اخبارخبر ویژه

سیل استان‌های کشور را در نوردید / همه ایران در طعمه سیلاب

سیل نوروز ۹۸ از گلستان و مازندران به خوزستان ، لرستان و شیراز رسید !

در پنجمین روز از سال جدید ۱۳۹۸ ، علاوه بر جاری شدن سیل در استان های گلستان و مازندران شاهد سیلاب همراه با خسارت در کل کشور مانند شیراز و خوزستان و لرستان هستیم.

وضعیت سیل در گلستان

این روزها استان گلستان و روستاهای اطراف درگیر سیل بی‌سابقه‌ای شده و مردم این استان با مشکلات فراوانی ناشی از سیل روبه‌رو شده‌اند. سامانه بارشی که از یکشنبه هفته گذشته وارد گلستان شده باعث بالا آمدن آب رودخانه و پر و سرریز شدن سدهای استان مانند بوستان و گلستان و نرماب شده است.

به‌گفته مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای گلستان میزان بارش در برخی از ایستگاه‌ها به 315 میلی‌متر هم رسید و این در حالی است که کل بارندگی متوسط استان در شرایط نرمال 450 میلی‌متر است یعنی بالغ بر 60 درصد بارندگی سالیانه در 24 ساعت اتفاق افتاده است.

سیل استان گلستان
سیل استان گلستان

آق‌قلا و ۳۷ روستای آن همچنان بحرانی

فرماندار شهرستان آق قلا گفت: با گذشت ۵ روز از آبگرفتگی در این شهرستان، هنوز وضعیت شهر آق قلا و ۳۷ روستای آن بحرانی است.

به گزارش ماگرتا، امانگلدی ضمیر در گفت و گو با خبرنگاران اظهار کرد: همچنان ارتفاع آب در برخی از محله‌های شهر آق قلا بین یک تا یک و نیم متر است.

وی با اشاره به بهبود وضعیت امدادرسانی در شهرستان، افزود: شهر آق قلا به ۵ نقطه تقسیم شده و هر نقطه به ۱۰ نفر از معتمدین محل واگذار شده تا اقلام غذایی و امدادی را بین مردم تقسیم کنند. توزیع این اقلام در روستاها نیز به دهیاران واگذار شده است.

سیل در آق قلا
سیل در آق قلا

وضعیت سیل در شیراز

وقوع بارندگی شدید موجب اختلال شدید تردد در ورودی دروازه قرآن و برخورد شدید شمار زیادی خودروی شهروندان و مسافران نوروزی در شیراز شد.

وقوع بارندگی سیل آسا پیش از ظهر دوشنبه 5 فروردین در شیراز موجب اختلال شدید تردد در محور ورودی دروازه قرآن شد.

گزارش ها حاکی از وقوع تصادف زنجیره ای چندین خودرو در این محور و اختلال در تردد سواره و پیاده شد؛ تصاویر گویای این است که سیلاب تعداد زیادی خودرو مسافران و شهروندان را با خود برده و موجب تصادف شده است.

تصاویر منتشر شده در فضای مجاز، نشان از جاری شدن سیلاب شدید در محور ورودی شیراز دارد.

مسیر دروازه قرآن پیش از این رودخانه‌ای قرار داشته که روان آب و سیلابها را به سمت رودخانه خشک هدایت می کرد.

سیل در شیراز
سیل در شیراز

افزایش ساخت و ساز در ورودی دروازه قرآن و تنگ الله اکبر، توسعه معابر سواره در این محدوده و تغییرات ناشی از این توسعه، عامل اصلی جاری شدن سیلاب در محدوده ورودی شیراز اعلام شده است.جاری شدن امروز سیلاب در ورودی شیراز (دروازه قرآن) سبب آسیب رسیدن به بیش از ۲۰۰ خودروی عبوری شد.

یک کارشناس حوزه مدیریت منابع آبی ضمن انتقاد از سوء مدیریت دستگاه‌ شهرداری شیراز در پی سیلاب امروز گفت: مدیران پیشین شهرداری و معاونت عمرانی استانداری‌ها در دوره‌های مختلف باید پاسخگوی سوء مدیریت و سهل انگاری‌هایشان باشند.

خسارت خودرو در سیل شیراز
خسارت خودرو در سیل شیراز

داریوش مختاری در گفت و گو با ماگرتا، با اشاره به علل وقوع سیل امروز دوشنبه در استان فارس اظهار کرد: در دهه ۶۰، تنگ الله اکبر در ابتدای شیراز و همجوار آثار باستانی دروازه قرآن، امکان هدایت سیلاب‌های بزرگ را فراهم می‌کرد. در دهه ۷۰، همزمان با طرح توسعه آرامگاه خواجوی کرمانی، این آبراهه بزرگ از آوارهای ساختمانی پر شد و این وضعیت امروز، خروجی همان اقدامات نسنجیده دستگاه شهرداری شیراز بوده است.

وی با تاکید به اینکه در سال ۱۳۸۶ نیز چنین سیلابی البته با شدت کمتر در این استان تجربه شد، ابراز کرد: چنین رویه‌های نادرستی با توسعه شهرک‌سازی‌های غرب شیراز توسط دستگاه شهرداری شیراز در دستور کار است.

سیلاب شیراز
سیلاب شیراز

وضعیت سیل در خوزستان

با فرا گرفتن سامانه بارشی در مناطق شمالی و شرق استان خوزستان و بالا آمدن و شدت گرفتن آب رودخانه‌های کارون، دز و کرخه مناطق و روستاهای اهواز، شوش، دشت آزادگان، هویزه، دزفول و شوشتر دچار سیلاب شدید و آبگرفتگی وسیع شدند.

سیل خوزستان
سیل خوزستان

آماده‌باش نیروهای امدادی

با افزایش کم سابقه دبی آب رودخانه‌های دز و کرخه و تحمیل خسارت به مناطق مختلف در سطح استان، نیروهای امدادی و خدماتی در آماده‌باش کامل قرار گرفتند.

بر همین اساس ستاد بحران، نیروهای امدادی، راهداری، ماشین‌آلات سنگین برای کاهش و جلوگیری از خسارت‌ها تا اطلاع ثانوی به دستور استاندار خوزستان در آماده باش کامل و در محل مناطق آسیب دیده باید حضور داشته باشند.

برپایی اردوگاه‌های اضطراری

به دلیل سیلابی شدن برخی روستاها و تخلیه آنها توسط مردم چندین اردوگاه اضطراری در سطح استان خوزستان با محوریت جمعیت هلال احمر راه‌اندازی شد.

بر همین اساس یک اردوگاه اضطراری در روستای «آهودشت» با ظرفیت ۵۰۰ نفر و یک اردوگاه اضطراری در روستای «خلف» برپا شد تا مردم سیل‌زده در آنها مستقر شوند.

سیل در شهر های خوزستان
سیل در شهر های خوزستان

وضعیت سیل در لرستان

بارندگی‌های شدید در ٢٤ ساعت گذشته موجب بالا آمدن آب و طغیان رودخانه «خرم‌رود» در شهر خرم‌آباد شده است. مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای لرستان: به علت بارش‌های سیل‌آسا و طغیان رودخانه کشکان محور پل‌دختر _ خرم‌آباد تا اطلاع ثانوی مسدود است.

سیل در لرستان
سیل در لرستان

شهرستان‌های خرم‌آباد، پل‌دختر، کوهدشت و سلسله سیلابی است. که نیروهای جمعیت هلال‌احمر در سطح شهرستان‌ها اقدامات امدادی را انجام می‌دهند.

مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر استان لرستان عنوان کرد: وضعیت در شهرستان خرم‌آباد بحرانی است و نیروها مستقرشده‌اند و با کمک سایر دستگاه‌های خدمات رسان اقدامات لازم انجام می‌شود.

سیل خرم آباد
سیل خرم آباد

هشدار وقوع سیلاب در پایتخت

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای تهران نسبت به بارش شدید باران و سیلابی شدن رودخانه‌های استان در روزهای پیش رو هشدار داد.

به گزارش ماگرتا، سید حسن رضوی اظهار کرد: بر پایه اعلام سازمان هواشناسی مبنی بر ورود سامانه‌های بارشی از سمت جنوب و غرب کشور و گسترش آن به استان‌های واقع در شمال غرب، غرب، جنوب غرب و ارتفاعات البرز در استان تهران، احتمال بارش شدید باران و وقوع سیلاب در رودخانه‌ها و مسیل های سطح استان وجود خواهد داشت‪.‬

وی افزود: با توجه به شرایط بارشی در فصل بهار، امکان وقوع سیلاب‌های مخرب در سطح حوضه‌های آبریز، رودخانه‌ها و مسیل های استان تهران دور از ذهن نیست‪.‬
مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای تهران با هشدار به مسافران و گردشگران گفت: گردشگران که در این روزها قصد تفریح در اطراف رودخانه‌ها و مسیل های اطراف تهران را دارند، باید نسبت به هشدارهایی که توسط سازمان‌های مربوطه اعلام می‌شود توجه جدی داشته باشند‪.‌

احتمال طغیان رودخانه کرج

شرکت آب منطقه‌ای البرز ضمن هشدار در خصوص احتمال طغیان رودخانه کرج، از ساکنان حاشیه رودخانه و مسافران جاده چالوس خواست به رودخانه کرج نزدیک نشوند.

به گزارش ماگرتا منطقه البرز، شرکت آب منطقه‌ای استان البرز با اشاره به اخطاریه‌های هواشناسی مبنی بر بارش رگبار برف و باران به همراه رعد و برق در جاده چالوس، از احتمال طغیان رودخانه کرج خبر داد.

بر همین اساس از ساکنان حاشیه رودخانه کرج و مسافران عبوری از جاده چالوس خواسته شده به رودخانه کرج نزدیک نشوند.

روز گذشته مدیرکل مدیریت بحران استان البرز هم ضمن اعلام تدابیر اتخاذ شده برای عبور ایمن از بحران پیش رو از شهروندان خواسته بود در حاشیه رودخانه‌ها توقف نکنند و اسکان نداشته باشند.

دقایقی قبل هم معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری البرز با اعلام شرایط اضطراری در استان از حضور نیروهای دستگاه‌های مختلف جهت ممانعت از توقف مسافران در مناطق پرخطر استان خبر داد.

سیل های احتمالی کشور
سیل های احتمالی کشور

احتمال شکستگی برخی سد های فرسوده استان مرکزی

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان مرکزی گفت: با توجه به اینکه عمر مفید برخی سدهای استان مرکزی تمام شده، احتمال شکستگی این سدها در صورت مواجه شدن با بارش‌های سنگین وجود دارد.

به گزارش ماگرتا، عزت الله آمره‌ای در جلسه شورای هماهنگی مدیریت بحران استان مرکزی که همزمان با جلسه ستاد خدمات سفر و آئین معارفه شهردار اراک و با حضور جباری نژاد معاون عمرانی وزیر کشور برگزار شد، اظهار کرد: بارندگی‌هایی که در استان آغاز شده تا فردا ادامه خواهد داشت و این بارندگی در برخی نقاط کشور از جمله شیراز مشکلاتی را به همراه داشته است.

وی افزود: به دنبال بارش‌های اخیر تمام رودخانه‌ها سیلابی شده اند و به احتمال زیاد این بارش‌ها سبب طغیان رودخانه‌ها خواهد شد.

احتمال وقوع سیل در قم

سعید یعقوبی اظهار کرد: بر اساس گزارش هواشناسی درپی بارش شدید باران در استان قم و وقوع سیل و آب گرفتگی معابر، ۱۲۰ نفر از نیروهای امدادی جمعیت هلال احمر قم در آماده‌باش کامل به سر می‌برند.

وی از آماده سازی و تقویت تجهیزات و جیره‌های امدادی خبر داد و افزود: جمعیت هلال احمر قم ۱۴ پمپ کف کش و لجن کش را به همراه ۸۰ امدادگر در قم و ۴۰ امدادگر در کهک در قالب تیم‌های امدادی در حالت آماده‌باش قرار داده است.

یعقوبی با بیان اینکه امدادگران در ۱۶ پایگاه امداد و نجات ثابت و موقت هلال احمر به صورت شبانه‌روزی مستقر هستند، تصریح کرد: تیم‌های واکنش سریع و ۲ تیم نجات در سیلاب قم نیز آماده ارائه خدمات در صورت نیاز هستند.

سرپرست معاونت امداد و نجات جمعیت هلال احمر قم از مردم خواست در صورت نیاز امدادی با سامانه ۱۱۲ تماس بگیرند.

دعای دفع بلایای طلیعی

ودر آخر دعوت می کنیم اگر دستمان برای کمک رسانی نمیرسد حداقل با کمک های کوچک نقدی و خواندن دعا دین خود را ادا کنیم :

اَللّهُمَّ اَنْتَ رَبّى لا اِلهَ اِلاّ اَنْتَ عَلَيْكَ تَوَكَّلْتُ وَ اَنْتَ رَبُّ الْعَرْشِ الْعَظيمِ وَ لا حَوْلَ وَلاقُوَّةَ اِلاّبِاللَّهِ الْعَلِىِّ الْعَظيمِ ما شاءَاللَّهُ كانَ وَ مالَمْ يَشَاءْلَمْ يَكُنْ اَعْلَمُ اَنَّ اللَّهَ عَلى كُلِّ شَيْئٍ قَديرٌ وَ اَنَّ اللَّهَ قَدْ اَحاطَ بِكُلِّ شَيْئٍ عِلْماً اَللّهُمَّ اِنّى اَعُوذُبِكَ مِنْ شَرِّ نَفْسى وَ مِنْ شَرِّ قَضاءِ السُّوءِ وَ مِنْ شَرِّ كُلِّ ذى شَرٍّ وَ مِنْ شَرِّ الْجِنِّ وَ الاِْنْسِ وَ مِنْ شَرِّ كُلِّ دابَّةٍ اَنْتَ آخِذٌ بِناصِيَتَها اِنَّ رَبّى عَلى صِراطٍ مُسْتَقيمٍ

ترجمه :
خدايا تويى پروردگار من، معبودى جز تو نيست، بر تو توكّل كردم و تو پروردگار عرش بزرگى، و هيچ جنبش و نيرويى نيست مگر به خداى برتر بزرگ، آنچه خدا خواست شد، و آنچه نخواست نشد، مى دانم كه خدا بر هرچيز تواناست، و به همه چيز از جهت علم احاطه يافته است.
خدايا به تو پناه مى آورم، از شرّ خود، و از شرّ قضاى بد، و از شرّ هر صاحب شرّى، و از شرّ جنّ و انس، و از شرّ هر جنبنده اى كه گيرنده مهار اختيارش هستى، به درستى كه پروردگار من بر راهى راست است.

طهرانی

بنیانگذار مجله اینترنتی ماگرتا و متخصص سئو ، کارشناس تولید محتوا ، هم‌چنین ۱۰ سال تجربه سئو ، تحلیل و آنالیز سایت ها را دارم و رشته من فناوری اطلاعات (IT) است . حدود ۵ سال است که بازاریابی دیجیتال را شروع کردم. هدف من بالا بردن سرانه مطالعه کشور است و اون هدف الان ماگرتا ست.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دو + 18 =