سبک زندگی

جواب درس دوم فلسفه دوازدهم انسانی ☀️ جهان ممکنات

پاسخ و حل تمرین ، تعیین رابطه ، تفکر و به کار ببندیم درس 2 دو کتاب فلسفه 2 پایه دوازدهم انسانی

جواب درس دوم فلسفه دوازدهم انسانی ؛ در این مطلب به پاسخ و جواب فعالیت های تمرین ، تعیین رابطه ، تفکر و به کار ببندیم صفحه ۱۰ ، ۱۱ و ۱۲ درس ۲ دوم «جهان ممکنات» کتاب فلسفه ۲ پایه دوازدهم رشته انسانی پرداخته ایم. در ادامه با بخش آموزش و پرورش ماگرتا ، همراه ما باشید.

پاسخ سوالات درس بعدی: جواب درس سوم فلسفه دوازدهم انسانی

جواب درس دوم فلسفه دوازدهم انسانی

جواب تمرین صفحه ۱۰ درس ۲ فلسفه دوازدهم انسانی

الف) در سه قضیه هندسی زیر، رابطه کدام موضوع با محمول خود واجب، کدام ممکن و کدام ممتنع است؟

۱- مجموع دو ضلع مثلث، بزرگ‌تر از ضلع سوم است.

پاسخ: این رابطه، ضروری و واجب است.

۲- ارتفاع و میانه در مثلث یکی است.

پاسخ: این رابطه، ممکن است و ضروری برای هر مثلثی نیست.

۳- مجموع زوایای مثلث برابر با سه قائمه است.

پاسخ: این رابطه، ممتنع است.

ب) شما نیز برای هریک از روابط سه‌گانه چند مثال ذکر کنید:

– رابطه وجوبی:

پاسخ: ۱- مثلث سه زاویه دارد. ۲- اسب جاندار است.

– رابطه امکانی:

پاسخ: ۱- خربزه میوه شیرینی است. ۲- هوای جنوب کشور گرم است.

– رابطه امتناعی:

پاسخ: ۱- تعداد موجودات روی زمین بی نهایت است. ۲- مثلث، دایره است.

پاسخ تعیین رابطه صفحه ۱۱ درس دوم فلسفه دوازدهم انسانی

اگر بخواهیم وجود را محمول موضوعات زیر قرار دهیم، به نظر شما رابطه میان وجود با این موضوعات، از نوع «ضرورت» خواهد بود یا «امکان» یا «امتناع»؟

خاکامکانمهربانیامکان
سوختنامکانسیاهِ سفیدامتناع
دیوامکانخداوندامکان
شریک خداامتناعفرشتگانامکان
دریایی از جیوهامکانروحامکان
پرندهامکانانرژیامکان
مربع پنج ضلعیامتناع  

حل تفکر صفحه ۱۲ درس ۲ فلسفه دوازدهم انسانی

۱- آیا می‌توان اموری را پیدا کرد که رابطه ذاتی آنها با «وجود» رابطه امتناعی بوده، امّا علتی برای آنها پیدا شود و اکنون موجود باشند؟

پاسخ: خیر، زیرا اگر چیزی به نحو ذاتی از چیزی منفک باشد و نتواند با آن جمع شود و در عین حال بخواهد با آن جمع شود، اجتماع نقیضین پیش خواهد آمد که امری محال است.

۲- اگر حقیقتی رابطه‌اش با «وجود» ضروری باشد، آیا می‌شود که چنین حقیقتی تاکنون به وجود نیامده باشد؟

پاسخ: خیر، زیرا اگر رابطه وجود با چیزی ضروری باشد و نتوان وجود را از آن منفک کرد، بدین معناست آن چیز همواره موجود است و در هیچ برهه ای از زمان، وجود از او جدا نمی شود.

۳- تکمیل کنید:

الف) موضوعی را که نسبت به محمولِ وجود، رابطه حتمی دارد ………….. گویند.

پاسخ: واجب

ب) موضوعی را که نسبت به محمولِ وجود، رابطه امکانی دارد ………….. گویند.

پاسخ: ممکن

ج) موضوعی را که نسبت به محمولِ وجود، رابطه محال دارد ………….. گویند.

پاسخ: ممتنع

جواب به کار ببندیم صفحه ۱۲ درس دوم فلسفه دوازدهم انسانی

۱- مفاهیم دو ردیف زیر را که به هم مرتبط هستند، مشخص کنید و با آنها قضیه موجبه یا سالبه بسازید. سپس، رابطه میان موضوع و محمول را از حیث وجوب، امکان و امتناع مشخص کنید.

– مثلث، مربع، پیراهن حسن، عدد سه
– چهار ضلع، سه ضلع، آبی، زوج

پاسخ: الف) مثلث و سه ضلع: مثلث دارای سه ضلع است (مثلث سه ضلعی است) (رابطه وجوبی). / مثلث سه ضلعی نیست (رابطه امتناعی). / مثلث و چهار ضلع: مثلث چهار ضلعی است. (رابطه امتناعی)./ مثلث چهار ضلعی نیست (رابطه امتناعی).
ب) جهان و نابود: جهان قابل نابود شدن است / نیست (رابطه امکانی)
ج) مربع دارای چهار ضلعی است (رابطه وجوبی) مربع چهار ضلعی نیست (رابطه امتناعی)
د) پیراهن حسن آبی است / نیست. (رابطه امکانی) پیراهن حسن بلند است / نیست. (رابطه امکانی)
و) عدد سه زوج است. (رابطه امتناعی) عدد سه زوج نیست. (رابطه وجوبی)

۲- آیا موجودات عالم را می‌توان به واجب و ممکن تقسیم کرد؟ اگر تقسیم به واجب و ممکن مناسب نیست، کدام تقسیم مناسب است

پاسخ: می دانیم هر موجودی، وجود برایش ضروری است والا موجود نبود، حال یا ضرورت بالذات یا ضرورت بالغير. اما اگر نگاه به ذات و ماهیت موجود کنیم، موجودات عالم را می توان به دو دسته ممکن بالذات و واجب بالذات تقسیم کنیم. البته این ممکن بالذات، چون اکنون موجود است، واجب بالغير شده است، پس موجودات عالم را از آن جهت که موجودند، به دو دسته واجب الوجود بالذات و واجب الوجود بالغير تقسیم می کنیم. اما همین موجودات را از نظر ذاتشان، به دو دسته ممکن الوجود و واجب الوجود تقسیم می نماییم.

پاسخ دیگر: بله – موجودات از نظر ذات به واجب و ممکن تقسیم می‌شوند ولی از این جهت که وجود دارند به واجب الوجود بالذات و واجب الوجود بالغیر تقسیم می‌شوند. به دلیل اینکه اکنون اگر وجود دارند قبل از مرحله وجود، برای موجود شدن وجوب و ضرورت پیدا کرده‌اند و هر چیزی تا به مرحله وجوب و ضرورت نرسد موجود هم نمی‌شود.

۳- چند حالت از حالت‌های زیر صحیح است؟

اگر مفهومی را در نظر بگیریم امّا مصداق آن را در جهان نیابیم، معلوم می‌شود که:

الف) این ماهیت ذاتاً نمی‌تواند موجود شود.
ب) این ماهیت هنوز از حالت امکانی خارج نشده است.
ج) علتی نیست که بتواند آن را به وجود بیاورد.

پاسخ: الف) این ماهیت ذاتاً نمی‌تواند موجود شود.
این جمله نادرست است، زیرا ممکن است که ماهیت مورد نظر به طور ذاتاً قابل وجود باشد، اما به دلایلی (مانند نبود شرایط یا عدم وجود علت) در جهان موجود نشده باشد.

ب) این ماهیت هنوز از حالت امکانی خارج نشده است.
این جمله صحیح است. اگر ما یک مفهوم را در نظر بگیریم و مصداق آن را در جهان نیابیم، به این معنی است که این مفهوم هنوز در حالت امکانی باقی مانده و هنوز تحقق نیافته است.

ج) علتی نیست که بتواند آن را به وجود بیاورد.
این جمله ممکن است درست باشد، اما به طور کلی نمی‌توان با قطعیت گفت که همیشه هیچ علتی وجود ندارد. ممکن است علتی وجود داشته باشد که فعلاً به ظهور نرسیده است یا شرایط لازم برای آن فراهم نشده باشد.

پاسخ سوالات درس قبلی: جواب درس اول فلسفه دوازدهم انسانی

توجه: شما دانش آموز پایه دوازدهم رشته علوم انسانی می توانید برای دسترسی سریع و آسان تر به جواب تمرینات و فعالیت های دروس کتاب فلسفه دوازدهم متوسطه دوم ، در انتهای عنوان خود عبارت «ماگرتا» را نیز در گوگل جستجو کنید.

✅ در انتها امیدواریم که مقاله جواب سوالات درس ۲ دوم کتاب فلسفه پایه دوازدهم متوسطه دوم ؛ برای شما دانش آموزان عزیز مفید بوده باشد. شما می توانید سوالات خود را در بخش نظرات بیان کنید. 🌹

زنجیران

هم‌بنیانگذار ماگرتا ، عاشق دنیای وب و ۷ سالی ست که فعالیت جدی در حوزه اینترنت دارم. تخصص من تولید محتوایی‌ست که مورد نیاز مخاطبان است. مدیر ارشد تیم شبکه های اجتماعی سایت هستم. به قول ماگرتایی‌ها وقت بروز شدنه !

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوزده − 6 =