جواب فعالیت درس ۶ مطالعات پنجم ☑️ منابع آب ایران
پاسخ گام به گام درس ششم 6 مطالعات اجتماعی پنجم ابتدایی درس منابع آب ایران در صفحه های ۲۹ ، ۳۰ ، ۳۱ ، ۳۲ و ۳۳
جواب فعالیت های درس ۶ مطالعات اجتماعی پنجم ؛ گام به گام درس منابع آب ایران : پاسخ فعالیت های درس ششم 6 مطالعات اجتماعی پایه پنجم دبستان مربوط به فصل ۲ سرزمین ما در صفحه های ۲۹ ، ۳۰ ، ۳۱ ، ۳۲ و ۳۳ را برایتان آماده کرده ایم. در ادامه در بخش آموزش و پرورش ماگرتا با ما همراه کلاس پنجمی ها باشید.
پاسخ درس بعدی : جواب فعالیت های درس ۷ مطالعات پنجم
جواب فعالیت های درس ششم مطالعات اجتماعی پنجم
در ادامه با پاسخ فعالیت های درس شش مطالعات پنجم داریم :
جواب فعالیت صفحه ۲۹ مطالعات پنجم
1- فرض کنید یک روز از صبح تا شب در محلّ زندگیتان، آب نباشد. چه مشکلاتی برای شما و اعضای خانوادهتان پیش میآید؟ با هم به عنوان یک گروه فکر کنید و لیست مشکلات را در کلاس بخوانید.
مشکلاتی مانند: 1- تشنگی 2- گرمازدگی 3- گرسنگی 4- کثیفی و…
2- در کتاب مطالعات اجتماعی سال چهارم خواندید که در گذشتههای دور، مهمترین تمدّنها در کنار رودها به وجود آمدهاند. چرا؟
زیرا می توانستند در کنار رودخانه ها زراعت و کار کنند و همین امر باعث همزیستی آنها و پیدایش اولین تمدن ها شد. همچنین واضح است که انسان ها برای زندگی به آب نیاز دارند.
جواب فعالیت صفحه ۳۰ مطالعات اجتماعی پنجم
3- به تصویر زیر توجّه کنید و مراحل تشکیل رود را توضیح دهید.
بر اثر بارش برف و باران در مناطق کوهستانی و جاری شدن آن بر روی کوه ها و جویبارها است. این جویبارها به دامنه کوه در بالا و ارتفاعات کوه حرکت می کنند و در دامنه کوه به هم می پیوندند و رودخانه ها را تشکیل می دهند.
4- چرا نواحی کوهستانی برای ما اهمیت دارند؟
زیرا مناطق کوهستانی آب و خاک را تامین می کنند. شرایط خوبی برای تولید برق دارند و شکل گیری روستا و رونق فعالیت های اقتصادی آن در گرو کوه های اطراف است.
5- کار برگه شماره ۴ را در کلاس انجام دهید.
۱- الف ـ جای هریک از موارد زیر را بر روی تصویر با شماره مشخص کنید.
ب ـ به نظر شما مردم روستا برای استفادهی بهتر از آب چه کارهایی می توانند انجام دهند؟ به آنها پیشنهاد بدهید.
۱- در استفاده از آب رودخانه و چاه زیاده روی نکنند.
۲- از منابع آبی خود به صورت مدیریت شده استفاده کنند.
۳- فاضلاب و سموم دفع آفات را در زمین های کشاورزی نپاشند.
۴- در موقع تابش شدید آفتاب مزارع خود را آبیاری نکنند.
۵- از آبیاری قطرهای برای آبیاری مزارع استفاده کنند.
۶- در صورت امکان، روی فضاهایی که آب گذر میکند را بپوشانند تا از تبخیر آن جلوگیری شود.
جواب فعالیت صفحه ۳۱ مطالعات پنجم
نقشه خوانی
با توجّه به نقشه پراکندگی رودهای ایران به پرسش ها پاسخ دهید.
1- کدام رود به خلیجفارس میریزد؟ اروند رود
2- کدام رودها به دریاچهٔ ارومیه میریزند؟ زرینه رود – سیمینه رود – تلخه رود
3- آبی که مردم شهر تهران مصرف میکنند، از کدام رودها تأمین میشود؟ رود کرج و رود جاجرود
4- سه رود را که به دریای خزر میریزند، نام ببرید. سفید رود – ارس – اترک
5- رودهای کارون و زاینده رود از کدام شهرها عبور میکنند؟ اهواز و اصفهان
6- سفیدرود از به هم پیوستن کدام رودها به وجود آمده است؟ قزل اوزن – شاهرود
جواب فعالیت صفحه ۳۲ مطالعات پایه پنجم
7- روستانشینان از آب رودها برای چه کارهایی استفاده میکنند؟
روستاییان اغلب از آب رودخانه برای کشاورزی و آبیاری زمین های کشاورزی خود، شستشو و آشامیدن استفاده می کنند.
8- شهرنشینان از آب رودها برای چه کارهایی استفاده میکنند؟
معمولاً بر روی رودخانه ها سد می سازند و از آب پشت سد برای تولید برق با کمک توربین های آبی و یا تصفیه آب پشت سد توسط خطوط لوله به منازل مسکونی استفاده می کنند. همچنین برای شست و شو، پخت و پز و آشامیدن نیز استفاده میشود.
9- پرسوجو کنید که آیا در نزدیکی شهر یا روستای محل زندگی شما رودی وجود دارد؛ نام آن چیست و از آن چه استفاده هایی می شود؟
✅ پاسخ برای دانش آموزان شهر تهران: رودخانه کن نزدیک شهر ما میباشد. این رودخانه یکی از قدیمیترین رودخانههای تهران است که از کوههای توچال سرچشمه میگیرد و از مناطق شمالی تهران عبور میکند. رودخانه کن در طول مسیر خود از روستاهای خوش آب و هوایی مانند وردیج، کن و سولقان میگذرد و در نهایت به جنوب تهران میرسد. از این رود برای آبیاری کشاورزی، تولید برق، تفریح و زیستگاه جانوری استفاده میشود.
جواب فعالیت صفحه ۳۳ مطالعات اجتماعی پایه پنجم
10- فعالیتهای شماره ۱ و ۲ «به کار ببندیم» صفحه ۵۷ را انجام دهید.
۱) به جدول موارد مصرف آب خانگی در یک روز توجّه کنید. میزان متوسّط مصرف آب یک روز حدّاکثر ۱۵۰ لیتر برای هر نفر است. البتّه میزان مصرف در کشور ما بیشتر از این مقدار است.
الف) بیشترین و کمترین میزان مصرف در چه مواردی است؟
پاسخ: بیشترین میزان «حمام با ۵۰ لیتر» و کمترین میزان«آشامیدن، کولر و دیگر موارد با ۵ لیتر» میباشد.
ب) سه مورد را از جدول انتخاب کنید و برای هر مورد پیشنهادی بدهید که در نتیجهی آن در مصرف آب صرفهجویی شود.
۱- حمام: دوش را در هنگام شستن با صابون و شامپو باز نگذاریم.
۲- لباسشویی: هنگامی لباسهای کثیف به ظرفیت کامل ماشین رسید، از آن استفاده کنید.
۳- ظرفشویی: برای استفاده از آن، هنگامی که ظرفیتش کامل شد، استفاده شود و یا در صورت عدم استفاده از ماشین، سینک ظرفشویی را کاملا از آب پر کنید و شیر را ببندید.
۲) یکی از دو فعالیت زیر را انجام دهید.
الف) بهطور گروهی، پوستری با موضوع هشدار دربارهی مصرف نادرست آب طرّاحی و نقّاشی کنید. چند نمونه از بهترین پوسترها را در محوطهی آبخوری مدرسه نصب کنید.
پاسخ: از تصاویر زیر برای طراحی پوستر خود استفاده کنید.
ب) یک گروه نمایش تشکیل دهید و با کمک و راهنمایی معلّم، نمایش چرخهی آب را در کلاس اجرا کنید. اعضای گروه نقش دریا، ابر، رود و…، را به عهده بگیرند و هر کدام کار خود را توضیح دهند.
✅ متن نمایش چرخه آب
دیالوگ قطره بزرگ: ما قطرههای آبیم که در دریای آبی زندگی میکنیم شما را به اینجا دعوت کردهایم که داستان زندگی مان را برایتان تعریف کنیم.
دیالوگ تمام قطرههای کوچک: سلام سلام بچهها، می خوایم بگیم براتون، قصه آب و بارون
دیالوگ خورشید خانم: گرما و نور خورشید، وقتی به دریا تابید
دیالوگ تمام قطره کوچک: آب ها بخار می شن، هی بالا بالا میرن، جمع که شدند بخارها
دیالوگ ابرها: ابر میشن چه زیبا، ابرها به هم می خورن
دیالوگ رعد و برق: تولید برق می کنن
دیالوگ همه گروه: بعدش بارون می باره، شادابی هدیه داره
دیالوگ قطره بزرگ: پس ما قطرههای آب از شما می خواهیم که در مصرف آب صرفه جویی کنید و آب را هدر ندهید.
11- چرا آب بعضی از رودهای کشور ما برای کشاورزی مناسب نیست؟
برخی از رودخانه ها فصلی هستند و در تمام فصول آب ندارند که بتوان از آن برای آبیاری مزارع با آب رودخانه استفاده کرد. همچنین برخی رودخانه ها با عبور از شوره زارها شور می شوند و قابل استفاده نیستند.
12- درباره سرگذشت یک رود انشاء بنویسید و در آن از زبان رود، مسئله آلودگی آب و راههای جلوگیری از آن را شرح دهید.
من، رودخانهای هستم که از دل کوههای بلند سرچشمه میگیرم. از همان ابتدای آفرینشم، زندگی را با طراوت و زلالی آغاز کردم. آبم گوارا و شفاف بود و جانوران بسیاری در آن زندگی میکردند. ماهیها در آبم شنا میکردند، پرندگان بر کرانههایم آشیانه میساختند و گیاهان آبزی در عمق من ریشه دوانده بودند.
در طول مسیرم، از روستاها و شهرها میگذشتم. مردم از آبم برای کشاورزی، آشامیدن و شستشو استفاده میکردند. آنها مرا دوست داشتند و به من احترام میگذاشتند. اما کمکم اوضاع تغییر کرد. انسانها با پیشرفت تکنولوژی، زبالههای خود را در من رها کردند. کارخانهها فاضلابهای سمی خود را به من ریختند و کشاورزان سموم شیمیایی خود را به زمینهای اطرافم پاشیدند. این سموم با باران وارد من میشدند و آبم را آلوده میکردند.
من دیگر آن رودخانهی زلال و پاکیزه نبودم. آبم تیره و کدر شده بود و بوی بدی میداد. ماهیها از من فرار میکردند و گیاهانم میمردند. جانوران دیگر نیز از آلودگی آبم رنج میبردند. من شاهد مرگ بسیاری از موجودات زنده بودم و قلبم از این همه بیرحمی میشکست.
من از انسانها میخواهم که به من کمک کنند. آنها باید بدانند که آلودگی آب چه عواقب جبرانناپذیری دارد. آنها باید زبالههای خود را در سطلهای مخصوص بیندازند و از ریختن فاضلابهای صنعتی و کشاورزی در رودخانهها خودداری کنند. آنها باید از مواد شویندهی طبیعی استفاده کنند و به جای سموم شیمیایی، از روشهای طبیعی برای مبارزه با آفات استفاده کنند.
اگر انسانها به محیط زیست احترام بگذارند و از آن محافظت کنند، من دوباره به رودخانهی زلال و زیبایی تبدیل خواهم شد. من میتوانم دوباره خانهای امن برای ماهیها و سایر موجودات زنده باشم. من میتوانم به انسانها آب آشامیدنی سالم و زمینهای حاصلخیز هدیه دهم. اما اگر انسانها به تخریب محیط زیست ادامه دهند، من و بسیاری از موجودات زنده محکوم به نابودی خواهیم بود.
راهکارهایی برای جلوگیری از آلودگی آب:
کاهش مصرف پلاستیک و استفاده از جایگزینهای سازگار با محیط زیست
تفکیک زباله و بازیافت آنها
استفاده از کودهای طبیعی به جای کودهای شیمیایی
کاهش مصرف آب و استفاده بهینه از آن
کاشت درخت و ایجاد فضای سبز
آگاهیرسانی عمومی در مورد اهمیت حفظ محیط زیست
با هم میتوانیم دنیای بهتری بسازیم. پس بیایید دست به دست هم دهیم تا محیط زیستمان را حفظ کنیم و آیندهای بهتر برای خود و نسلهای آینده بسازیم.
پاسخ درس قبلی: جواب فعالیت های درس ۵ مطالعات پنجم
⭐️ پاسخ گام به گام فعالیت های درس ششم ۶ مطالعات اجتماعی پنجم درس منابع آب ایران را در این مقاله دیدید، امیدوارم از آن استفاده کرده باشید و از صفحات دیگر ماگرتا دیدن نمایید. برای بهتر پیدا کردن جواب ها در آخر کلمات جستجو شده داخل گوگل کلمه ماگرتا را قرار دهید. خیلی ممنون از همراهی شما .🤗🔥
ممممممنونننن بابت زحماتتون🤩😍🥰😘😚🤗😻💋👧👧
عالی بود 👌
عالی خیلی خوب نمره ی ۲۰ میدم
عالی خیلی خوب ممنون
عالی بود ممنون
بهتر از این نمیشه
ممنون
عالی بود واقعا ممنون خیلی♥️♥️♥️♥️
کی
مرسی خانم بابت زحمت که کشیدید
عالی بود
خیلی خوب بود ممنون
♡♡ سلام .. من از دست کسی که اینو نوشته واقعاً ممنونم دستتون درد نکنه ♡♡
واقعن
عالی بود 😙
عالی بود ممنون
عالی بود
سلام خیلی عالی هست ممنونم از ماگرتا اگر ماگرتا نبود من نمی توانستم پاسخ هارا بنویسم ممنونم از شما ودیگر کسانی که ماگرتا را برای ما گذاشتند ممنونم ممنونم ممنونم ممنونم ممنونم ممنونم ممنونم ممنونم
ی زره خو خودت فکر کن
بعد بنویس بیا با این جا مقایسه کن
به تو چه ربطی داره خودش میدونه
خواهش می کنم🙏🏻💟
سلام مرضیه ، راضیه
سلام عزیزم دلم خوبی
یکی از راه های ذخیره ی آب است ؟
عالییبیبییییییییییییییییییییییییییببییییییییییییییییییییییییییبییبیییییییی بودددددددددددددددددددددددددد
ددددد
د
داداش
عالییییی خیلی واقعا خیلی خوب است
عالی هست😘🌹
عالی
ممنون از ماگرتا
عالی
عالی
خخخخخخخ
خیلی عالی
عالی مرسی ممنونم
خیلی خوبه
عالی
عجب
خیلی عالی بود 😊من با کمک ماگرتا تونستم فعالیت هارا بنویسم📕
خیلی عالییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییی هستش♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥
عالییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییی
عالی
عالیههههه بهترین سایت هست
خیلی خیلی بهتون پیشنهاد میکنم از این سایت استفاده کنیددد
بله حتماً
واقعا از ماگرتا خیلی ممنونم که جواب تمامی کتاب را می دهد جواب ها بسیار عالی
بله ولی اگر میشه سوال ۹ فعالیت صفحه ۳۰ با سوال ۱۰ فعالیت صفحه ۳۱ با سوالاتی که در مورد نمونه هایی از مصرف درست نادرست آب و نمونه هایی از راه های آلوده کردن آب رو با جواب بگید شما که میگید همه رو نوشتید کامل هست
بله خیلی ممنون میشدم اگه بزارید
اره
برو بابا
آره منم خیلی ممنونم
آره منم خیلی ممنونم
عالی
عالی بود دستتون درد نکنه