جواب درس پنجم کار و فناوری ششم صفحه ۶۰ تا ۷۱
پاسخ و حل سوال های کاردرکلاس، کارغیرکلاسی، تمرین و پروژه صفحه 60 ، 64 ، 65 ، 66 ، 68 و 71 درس 5 پنجم کار و فناوری ششم دبستان
برای آشنایی با پاسخ و جواب سوال های کار در کلاس و پرسش صفحه ۶۰ ، تمرین و کار غیر کلاسی صفحه ۶۴ ، کار در کلاس صفحه ۶۵ ، تمرین صفحه ۶۶ ، کار در کلاس، کار غیر کلاسی و پروژه صفحه ۶۸ و پروژه صفحه ۷۱ درس ۵ پنجم برنامه نویسی با اسکرچ کتاب کار و فناوری کلاس ششم ابتدایی ، در ادامه با بخش آموزش و پرورش ماگرتا همراه ما باشید.
درس بعدی: جواب کار در کلاس صفحه ۷۸ کار و فناوری ششم

جواب کار در کلاس صفحه ۶۰ درس پنجم کار و فناوری ششم
بلوکهای شکل زیر را برای شکلک گربه، به ترتیب و با توجه به رنگ قطعهها پیدا کنید و در ناحیهی برنامهنویسی مانند بلوکهای خانهسازی (لگو) به یکدیگر وصل کنید. با کلیک روی پرچم سبز، خروجی برنامه را مشاهده کنید.

پاسخ: ۱. اول بلوک «وقتی پرچم کلیک شد» (زرد) رو قرار میدیم.
۲. بعدش بلوک «برای همیشه» (زرد) رو به اون وصل میکنیم.
3. داخل بلوک «برای همیشه»، بلوک آبی رنگ «حرکت کن ۱۰ گام» رو قرار میدیم.
نتیجه اجرای برنامه: وقتی روی پرچم سبز کلیک کنیم، شکلک گربه روی صحنه شروع میکنه به حرکت کردن و چون داخل حلقهی «برای همیشه» هست، این حرکت ادامهدار خواهد بود.
جواب پرسش صفحه ۶۰ درس ۵ کار و فناوری ششم
اگر در فعالیت بالا، عدد ۱۰ را به ۱۰۰ تغییر دهید چه اتفاقی میافتد؟
پاسخ: اگه به جای عدد ۱۰ توی بلوک «حرکت کن ۱۰ گام»، عدد ۱۰۰ رو بذاریم، شکلک گربه هر بار که دستور اجرا میشه به جای حرکت کم، یه دفعه خیلی بیشتر جلو میره. پس گربه خیلی سریعتر از صفحه عبور میکنه و زودتر از کادر بیرون میره.
پاسخ تمرین صفحه ۶۴ درس پنجم کار و فناوری ششم
با کدهای گروههای رویداد، کنترل، حرکت، ظاهر و صدا که تا اینجا آموختید، داستان جذابی را در اسکرچ طراحی و اجرا کنید.
راهنمایی: برای انتخاب ایده میتوانید از داستان زندگی خود یا دیگران، کتاب داستان مورد علاقه خود، کارتون یا فیلم جالبی که دیدهاید الهام بگیرید.
پس از نوشتن سناریو، شـکلکها و پسزمینههای مناسب با داستان خود را انتخاب و یا طراحی کنید. سپس کدهای آن را بنویسید و نتیجه را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.
پاسخ: عنوان داستان: «گربه و موشِ صلحدوست!»
امروز توی پارک شهرمون، گربهی اسکرچ دنبال موش افتاده بود. موش که خیلی باهوشه، میخواست ثابت کنه میشه به جای فرار، دوست شد. آخر داستان، هر دو میفهمن پذیرفتن تفاوتها بهتر از دعواست و با هم یک آهنگ شاد پخش میکنن.
شکلکها و پسزمینهها:
- شکلکها: گربه (Cat)، موش (Mouse)، کبوترِ پیامآور (Bird/Dove)
- صداها: صدای meow برای گربه، pop برای موش، یک آهنگ شاد پیشفرض (choose a music loop)
- پسزمینه: Park (یا هر پسزمینهی فضای باز)
سناریوی کوتاه (رویدادها)
۱) با کلیک روی پرچم سبز، هر سه شکلک در جای شروع ظاهر میشن.
۲) گربه به سمت موش حرکت میکنه و دیالوگ میگه.
۳) موش با کلیدهای جهت حرکت میکنه و پیشنهاد دوستی میده.
۴) کبوتر وقتی پیام «دوستی» دریافت کرد، وارد میشه و جشن آشتی رو اعلام میکنه.
۵) موسیقی پخش میشه و هر دو میرقصن!
کدهای هر شکلک (به سبک اسکرچ)
۱) کدهای «گربه»
- وقتی پرچم کلیک شد
جاینما: به x:-180y:-60برو، اندازه روی۸۰٪، نشان بده
بگو «سلام موش! بیا بازی کنیم… 😼» به مدت۲ثانیه
برای همیشه
↳ بهسمت موش رو کن
↳ حرکت کن ۱۰ گام
↳ اگر به لبه رسیدی، برگرد
↳ اگر در حال لمس موش؟
↳ ↳ صدا پخش کن meow
↳ ↳ پیام بفرست: “پیشنهاد-صلح”
↳ ↳ منتظر بمان ۰٫۵ ثانیه - وقتی “دوست شدیم” دریافت شد
بگو «چه عالی! دیگه دنبالت نمیکنم.» به مدت۲ثانیه
صدا پخش کن (music loop)
برای همیشه
↳ لباس بعدی (برای حالت رقص)
↳ منتظر بمان ۰٫۲ ثانیه
۲) کدهای «موش»
- وقتی پرچم کلیک شد
به x:120y:-40برو، اندازه۷۰٪، نشان بده
بگو «اگه موافق باشی، بهجای فرار، دوست میشیم!» به مدت۲ثانیه - برای همیشه (کنترل با کیبورد)
اگر کلید جهتِ راست فشرده شد؟ ↳ x را ۶ تا تغییر بده
اگر کلید جهتِ چپ فشرده شد؟ ↳ x را ۶- تا تغییر بده
اگر کلید جهتِ بالا فشرده شد؟ ↳ y را ۶ تا تغییر بده
اگر کلید جهتِ پایین فشرده شد؟ ↳ y را ۶- تا تغییر بده
هر چند لحظه صدا پخش کن pop (دلخواه) - وقتی “پیشنهاد-صلح” دریافت شد
بگو «قبوله! از امروز رفیقیم ✌️» به مدت۲ثانیه
پیام بفرست: “دوست شدیم”
۳) کدهای «کبوترِ پیامآور»
- وقتی پرچم کلیک شد
مخفی شو و به x:-220y:140برو - وقتی “دوست شدیم” دریافت شد
نشان بده
به x: ۰ y: ۱۴۰ با ۱ ثانیه لغزش برو
بگو «صلح برقرار شد! 🎉» به مدت۲ثانیه
پیام بفرست: “موسیقی-شروع” - وقتی “موسیقی-شروع” دریافت شد
صدا پخش کن (همان music loop)
برای همیشه
↳ به اندازه ۱۵ درجه بچرخ
↳ منتظر بمان ۰٫۱ ثانیه
۴) کدهای پسزمینه (اختیاری)
- وقتی پرچم کلیک شد → پسزمینهی Park
- وقتی “دوست شدیم” دریافت شد → پسزمینهی Fireworks/Party (اگر داری)
نکتههای اجرا
- برای اینکه حرکت گربه خیلی تند نشه، میتونم عدد حرکت رو از
۱۰به۶تغییر بدم. - وقتی موش گیر میافته، با لباس بعدی و یک بگو کوچیک، حس ترس/خنده میده.
- آخر کار که پیام «دوست شدیم» میره، همه با هم آهنگ پخش میکنن و داستان قشنگ تموم میشه.
پاسخ کار غیر کلاسی صفحه ۶۴ درس ۵ کار و فناوری ششم
برنامهای بنویسید که با کلیک روی نام سورههای کوثر، اخلاص و ناس، تصویر سوره را نمایش داده و با صدای خودتان پخش کند.

پاسخ: در زیر میتوانید مشاهده کنید:
آمادهسازی
- سه تا شکلک دکمه ساختم: «کوثر»، «اخلاص»، «ناس» (با ابزار متن روی دکمه نوشتم).
- سه تا شکلک تصویر سوره گذاشتم: تصویر سوره کوثر، اخلاص و ناس (هر کدوم یک شکلک جدا).
- توی تب Sounds برای هر سوره، Record زدم و با صدای خودم خوندم.
کد شروع (برای نظم)
روی هر سه شکلکِ تصویر سوره گذاشتم:
- «وقتی پرچم کلیک شد» → مخفی شو
روی هر سه دکمه هم گذاشتم: - «وقتی پرچم کلیک شد» → نشان بده و برن سر جاشون.
کد دکمه «کوثر»
- «وقتی این شکلک کلیک شد»
- به همه پیام «همهتصاویر-مخفی» بفرست
- به شکلک «تصویرِ کوثر» پیام «نمایش-کوثر» بفرست
کد دکمه «اخلاص»
- «وقتی این شکلک کلیک شد»
- پیام «همهتصاویر-مخفی»
- پیام «نمایش-اخلاص»
کد دکمه «ناس»
- «وقتی این شکلک کلیک شد»
- پیام «همهتصاویر-مخفی»
- پیام «نمایش-ناس»
کد مشترک برای مخفیکردن همه تصاویر
روی هر سه شکلکِ تصویر سوره:
- «وقتی پیام همهتصاویر-مخفی دریافت شد» → مخفی شو
کد شکلک «تصویرِ کوثر»
- «وقتی پیام نمایش-کوثر دریافت شد»
- نشان بده
- صدا پخش کن (قرائتِ کوثر) تا پایان
کد شکلک «تصویرِ اخلاص»
- «وقتی پیام نمایش-اخلاص دریافت شد»
- نشان بده
- صدا پخش کن (قرائتِ اخلاص) تا پایان
کد شکلک «تصویرِ ناس»
- «وقتی پیام نمایش-ناس دریافت شد»
- نشان بده
- صدا پخش کن (قرائتِ ناس) تا پایان
نکتههایی که رعایت کردم
- اول کار همهی تصاویر مخفی باشن که صفحه تمیز دیده بشه.
- برای اینکه صداها قاطی نشن، قبل از نمایش هر سوره پیام «همهتصاویر-مخفی» میفرستم.
- اگه بخوام آهنگ پسزمینه نداشته باشه، فقط صدای قرائت رو گذاشتم.
همین! حالا با کلیک روی هر نام، تصویر همون سوره میاد و قرائت خودم پخش میشه.
جواب کار در کلاس صفحه ۶۵ درس ۵ کار و فناوری ششم
شکلک اختاپوس را به صحنه اضافه کنید و با استفاده از دستورات گروه حرکت موارد زیر را انجام دهید.
جهت شکلک اختاپوس را روی ۷۵ درجه تنظیم کنید. پس از آن اختاپوس را ۵۰ گام حرکت دهید.

پاسخ: من اینطوری انجام دادم:
اول شکلک اختاپوس رو به صحنه آوردم.
توی کُدها، بلوک وقتی پرچم کلیک شد گذاشتم و زیرش از گروه حرکت این دو تا رو چسبوندم:
۱) در جهت ۷۵ قرار بگیر
۲) حرکت کن ۵۰ گام
حالا با کلیک روی پرچم سبز، اختاپوس رو به سمت ۷۵ درجه میایسته و ۵۰ گام جلو میره.
جواب تمرین صفحه ۶۶ درس پنجم کار و فناوری ششم
شکلک توپ را به صحنه اضافه کنید و با استفاده از دستور موقعیت، شکلک توپ را به مکانهای مورد نظر انتقال دهید:
الف) مرکز صحنه
ب) به ۱۰۰= x و ۷۰= y
ج) سمت چپ و بالای صحنه
د) سمت چپ و پایین صحنه
پاسخ: اول شکلک توپ رو به صحنه آوردم. بعد از بلوکهای گروه حرکت، دستور برو به x: … y: … استفاده کردم و اینجوری شد:
الف) مرکز صحنه: x = ۰ و y = ۰
ب) به مختصات مشخص: x = ۱۰۰ و y = ۷۰
ج) سمت چپ و بالای صحنه: x = -۲۴۰ و y = ۱۸۰
د) سمت چپ و پایین صحنه: x = -۲۴۰ و y = -۱۸۰
پاسخ کار در کلاس صفحه ۶۸ درس پنجم کار و فناوری ششم
با تغییر کدهای مثلث:

الف) یک مربع رسم کنید.
پاسخ: برای مربع باید چهار ضلع کشیده بشه و هر بار ۹۰ درجه بچرخه. پس کدش اینطوری میشه:
وقتی پرچم کلیک شد
قلم را پایین ببر
چهار بار تکرار کن:
↳ حرکت کن ۱۰۰ گام
↳ بچرخ ۹۰ درجه
ب) یک دایره رسم کنید.
پاسخ: برای دایره باید حرکتهای خیلی ریز و پشت سر هم داشته باشیم. مثلاً ۳۶۰ بار هر دفعه ۱ گام حرکت کنه و ۱ درجه بچرخه:
وقتی پرچم کلیک شد
قلم را پایین ببر
۳۶۰ بار تکرار کن:
↳ حرکت کن ۱ گام
↳ بچرخ ۱ درجه
جواب کار غیرکلاسی صفحه ۶۸ درس پنجم کار و فناوری ششم
برنامهای بنویسید که تعداد اضلاع چندضلعی را از کاربر گرفته و آن را رسم کند.
راهنمایی: برای آنکه کاربر در هر بار اجرا بتواند چندضلعی دلخواه را رسم کند، باید از کد «بپرس تعداد اضلاع و منتظر بمان» در گروه دستورات تشخیص، استفاده کنید. پاسخ کاربر در خانهای از حافظه با نام پاسخ ذخیره میشود و در محل تعداد تکرار، کد را قرار دهید.
پاسخ: برنامهی من در اسکرچ اینطوری شد:
۱. اول از بلوک «وقتی پرچم کلیک شد» استفاده کردم.
۲. بعد با دستور «قلم را پایین ببر» آمادهی رسم شدم.
۳. از گروه تشخیص، دستور «بپرس [تعداد اضلاع؟] و منتظر بمان» گذاشتم.
۴. بعد یک حلقهی تکرار ساختم و تعداد تکرار رو گذاشتم روی پاسخ (یعنی همون چیزی که کاربر وارد میکنه).
۵. داخل حلقه نوشتم:
- «حرکت کن ۱۰۰ گام»
- «بچرخ (۳۶۰ ÷ پاسخ) درجه»
کد نهایی مثل این شد:
- وقتی پرچم کلیک شد
- قلم را پایین ببر
- بپرس «تعداد اضلاع؟» و منتظر بمان
- تکرار (پاسخ)
↳ حرکت کن ۱۰۰ گام
↳ بچرخ (۳۶۰ ÷ پاسخ) درجه
پاسخ پروژه صفحه ۶۸ درس ۵ کار و فناوری ششم
با دستورات گروه حرکت، قلم و کنترل طرح روبهرو را رسم کنید.
با خلاقیت خود شکلهای دیگری رسم کرده و با دوستانتان به اشتراک بگذارید.

پاسخ: در زیر میتوانید مشاهده کنید:
روش حل پروژه:
۱. اول از گروه «رویدادها» بلوک وقتی پرچم کلیک شد رو میذاریم.
۲. قلم رو پایین میبریم (قلم را پایین ببر).
3. یه دستور تکرار ۶ بار لازم داریم، چون ستاره از ۶ لوزی تشکیل شده.
کدهایی که باید بنویسید:
- وقتی پرچم کلیک شد
- قلم را پایین ببر
- ۶ بار تکرار کن:
↳ ۲ بار تکرار کن:
↳ ↳ حرکت کن ۱۰۰ گام
↳ ↳ بچرخ ۶۰ درجه
↳ ↳ حرکت کن ۱۰۰ گام
↳ ↳ بچرخ ۱۲۰ درجه
↳ بچرخ ۶۰ درجه
توضیح ساده:
- توی هر بار تکرار، یک لوزی کشیده میشه.
- وقتی ۶ بار این کار رو انجام بدیم، شکل ستارهی ششپر کامل میشه.
جواب پروژه صفحه ۷۱ درس پنجم کار و فناوری ششم
فیلم ساخت بازی ماز را مشاهده کنید، سپس این بازی را با هر مسیر پر پیچ و موانع دیگری طراحی کنید، پس از آن کدهای لازم را در ناحیهی برنامهنویسی قرار دهید.

پاسخ: اسم بازی: «کلیدِ ستارهای»
هدف: گربه باید کلید رو برداره، از دیوارها و دشمنها رد بشه، آخرش به خانه برسد. برخورد با دیوار/رعدوبرق/روح/حشره/پروانهٔ سهپره = برگشت به شروع. ستاره = جایزه. لکهٔ آب = کندی.
چیزهایی که روی صحنه گذاشتم
- پسزمینهٔ ماز (دیوارها یکرنگ: بنفش تیره).
- شکلکها: Cat (بازیکن)، Key (کلید)، Home (هدف)، Star (امتیاز)، Ghost، Bug، Propeller (سهپره)، Lightning، Puddle (لکهٔ آب).
- متغیرها:
امتیاز(برای همهٔ شکلکها)،کلید_دارم(فقط این شکلک).
کدها (متنیِ بلوکها)
۱) بازیکن (Cat)
وقتی پرچم کلیک شد
↳ امتیاز را روی 0 بگذار
↳ کلید_دارم را روی 0 بگذار
↳ به x:-210 y:-150 برو ، جهت 90، اندازه 80٪
↳ برای همیشه
اگر کلید راست فشرده شد → x را 3 تغییر بده
اگر کلید چپ فشرده شد → x را -3 تغییر بده
اگر کلید بالا فشرده شد → y را 3 تغییر بده
اگر کلید پایین فشرده شد → y را -3 تغییر بده
اگر در حال لمس رنگِ دیوار (بنفش)؟ → صدا pop ، به x:-210 y:-150 برو
اگر در حال لمس Bug یا Ghost یا Propeller یا Lightning؟ → صدا buzz ، به x:-210 y:-150 برو
اگر در حال لمس Puddle؟ → یک ثانیه منتظر بمان (یعنی کند میشوم)
اگر در حال لمس Star؟ → امتیاز را 1 تغییر بده ، به Star پیام «گرفتند» بفرست
اگر در حال لمس Key؟ → کلید_دارم را روی 1 بگذار ، به Key پیام «برداشته شد» بفرست
اگر در حال لمس Home؟ و کلید_دارم = 1 ؟ → پیام «بردیم!» بفرست
۲) کلید (Key)
وقتی پرچم کلیک شد → نشان بده ، به x:-250 y:110 برو
وقتی «برداشته شد» دریافت شد → مخفی شو
۳) خانه (Home)
وقتی پرچم کلیک شد → نشان بده ، به x:230 y:110 برو
وقتی «بردیم!» دریافت شد →
↳ بگو «آفرین! به خانه رسیدی 🏠» به مدت ۲ ثانیه
↳ همه را متوقف کن
۴) ستاره (Star)
وقتی پرچم کلیک شد → نشان بده ، به x:150 y:20 برو
وقتی «گرفتند» دریافت شد → مخفی شو ، ۰٫۵ ثانیه منتظر بمان ، به مکان تصادفی برو ، نشان بده
۵) روح (Ghost) – دشمن رفتوبرگشتی
وقتی پرچم کلیک شد → به x:-80 y:120 برو
برای همیشه
↳ به x:160 y:120 با ۱ ثانیه لغزش برو
↳ به x:-160 y:120 با ۱ ثانیه لغزش برو
۶) حشره (Bug) – گشت دایرهای
وقتی پرچم کلیک شد → به x:-230 y:-120 برو
برای همیشه
↳ به اندازه 10 درجه بچرخ ، حرکت کن 3 گام ، اگر به لبه رسیدی برگرد
۷) پروانهٔ سهپره (Propeller) – چرخانِ خطرناک
وقتی پرچم کلیک شد → به x:200 y:-90 برو
برای همیشه → به اندازه 15 درجه بچرخ
۸) رعدوبرق (Lightning) – بالا/پایین
وقتی پرچم کلیک شد → به x:0 y:-40 برو
برای همیشه
↳ به x:0 y:80 با ۰٫۸ ثانیه لغزش برو
↳ به x:0 y:-40 با ۰٫۸ ثانیه لغزش برو
۹) لکهٔ آب (Puddle)
وقتی پرچم کلیک شد → به x:-40 y:-10 برو (ثابت میماند)
نتیجه: بازی راه میافتد: کلید را میگیرم، از دشمنها رد میشوم، ستاره جمع میکنم، اگر به دیوار یا مانع بخورم برمیگردم اول، و وقتی با داشتن کلید به خانه میرسم، پیام «بردیم!» میآید و بازی تمام میشود.
درس قبلی: جواب درس چهارم کار و فناوری ششم
توجه: شما دانش آموز پایه ششم ابتدایی می توانید برای دسترسی سریع و آسان تر به پاسخ سوالات درس های کار و فناوری ششم ، در انتهای عنوان خود ، عبارت «ماگرتا» را نیز در گوگل جستجو کنید.
در انتها امیدواریم که مقاله جواب و پاسخ سوالات کار در کلاس، کار غیر کلاسی، تمرین و پروژه صفحه ۶۰ ، ۶۴ ، ۶۵ ، ۶۶ ، ۶۸ و ۷۱ درس ۵ پنجم کتاب کار و فناوری ششم ، برای شما دانش آموزان عزیز مفید بوده باشد و توانسته باشید تا از آن استفاده و بهره برده باشید.



















دیدگاه من اینه که عالیه عالیه بی نظیر بی نظیر محشره
عالی بود خیلی خوبه ممنون
سلام خوبی فیلم بفرست
کلاس ششم مطالعات اجتماعی
عالی بود
سلام اللهم عجل لولیک الفرج.
با اجازه از متن استفاده می کنیم.
عالی بود ممنون 😘😘
عالیییی بووود
عالی بود عالی
عالیییییی بود
عالی بود 🤔
عالیتر ازایننبود
خیلی خوب بود
کامل نبودم 😑
میتونینبینیوالا
ممنون خوب بود
خواهش میکنم عزیزم
عالی بود
خوب عالی
بد نبود خوب بو🙂ولی بقیه ی صفحات هم بذارید ممنونم چون استادمون خیلی سخت گیره طوری ک از ترس خودمونو میزنیم ب سرماخوردگی و مدرسه نمیریم ک امتحان بدیم من هم الان همین کار رو کردم تا1400/۱۱/۲۳بهمن ب مدرسه نرم ولی درکل خوب بو مرسی
سلام خیلی خوبه
سلام گلم عالی هست من میخوام اینو توخونه انجام بدم🌸
باتشکر از دوستان 🌸
مرسی ممنون اگه میتونی انجام بده
سلام خیلی خوبه ولی صفحه ۲۳ و ۲۴ و ۲۵ و۲۶ این ها را ننوشته چرا
من که هفتم میخوام
عالی هست
عالی بود بود بود
من اگر جای معلم ها بودم میزاشتم بچه ها طبق روال خودشون پیش برن
البته دست معلم ها هم نیست آموزش و پرورش به این ها دستور میدن که چجوری تدریس کنن ، امیدوارم همگی در درس هاتون موفق باشین، و همیشه بتونین به ایده آل خودتون برسین
برای همه ی دانش جویان و همه ی دانش آموزان آرزوی موفقیت دارم:)❤
شما درست می گین
همچنین
باهات موافقم
بد نیست ولی خب یکم پیچیده ش کردن، مثلا با کاغد الگو الگو بکشیم و اینا،من خودم قبل از اینکه به این درس برسم یه سرویس کوچولوی بالاش درست کردم،خیلی هم اندازه و خیلی شیک در اومد با دوخت دندون موشی ، ولی خب اینجا هزارتا قلق داره و به نظر من روال کار خودم خیلی آسون تره
آره بابا آدم و میپیچونن
آره ولی مجبورن باید نوشت
فوق العاده
ممنون عالی
بد نبود ولی ای کاش که جواب های صفحه ۳۱ هم بود
بله،درسته
عالی بود
اره
خوب بود
اره بخدا
بد نبود .
خیلی خیلی عالی بود فقط کاش گزارش رو هم میزاشتی ممنون 👍👍👏
عالی بود
عالی ولی ای کاش صفحه ۳۱ و ۳۲ هم میزاشتی
در هر صورت عالی
بله بگزارین
چرا اسمتو جک اسپارو گذاشتی
عالی عالی عالی عالی
سلام عالیه
عالی بود عزیزم دستت درد نکنه
عالی بود
😘😘
عالی بود
عالیه مچکرم عزیزم
خیلی خیلی خوب بود
عالی