جواب درس 3 علوم تجربی سوم دبستان ؛ در این نوشته پاسخ فعالیت، ترازو بسازید و اندازه گیری کنید، جمع آوری اطلاعات و گفتوگو صفحه 24 و 25 و 26 و 27 و 28 و 29 و 30 و 31 و 32 از فصل سوم علوم سوم ابتدایی، قسمت «اندازه گیری مواد» را برای شما آماده کردهایم. در ادامه همراه ما باشید.
فصل بعدی: جواب درس چهارم علوم سوم
جواب فصل سوم ۳ علوم سوم
در این بخش سوالات زیر از شما پرسیده شده است:
جواب فعالیت صفحه ۲۴ و ۲۵ علوم سوم ابتدایی
وسایل و مواد لازم برای هر گروه:
دو قوطی کبریت خالی هماندازه و همشکل
مقداری شن یا ماسه
تعدادی مهرهی فلزی بزرگ
۱- درون یکی از قوطیها ٣ عدد مهره قرار دهید. درون قوطی کبریت دیگر، مقداری شن بریزید.
۲- قوطیها را روی میز بگذارید. آیا میتوانید سنگینی این قوطیها را فقط با استفاده از حس بینایی خود، مقایسه کنید؟
جواب: نه، نمیتوانیم. با نگاه کردن به دو قوطی کبریت، نمیتوانیم بگوییم کدام یک سنگینتر است. چون سنگینی چیزی نیست که با چشم دیده شود.
۳- حالا از حس لامسه کمک بگیرید؛ برای این کار سنگینی دو قوطی را به کمک دستانتان با هم مقایسه کنید.
جواب: وقتی قوطیها را در دست میگیریم، با لمس کردن آنها میتوانیم حس کنیم کدام یک سنگینتر است. قوطیای که مهرههای فلزی در آن است، سنگینتر احساس میشود.
۴- اگر قوطی حاوی شن سبکتر یا سنگینتر بود، مقدار شن را آنقدر تغییر دهید تا سنگینی دو قوطی مساوی احساس شود.
۵- فکر میکنید چطور میتوانید مطمئن شوید که سنگینی قوطیها با هم برابر است؟
جواب: اگر قوطی حاوی شن سبکتر بود، باید کمی شن به آن اضافه کنیم. اگر سنگینتر بود، باید مقداری از شن را کم کنیم. این کار را آنقدر ادامه میدهیم تا وقتی که هر دو قوطی در دستمان یک اندازه سنگین شوند.
همانطور که مشاهده کردید، به کمک حس بینایی یا حس لامسه، نمیتوانیم سنگینی اجسام را بهطور دقیق با هم مقایسه کنیم. برای حل این مسئله چه راهی پیشنهاد میدهید؟
۱- استفاده از ترازو: با قرار دادن دو جسم روی دو کفه ترازو، میتوانیم به راحتی ببینیم که کدام یک سنگینتر است.
۲- استفاده از نیروسنج: با آویزان کردن جسم از نیروسنج، میتوانیم مقدار نیروی وزن جسم را بخوانیم. نیروی وزن، همان نیرویی است که به دلیل جاذبهی زمین به سمت پایین وارد میشود و با سنگینی جسم رابطه مستقیم دارد.
۳- استفاده از فنر: فنر وقتی به آن نیرو وارد شود، کش میآید. هرچه نیروی وارد شده بیشتر باشد، فنر بیشتر کش میآید.
ترازو بسازید و اندازه گیری کنید صفحه ۲۶ علوم سوم
۵- با استفاده از ترازویی که ساختهاید، سنگینی قوطی کبریتها و چند وسیلهی دلخواه دیگر را با هم مقایسه کنید. از این فعالیت چه نتیجهای میگیرید؟ آن را بنویسید.
جواب: با ترازو می توانیم وزن اجسام را اندازه بگیریم و با هم مقایسه کنیم.
جواب فعالیت صفحه ۲۷ علوم سوم دبستان
وسایل و مواد لازم برای هر گروه:
پاککن، مداد، توپ پلاستیکی کوچک، ترازوی تعادلی، گیرههای کاغذ همشکل و هماندازه به میزان لازم
جمع آوری اطلاعات صفحه ۲۸ علوم سوم
دربارهی انواع ترازوها و کاربرد هر کدام در زندگی، اطلاعات جمع آوری کنید و با استفاده از روشهایی مانند دادهنما (اینفوگرافیک) یا پردهنگار (پاورپوینت) به کلاس گزارش دهید. شما برای اندازهگیری جرم خود، از کدام ترازو استفاده میکنید؟
ترازوهای مختلفی وجود داره که هر کدوم برای کار خاصی استفاده میشن:
ترازوی آشپزخانه: این ترازو برای اندازه گیری وزن مواد غذایی توی آشپزخونه استفاده میشه. مثلاً وقتی مامان میخواد کیک بپزه، با این ترازو آرد و شکر رو اندازه میگیره.
ترازوی قصابی: توی قصابیها از این ترازو برای وزن کردن گوشت و مرغ استفاده میشه.
ترازوی طلا و جواهر: این ترازو خیلی دقیق و حساسه و برای وزن کردن طلا و جواهر استفاده میشه.
ترازوی پزشکی: توی مطب دکترها از این ترازو برای وزن کردن آدمها استفاده میشه.
ترازوی صنعتی: این ترازوها خیلی بزرگ و قوی هستن و برای وزن کردن چیزهای خیلی سنگین مثل ماشین یا آهنآلات استفاده میشن.
برای اینکه وزن خودت رو اندازه بگیری، معمولاً از ترازوی پزشکی استفاده میشه. این ترازو توی مطب دکترها یا بعضی از داروخانهها وجود داره.
جواب فعالیت صفحه ۲۹ علوم سوم ابتدایی
وسایل و مواد لازم برای هر گروه: یک تکه یونولیت، مقداری خمیر بازی و ترازوی تعادلی
۱- در یک طرف ترازو یک تکه یونولیت قرار دهید و در طرف دیگر، آنقدر خمیر بازی بگذارید تا جرم دو طرف برابر شود و ترازو به تعادل برسد.
۲- به نظر شما کدام یک از جملات زیر دربارهی کاری که انجام دادهاید درست است؟ برای انتخاب خود دلیل بیاورید.
جرم یونولیت از جرم خمیر بازی بیشتر است.
یونولیت از خمیر بازی جای بیشتری گرفته است.
جواب: جمله دوم صحیح می باشد، زیرا در ترازو میبینیم که جرم یونولیت و خمیر بازی برابر است و فقط یونولیت جای بیشتری گرفته است.
پاسخ گفت و گو صفحه ۳۰ علوم سوم
به اطراف خود دقت کنید. از بین چیزهایی که در کلاس میبینید، به نظرتان کدام از همه بیشتر جا گرفته است؟ کدام کمترین حجم را دارد؟
جواب: میز و نیمکت بیشتر از همه جا گرفته اند و ساعت دیواری کمترین حجم را دارد.
جواب فعالیت صفحه ۳۰ و ۳۱ علوم سوم
۱- یک ظرف و یک پارچ آب داریم.
۲- برای مقایسهی حجم آب درون ظرف و پارچ، چه راهی پیشنهاد میکنید؟
جواب: از چند لیوان هم اندازه برای اندازهگیری حجم آب درون پارچ استفاده کنیم.
۳- علی با استفاده از یک استکان حجم آب درون ظرف را اندازهگیری کرده است. رضا هم با استفاده از یک لیوان حجم آب درون پارچ را اندازهگیری کرده است. آنها نتایج اندازهگیری خود را در جدول زیر نوشتهاند:
۴- با توجه به گزارش علی و رضا آیا میتوان گفت که حجم آب درون ظرف از حجم آب درون پارچ بیشتر است؟ برای پاسخ خود دلیل بیاورید.
جواب: خیر، چون واحد اندازهگیری آنها با هم فرق می کند. یکی با استکان و یکی با لیوان اندازهگیری شده است.
۵- چطور میتوانیم مطمئن شویم که حجم آب در کدام ظرف بیشتر است؟
جواب: از یک واحد یکسان مثلا لیوان یا استکان برای اندازهگیری هر دو استفاده میکنیم.
جواب فعالیت صفحه ۳۲ علوم سوم
حتماً در اطراف خود ظرفهایی مانند شکلهای زیر دیدهاید. تعدادی از آنها را به کلاس بیاورید و به نوشتههای روی هر کدام دقت کنید. حجم هر کدام از آنها چقدر است؟ آن را درجدول زیر بنویسید.
فصل قبلی: جواب درس دوم علوم سوم
✅ در این نوشته به فعالیتهای صفحه ۲۴ و ۲۵ و ۲۶ و ۲۷ و ۲۸ و ۲۹ و ۳۰ و ۳۱ و ۳۲ درس سوم علوم سوم ابتدایی که مربوط به فصل اندازه گیری مواد بود، پاسخ دادیم. برای مشاهده گام به گام سایر صفحات کافیست آن را به همراه عبارت «ماگرتا» در گوگل جست و جو کنید. همچنین اگر نظری دارید آن را در قسمت دیدگاه برای ما بنویسید.
خیلی خوب
خیلی خوب بود من کلاس سوم هستم سوالات بیست بو
مواد اطراف ما چند حالت دارند برای هرکدام مثال بزنید
سلام ، مطالب خیلی خوب و کامل
من خیلی خیلی راضی بودم