جواب درس سوم الگوریتم کار و فناوری ششم صفحه ۳۶ تا ۴۶
پاسخ و حل سوال های گفت و گوی کلاسی صفحه 36 ، 37 ، 38 ، 40 ، 41 ، 42 ، 43 ، 45 و 46 درس 3 سوم کتاب کاروفناوری کلاس ششم ابتدایی
در این نوشته با جواب و پاسخ سوالات گفت و گوی کلاسی و فعالیت های کلاسی و غیر کلاسی صفحه ۳۶ ، ۳۷ ، ۳۸ ، ۴۰ ، ۴۱ ، ۴۲ ، ۴۳ ، ۴۵ ، ۴۶ درس ۳ سوم الگوریتم (روندنما) کتاب کار و فناوری پایه ششم ابتدایی آشنا می شوید. در ادامه با بخش آموزش و پرورش ماگرتا همراه ما باشید.
درس بعدی: جواب درس چهارم کار و فناوری ششم
پاسخ گفت و گوی کلاسی صفحه ۳۶ درس ۳ کار و فناوری ششم
الف) با اعضای گروه خود مشورت کنید و چند مسئله نام ببرید.
پاسخ: رد شدن از خیابان، کاشت گیاه، نقاشی کشیدن و …
ب) به تصویر زیر توجّه کنید. دانشآموزی میخواهد به مدرسه برود و برای این کار، از مسیر شمارهی ۱ استفاده میکند.
۱- مسئلهی دانشآموز چیست؟
پاسخ: رفتن به مدرسه
۲- آیا دانشآموز، بهترین مسیر را برای رفتن به مدرسه انتخاب کرده است؟
پاسخ: خیر
۳- به نظر شما بهترین مسیر برای رسیدن به مدرسه کدام است؟ چرا؟
پاسخ: مسیر شماره (۳)، زیرا مانع و یا خطر ریزش کوه بر سر راهش قرار ندارد.
پاسخ فعالیت کلاسی صفحه ۳۷ درس سوم کار و فناوری ششم
۱- مسئلهای پیدا کنید که دارای چندین راه حل باشد.
پاسخ: خرید لباس
۲- راه حلهای آنرا بنویسید.
پاسخ: خرید حضوری، خرید اینترنتی، سفارش دادن به اشخاص دیگر و …
۳- از نظر هر یک از اعضای گروه، بهترین راه حل کدام است؟ چرا؟
پاسخ: بهترین راه حل خرید اینترنتی است، زیرا شخص می تواند به راحتی مدل های متنوع را در سایت های فروشگاهی مشاهده کند و بدون رفتن به فروشگاه، لباس مورد نظر خود را مطابق با سایز و مشخصات خودش خرید کرده و درب منزل تحویل بگیرد.
جواب گفت و گوی کلاسی صفحه ۳۸ درس سوم کار و فناوری ششم
با اعضای گروه خود مشورت کنید و چند مسئلهی پیچیده را نام ببرید. این مسئلهها، شامل چه مسئلههای سادهای میشوند؟
پاسخ: ساخت رایانه، طراحی و اجرای تئاتر، رفع ترافیک شهر
ساخت رایانه: تهیه ی وسایل مورد نیاز، سرهم کردن وسایل داخل کیس، متصل کردن سایر قطعات کیس، نصب نرم افزارهای مورد نیاز و اجرای آن ها و …
طراحی و اجرای تئاتر: انتخاب موضوع و متن اجرا، نوشتن سناریو، انتخاب بازیگر، طراحی دکور، طراحی لباس، دوخت لباس، برنامه ریزی تمرین و اجرا و …
رفع ترافیک شهر: بررسی علت های به وجود آمدن ترافیک، پیدا کردن راه برای رفع علت ها، برنامه ریزی کردن برای اجرای راه حل ها و …
همچنین بخوانید: جواب درس پنجم کاروفناوری ششم
جواب فعالیت کلاسی صفحه ۳۸ درس ۳ کار و فناوری ششم
کدامیک از مسئلههای زیر پیچیده هستند؟
پخت برنج، کشیدن نقّاشی، ساخت مدرسه، ساخت آدم برفی، ساخت خودرو.
هر یک شامل چه مسئلههای کوچکتری میشوند؟ آنها را بنویسید.
پاسخ: ساخت مدرسه و ساخت خودرو پیچیده می باشند.
ساخت مدرسه: طراحی نقشه ی ساخت مدرسه طراحی زیرساخت، پی ریزی و آماده سازی زمین برای ساخت، ساختن اسکلت ساختمان مدرسه، چیدن آجر و سیمان کاری، ساخت دیوارها و سقف ساختمان، گچ کاری، لوله کشی، سیم کشی، تهیه ی وسایل مورد نیاز، چیدن و وسایل داخل مدرسه.
ساخت خودرو: طراحی نقشه ی خودرو، ساخت اسکلت فلزی خودرو، طراحی و ساخت موتور، نصب موتور روی بدنه ی فلزی، ساخت وسایل داخل خودرو و نصب آن ها، نصب لاستیک ها، رنگ کردن و انجام کارهای لازم برای زیباسازی ظاهر خودرو، آزمایش خودرو.
پاسخ فعالیت غیر کلاسی صفحه ۳۸ درس سوم کار و فناوری ششم
۱- یک مسئلهی پیچیده را در نظر بگیرید.
۲- دو راه حل برای آن پیدا کنید.
۳- هر یک از راه حلهای آن را به مسئلههای کوچکتر تقسیم کنید.
۴- موارد بالا را در برنامهی واژهپرداز تایپ کنید. پرونده را با نام مسئلهی پیچیده ذخیره کنید و آنرا جلسهی بعد به کلاس بیاورید.
پاسخ: مسئله: رفتن به مسافرت
راه حل: ۱) به وسیله خودرو ۲) به وسیله قطار
به وسیله خودرو: چک کردن خودرو، تامین بنزین خودرو، رزرو هتل، آماده کردن وسایل و گذاشتن داخل خودرو، شروع سفر، رسیده مقصد و رفتن به هتل.
به وسیله قطار: تهیهی بلیط قطار، رزرو هتل، آماده کردن وسایل سفر، رفتن به راه آهن و سوار قطار شدن، رسیدن به مقصد و رفتن به هتل.
جواب گفت و گوی کلاسی بالای صفحه ۴۰ درس سوم کار و فناوری ششم
اگر ساخت آویز را به دو روش زیر انجام دهیم، به نظر شما مراحل کدام روش کاملتر و دقیقتر است؟ چرا؟
روش اول | روش دوم |
۱- شروع ۲- آماده کردن مواد و ابزار ۳- کشیدن طرح و انتقال روی چوب ۴- برش اطراف طرح ۵- رنگآمیزی طرح ۶- ساخت زنجیر ۷- اتصال زنجیر به طرح ۸- پایان | ۱- شروع ۲- آماده کردن مواد و ابزار ۳- کشیدن طرح ۴- برش چوب ۵- ساخت زنجیر ۶- اتصال زنجیر ۷- پایان |
پاسخ: روش اول؛ زیرا در این روش به جزئیات بیشتر توجه شده است و دقیق تر است.
پاسخ گفت و گوی کلاسی پایین صفحه ۴۰ درس ۳ کار و فناوری ششم
مراحل چگونگی حل مسئلهی غذا دادن به کودک در کدامیک از روشهای زیر درست است؟
روش اول | روش دوم |
۱- شروع ۲- غذای کودک را آماده کنید. ۳- غذا را در ظرف بریزید. ۴- جوراب کودک را بپوشانید. ۵- پیشبند کودک را ببندید. ۶- غذا را به کودک بدهید. ۷- به گلها آب بدهید. ۸- صورت کودک را تمیز کنید. ۹- پیشبند را باز کنید. ۱۰- پایان | ۱- شروع ۲- غذای کودک را آماده کنید. ۳- غذا را در ظرف بریزید. ۴- پیشبند کودک را ببندید. ۵- غذا را به کودک بدهید. ۶- صورت کودک را تمیز کنید. ۷- پیشبند را باز کنید. ۸- پایان |
پاسخ: روش دوم؛ زیرا در این روش در تمام مراحل فقط به مسئله ی غذا دادن به کودک (موضوع اصلی) توجه شده است و با مسئله ارتباط مستقیم دارد.
همچنین بخوانید: جواب درس ششم کاروفناوری ششم
جواب فعالیت کلاسی صفحه ۴۱ درس سوم کار و فناوری ششم
۱- مراحل چگونگی حلّ مسئلهی آب دادن به گلدان به صورت زیر در نظر گرفته شده است. آیا مراحل بهدرستی مرتّب شدهاند؟ با گذاشتن عدد در دایرهها مراحل را مرتّب کنید.
پاسخ: در تصویر زیر می توانید مشاهده کنید:
۲- اگر مراحل را بدون مرتّب کردن انجام دهیم چه اتّفاقی میافتد؟
پاسخ: کار به درستی انجام نمی شود و ما به نتیجهی مطلوبی نمی رسیم. مثلا اگر اول آب پاش را پر از آب نکنیم، نمی توانیم به گل ها آب بدهیم یا اگر یک موقعی شیر آب را نبندیم، آب هدر می رود.
پاسخ فعالیت کلاسی صفحه ۴۱ درس سوم کار و فناوری ششم
در گروه خود، مسئلهی زیر را به دقّت بخوانید و مراحل حلّ آنرا بنویسید:
اگر ٪۲۵ عددی ۱۲ باشد، ٪۳۲ آن چقدر است؟
پاسخ:
- شروع
- جدول تناسب را رسم کنید.
- عددهای ۲۵، ۱۰۰ و ۱۲ را داخل جدول قرار دهید.
- جدول تناسب را حل کنید و عدد مورد نظر را به دست بیاورید. (عدد ۴۸ می شود)
- دوباره جدول تناسب را رسم کنید.
- عددهای ۳۲، 100 و عدد به دست آمده (۴۸) در مرحلهی ۴ را داخل جدول قرار دهید.
- جدول را حل کنید و جواب را به دست آورید. (عدد ۱۵/۳۶ می شود)
- پایان
در تصویر زیر می توانید جدول های تناوبی گفته شده را مشاهده کنید:
جواب فعالیت غیر کلاسی صفحه ۴۲ و ۴۳ درس سوم کار و فناوری ششم
الف) تصاویر زیر، مراحل خرید نان را نمایش میدهد. ابتدا تصاویر را بهترتیب اولویت، شمارهگذاری کنید. سپس مراحل خرید نان را بنویسید.
پاسخ: در تصویر زیر می توانید مشاهده کنید:
مراحل خرید نان:
- شروع
- لباس پوشیده و آماده شوید.
- از خانه بیرون بروید.
- به نانوایی بروید.
- در صف منتظر بایستید.
- وقتی نوبتتان شد، نان را بگیرید و پول را به نانوا بدهید.
- به خانه بازگردید.
- پایان
ب) یکی از فعّالیت های زیر را به دلخواه انتخاب کنید و انجام دهید.
۱- با کمک و راهنمایی والدین خود، مراحل درست کردن یک نوع سالاد را در برنامهی واژهپرداز تایپ کنید. پرونده را با نام سالاد ذخیره کنید و آن را جلسهی بعد به کلاس بیاورید.
۲- با کمک و راهنمایی والدین خود، دستورالعمل نصب و راهاندازی یک وسیله را انتخاب و آنرا مطالعه کنید. سپس مراحل ذکر شده در دستورالعمل را در برنامهی واژهپرداز تایپ کنید. پرونده را با نام دستورالعمل ذخیره کنید و آنرا جلسهی بعد به کلاس بیاورید.
۳- مراحل حلّ مسئلهی زیر را در برنامهی واژهپرداز تایپ کنید. پرونده را با نام چند ضلعی ذخیره کنید و آنرا جلسهی بعد به کلاس بیاورید:
مجموع زاویههای یک هفت ضلعی چند درجه است؟
۴- مراحل وضو گرفتن را در برنامهی واژهپرداز تایپ کنید. پرونده را با نام وضو ذخیره کنید و جلسهی بعد آنرا به کلاس بیاورید.
پاسخ: در اینجا به عنوان مثال فعالیت شماره (۴) را انتخاب کرده ایم و در زیر مراحل آن را گفته ایم و تایپ کردن آن در برنامهی واژه پرداز به عهده دانش آموز می باشد.
- شروع
- نیت کردن (نیت می کنم که برای انجام فرمان خدا وضو می گیرم).
- شستن صورت از جایی که موی سر روییده تا چانه از بالا به پایین
- شستن دست راست از آرنج تا سرانگشتان از بالا به پایین
- شستن دست چپ همانند دست راست
- کشیدن مسح سر
- کشیدن مسح پای راست
- کشیدن مسح پای چپ
- پایان
پاسخ گفت و گوی کلاسی صفحه ۴۵ درس ۳ کار و فناوری ششم
به نظر شما نمایش مراحل حلّ مسئله چه کمکی به ما می کند؟
پاسخ: باعث می شود بتوانیم مسئله را بهتر درک کنیم، ارتباط بین اجزای حل مسئله را ببینیم و بهتر بفهمیم و مسئله را راحت تر حل کنیم.
پاسخ دیگر: نمایش مراحل حلّ مسئله به ما در بسیاری از جوانب کمک میکند. در زیر به برخی از این مزایا اشاره میکنیم:
- دیدن ساختار و روند کلّی مسئله
- شناخت فرآیند حلّ مسئله
- ارتباط بین مراحل حلّ مسئله
- آموزش به دیگران
با توجه به این مزایا، میتوان گفت که نمایش مراحل حلّ مسئله یک ابزار قدرتمند در یادگیری و بهبود مهارتهای ما در حلّ مسئله است. بنابراین، توصیه میشود که در هنگام حلّ مسئله از این ابزار استفاده کنیم.
جواب فعالیت کلاسی صفحه ۴۵ درس سوم کار و فناوری ششم
الف) مراحل حلّ مسئلهی شستن ماشین را کامل کنید. سپس یک دیاگرام برای آن رسم کنید.
۱- شروع
۲- آماده کردن وسایل و مواد شوینده
۳- باز کردن شیر آب
۴- پر کردن سطل از آب
۵- بستن شیر آب
۶- ……………….
پاسخ:
- شروع
- آماده کردن وسایل و مواد شوینده
- بازکردن شیر آب
- بازکردن شیر آب
- بستن شیر آب
- ریختن مواد شوینده، داخل سطل آب
- شست و شوی ماشین با کف
- شست و شوی ماشین با آب
- خشک کردن ماشین
- دستمال کشیدن شیشه های ماشین
- پایان
دیاگرام: در تصویر زیر می توانید مشاهده کنید:
ب) مسئلهی زیر را بخوانید و مراحل حلّ آنرا بنویسید. سپس برای مراحل حلّ آن، یک دیاگرام رسم کنید.
یک برقکار، سیمی به طول ۱۵ متر در اختیار دارد. از آن سه قطعه به طولهای ۴/۶۷ متر، ۲۱ سانتیمتر و ۳۰۸۵ میلیمتر جدا میکند. محاسبه کنید چند سانتیمتر از طول سیم باقی میماند؟
پاسخ:
- شروع
- ۲۱۹ سانتی متر را به متر تبدیل کنید.
- ۳۰۸۵ میلی متر را به متر تبدیل کنید.
- اعداد به دست آمده از دو مرحله ی قبل را با ۴/۶۷ متر جمع کنید.
- عدد به دست آمده را از ۱۵ کم کنید.
- طول سیم باقی مانده به دست می آید.
- پایان
دیاگرام: در تصویر زیر می توانید مشاهده کنید:
پاسخ فعالیت غیر کلاسی صفحه ۴۶ درس سوم کار و فناوری ششم
یکی از فعّالیتهای صفحهی ۴۳ را انتخاب کنید و دیاگرام مراحل آن را در واژهپرداز رسم کنید (با استفاده از شکلها).
پاسخ: در تصویر زیر می توانید مشاهده کنید:
درس قبلی: جواب درس دوم کار و فناوری ششم
توجه: شما دانش آموز پایه ششم ابتدایی می توانید برای دسترسی سریع و آسان تر به پاسخ سوالات درس های کار و فناوری ششم ، در انتهای عنوان خود ، عبارت «ماگرتا» را نیز در گوگل جستجو کنید.
همچنین بخوانید: سوالات متن درس دوم و سوم کاروفناوری ششم با جواب
در انتها امیدواریم که مقاله جواب و پاسخ سوال های گفت و گوی کلاسی و فعالیت های درس ۳ سوم کتاب کار و فناوری ششم ، برای شما دانش آموزان عزیز مفید بوده باشد و توانسته باشید تا از آن استفاده و بهره برده باشید.
خیلی ممنون خیلی خوب است
سوالات درس : چگونه میتوانیم برای مسائل پاسخ مناسبی پیدا کنیم ………………….در مواجه با مسائلی که چند راه حل دارند باید چه کار کنیم ؟………………………….برای انجام مسئله های پیچیده باید چه کار کنیم ؟ و چه فوایدی دارد ؟،هر مسئله یک (شروع )و یک (پایان) دارد