سبک زندگی

جواب درس دوم جامعه شناسی دهم انسانی ⚡️ پدیده‌های اجتماعی

پاسخ و حل نمونه بیاورید ، مقایسه کنید ، مفاهیم اساسی و خلاصه کنید درس 2 دو کتاب جامعه شناسی 1 پایه دهم انسانی

جواب درس دوم جامعه شناسی دهم انسانی ؛ در این مطلب به پاسخ و جواب سوالات نمونه بیاورید ، مقایسه کنید ، تحقیق کنید ، مفاهیم اساسی و خلاصه کنید صفحه ۱۰ ، ۱۱ ، ۱۲ ، ۱۴ ، ۱۵ ، ۱۹ و ۲۰ درس ۲ دوم «پدیده های اجتماعی» کتاب جامعه شناسی ۱ پایه دهم رشته انسانی پرداخته ایم. در ادامه با بخش آموزش و پرورش ماگرتا ، همراه ما باشید.

بعدی: جواب درس سوم جامعه شناسی دهم انسانی

جواب درس دوم جامعه شناسی دهم انسانی

جواب سوال صفحه ۱۰ درس دوم جامعه شناسی دهم

ما به دوست خود سلام می‌کنیم یا پاسخ سلام او را می‌دهیم. با ورود معلم به کلاس، از جا بر می‌خیزیم. هنگام سوار شدن به اتوبوس، حق تقدّم را رعایت می‌کنیم و به هم تعارف می‌کنیم. هنگام گفت‌وگو، به حرکات و سخنان طرف مقابل توجه می‌کنیم و… . ویژگی مشترک این کنش‌ها چیست؟

پاسخ: در همه این کنش ها، دیگران را در نظر می گیریم در همه ی این کنش ها، تکالیف و حقوق دیگران را در نظر می گیریم.

جواب سوال متن بالای بدانیم صفحه ۱۱ درس ۲ جامعه شناسی دهم

به‌نظر شما، کنش‌هایی که در حضور دیگران ولی بدون توجه به آنها اتفاق می‌افتند کنش اجتماعی‌اند؟

پاسخ: خیر

برای مثال وقتی فردی در کلاس درس حضور دارد، ولی بی‌توجه به اطرافیان، در ذهن خود رودخانه‌ای خروشان را تخیل می‌کند، کنش اجتماعی انجام داده است؟

پاسخ: خیر

جواب نمونه بیاورید صفحه ۱۲ درس ۲ جامعه شناسی دهم

دانستید که در کنش اجتماعی، آگاهی و اراده کنشگر، ناظر به دیگران، ویژگی‌ها و اعمال آنهاست. برای شناخت عمیق‌تر کنش اجتماعی، لازم است کمی بیشتر به واژه «دیگران» بیندیشید. کسانی که کنشگران با توجه به آنها، دست به کنش می‌زنند، متفاوت‌اند. در اینجا انواع مختلفی از آنها ذکر شده است. تلاش کنید در ارتباط با هر کدام، یک کنش اجتماعی مثال بزنید.

غریبه/ آشنا
دوست/ دشمن
گذشتگان/ معاصران/ آیندگان
مؤمن/ کافر/ منافق

پاسخ: – غریبه: کمک به یک سالمند برای عبور از خیابان – سلام کردن به راننده تاکسی
– آشنا: کمک به هم کلاسی جهت حل یک مسئله درسی – کمک به همسایه
– دوست: هدیه دادن به یک دوست – رفتن به سینما با یک دوست
– دشمن: دشنام دادن به دشمن – دوری کردن از دشمن
– گذشتگان: عمل به وصیت اموات – خیرات دادن برای اموات
– معاصران: هدیه دادن به یک دوست – سلام کردن به هم کلاسی
– آیندگان: صرفه جویی در مصرف آب – تلاش برای کشف روش درمان یک بیماری
– مومن : اقتدا کردن به امام جماعت –تقلید از مراجع
– کافر: امر به معروف و نهی از منکر
– منافق: قابل اعتماد نیست و به حرفش بی اعتمادی می کنیم.

با این مثال‌ها متوجه می‌شوید؛ کنشی که ناظر به هر کدام از موارد بالا صورت می‌گیرد، آداب و قواعد خاصّی می‌خواهد. آیا تاکنون فکر کرده‌اید که این آداب چگونه شکل می‌گیرند، چگونه دوام می‌آورند یا تغییر می‌کنند؟

پاسخ: آداب و رسوم اجتماعی در نتیجه زندگی اجتماعی انسان در طول زمان به وجود می آیند. دین، باورها، علکم، تجربیات گذشتگان، تجربیات شخصی، ادبیات و هنر و …. در شکل گیری اعتقادات و باورها تاثیر می گذارند و آگاهی لازم برای کنش های کنشگران را فراهم می کنند.

(برای آشنایی با آداب مناسبات و ارتباطات انسان با دیگران، می‌توانید به کتاب مفاتیح الحیاة آیت‌الله جوادی آملی مراجعه کنید.)

جواب جدول صفحه ۱۴ درس دوم جامعه شناسی دهم

ارزش (هدف)هنجار (شیوه و روش)
نظموسایلمان را در جای مناسب بگذاریم. به محیط اطراف خود نظم بدهیم و از بی‌نظمی پرهیز کنیم.
ادببه دیگران سلام کنیم و سلام دیگران را پاسخ دهیم. در گفتگوها از کلمات محترمانه استفاده کنیم.
عفتحجاب داشته باشیم. در رفتار و گفتار خود نیز عفت را رعایت کنیم.
حجابپوشش شرعی داشته باشیم. به اصول اخلاقی و دینی در انتخاب لباس توجه کنیم.
ثروتثروت خود را به درستی مدیریت کنیم و در کمک به نیازمندان بکوشیم.

پاسخ مقایسه کنید صفحه ۱۵ درس دوم جامعه شناسی دهم

کوه یک پدیده طبیعی و ساختمان اداری، پدیده اجتماعی است. با مقایسه آنها، تفاوت پدیده‌های طبیعی و اجتماعی را تشریح کنید.

معیارکوهساختمان اداری
نقش انسان‌ها در پیدایش آنانسان نقشی ندارد.انسان نقشی دارد.
معنادار بودنمعنای آن مستقل از انسان است.معنای آن وابسته به انسان است.
محسوس بودنمحسوس و عینی است.محسوس و عینی است.

جواب تحقیق کنید صفحه ۱۹ درس ۲ جامعه شناسی دهم

کشورها در مواجهه با روند کاهش جمعیت، برای جبران و ترمیم جمعیت خود، روش‌های مختلفی را در پیش می‌گیرند. با راهنمایی دبیر خود برخی از تجربه‌های کشورهای مختلف را در این رابطه مطالعه کنید و به کلاس گزارش دهید.

جواب تحقیق کنید صفحه ۱۹ درس ۲ جامعه شناسی دهم

پاسخ: همان‌طور که در جدول مشاهده می‌کنید، بسیاری از کشورهای توسعه‌یافته با چالش کاهش جمعیت روبرو هستند. این پدیده، پیامدهای اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی گسترده‌ای دارد و به همین دلیل، دولت‌ها و جامعه‌شناسان به دنبال یافتن راهکارهای موثر برای مقابله با آن هستند.

دلایل کاهش جمعیت: کاهش جمعیت دلایل متعددی دارد که می‌توان آن‌ها را به سه دسته کلی تقسیم کرد:

  1. عوامل اقتصادی: افزایش هزینه‌های زندگی، کاهش قدرت خرید، عدم امنیت شغلی و آینده نامشخص، از جمله مهم‌ترین عوامل اقتصادی هستند که بر تصمیم افراد برای فرزندآوری تأثیر می‌گذارند.
  2. عوامل اجتماعی: تغییر الگوهای خانوادگی، افزایش سن ازدواج، افزایش مشارکت زنان در بازار کار، کاهش اهمیت فرزندآوری در زندگی افراد و تغییر ارزش‌ها، از جمله عوامل اجتماعی موثر بر کاهش جمعیت هستند.
  3. عوامل فرهنگی: باورهای فرهنگی و مذهبی، جایگاه زن در جامعه و نگرش‌ها نسبت به خانواده و فرزندآوری، نیز در کاهش جمعیت نقش دارند.

تجربه کشورهای مختلف

  • ژاپن: ژاپن یکی از کشورهایی است که با کاهش شدید جمعیت روبرو است. دولت ژاپن برای مقابله با این مشکل، اقدامات مختلفی از جمله افزایش مرخصی زایمان، حمایت مالی از خانواده‌ها، توسعه مهدکودک‌ها و افزایش سن بازنشستگی را انجام داده است.
  • آلمان: آلمان نیز با کاهش جمعیت مواجه است. دولت آلمان برای تشویق به فرزندآوری، مزایای مالی برای خانواده‌ها، حمایت از مراقبت از کودکان و افزایش انعطاف‌پذیری در محیط کار را در نظر گرفته است.
  • روسیه: کاهش جمعیت در روسیه عمدتاً به دلیل افزایش مرگ‌ومیر ناشی از مشکلات اقتصادی و اجتماعی است. دولت روسیه تلاش کرده است با ارائه تسهیلات و حمایت‌های مالی، نرخ تولد را افزایش دهد.

راهکارهای مقابله با کاهش جمعیت

برای مقابله با کاهش جمعیت، می‌توان راهکارهای مختلفی را در نظر گرفت:

  • حمایت مالی از خانواده‌ها: پرداخت کمک هزینه فرزندآوری، تخفیف مالیاتی برای خانواده‌های پرجمعیت و ارائه وام‌های کم‌بهره برای خرید مسکن، از جمله این راهکارها هستند.
  • توسعه زیرساخت‌های اجتماعی: ایجاد مهدکودک‌ها، مدارس و مراکز مراقبتی برای کودکان، می‌تواند به خانواده‌ها کمک کند تا با خیال راحت به کار خود ادامه دهند.
  • انعطاف‌پذیری در محیط کار: ارائه مرخصی زایمان طولانی‌مدت، امکان کار از راه دور و ایجاد فرصت‌های شغلی برای زنان، می‌تواند به افزایش مشارکت زنان در بازار کار و در عین حال، تشویق آن‌ها به فرزندآوری کمک کند.
  • تغییر نگرش‌ها: تغییر نگرش‌ها نسبت به خانواده و فرزندآوری از طریق آموزش و رسانه، می‌تواند در طولانی‌مدت به افزایش نرخ تولد کمک کند.
  • حمایت از سالمندان: بهبود وضعیت سالمندان و ارائه خدمات مراقبتی مناسب، می‌تواند به کاهش نگرانی‌ها در مورد آینده افراد مسن و تشویق افراد به فرزندآوری کمک کند.

حل مفاهیم اساسی صفحه ۲۰ درس ۲ جامعه شناسی دهم

پدیده اجتماعی، …..

پاسخ: کنش اجتماعی، کنش بیرونی، کنش درونی، هنجار اجتماعی، جامعه پذیری، ارزش اجتماعی، کنترل اجتماعی، درونی‌ سازی و برونی‌ سازی

جواب خلاصه کنید صفحه ۲۰ درس دوم جامعه شناسی دهم

به کنش اجتماعی و پیامدهای آن، پدیده اجتماعی می‌گویند.

پاسخ: – کنش اجتماعی، نوعی کنش است که با توجّه به دیگران انجام می‌شود.
– تفکّر و خیال، کنش درونی و راه رفتن و نشستن کنش بیرونی هستند.
– کنش اجتماعی، فقط در حضور دیگران صورت نمی‌گیرد.
– خانواده خُردترین پدیدهٔ اجتماعی است.
– به شیوهٔ انجام کنش اجتماعی که مورد قبول افراد جامعه قرار گرفته، هنجار اجتماعی گفته می‌شود.
– به پدیدهٔ مطلوب که مورد پذیرش همگان بوده و افراد به آن گرایش دارند، ارزش اجتماعی گفته می‌شود.
– ایجاد پدیدهٔ اجتماعی از طریق کنش اجتماعی، برونی‌سازی نامیده می‌شود.
– به تأثیر پدیدهٔ اجتماعی بر افراد و کنش‌های اجتماعی آنها، درونی‌ سازی گفته می‌شود.

پاسخ آنچه از این درس آموختیم صفحه ۲۰ درس دوم جامعه شناسی دهم

توضیح: اگر در انجام کنش‌ها، دیگران را در نظر بگیریم، کنش اجتماعی انجام داده‌ایم، خواه آن افراد حضور داشته باشند یا نداشته باشند.

مثال: مادر خانواده در خانه تنهاست و سایر افراد خانواده در منزل نیستند. او دارد غذا درست می‌کند و برای ۵ نفر غذا آماده می‌کند. این کنش مادر، یک کنش اجتماعی است.

مثال: یک راننده در نیمه شب، در حالی که نه پلیس حضور دارد و نه کسی دیگر، قوانین راهنمایی و رانندگی را رعایت می‌کند. کنش او یک کنش اجتماعی است زیرا در انجام کنش، دیگران را در نظر گرفته است.

توضیح: برعکس، اگر حتی در کنار دیگران باشیم ولی در انجام کنش، آنها را در نظر نگیریم، کنش اجتماعی انجام نداده‌ایم.

مثال: یک دانش‌آموز در کلاس درس نشسته است، اما حواسش به درس و کلاس نیست و در ذهن خود به چیزهای دیگر فکر می‌کند. کنش او اجتماعی نیست.

قبلی: جواب درس اول جامعه شناسی دهم انسانی

توجه: شما دانش آموز پایه دهم رشته علوم انسانی می توانید برای دسترسی سریع و آسان تر به جواب تمرینات و فعالیت های دروس کتاب جامعه شناسی دهم متوسطه دوم ، در انتهای عنوان خود عبارت «ماگرتا» را نیز در گوگل جستجو کنید.

✅ در انتها امیدواریم که مقاله جواب سوالات درس ۲ دوم کتاب جامعه شناسی پایه دهم متوسطه دوم ؛ برای شما دانش آموزان عزیز مفید بوده باشد. شما می توانید سوالات خود را در بخش نظرات بیان کنید. 💖

زنجیران

هم‌بنیانگذار ماگرتا ، عاشق دنیای وب و ۷ سالی ست که فعالیت جدی در حوزه اینترنت دارم. تخصص من تولید محتوایی‌ست که مورد نیاز مخاطبان است. مدیر ارشد تیم شبکه های اجتماعی سایت هستم. به قول ماگرتایی‌ها وقت بروز شدنه !

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شانزده + 14 =