جواب پودمان ۱ الزامات محیط کار دهم فنی حرفه ای
گام به گام پودمان اول (1) کتاب الزامات محیط کار دهم - فصل یکم «محیط کار و ارتباط انسانی»
جواب سوال و فعالیت های پودمان اول (1) کتاب الزامات محیط کار دهم فنی حرفه ای و کاردانش ؛ برای مشاهده پاسخ سوالات صفحه 12 تا 42 از فصل اول «محیط کار و ارتباط انسانی» الزامات محیط کار دهم کاردانش در ادامه با آموزش و پرورش ماگرتا همراه باشید.
جواب سوال صفحه ۱۲ الزامات محیط کار دهم فنی حرفه ای
برداشت خود را از ورودیها و خروجی محیط کار در شکل ۳-۱ بیان کنید.
جواب: برای اینکه مزرعه خروجی به نام محصول کشاورزی (میوه، برنج و…) داشته باشد، باید نیروی انسانی (کشاورز و خانواده) و فضا و تجهیزات (تراکتور، بیل و…) وجود داشته باشند.
جواب فعالیت کلاسی صفحه ۱۳ الزامات محیط کار دهم فنی حرفه ای
از بین محیطهای مختلف کاری در رشته خودتان، دو محیط را به دلخواه انتخاب کنید و نموداری مشابه شکل ۲-۱، بر اساس ویژگیها و خروجیهای آنها را رسم کنید.
۱. محیط کار عکاسی برای رشتههای عکاسی
نيروى انسانى: عكاس و منشى و…
فضا و تجهیزات: آتلیه عکاسی، دوربین حرفهای، فلش و چراغ و…
خروجى: عكس مشترى
۲. محيط كار شركت مهندسى رشته نقشه كشى يا معمارى
نيروى انسانى: عكاس و منشى و…
فضا و تجهیزات: ساختمانی برای شركت، ابزار مورد نياز تخصصى، کامپیوتر و…
خروجى: نقشه يا ساخت ساختمان
پاسخ سوال اول صفحه ۱۴ الزامات محیط کار دهم
شما از بین دو گزینه بالا کدامیک را انتخاب میکنید؟ دلایلتان از این انتخاب چیست؟
گزینه اول؛ فردی است بسیار باهوش، با توانایی درسی عالی و مسلط به موضوع درس و پروژه؛ ولی بسیار خودخواه و بداخلاق. گزینه دوم؛ فردی است با توانایی درسی متوسط، ولی بسیار خوش اخلاق، فداکار و پرتلاش.
جواب: من گزینه دوم را انتخاب میکنم. زیرا داشتن مهارت بدون اخلاق نیکو، مناسب نیست و باعث ناراحتی و حتى طرد شدن توسط دیگران میشود.
جواب سوال دوم صفحه ۱۴ الزامات محیط کار دهم
به نظر شما در محیط کار، کدام ویژگی، فرد را متخصص و کاردان نشان میدهد؟
جواب: فردی متخصص و کاردان است كه حداقل مهارت متوسط در آن زمينه كاری را داشته باشد.
کدام ویژگی سبب پذیرش فرد در گروه میشود؟
جواب: ویژگیهای خوب و نیکو مثل همکاری با اعضا، بر خورد مناسب، فداكارى و… نیز باعث سبب پذیرش فرد در گروه میشود.
جواب فعالیت کلاسی صفحه ۱۶ الزامات محیط کار دهم
جدول زیر سمتهای موجود در یک هنرستان را نشان میدهد، با توجه به نوع سمت، جدول زیر را تکمیل نمایید.
ردیف | سمت | وظایف |
---|---|---|
۱ | مدیر هنرستان | ۱. برنامه ریزی کلاسها ۲. نظارت و بررسی همه قسمتها ۳. اجرای بخشنامه طبق مقررات |
۲ | معاون فنی | ۱. نظارت بر امور سرپرست کارگاهها ۲. ارزیابی عملکرد کارگاهها ۳. برنامهریزی زمانی کارگاهها |
۳ | دفترداران | ۱. نظارت بر امور دفتری ۲. ثبت نمرات ۳. بررسی بخشنامهها |
۴ | سرپرست کارگاه | ۱. فراهم کردن تجهیزات ۲. نظارت بر انبارها، هنرآموز و استاد کار ۳. تعمیر وسایل خراب |
۵ | انباردار | ۱. مرتب نمودن وسایل ۲. طبقه بندی وسایل ۳. داشتن لیست وسایل |
۶ | هنرآموز | ۱. نظارت بر کار هنرجو ۲. آموزش ۳. ارزشیابی |
۷ | هنرجو | ۱. انجام تکالیف دروس تئوری ۲. رعایت نظم ۳. حضور به موقع |
جواب فعالیت کلاسی صفحه ۱۷ الزامات محیط کار دهم
با توجه به قوانین که در بالا بیان شده و شکل ۵-۱ به سؤالات زیر پاسخ دهید:
۱- هنرجویان پایه دهم رشته (ب)، مسائل و مشکلات آموزشی خود را باید با چه کسی هماهنگ کنند؟
جواب: معاون آموزشی
۲- آیا انباردار کارگاه (ب) میتواند برنامه درسی گروه (ب) را مشخص نماید؟
جواب: خیر
۳- آیا سرپرست کارگاه رشته (ب) برای مرخصی رفتن میتواند از دفتردار هنرستان اجازه بگیرد؟
جواب: خیر
۴- در صورت حضور نداشتن مدیر هنرستان، سرپرست کارگاه (ب) برای حل مشکلات کارگاهش باید از چه کسی کمک بگیرد؟
جواب: معاون فنی
جواب فعالیت کلاسی صفحه ۲۲ الزامات محیط کار دهم
فرض کنید در محیط کار نشان داده شده در شکل قبل استخدام شدهاید. با توجه به شکل ۶-۱ و جدول ۲-۱، به سؤالات زیر پاسخ دهید:
۱- به تناسب نوع رشته تحصیلی خود، در کدام واحد، جذب خواهید شد؟
جواب: با توجه به رشته خود به این سوال پاسخ بدهید.
۲- برای گرفتن معرفی نامه (مثلاًً برای بانک) به کدام واحد مراجعه میکنید؟
جواب: اداره مالی.
۳- اگر به خدماترسانی رستوران اعتراض دارید به کدام مسئول باید مراجعه کنید؟
جواب: واحد خدمات و پشتیبانی.
۴- برای اطلاع از امکانات ورزشی و نحوه استفاده از آن به کدام واحد مراجعه میکنید؟
جواب: واحد خدمات رفاهی.
۵- در صورت مشاهده رفت و آمدهای مشکوک، به کدام واحد اطلاع میدهید؟
جواب: واحد حراست.
۶- مرخصی را از چه کسی یا چه واحدی باید درخواست کنید؟
جواب: مدیر بالادست یا امور اداری.
جواب جمع آوری اطلاعات اول صفحه ۲۲ الزامات محیط کار دهم
با جست و جو در اینترنت، به کمک کلید واژههایی مانند نمودار سازمانی، چارت سازمانی، مدلهای دیگری از نمودار و ارتباطات کاری را پیدا کنید و با شکل ۵-۱ مقایسه کنید.
جواب: با استفاده از چارتهای زیر به این سوال پاسخ بدهید.
جواب جمع آوری اطلاعات دوم صفحه ۲۲ الزامات محیط کار دهم
با توجه به رشته تحصیلی خود به واحدهای کاری مرتبط و فعال، در شهر خود مراجعه و نمودار سازمانی مشابه با شکل ۶-۱ برای آن واحدها رسم نمایید. برای رسم دقیق، از هنرآموز راهنمایی بگیرید.
جواب: از آنجایی که رشتههای فنی حرفه ای و کاردانش بسیار گسترده میباشند، نمی توان به این سوال یک پاسخ جامع داد لذا با توجه به رشته تحصیلی خود این بخش را حل کنید.
جواب فعالیت کلاسی صفحه ۲۴ الزامات محیط کار دهم
برداشت خود را از هر کدام از حالتهای تصویر زیر بنویسید. نتیجه را با برداشت دوستان خود مقایسه کنید. در چند تصویر نظر یکسانی دارید؟
جواب: در این تصاویر بدون بیان هیچ حرفی احساسات بیان میشوند. در بیشتر از نصف تصاویر نظر یکسانی با دوستانم داشتم.
جواب فعالیت کلاسی صفحه ۲۵ الزامات محیط کار دهم
در مثالهای صفحه بعد خود را به جای شخص شماره دوم قرار دهید، سپس برداشت خود را از ارتباط با شخص شماره اول بنویسید. در کدام یک از حالات الف و ب، برداشت شما با هدف شخص اول، یکسان است؟ در چه حالتی برداشت شما با هدف شخص اول متفاوت است، اشتباه شخص اول در کدام قسمت از برقراری ارتباط است؟
جواب: در هر دو حالت، ارتباط کلامی توسط فرد اول آغاز شده است. با این حال، موفقیت این ارتباط به شدت به پاسخهای غیرکلامی فرد دوم وابسته است. در حالت الف، لبخند و دست دادن فرد دوم، نشانهای مثبت از پذیرش و علاقه است. این پاسخهای غیرکلامی همسو با پیام کلامی فرد اول بوده و به ایجاد یک ارتباط موثر کمک میکنند. در حالت ب، اخم و سایر پاسخهای منفی غیرکلامی، مانع از برقرار شدن ارتباط موثر میشوند. این عدم همخوانی بین پیامهای کلامی و غیرکلامی، باعث سرد شدن فضای ارتباطی و ایجاد سوءتفاهم میشود. برای برقراری یک ارتباط موفق، ضروری است که بین پیامهای ارسال شده و دریافت شده همخوانی وجود داشته باشد.
جواب فعالیت کلاسی صفحه ۲۷ الزامات محیط کار دهم
دو مثال از ارتباطات مؤثر و موفق و دو مثال از ارتباطات ناموفقی که تا کنون داشتهاید، بیان کنید. دلایل موفق بودن یا نبودن خود را بنویسید.
جواب: از نمونه ارتباطات موثر میتوان از کمک به فقیران و ارائه موفق در کلاس نام برد. همچنین از نمونه ارتباطات ناموفق نیز میتوان ارتباط با مدیر مدرسه و تقاضای افزایش حقوق ناموفق نام برد. در جاهایی که با روش مناسبی پیام را ارسال كردم، طرف مقابل نيز با برداشت مناسب اقدام به برقراری ارتباط کرد. ولی در جایی كه پیام به روش مناسبى ارسال نشد، طرف مقابل هم برداشت نامناسب داشت و ارتباط برقرار نشد.
جواب فعالیت کلاسی صفحه ۲۸ الزامات محیط کار دهم
با جست و جو در اینترنت و پیجویی از بزرگترهای خود (پدر، مادر، اقوام و…)، که ترجیحاً در یک محیط کاری شاغل هستند، موارد دیگری به این فهرست اضافه کنید. سپس سرکلاس آنها را مطرح کرده و راجع به آن با هنرآموز و دوستان خود بحث کنید.
جواب: امروزه در ادارات و شرکتها به شیک پوش بودن، استفاده از لباس تمیز و خوشبو بودن اهمیت زیادی میدهند.
جواب فعالیت کلاسی صفحه ۲۹ الزامات محیط کار دهم
با جست و جو در اینترنت و پیجویی از بزرگترهای خود (پدر، مادر، اقوام، هنرآموز و …) که ترجیحاً در یک محیط کاری شاغل هستند، موارد دیگری به این فهرست اضافه کنید. سپس آنها را در کلاس مطرح نمایید.
جواب: ارتباط مؤثر با مدیر، کلیدی برای پیشرفت شغلی و ایجاد یک محیط کاری مثبت است. قبل از هر ملاقات، آرامش خود را حفظ کنید. چند نفس عمیق بکشید و با ذهنی آرام و آماده به دیدار مدیر بروید.
نکات کلیدی برای یک ملاقات موفق:
آرامش و اطمینان: با اعتماد به نفس بنشینید و نگاهی مستقیم به مدیر داشته باشید. این نشان از اعتماد شما به خود و حرفهایتان است.
گوش دادن فعال: به دقت به صحبتهای مدیر گوش دهید و سعی کنید تمام نکات مهم را درک کنید. در صورت نیاز، برای اطمینان از درک صحیح، سوال بپرسید.
یادداشتبرداری: نکات کلیدی جلسه را یادداشت کنید تا بعداً بتوانید به آنها مراجعه کنید.
پرسش سوال: اگر در مورد هر نکتهای ابهام دارید، بدون تردید سوال بپرسید. این نشان میدهد که شما به موضوع علاقهمند هستید و میخواهید بهترین عملکرد را داشته باشید.
بیان نظر: اگر نظر یا پیشنهادی دارید، با احترام و صراحت آن را بیان کنید. اما به یاد داشته باشید که نظر خود را با شواهد و دلایل منطقی پشتیبانی کنید.
جواب فعالیت کلاسی صفحه ۳۰ الزامات محیط کار دهم
با جست و جو در اینترنت، کتاب و پرسوجو از بزرگترهای خود (ترجیحاً شاغلین در محیطهای کاری)، موارد دیگری به این فهرست بیفزایید و آنها را سرکلاس مطرح کنید.
جواب: در محیط کار، احترام رمز موفقیت است. هر روز با یک صبح بخیر گرم و صمیمی و هنگام ترک محل کار با یک خداحافظی ساده، روز کاری خود را آغاز و پایان دهید. این کار باعث ایجاد حس صمیمیت و همکاری بیشتر در محیط کار میشود.
با پوشیدن لباسهای مرتب، تمیز و مناسب محیط کار، نشان میدهید که به خود و شغلتان اهمیت میدهید. فراموش نکنید که یک لبخند زیبا نیز میتواند تأثیر زیادی بر روحیه شما و اطرافیانتان داشته باشد. مسواک زدن روزانه و استفاده از خوشبو کنندههای ملایم، نشانهای از توجه شما به بهداشت فردی و احترام به همکارانتان است.
برای انجام کارهایی مانند آرایش کردن یا شستن صورت، از سرویس بهداشتی استفاده کنید. انجام این کارها در محل کار، علاوه بر اینکه ظاهر مناسبی ندارد، میتواند باعث ایجاد مزاحمت برای دیگران شود. از رفتارهایی مانند تکیه دادن به دیگران، اشاره کردن با دست به افراد و قطع کردن صحبت دیگران خودداری کنید. این رفتارها نه تنها نشانهی بیاحترامی است، بلکه باعث ایجاد تنش و دلخوری در محیط کار میشود.
جواب فعالیت کلاسی اول صفحه ۳۱ الزامات محیط کار دهم
با کمک هنرآموز یا دبیر نکات دیگری را به فهرست بالا اضافه کنید.
جواب: هنگام جلسه با رئیس خود، باظرافت رفتار كنيد. حواستان به ايميلها و پیامکهای رئیستان باشد.
همچنین بیشتر از دهان، گوشتان را باز كنيد.
جواب فعالیت کلاسی دوم صفحه ۳۱ الزامات محیط کار دهم
موارد دیگری را با کمک مشاور هنرستان به فهرست بالا بیفزایید و آنها را در کلاس مطرح کنید.
جواب: در هنگام حل مسائل، به تفاوتهای فرهنگی توجه ویژه داشته باشید. بر نقاط اشتراک تمرکز نموده و از گفتگوهای مجازی به سمت تعاملات حضوری پیش بروید.
جواب فعالیت کلاسی صفحه ۳۲ الزامات محیط کار دهم
موارد دیگری را با کمک مشاور هنرستان به فهرست بالا بیفزایید و آنها را در کلاس مطرح کنید.
جواب: با گذشت زمان، بهتر است از یادآوری مداوم اشتباهات گذشته خودداری کرده و در صورت لزوم، با حفظ ادب و استفاده از روشهای غیر مستقیم، نکات مورد نظر را به فرد تذکر دهیم.
جواب سوال صفحه ۳۵ الزامات محیط کار دهم
آیا تا کنون برای متقاعد کردن دیگران تلاشی کردهاید؟ در مواردی که موفق بودهاید، از کدام یک از روشهای بیان شده استفاده کردهاید؟ چه نکات دیگری غیر از موارد فوق را مورد استفاده قرار دادهاید؟ آنها را برای دوستان خود در کلاس شرح دهید.
جواب: در این گفتوگو، به دقت به استدلالهای طرف مقابل گوش فرا داده و ضمن ابراز درک نسبی از دیدگاه ایشان، بر حفظ آرامش و مودب بودن در تعاملات تاکید نمودم. همچنین، با برجستهسازی نکات مثبت و بهرهگیری از مفاهیم کلیدی آموختهشده، تلاش کردم تا فضای گفتوگو را سازندهتر سازم.
جواب سوال صفحه ۳۶ الزامات محیط کار دهم
آیا شما در اثر شنیدن خبری ناخوشایند متوجه تغییرات دما یا حالت اعضای بدن خود شدهاید؟
جواب: بله، هر وقت نتیجه امتحانم خیلی پایینتر از انتظارم باشد، دچار واکنش فیزیکی شدیدی میشوم. بدنم سرد میشود، عضلاتم سست میشوند و سردرد شدیدی به سراغم میآید.
جواب سوال صفحه ۳۷ الزامات محیط کار دهم
کدام یک از حالتهای شکل صفحه قبل را حین ایجاد تغییراتی که مورد علاقه شما نبوده است، تجربه کردهاید؟
جواب: تغییر دمای بدن، سردرد و بی حوصله شدن را تجربه کردهام.
جواب فعالیت کلاسی صفحه ۴۰ الزامات محیط کار دهم
با توجه به نمودار، بگویید کدام دسته از آثار روانی استرس، در افت کیفیت کار و کدامیک بر کاهش روابط انسانی شما در محیط کار نقش دارند؟
عوامل موثر در کاھش کیفیت کار:
۱- افسردگی
۲- ناامیدی
۳- بدبینی
۴- بی حوصلگی
عوامل موثر در كاهش روابط انسانى:
۱- گوشهگیری کردن
۲- پرخاشگری
۳- بدبینی
۴- بی حوصلگی
جواب فعالیت کلاسی صفحه ۴۱ الزامات محیط کار دهم
به هشت گروه تقسیم شوید، سپس هر گروه با مراجعه به مشاور هنرستان و کمک گرفتن از افراد باتجربه، اینترنت و…، در خصوص تأثیرگذار بودن یکی از این دلایل بر افزایش استرس تحقیق کند. آنگاه نتیجه را در کلاس با هنرآموز و سایر گروهها مطرح کنید و سپس با یکدیگر راجع به آنها گفتوگو نمایید.
جواب: مشکلات جسمی، بیماریهای مزمن، دردهای مزمن و اختلالات مانند لکنت زبان میتوانند به طور مستقیم بر سلامت روان فرد تأثیر بگذارند و استرس را افزایش دهند. ترس از شکست، انتقاد یا طرد اجتماعی، یکی از عوامل اصلی ایجاد اضطراب و استرس است.
روابط خانوادگی ناسالم، تعارضات خانوادگی و مشکلات مالی خانوادگی میتوانند به طور قابل توجهی بر سلامت روان فرد تأثیر بگذارند. احساس مسئولیت بیش از حد و ناتوانی در انجام همه کارها، میتواند به استرس منجر شود. افراد خجالتی اغلب از تعاملات اجتماعی اجتناب میکنند و این امر میتواند به انزوای اجتماعی و افزایش استرس منجر شود.
افراد بدبین تمایل دارند که رویدادهای منفی را بزرگنمایی کنند و این امر میتواند به افزایش استرس و اضطراب منجر شود. تغذیه نامناسب و کمبود برخی از مواد مغذی میتواند بر خلق و خو و سطح انرژی فرد تأثیر بگذارد و در نتیجه استرس را افزایش دهد. همچنین افراد با اعتماد به نفس پایین، اغلب احساس ناتوانی میکنند و این امر میتواند به افزایش استرس منجر شود.
جواب فعالیت کلاسی صفحه ۴۲ الزامات محیط کار دهم
به هشت گروه تقسیم شوید، (هر گروه در خصوص یکی از هشت مورد تحقیق کند). با پرس و جو از اقوام و آشنایان شاغل در محیط کار، تجارب آنها را راجع به موضوع تحقیقی گروه خود یادداشت و گزارش آن را در کلاس مطرح کنید.
جواب: افزایش بیرویه شیفتهای کاری در دنیای مدرن، به یکی از مهمترین عوامل بروز استرس، اضطراب و اختلالات روانی در محیط کار تبدیل شده است. پیش از جنگ جهانی دوم، تنها ۱۵ درصد نیروی کار در شیفتهای شب مشغول فعالیت بودند، اما با صنعتی شدن جوامع و رقابت برای افزایش تولید، کارخانهها به صورت ۲۴ ساعته و در سه شیفت کاری به فعالیت خود ادامه میدهند.
این تغییر الگوی کاری، ریتم طبیعی بدن انسان را بر هم زده و عواقب جبرانناپذیری به دنبال دارد. اختلال در ساعت بیولوژیک بدن به مشکلات متعددی از جمله کجخلقی، بیخوابی مزمن، اختلالات اشتها، کاهش تمرکز و افت شدید عملکرد شناختی منجر میشود.
کمخوابی ناشی از شیفتهای کاری، تولید سروتونین (هورمون شادی) را تا ۲۰ درصد کاهش میدهد و خطر ابتلا به افسردگی را به شدت افزایش میدهد. همچنین، کارگران شبکار دو برابر بیشتر از همتایان روزکار خود به سیگار روی میآورند و احتمال بروز سکته قلبی در آنها پس از ۵ سال کار در شیفت شب، دو برابر میشود.
❤️ در انتها امیدواریم که این پاسخ پودمان اول 1 الزامات محیط کار دهم متوسطه دوم کلیه رشتههای فنی حرفهای و کاردانش، برای شما دانش آموزان عزیز مفید بوده باشد و از آن استفاده و بهره برده باشید.