اخبارعلمی

جواب فعالیت های درس هفتم 7 جغرافیا دهم 🕵️ صفحه ۶۶ تا ۷۶

گام به گام و جواب فعالیت های صفحه 66 - 68 - 70 - 71 - 74 - 75 و 76 از درس هفتم کتاب جغرافیا دهم با جواب

گام به گام فعالیت های درس هفتم (7) چهارم کتاب جغرافیا دهم برای کلیه رشته های ریاضی، تجربی و انسانی که شامل فعالیت های صفحه ۶۶ – ۶۸ – ۷۰ – ۷۱ – ۷۴ – ۷۵ و ۷۶ درس «ویژگی های جمعیت ایران» می باشد را در ادامه در بخش آموزش و پرورش ماگرتا به صورت کامل بیان کرده ایم.

پاسخ کامل فعالیت های درس هفتم جغرافیا دهم
فعالیت های درس هفتم جغرافیا دهم

جواب فعالیت ۱ صفحه ۶۶ جغرافیا دهم

با توجه به اطلاعات داده شده جدول زیر را تکمیل کنید.

عوامل طبیعی اثر گذار بر پراکندگی جمعیتعوامل انسانی اثر گذار بر پراکندگی جمعیت
خاک حاصلخیز و خوب برای کشاورزیحمل و نقل و ارتباطات
آب و هوای مناسبوجود رفاه کافی
وجود منابع معدنی مانند نفت و گازوجود زیر ساخت های موردنیاز برای زندگی
فاصله از دریا و رودپیشینه تاریخی
ناهمواری های منطقهسرمایه گذاری دولت ها
میزان منابع‌ آب زیر زمینی و رودخانه دائمیپیشرفت فناوری و تکنولوژی در منطقه

پاسخ فعالیت ۲ صفحه ۶۶ درس هفتم جغرافیا دهم

به نظر شما در محیط زندگی شما(شهر یا روستا) کدام عوامل طبیعی یا انسانی بر افزایش یا کاهش جمعیت اثر بیشتری داشته است؟

عوامل طبیعی: موقعیت جغرافیایی، شرایط آب و هوایی، نوع خاک و توپوگرافی منطقه، میزان منابع طبیعی و محیط زیستی وجود دارد که می‌تواند بر جذب جمعیت تأثیر بگذارد. به عنوان مثال، مناطقی با آب و هوای مطلوب و منابع طبیعی غنی، معمولاً برای جذب جمعیت جذابیت بیشتری دارند.

عوامل انسانی: شرایط اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی، سیاست‌های دولتی، توسعه صنعتی و تجاری، توسعه زیرساخت‌های شهری و روستایی، توسعه خدمات اجتماعی و بهداشتی، توسعه فرهنگی و آموزشی، توسعه گردشگری و ورزشی، توسعه فناوری و ارتباطات، توسعه حمل و نقل و … می‌تواند بر جذب جمعیت تأثیر بگذارد. به عنوان مثال، شهرهایی با امکانات و خدمات بهداشتی، آموزشی، فرهنگی و تفریحی مناسب، معمولاً برای جذب جمعیت جذابیت بیشتری دارند.

حل فعالیت ۳ صفحه ۶۸ درس هفتم جغرافیا دهم

میزان رشد استان محل زندگی خود را از کتاب استان شناسی یا سایت مراکز آمار (درگاه آمار ملی ایران) بگیرید و آن را با کشور مقایسه کنید. وضعیت استان خود را از این نظر مورد بحث و گو قرار دهید.

با توجه به متفاوت بودن محل زندگی شما دانش آموزان عزیز پاسخ این فعالیت به عهده شما می باشد و می توانید با کلیک بر روی دکمه زیر از سایت درگاه آمار کمک بگیرید.


جواب فعالیت ۴ صفحه ۷۰ جغرافیا دهم درس ۷

با استفاده از منابع و جست‌وجو در اینترنت، علت تفاوت این اعداد در سال‌های مختلف را بررسی کرده و در مورد آن گفت‌وگو کنید.

چندین عامل در این موضوع تأثیرگذار بوده‌اند. برای مثال، نقش حائز اهمیت یک پزشک ماهر یا عدم وجود آن، وجود قوانینی که به افزایش یا کاهش جمعیت منجر شده‌اند، و همچنین وجود بیماری‌هایی که در اواخر سال‌های گذشته، مانند بیماری کووید-۱۹، تأثیر بزرگی بر جمعیت داشته‌اند. همچنین، سیاست‌هایی که در این دهه‌ها برای افزایش یا کاهش جمعیت اتخاذ شده است، تأثیر قابل توجهی بر جمعیت در این سال‌ها و دهه‌های آینده داشته‌اند.

پاسخ فعالیت ۵ صفحه ۷۱ جغرافیا دهم

۱- با توجه به نقشه و اهمیت اطلاعات و آمار در برنامه ریزی های اقتصادی و اجتماعی کشور ها به عنوان عضو خانواده، جایگاه سرشماری و جمع آوری اطلاعات را مورد بررسی و تجزیه و تحلیل قرار دهید.

هرم جمعیتی ایران برای حل فعالیت ۳ صفحه ۶۶ درس هفتم جغرافیا دهم

یک سرشماری و جمع آوری اطلاعات خوب می تواند مسائل زیادی در زمینه های مختلف را برای کشور روشن کند. در واقع برنامه ریزی اقتصادی و اجتماعی هر کشور بر مبنای سر شماری انجام می شود و هر چقدر که در جمع آوری این آمار دقیق تر باشیم امکان برنامه ریزی دقیق تری فراهم می شود.

با سرشماری اطلاعات مهمی درباره ساختارجمعیت ، مهاجرت ، ویژگی های اجتماعی ، باروری ، آموزش و ویژگی های مسکن تا پایین ترین سطوح جغرافیایی به دست می آید .

۲- به هرم سنی ایران در سال ۱۳۹۰ و ۱۳۹۵ توجه کنید. مقایسه ای بین هرم سنی ایران در سال های ۱۳۹۰ و ۱۳۹۵ انجام دهید و تغییرات آن را بررسی کنید.
تعداد جوانان ۲۵ تا ۲۹ سال در مقایسه با سال ۱۳۹۰ کمتر شده است.

گروه های سنی ایران را در سال ۱۳۹۵ مورد بررسی قرار دهید.
در این سال رقم ۲۸ میلیون نفر نشان می دهد که اکثر جمعیت ایران متشکل از بزرگسال ها بوده است. گروه سنی بعدی جوانان با رقم ۲۶ میلیون نفر می باشند. از این دو گروه که بگذریم به جوان و نوجوان می رسیم که حدود ۱۹ میلیون نفر از افراد جامعه را تشکیل داده اند و کم ترین تعداد در گروه سالمندان حدود ۶ میلیون نفر می باشد.

بیشترین جمعیت در کدام گروه سنی مشاهده می شود؟ این گروه سنی چه ویژگی هایی دارد؟
۲۵ تا ۲۹ سال که تورم جوانی نیز نامیده می شود. این گروه سنی نیروی کار شاداب و با انرژی بالایی می باشد که می تواند فرصت های طلایی زیادی را برای کشور فراهم کند.

چه مزایا و محدودیت هایی را برای کشور ما ایجاد می کنند؟
مزایا: وجود نیروی کار در کشور و امکان دفاع از مرزهای کشور و…
محدودیت ها: امکان وجود مشکلاتی از قبیل کمبود شغل و مسکن و…

۳- با هرم های سنی زیر، به سوالات پاسخ دهید.

پاسخ سوال سوم فعالیت ۳ صفحه ۶۶ درس هفتم جغرافیا دهم

میزان رشد موالید در کدام کشور بیشتر است؟ اکوادور

کدام کشور، افراد سالمند بیشتری دارد؟ پیامدهای آن چیست؟
در کشور آلمان افراد سالمند زیادی زندگی می کنند. یک از پیامدهای آن بالا رفتن هزینه دولت بخاطر پرداخت مستمری به آنها می باشد.

کدام کشور درصد جمعیت فعال اقتصادی بیشتر، و چه مزایا و محدودیت هایی پیش رو دارد؟
اکوادور، نیروی تازه نفس باعث رشد اقتصادی می گردد اما ایجاد همین نیروی تازه نفس به دلیل کم تجربگی نیاز به آموزش دارد.

قاعده هرم دو کشور را مقایسه کنید.
قاعده هرم سنی جمعیت کشوراکوادر بزرگ تر از قاعده هرم سنی جمعیت کشورآلمان می باشد زیرا میزان زاد ولد در آلمان خیلی کمتراز اکوادر می باشد.

۴- به نظر شما یک هرم سنی مطلوب (جمعیت مناسب برای حال و آینده) چه شکلی دارد؟ به صورت شماتیک، هرم مناسب جمعیتی رسم کنید. دلایل خود را از چگونگی رسم هرم سنی ارائه کنید.

این شکل ازهرم سنی مناسب است زیرا :
1 -تعداد مناسب گروه کودکان ونوجوانان زیرا پایه هرم زیاد پهن نیست
2 -بالا بودن جمعیت بزرگسالان زیرا میانه هرم پهن است
3- کم بودن جمعیت کهنسالان زیرا بالای هرم باریک است
4 -افزایش نسبتا متعادل جمعیت به دلیل تعدادمناسب جوانان وبرگسالان
5- دراین هرم مشکل جوانی وپیری جمعیت بسیارکم است و….

✅ انجام فعالیت چهار به عهده خود شما می باشد.

جواب فعالیت ۶ صفحه ۷۴ درس هفتم جغرافیا دهم

کدام استان‌های ایران، در طی این دوره بیشترین روند مهاجرپذیری را داشته‌اند. علت آن را چه می‌دانید؟ مهاجرپذیرترین استان کدام است؟

استان های تهران، خراسان رضوی، اصفهان، فارس و البرز می باشد. استان تهران بخاطر اینکه شهر پایتخت ایران در آن موجود می باشد، بسیار مهاجرپذیر است. استان خراسان رضوی نیز به علت موقعیت مذهبی که دارا می باشد بسیار مهاجر پذیر است. مهاجرپذیرترین استان نیز استان تهران می باشد.

حل فعالیت ۷ صفحه ۷۵ جغرافیا پایه دهم

با توجه به بندهای مرتبط با موضوع مهاجرت در سیاست‌های کلی جمعیت ابلاغی مقام معظم رهبری، کدام یک از این بندها را در منطقه‌ای که شما زندگی می‌کنید، می‌توان اجرا کرد؟ چگونه؟ در این مورد گفت‌وگو کنید.

با توجه به جغرافیای استان های مختلف باید به این سوال پاسخ داد. به عنوان مثال، برای استان سیستان و بلوچستان، می‌توانید از بند ۱ استفاده کنید، در حالی که برای استان‌های تهران، اصفهان و خراسان رضوی، بند ۴ مناسب است. از طرفی، برای استان‌های خوزستان، هرمزگان و سایر استان‌های واقع در حوزه خلیج فارس و دریای عمان، بند ۲ مناسب است. به طور خلاصه، بسته به منطقه‌ی محل زندگی دانش‌آموز، می‌توانید از یکی از این بندها یا حتی ترکیبی از آنها برای پاسخ دادن به این سؤال استفاده کنید.

جواب فعالیت ۸ صفحه ۷۵ جغرافیا پایه دهم

اطالعات زیر به برخی از عوامل انسانی و طبیعی که در ایران سبب مهاجرت شده است، اشاره دارد. با توجه به اطلاعات داده شده نقشه را شماره‌گذاری کنید.

گام به گام درس هفتم جغرافیا دهم

پاسخ فعالیت ۹ صفحه ۷۶ درس ۷ جغرافیا دهم

شهر آبادان در استان خوزستان و جنوب غربی ایران واقع شده است. یکی از بزرگترین پالایشگاه‌های نفت جهان در این شهر قرار دارد، همچنین یکی از مناطق آزاد بازرگانی کشور محسوب می‌شود. با وقوع جنگ تحمیلی رژیم بعثی عراق علیه ایران این شهر تقریبا خالی از سکنه شد و پس از بازگشت ساکنان بازسازی این شهر آغاز گشت. با توجه به سوالات داده شده با یکدیگر گفت‌وگو کنید؛ سپس پاسخ خود را ارائه نمایید.

به اطلاعات داده شده از شهر آبادان، توجه کنید. این اطلاعات، تغییرات جمعیتی این شهر را طی چند دهه نشان می دهد.

مهاجرت اجباری و اختیاری مربوط به چه سال هایی می باشد؟
۱۳۹۲ – ۱۳۵۹ – ۱۳۴۲ – ۱۳۱۷

عوامل انسانی و طبیعی اثر گذار بر این نوع مهاجرت ها، کدام است؟
عوامل انسانی: پالایشگاه، صادرات نفت و منطقه آزاد
عوامل طبیعی: منابع نفتی و شرایط مرزی کشور، آب و هوا

همچنین مشاهده کنید:
جواب سوالات درس ۱ جغرافیا دهم
جواب سوالات درس ۲ جغرافیا دهم
جواب سوالات درس ۳ جغرافیا دهم
جواب سوالات درس ۴ جغرافیا دهم
جواب سوالات درس ۵ جغرافیا دهم
جواب سوالات درس ۶ جغرافیا دهم
جواب سوالات درس ۸ جغرافیا دهم
جواب سوالات درس ۹ جغرافیا دهم
جواب سوالات درس ۱۰ جغرافیا دهم

✅ به پایان جواب فعالیت های درس هفتم 7 جغرافیا دهم رسیدم، در قسمت دیدگاه پیشنهاد ها و سوال های خود را با ما به اشتراک گذارید.

موسوی پوران

هم‌بنیانگذار مجله ماگرتا ، زندگی ۲۴ ساعته روی خط آنلاین دهکده جهانی وب . تحلیلگر و متخصص تولید محتوای با ارزش و با کیفیت هستم و ۸ سالی می شود که وارد دنیای دیجیتال شدم. مدیر تیم تحقیق و توسعه شرکت هستم. بالاترین لذت برای من انجام کار تیمی ست.

‫9 دیدگاه ها

  1. خیلی ممنون بابت سایت خوب و عالی ، جواب فعالیت ها فوق العاده و‌کامل بود ، فقط اگر برای بخش فعالیت های مربوط به دانش اموز راهنمایی بشه بهتره ممنونم ♥️♥️♥️♥️

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سیزده − هشت =