جواب فعالیت تکمیلی صفحه ۵۳ زمین شناسی یازدهم فصل سوم
پاسخ و حل سوالات فعالیت تکمیلی صفحه 53 فصل 3 سه کتاب زمین شناسی پایه یازدهم متوسطه دوم
برای آشنایی با پاسخ و جواب سوال های فعالیت تکمیلی صفحه ۵۳ فصل ۳ سوم منابع آب و خاک کتاب زمین شناسی پایه یازدهم رشته های ریاضی فیزیک و علوم تجربی ، با بخش آموزش و پرورش ماگرتا همراه ما باشید.
بعدی: جواب فعالیت تکمیلی صفحه ۵۴ زمین شناسی یازدهم
جواب فعالیت تکمیلی صفحه ۵۳ زمین شناسی یازدهم
⚫ فرونشست دشتها، چه پدیدههای مخربی را میتواند به همراه داشته باشد؟
پاسخ: تخریب اراضی کشاورزی، تخریب سازههایی مانند پل، ساختمان و راهها، تاثیر بر روی الگوی جریانهای زیرزمینی، کاهش کیفیت آبهای زیرزمینی و افزایش نمک این آبها، کاهش ظرفیت مخازن آبخوانها، خراب شدن ساختمان چاهها و پمپهای نواحی مستعد فرونشست، ناتوانی چاه آبدهی و ایجاد پدیده لولهزایی (پدیدهای است که در آن به دلیل نشست زمین قسمتی از لوله چاه به خارج از سطح زمین رانده میشود.)
پاسخ دیگر: فرونشست دشتها میتواند پدیدههای مخربی را به همراه داشته باشد. این پدیده میتواند منجر به مشکلات جدی محیط زیستی و اقتصادی شود. برخی از اثرات منفی فرونشست دشتها عبارتند از:
تخریب زمین: فرونشست دشتها میتواند منجر به تخریب و تغییر شکل زمین شود که این امر میتواند مناطق روستایی و کشاورزی را تحت تأثیر قرار دهد.
تخریب زیرساختها: فرونشست میتواند منجر به تخریب ساختمانها، جادهها و زیرساختهای موجود در این مناطق شود.
تخریب منابع آب: این پدیده ممکن است منجر به تخریب چاهها و منابع آب زیرزمینی شود که این امر میتواند برای کشاورزی و استفاده از آب در این مناطق مشکلاتی ایجاد کند.
تخریب محیط زیست: فرونشست دشتها ممکن است منجر به تخریب محیط زیست و تغییرات جدی در بومشناسی و زیستشناسی این مناطق شود.
به طور کلی، فرونشست دشتها میتواند منجر به تخریب زمین، زیرساختها و منابع آب شود و برای محیط زیست و اقتصاد مناطق مورد تأثیر قرار بگیرد.
⚫ تغذیه مصنوعی چیست و چگونه انجام میشود؟
پاسخ: تغذیه مصنوعی به معنای تزریق مواد به زیرزمین به منظور افزایش منابع آب زیرزمینی است. این فرایند به صورتی انجام میشود که ابتدا یک چاه حفاری میشود و سپس از طریق این چاه، آب یا مواد دیگر به زیرزمین تزریق میشود تا منابع آب زیرزمینی افزایش یابند. این روش ممکن است در مناطقی که با کمبود منابع آب مواجه هستند، به عنوان یک روش مدیریتی برای افزایش منابع آب مورد استفاده قرار گیرد.
پاسخ دیگر: تغذیه مصنوعی را می توان عملیات طراحی شده انسان برای انتقال آب از سطح زمین به داخل لایه تعریف کرد.
هدف های تغذیه مصنوعی:
۱- کنترل رژیم آب شناسی ناحیه ای
۲- ذخیره آب
۳- کنترل کیفیت آب
روش های تغذیه مصنوعی:
۱- روش های افزایش تراوش: در این روش با انجام عملیاتی که بر روی ناهمواری سطح زمین، شیب، پوشش گیاهی و … انجام می گردد میزان تراوش آب به زمین افزایش داده می شود .
۲- روش های پخش سطحی: در این روش آب به سمت حوضچه ها یا استخرهای ساخته شده منحرف می شود تا از کف نفوذپذیر آنها به داخل زمین تراوش کند.
۳- تغذیه مصنوعی به وسیله چاه ها: در این روش آب از طریق چاه های آبکشی معمولی یا چاه های تغذیه ای که به همین منظور حفر می شود، وارد زمین می گردد و باعث بالا آمدن سطح ایستابی می شود.
۴- تغذیه مصنوعی به وسیله قنات ها: تغذیه مصنوعی به روش تزریق کردن آب در مجاری قنات های خشک شده انجام می گیرد.
۵- تغذیه واداری: تاسیسات استخراج آب زیر زمینی به صورت یک گالری یا رشته ای از چاه های کم عمق در فاصله نسبتاً نزدیکی از یک رودخانه یا دریاچه و به موازات آن قرار داده می شود و با استخراج آب از این تاسیسات، سطح ایستابی پایین می رود و در نتیجه موجب واداشتن حرکت آب به طرف سفره آب زیرزمینی می شود.
قبلی: جواب تفسیر کنید صفحه ۵۲ زمین شناسی یازدهم
جواب گفت و گو کنید صفحه ۵۱ زمین شناسی یازدهم
جواب صفحه ۵۰ زمین شناسی یازدهم
جواب صفحه فعالیت تکمیلی ۴۹ زمین شناسی یازدهم
جواب فعالیت تکمیلی و یادآوری صفحه ۴۸ زمین شناسی یازدهم
توجه: شما دانش آموز پایه دهم متوسطه دوم می توانید برای دسترسی سریع و آسان تر به جواب پرسشهای دروس کتاب زمین شناسی یازدهم متوسطه دوم ، در انتهای عنوان خود عبارت «ماگرتا» را نیز در گوگل جستجو کنید.
در انتها امیدواریم که مقاله جواب سوالات فعالیت تکمیلی صفحه ۵۳ فصل ۳ سوم زمین شناسی یازدهم متوسطه دوم ؛ برای شما دانش آموزان عزیز مفید بوده باشد. شما می توانید سوالات خود را در بخش نظرات بیان کنید.