اخبارعلمی

جواب فعالیت های درس ۶ جغرافیا دهم 💧 منابع آب ایران

گام به گام درس 6 جغرافیا پایه دهم کلیه رشته های انسانی و تجربی و ریاضی و پاسخ فعالیت های صفحه 47 - 49 - 51 - 53 - 55 - 56 و 61 درس منابع آب ایران

گام به گام فعالیت های درس ششم کتاب جغرافیا دهم برای کلیه رشته های ریاضی، تجربی و انسانی که شامل فعالیت های صفحه ۴۷ – ۴۹ – ۵۱ – ۵۳ – ۵۵ – ۵۶ و ۶۱ درس «منابع آب ایران» می باشد را در ادامه در بخش آموزش و پرورش ماگرتا به صورت کامل بیان کرده ایم.

پاسخ درس بعدی: جواب سوالات درس ۷ جغرافیا دهم

جواب فعالیت های درس ششم جغرافیا دهم
جواب فعالیت های درس ششم جغرافیا دهم

جواب فعالیت ۱ صفحه ۴۷ جغرافیا دهم

۱- در گروه کاری خود انجام دهید:

الف) آب مورد نیاز محل زندگی شما از کجا تهیه می شود؟

جواب: آب مورد استفاده انسان از تصفیه منابع مختلفی مثل آب های زیر زمینی، رودخانه، سد، دریاچه یا دریاها پس از نمک زدانی تامین می شود. برای پاسخ به این سوال نسبت به محلی که زندگی می کنید باید از افراد کارشناس محله پرس و جو کنید.

ب) گزارشی تهیه کنید که موارد سوءِ مصرف آب را در منزلتان نشان دهد.

جواب: زیاد باز بودن دوش حمام هنگام استحمام، چکه کردن شیرهای خراب آب، نصب نبودن فلاش تانک دوکاره در دستشویی، شستن اتومبیل با آب خیلی زیاد، زیاد پر کردن کتری، آبیاری باغچه با آب بهداشتی و شهری و ….

پ) داستانی بنویسید که آینده مردم شهری را نشان بدهد که منابع آب خود را از دست داده اند.

جواب: آب مایه حیات است و حتی یک لحظه فکر کردن به نبودن آن می تواند انسان را نگران و ناراحت کند. برای یک لحظه تصور کنید که بعد از کلی فعالیت زیر آفتاب گرم تابستان به منزل می آیید اما حتی یک قطره آب هم برای خوردن نیست. من اصلا نیازی به گفتن فرمول ها و پرسیدن سوالات متوالی ندارم پس خیلی راحت می گویم که اگر آب نباشد طولی نمی کشد که ما به دلیل تشنگی جان خود را از دست بدهیم.

اگر آب نباشد دیگر درختان میوه نمی دهند و غذایی برای حیوانات تولید نمی شود که آن ها را پرورش دهیم تا نیازهای غذایی خود را برطرف کنیم. دیگر در هنگام مریضی ابمیوه ای نیست که بخوریم و سریع خوب شویم. آب شاه رگ حیات زندگی است. بدون آب هیچ چیز وجود نخواهد داشت.

تنها یک درصد از آب های کره زمین شیرین و قابل استفاده است و بقیه آن حاوی نمک هستند که موجودات ساکن زمین کمتر می توانند بنوشند. جالب است که ما انسان های متمدن و مدرن همه اینها را می دانیم ، اما هنوز هم بی پروا و گاهی بی دلیل از این منبع زندگی استفاده می کنیم. حتی درختان و گیاهان هم از همین یک درصد آب شیرینی که در حال حاضر وجود دارد استفاده می کنند.

من نمی خواهم بگویم که همه ما بی رویه از آب استفاده می کنیم اما بیایید از امروز همگی به صورت بهینه و خیلی کم از آب استفاده کنیم تا آیندگان نیز بتوانند مثل ما از وجود آب لذت ببرند و دچار مشکل نشوند.

۲- با کمک هم گروه های خود، گزارشی تهیه کنید که اگر آب منزل شما برای یک هفته قطع شود، چه مشکلاتی خواهید داشت؟ چه راهکارهایی پیشنهادی می کنید؟

جواب: مشکلاتی مثل اختلال در نظافت، نبودن آب کافی برای خوردن و رفع تشنگی، ایجاد مشکلات زیاد در شست و شو، پخت و پز، یجاد مشکلات درخنک کردن داخل خانه درجاهایی که از کولر آبی استفاده می شود و …

جواب فعالیت ۲ صفحه ۴۹ جغرافیا دهم

با توجه به موقعیت استان خود روی نقشه، عوامل مؤثر بر میزان و نوع بارش محل زندگی خود را مشخص کنید.

جواب: پاسخ این سوال به عهده دانش آموز می باشد، با استفاده از نقشه زیر ابتدا محل زندگیتان را پیدا کنید سپس ببینید که در استان شما چقدر باران می بارد و چه عواملی در آن تاثیر می گذارند. به طور کلی نزدیکی به دریاها، کوه ها و موقعیت جغرافیایی از جمله عوامل تاثیر گذار هستند.

گام به گام فعالیت های درس 6 جغرافیا پایه دهم
گام به گام فعالیت های درس 6 جغرافیا پایه دهم

جواب فعالیت ۳ صفحه ۵۱ جغرافیا دهم

مشخص کنید استان محل زندگی شما در کدام حوضه آبریز قرار دارد؟

جواب: از نقشه زیر کمک بگیرید و استان محل زندگی خودتان را پیدا کنید و به سوال پاسخ دهید. به عنوان مثال کرمان در حوضه آبریز فلات مرکزی و بوشهر در حوضه آبریز دریای عمان و خلیج فارس قرار دارد.

جواب سوالات درس 6 جغرافیا دهم منابع آب ایران
جواب سوالات درس 6 جغرافیا دهم منابع آب ایران

جواب فعالیت ۴ صفحه ۵۳ جغرافیا دهم

١- در تصویر و مطالب زیر چه نکته ای توجه شما را جلب می کند؟

پاسخ فعالیت های درس 6 جغرافیا دهم تجربی - ریاضی و انسانی
پاسخ فعالیت های درس 6 جغرافیا دهم تجربی – ریاضی و انسانی

جواب: شرایط آب دریاها و آلودگی آن آن بر گونه های حیوانی تاثیر می گذارد و حتی می تواند آن ها را بکشد.

٢- به نظر شما چه راه‌هایی برای حفظ حیات وحش این دریا وجود دارد؟

جواب: پاکسازی سواحل دریا از آلودگی، جلوگیری ازصید آبزیان درهنگان تخم ریزی، وضع قوانین تنظیم کننده برای شکار و صید بی رویه، جلوگیری از تخلیه فاضلاب ها و …

جواب فعالیت ۵ صفحه ۵۵ جغرافیا دهم

در گروه خود جست و جو کنید:

۱- آیا خلیج فارس، نام دیگری داشته است؟ نتایج آن را در کلاس ارائه کنید.

جواب: دریای پارس، بحر فارس، سینوس و پرسیکوس.

۲- نقش و جایگاه تنگه هرمز و جزایر خلیج فارس در دوران دفاع مقدس را بررسی کنید.
جواب:

  • تامین خطوط مواصلاتی دریایی به بنادر خودی.
  • جلوگیری از صدور نفت عراق.
  • ایجاد اختلال در نظام اقتصادی دشمن.
  • اجرای عملیات مرواید از خلیج فارس و نابودی ۲ بنادر مهم نفتی عراق.
  • اجرای عملیات والفجر 8.
  • قطع ارتباط دریایی دشمن و خطوط مواصلاتی آن.

جواب فعالیت های ۶ و ۷ صفحه ۵۶ جغرافیا دهم

در گروه کاری، گزارشی از ویژگی های جغرافیایی و یا اقتصادی یکی از دریاهای ایران را با تصویر، تهیه و به کلاس گزارش کنید. کار بهترین گروه در کلاس نصب شود.
جواب:

ویژگی‌های جغرافیایی دریای عمان

  • موقعیت جغرافیایی: دریای عمان در جنوب شرقی ایران قرار دارد و ایران از طریق استان‌های سیستان و بلوچستان و هرمزگان با این دریا هم‌مرز است.
  • ارتباط دریایی: این دریا از طریق تنگه هرمز به خلیج فارس و از سوی دیگر به اقیانوس هند متصل است، بنابراین تنها راه ارتباطی ایران با آب‌های آزاد جهان به‌شمار می‌رود.
  • عمق: عمق آن در برخی نواحی به بیش از ۳۵۰۰ متر می‌رسد.
  • ویژگی‌های اقلیمی: منطقه‌ای گرم و مرطوب است و در معرض بادهای موسمی و طوفان‌های دریایی قرار دارد.
  • جزایر مهم: در نزدیکی دریای عمان، جزایری مانند چابهار، قشم، هرمز و هنگام قرار دارند که در اقتصاد و امنیت دریایی ایران نقش دارند.

ویژگی‌های اقتصادی دریای عمان

  • دسترسی به آب‌های آزاد: مهم‌ترین مزیت اقتصادی دریای عمان، دسترسی مستقیم ایران به اقیانوس هند و مسیرهای تجارت جهانی است. این دسترسی از طریق بندر چابهار تأمین می‌شود.
  • بندر چابهار: بندری راهبردی، دارای موقعیت ویژه برای صادرات و واردات کالا به کشورهای آسیای مرکزی و افغانستان است. این بندر در حال توسعه است و ایران، هند و برخی کشورهای دیگر برای سرمایه‌گذاری در آن همکاری دارند.
  • ماهی‌گیری و منابع دریایی: دریای عمان یکی از غنی‌ترین مناطق صید ماهی در ایران است. ماهی‌هایی چون تن، شوریده، هامور، حلوا سفید و میگو از این منطقه صید می‌شوند.
  • صادرات انرژی: مسیر حمل‌ونقل نفت و گاز از جنوب ایران از طریق دریای عمان انجام می‌شود. بسیاری از کشتی‌های نفت‌کش ایران از طریق این دریا به سمت مشتریان جهانی حرکت می‌کنند.
  • ظرفیت گردشگری: با داشتن سواحل بکر، آب‌وهوای گرمسیری و فرهنگ محلی غنی، شهرهایی مانند چابهار ظرفیت بالایی برای توسعه گردشگری دریایی دارند.

نتیجه‌گیری

دریای عمان یک دریای مهم برای ایران است، زیرا نه‌تنها کشور را به آب‌های آزاد جهان متصل می‌کند، بلکه از نظر اقتصادی نیز فرصت‌های زیادی در زمینه حمل‌ونقل، صادرات، صید، گردشگری و تجارت فراهم می‌کند. توسعه سواحل مکران و بندر چابهار می‌تواند نقش ایران را در تجارت جهانی تقویت کند.

با دوستان هم گروه خود گفت و گو، و راه حل هایی برای مبارزه با آلودگی دریاها ارائه کنید.

جواب: استفاده کمتر از مواد پلاستیکی و نریختن آن ها در دریا، مراقبت از ساحل دریاها، عدم استفاده از لوازمی که به محیط دریا آسیب میزند، جلوگیری از ریختن فاضلاب کشاورزی به دریاها و جلوگیری از آلودگی های نفتی.

جواب فعالیت ۸ صفحه ۶۱ جغرافیا دهم

الف) در گروه کاری خود، در مورد یکی از دریاچه های ایران گزارشی تهیه، و به کلاس ارائه کنید. کار بهترین گروه در کلاس نصب شود.

جواب: می توانید درباره دریاچه های زیر تحقیق کنید:

دریاچه کافتر
دریاچه آلا گل
دریاچه آجی گل
دریاچه ارومیه
دریاچه کیو
دریاچه گهر
دریاچه بلومان
دریاچه گهر کوه کلا
دریاچه شط تمی
دریاچه نمک
دریاچه نمک حوض سلطان
دریاچه بختگان
دریاچه تنگلی
هامون جازموریان
دریاچه هامون
دریاچه طشک
دریاچه مهارلو
دریاچه ولشت
دریاچه شورمست
دریاچه تار
دریاچه قوری گل
دریاچه گل رامیان
دریاچه الوبوم
دریاچه اوان
دریاچه بزنگان
دریاچه زریوار
هامون پوزک
دریاچه نئور
دریاچه پریشان

ب) با مراجعه به قرآن کریم، آیات مرتبط با موضوع آب را جست و جو کرده و در کلاس ارائه دهید.

جواب: آیات ۴۸ تا ۵۰ فرقان، آیات ۵۷ و ۵۸ اعراف، آیه ۶۸ تا ۷۰ واقعه، آیه ۱۲ فاطر، آیه ۷ هود و …

پاسخ درس قبلی: جواب سوالات درس ۵ جغرافیا دهم

🔔 در این نوشته جواب فعالیت های درس ششم جغرافیا دهم را برای رشته های انسانی، تجربی و ریاضی فیزیک بررسی کردیم. جهت مشاهده گام به گام سایر درس های جغرافی کافیست شماره آن را به همراه عبارت «ماگرتا» در گوگل جست و جو کنید.

طهرانی

بنیانگذار مجله اینترنتی ماگرتا و متخصص سئو ، کارشناس تولید محتوا ، هم‌چنین ۱۰ سال تجربه سئو ، تحلیل و آنالیز سایت ها را دارم و رشته من فناوری اطلاعات (IT) است . حدود ۵ سال است که بازاریابی دیجیتال را شروع کردم. هدف من بالا بردن سرانه مطالعه کشور است و اون هدف الان ماگرتا ست.

‫۸ دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

19 − 19 =