سوالات متن درس یازدهم تفکر و سواد رسانه ای دهم با جواب
نمونه سوال و جواب متن و پرسش های تشریحی و تعریف کنید و نقطه چین درس 11 یازده دروازه بانی خبر تفکر و سواد رسانه ای پایه دهم و یازدهم با جواب
سوالات متن درس یازدهم تفکر و سواد رسانه ای دهم با جواب ؛ در این مقاله پاسخ و جواب نمونه سوال های تشریحی و تعریف کنید و جای خالی مهم امتحانی متن درس ۱۱ یازدهم دروازه بانی خبر کتاب تفکر و سواد رسانه ای کلاس دهم و یازدهم را قرار داده ایم. در ادامه با بخش آموزش و پرورش ماگرتا همراه ما باشید.
همچنین بخوانید: جواب فعالیت های درس یازدهم تفکر و سواد رسانه ای
نمونه سوال های امتحانی متن درس 11 یازدهم تفکر دهم با جواب
۱) هر کس برای چگونگی انتخاب و چینش خبرها بر اساس چی عمل می کند؟
پاسخ: بر اساس دیدگاه ها و ارزش خود عمل می کند.
۲) برای چگونگی انتخاب و چینش خبرها اهمیت دروازه بانی از خبر، عملکرد ما بر چه پایه و اساسی است؟
الف) دیدگاه جامعه ب) دیدگاه و ارزش های خود
ج) ارزش های جامعه د) الف و ج
پاسخ: ب) دیدگاه و ارزش های خود
۳) کدام یک از رویدادهای زیر در یک رسانه ارتباط جمعی از وظایف دروازه بانی خبر است؟
الف) چینش خبر ب) گزینش خبر ج) پردازش خبر د) هر سه موارد
پاسخ: د) هر سه موارد
۴) چرا هر رسانه ارتباط جمعی باید در بین حوزه گسترده ای از داده های خبری و اطلاعاتی که دنیای امروز درگیر آن است، دست به گزینش بزند؟
پاسخ: زیرا هرگز قادر نیست تمامی حوادث و اطلاعات را منعکس نماید.
۵) دروازه بانی خبر را توضیح دهید.
پاسخ: دروازهبانی، فرایند گستردهای از کنترل اطلاعات، شامل تمام جنبههای رمزگذاری پیام، نه فقط انتخاب، بلکه ممانعت از نشر، انتقال، شکلدهی، ارائه و عرضه، تکرار، زمان بندی در طول مسیر انتقال از منبع به گیرنده است. به عبارتی دیگر، دروازهبانی شامل تمام جنبههای انتخاب، نگه داشتن و کنترل پیام است.
۶) عبارت «لطفا لا به لای سطرها را بخوانید!» به چه معناست؟
پاسخ: دیدگاهها و ارزشهای تولیدکنندۀ پیام در انتخاب کلمات، تصاویر، صداها و همه ابزارهایی دخالت دارد که برای انتقال یک پیام رسانهای به کار میرود. امّا این ارزشها و دیدگاهها در نگاه اوّل و به راحتی قابل تشخیص نیست. مخاطب منفعل در صورتی که پیوسته در رویارویی با این گونه پیامها قرار گیرد، تحت تأثیر عقاید و ارزشهای سازندگان پیام قرار میگیرد و آنها را میپذیرد. به ویژه وقتی برخی دیدگاهها کم رنگ و بیاهمّیت انگاشته یا حذف شده باشد.
۷) موضوعات کوچک و کم اهمیت با این ترفند به شیوه ای خاص ارائه می گردد.
الف) برجسته سازی ب) دروازه بانی ج) کلیشه د) بازنمایی
پاسخ: الف) برجسته سازی
۸) برجسته سازی چیست؟
پاسخ: استخراج یک پیام از میان دیگر پیامها یا از میان عبارتهای یک پیام؛ در حالی که موضوعات دیگر مطرح شده از سوی رسانه، کوچک و کم اهمیت جلوه کند، برجستهسازی نام دارد.
۹) برجسته سازی در هر کدام از رسانههای جمعی، به شیوهای خاص انجام میشود.
۱۰) برجستهسازی یک خبر در مطبوعات چگونه صورت می گیرد؟
پاسخ: برجستهسازی یک خبر در مطبوعات با استفاده از فنون صفحهبندی، اندازه عنوان، استفاده از عکس، نقش، طرح و جایگاه خبر در صفحه انجام میشود.
۱۱) برجستهسازی خبر در رادیو چگونه صورت می گیرد؟
پاسخ: در رادیو، برجستهسازی با اولویت دهی در ترتیب شنیدن خبر، میزان زمان اختصاص داده شده به آن و نیز تغییر در لحن و صوت گوینده انجام میشود.
۱۲) برجستهسازی خبر در تلویزیون چگونه صورت می گیرد؟
پاسخ: در تلویزیون، برجستهسازی خبر با اولویت دادن به خبر، استفاده از خلاصه خبر، میزان زمان اختصاص داده شده، استفاده از عکس، دستانه (اسلاید)، فیلم و… صورت میگیرد.
۱۳) خبر چیست؟
پاسخ: خبر، گزارشی از رویدادهای واقعی و عینی است که دارای یک یا چند «ارزش خبری» باشد.
نکته مهم: دانش آموزان عزیز، تنها به خواندن این سوالات اکتفا نکنید و حتما متن درس را هم به دقت مطالعه کنید.
همچنین بخوانید: سوالات متن درس دهم تفکر و سواد رسانه ای دهم
سوالات متن درس ۱۱ یازدهم تفکر و سواد رسانه ای دهم با جواب را در این مقاله مشاهده کردید. امیدوارم از آن استفاده کرده باشید و از صفحات دیگر ماگرتا دیدن نمایید. برای بهتر پیدا کردن جواب ها در آخر کلمات جستجو شده داخل گوگل کلمه ماگرتا را قرار دهید. همچنین سوالات خود را در بخش دیدگاه بنویسید. 😊
جواب سوال هر پیام رسانه ای باید دارای چه خصوصیاتی باشد چی میشه؟
سلام. ببخشید این سوالات متن جامع هست؟
ینی برای امتحان همینارو بخونم کافیه؟
بله جامع است ولی زمانی این سوالات به درد شما می خوره که تسلط کافی بر متن کتاب را داشته باشید و برای جمع بندی نهایی این سوالات را بخوانید.
آقای زنجیران خدا خیرت بده❤
عالی بود مرسی
بسیار عالی سپاس از شما