سبک زندگی

علت روشن نشدن ماشین در هوای سرد ؛ کاربرات و انژکتور

چرا ماشین در هوای سرد زمستان روشن نمی‌شود و بد استارت می‌خورد؟

علت استارت خوردن و روشن نشدن ماشین در هوای سرد چیست؟ یکی از مشکلاتی که بسیاری از رانندگان در فصل سرد سال با آن مواجه می‌شوند، روشن نشدن خودرو است. این موضوع به‌ویژه برای کسانی که فاقد پارکینگ سرپوشیده هستند و ناچارند خودرو را در فضای باز، مانند حیاط یا خیابان پارک کنند، بیشتر رخ می‌دهد. در ادامه با بخش دانش خودرویی ماگرتا همراه باشید.

مطلب پیشنهادی: نحوه روشن کردن بخاری پژو پارس

علت روشن نشدن ماشین در هوای سرد

علت روشن نشدن ماشین در هوای سرد زمستان

دلایل مختلفی از جمله مشکلات باتری، سوخت، سیستم جرقه‌زنی و سایر اجزای خودرو می‌توانند باعث این مشکل شوند. در ادامه، چهار دلیل اصلی که ممکن است باعث روشن نشدن خودرو در هوای سرد شوند، بررسی می‌شود:

۱- ضعف باتری در سرما و خوابیدن آن

در دماهای پایین، واکنش‌های شیمیایی در باتری کندتر انجام می‌شود و این باعث کاهش ولتاژ تولیدی باتری می‌گردد. به عبارت دیگر، باتری‌های سرد توان کمتری نسبت به باتری‌های گرم دارند، که این مسئله می‌تواند منجر به مشکل در استارت زدن خودرو شود.

اگر هنگام استارت زدن صدای ضعیف و ناله‌مانندی می‌شنوید اما موتور روشن نمی‌شود، احتمالاً مشکل از باتری است. در این حالت، باتری یا ضعیف شده است یا به‌طور کامل از کار افتاده است. اگر باتری کاملاً تخلیه شده باشد یا کابل‌های متصل به آن شل باشند، ممکن است هیچ صدایی هنگام استارت زدن نشنوید. یکی دیگر از نشانه‌های تخلیه کامل باتری این است که چراغ‌های داشبورد روشن نمی‌شوند یا سیستم قفل مرکزی با ریموت کار نمی‌کند.

خرابی باتری در سرمای زمستان

برای رفع این مشکل، ابتدا پدال کلاچ را فشار دهید و اقدام به استارت زدن کنید. این کار را چندین بار انجام دهید، اما با فاصله زمانی و بدون عجله. در این مدت مطمئن شوید که هیچ‌کدام از وسایل برقی خودرو مانند رادیو، پخش‌کننده‌های صوتی و تصویری، بخاری یا چراغ‌ها روشن نیستند، چرا که این وسایل از باتری استفاده می‌کنند و ممکن است شارژ باقی‌مانده را نیز مصرف کنند. در برخی موارد، ممکن است خودرو بعد از چند بار استارت زدن روشن شود.

سپس کابل‌ها و گیره‌های متصل به باتری را بررسی کنید تا مطمئن شوید شل یا جدا نشده باشند. اگر مشکل همچنان باقی بود و خودرو روشن نشد، باید از روش جامپ استارت (باتری به باتری) استفاده کنید. برای این روش به یک خودروی دیگر و کابل‌های مخصوص نیاز دارید.

خودروها را طوری کنار هم قرار دهید که کاپوت‌های آن‌ها نزدیک یکدیگر باشند. سپس با استفاده از کابل‌ها، قطب منفی دو باتری و قطب مثبت آن‌ها را به هم متصل کنید. خودرو سالم را روشن کرده و سپس خودروی خود را استارت بزنید. پس از روشن شدن خودرو، با رعایت اصول ایمنی، کابل‌ها را جدا کنید. دقت کنید که به بخش‌های فلزی باتری یا موتور دست نزنید.

خوردگی در اطراف کابل یا پایانه‌های باتری ممکن است باعث کاهش ولتاژ باتری و ایجاد جریان‌های غیرمستمر شود که مانع روشن شدن خودرو می‌گردد. برای پیشگیری، باتری را پیدا کرده و پایانه‌های مثبت و منفی و همچنین کابل‌ها را از نظر وجود علائم خوردگی بررسی کنید. اگر خوردگی مشاهده کردید، باتری را جدا کرده و با مخلوطی از جوش‌شیرین و آب، رسوبات را پاک کنید. حتی در صورت نبود خوردگی، مطمئن شوید که گیره‌های باتری محکم هستند پیش از آنکه سوئیچ احتراق را روشن کنید.

۲- سفت شدن روغن موتور بخاطر سردی هوا

هوای سرد باعث افزایش چسبندگی روغن موتور می‌شود، که این امر جریان روغن در پیشرانه را دشوار می‌سازد. در نتیجه، پمپاژ روغن به سختی انجام شده و فشار بیشتری بر باتری وارد می‌شود. اگر باتری از قبل شارژ کمی داشته باشد، احتمال روشن نشدن خودرو افزایش می‌یابد.

مشکل پیدا کردن روغن موتور ماشین بخاطر هوای سرد

جهت اطمینان از عملکرد بهینه خودرو در شرایط مختلف آب و هوایی، به ویژه در فصل زمستان، انتخاب روغن موتور با ویسکوزیته مناسب از اهمیت بالایی برخوردار است. همانطور که در دفترچه راهنمای خودرو ذکر شده است، ویسکوزیته روغن موتور به عنوان یکی از عوامل کلیدی در روشن شدن خودرو در هوای سرد محسوب می‌شود.

روغن موتور با کاهش اصطکاک بین قطعات متحرک موتور، از آن‌ها محافظت کرده و عملکرد موتور را بهبود می‌بخشد. در هوای سرد، روغن موتور غلیظ شده و حرکت آن در داخل موتور با کندی مواجه می‌شود. این امر می‌تواند منجر به دشواری در استارت خوردن خودرو و حتی آسیب دیدن موتور شود.

برای رفع این مشکل، توصیه می‌شود از روغن موتوری با ویسکوزیته پایین‌تر استفاده شود. عدد قبل از حرف “W” در مشخصات روغن موتور، نشان‌دهنده ویسکوزیته آن در دمای پایین است. هرچه این عدد کوچکتر باشد، روغن در دمای پایین روان‌تر خواهد بود. برای مثال، روغن 5W-20 برای شرایط آب و هوایی سرد مناسب‌تر از روغن 10W-30 است. در مناطق بسیار سرد، استفاده از روغن‌های 0W توصیه می‌شود.

۳- مشکل در دینام خودرو

دینام یا آلترناتور یک مولد الکتریکی است که برق متناوب موردنیاز خودرو را تأمین می‌کند و وظیفه شارژ باتری هنگام کار کردن موتور را بر عهده دارد. اگر باتری خودروی شما نسبتاً نو است اما در صبح‌های سرد نمی‌توانید آن را روشن کنید، ممکن است دینام به درستی کار نکند و باتری را تخلیه کرده باشد.

روشن نشدن ماشین در هوای سرد صبح بخاطر خرابی دینام

از جمله علائم خرابی دینام می‌توان به کاهش شدت نور چراغ‌های جلو و چراغ‌های داشبورد، عملکرد نامنظم کیلومترشمار، دور موتور یا سایر اجزای صفحه نمایش، احساس بوی سوختگی در داخل کابین و خاموش شدن موتور بلافاصله پس از جامپ استارت اشاره کرد.

در صورت بروز این مشکل، دینام نیاز به تعمیر یا تعویض دارد. ازآنجاکه دینام به باتری و موتور متصل است، بهتر است این کار را به یک متخصص بسپارید، مگر اینکه تجربه مکانیکی داشته باشید. می‌توانید از امداد خودرو کمک بگیرید یا با استفاده از خودروی دیگر، ماشین را به تعمیرگاه منتقل کنید. تعمیر دینام معمولاً بیش از دو ساعت زمان نمی‌برد.

۴- حساسیت کاربراتور در خودروهای قدیمی

این مشکل عمدتاً مربوط به خودروهای قدیمی با سیستم سوخت‌رسانی کاربراتوری است. کاربراتورها نسبت به هوای سرد حساس‌تر هستند و رطوبت موجود در نازل‌های باریک آن‌ها (ژیگلورها) می‌تواند یخ بزند و مسیر سوخت را مسدود کند. این امر باعث مشکل در روشن شدن خودرو می‌شود.

مشکل در کاربراتور ماشین های قدیمی و روشن نشدن آن ها در هوای سرد

دمای پایین، فرآیند تبخیر بنزین را دشوارتر می‌کند و نوسانات دما می‌تواند باعث میعان آب در مخزن سوخت شود. از آنجا که آب سنگین‌تر از بنزین است، در کف مخزن تجمع می‌یابد و ممکن است وارد خطوط سوخت شود. اگر دما به زیر ۳۲ درجه فارنهایت برسد، آب یخ زده و می‌تواند خطوط سوخت یا پمپ بنزین را مسدود کند.

یکی دیگر از دلایل روشن نشدن خودرو در روزهای سرد، یخ زدن کاربراتور است. کاربراتور وظیفه دارد سوخت را با هوا مخلوط کند تا این ترکیب برای احتراق در موتور آماده شود. نازل‌های کوچک کاربراتور بسیار حساس به کاهش دما هستند و به راحتی ممکن است با یخ مسدود شوند و از روشن شدن موتور جلوگیری کنند.

این مشکل معمولاً در خودروهای قدیمی مشاهده می‌شود. خودروهای مجهز به کاربراتور قدیمی با دو مسئله مواجه‌اند: یخ زدن کاربراتور به دلیل تشکیل یخ روی بخار آب موجود در دریچه گاز که مانع تبخیر بنزین می‌شود و انجماد شیر پروانه‌ای بسته که از ورود هوا به محفظه احتراق جلوگیری می‌کند.

۵- انسداد لوله‌های سوخت بر اثر یخ‌زدگی

در مواردی نادر، رطوبت در لوله‌های انتقال سوخت ممکن است یخ بزند و موجب انسداد شود. این مشکل به‌ویژه در لوله‌های باریک بیشتر رخ می‌دهد و می‌تواند مانع از روشن شدن خودرو شود. خودروهای دیزلی در این زمینه بیشتر تحت تأثیر قرار می‌گیرند، زیرا گازوئیل در سرما حالت ژله‌ای پیدا می‌کند و فرآیند روشن شدن خودرو را کندتر می‌سازد.

یکی از عمده‌ترین دلایل عدم عملکرد صحیح خودرو در روزهای سرد، نفوذ آب به سیستم سوخت می‌باشد. سیستم سوخت خودرو شامل اجزای متعددی از جمله انژکتور سوخت، پمپ سوخت، رله پمپ سوخت و خطوط سوخت است که وظیفه انتقال دقیق و پیوسته سوخت از مخزن به موتور را بر عهده دارند.

در فرآیند سوخت‌رسانی، سوخت مایع موجود در مخزن ابتدا باید تبخیر شود تا قابل احتراق گردد. کاهش سطح سوخت در مخزن، فضای خالی بیشتری را ایجاد کرده که در آن تراکم بخار سوخت رخ می‌دهد. در هوای سرد، این تراکم به دلیل کاهش دما به صورت قطرات آب مایع می‌شود. در نتیجه، یخ‌زدگی این قطرات در خطوط سوخت، جریان سوخت را به سمت موتور مسدود کرده و از روشن شدن خودرو جلوگیری می‌نماید.

همچنین مشاهده کنید: حالت اکو در خودروها چه کاری انجام می دهد؟

✅ به پایان آموزش «علت روشن نشدن ماشین در هوای سرد» رسیدیم، اگر سوالی در این رابطه دارید حتما آن را از بخش نظرات از کارشناسان ما بپرسید.

موسوی پوران

هم‌بنیانگذار مجله ماگرتا ، زندگی ۲۴ ساعته روی خط آنلاین دهکده جهانی وب . تحلیلگر و متخصص تولید محتوای با ارزش و با کیفیت هستم و ۸ سالی می شود که وارد دنیای دیجیتال شدم. مدیر تیم تحقیق و توسعه شرکت هستم. بالاترین لذت برای من انجام کار تیمی ست.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

3 + 4 =