
        اینجا سایت درسه نه جای چرت و پرت گفتن
        😠😠😠😠😡😡😡😡🤬🤬🤬🤬

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دوازده + دوازده =