گام به گام فعالیت های درس (6) چهارم کتاب جغرافیا دهم برای کلیه رشته های ریاضی، تجربی و انسانی که شامل فعالیت های صفحه ۴۷ – ۴۹ – ۵۱ – ۵۳ – ۵۵ – ۵۶ و ۶۱ درس «منابع آب ایران» می باشد را در ادامه در بخش آموزش و پرورش ماگرتا به صورت کامل بیان کرده ایم.
پاسخ فعالیت های درس ۶ کتاب جغرافیا دهم
جواب فعالیت ۱ صفحه ۴۷ جغرافیا دهم درس شش
۱- در گروه کاری خود انجام دهید:
الف) آب مورد نیاز محل زندگی شما از کجا تهیه می شود؟
✔️ آب مورد استفاده انسان از تصفیه منابع مختلفی مثل آب های زیر زمینی، رودخانه، سد، دریاچه یا دریاها پس از نمک زدانی تامین می شود. برای پاسخ به این سوال نسبت به محلی که زندگی می کنید باید از افراد کارشناس محله پرس و جو کنید.
ب) گزارشی تهیه کنید که موارد سوءِ مصرف آب را در منزلتان نشان دهد.
✔️ زیاد باز بودن دوش حمام هنگام استحمام، چکه کردن شیرهای خراب آب، نصب نبودن فلاش تانک دوکاره در دستشویی، شستن اتومبیل با آب خیلی زیاد، زیاد پر کردن کتری، آبیاری باغچه با آب بهداشتی و شهری و ….
پ) داستانی بنویسید که آینده مردم شهری را نشان بدهد که منابع آب خود را از دست داده اند.
✔️ آب مایه حیات است و حتی یک لحظه فکر کردن به نبودن آن می تواند انسان را نگران و ناراحت کند. برای یک لحظه تصور کنید که بعد از کلی فعالیت زیر آفتاب گرم تابستان به منزل می آیید اما حتی یک قطره آب هم برای خوردن نیست. من اصلا نیازی به گفتن فرمول ها و پرسیدن سوالات متوالی ندارم پس خیلی راحت می گویم که اگر آب نباشد طولی نمی کشد که ما به دلیل تشنگی جان خود را از دست بدهیم.
اگر آب نباشد دیگر درختان میوه نمی دهند و غذایی برای حیوانات تولید نمی شود که آن ها را پرورش دهیم تا نیازهای غذایی خود را برطرف کنیم. دیگر در هنگام مریضی ابمیوه ای نیست که بخوریم و سریع خوب شویم. آب شاه رگ حیات زندگی است. بدون آب هیچ چیز وجود نخواهد داشت.
تنها یک درصد از آب های کره زمین شیرین و قابل استفاده است و بقیه آن حاوی نمک هستند که موجودات ساکن زمین کمتر می توانند بنوشند. جالب است که ما انسان های متمدن و مدرن همه اینها را می دانیم ، اما هنوز هم بی پروا و گاهی بی دلیل از این منبع زندگی استفاده می کنیم. حتی درختان و گیاهان هم از همین یک درصد آب شیرینی که در حال حاضر وجود دارد استفاده می کنند.
من نمی خواهم بگویم که همه ما بی رویه از آب استفاده می کنیم اما بیایید از امروز همگی به صورت بهینه و خیلی کم از آب استفاده کنیم تا آیندگان نیز بتوانند مثل ما از وجود آب لذت ببرند و دچار مشکل نشوند.
۲- با کمک هم گروه های خود، گزارشی تهیه کنید که اگر آب منزل شما برای یک هفته قطع شود، چه مشکلاتی خواهید داشت؟ چه راهکارهایی پیشنهادی می کنید؟
✔️ مشکلاتی مثل اختلال در نظافت، نبودن آب کافی برای خوردن و رفع تشنگی، ایجاد مشکلات زیاد در شست و شو، پخت و پز، یجاد مشکلات درخنک کردن داخل خانه درجاهایی که از کولر آبی استفاده می شود و …
پاسخ فعالیت ۲ صفحه ۴۹ جغرافیا دهم درس ۶
با توجه به موقعیت استان خود روی نقشه، عوامل مؤثر بر میزان و نوع بارش محل زندگی خود را مشخص کنید.
✔️ پاسخ این سوال به عهده دانش آموز می باشد، با استفاده از نقشه زیر ابتدا محل زندگیتان را پیدا کنید سپس ببینید که در استان شما چقدر باران می بارد و چه عواملی در آن تاثیر می گذارند. به طور کلی نزدیکی به دریاها، کوه ها و موقعیت جغرافیایی از جمله عوامل تاثیر گذار هستند.
حل فعالیت ۳ صفحه ۵۱ کتاب جغرافیا دهم
مشخص کنید استان محل زندگی شما در کدام حوضه آبریز قرار دارد؟
✔️ از نقشه زیر کمک بگیرید و استان محل زندگی خودتان را پیدا کنید و به سوال پاسخ دهید. به عنوان مثال کرمان در حوضه آبریز فلات مرکزی و بوشهر در حوضه آبریز دریای عمان و خلیج فارس قرار دارد.
جواب فعالیت ۴ صفحه ۵۳ درس ششم جغرافیا دهم
١- در تصویر و مطالب زیر چه نکته ای توجه شما را جلب می کند؟
✔️ شرایط آب دریاها و آلودگی آن آن بر گونه های حیوانی تاثیر می گذارد و حتی می تواند آن ها را بکشد.
٢- به نظر شما چه راههایی برای حفظ حیات وحش این دریا وجود دارد؟
✔️ پاکسازی سواحل دریا از آلودگی، جلوگیری ازصید آبزیان درهنگان تخم ریزی، وضع قوانین تنظیم کننده برای شکار و صید بی رویه، جلوگیری از تخلیه فاضلاب ها و …
پاسخ سوالات فعالیت ۵ صفحه ۵۵ جغرافیا دهم
در گروه خود جست و جو کنید:
۱- آیا خلیج فارس، نام دیگری داشته است؟ نتایج آن را در کلاس ارائه کنید.
✔️ دریای پارس، بحر فارس، سینوس و پرسیکوس.
۲- نقش و جایگاه تنگه هرمز و جزایر خلیج فارس در دوران دفاع مقدس را بررسی کنید.
۱- تامین خطوط مواصلاتی دریایی به بنادر خودی.
۲- جلوگیری از صدور نفت عراق.
۳- ایجاد اختلال در نظام اقتصادی دشمن.
۴- اجرای عملیات مرواید از خلیج فارس و نابودی ۲ بنادر مهم نفتی عراق.
۵- اجرای عملیات والفجر 8.
۶- قطع ارتباط دریایی دشمن و خطوط مواصلاتی آن.
حل فعالیت های ۶ و ۷ صفحه ۵۶ درس ششم جغرافیا دهم
در گروه کاری، گزارشی از ویژگی های جغرافیایی و یا اقتصادی یکی از دریاهای ایران را با تصویر، تهیه و به کلاس گزارش کنید. کار بهترین گروه در کلاس نصب شود.
✔️ به عهده دانش آموزان.
با دوستان هم گروه خود گفت و گو، و راه حل هایی برای مبارزه با آلودگی دریاها ارائه کنید.
✔️ استفاده کمتر از مواد پلاستیکی و نریختن آن ها در دریا، مراقبت از ساحل دریاها، عدم استفاده از لوازمی که به محیط دریا آسیب میزند، جلوگیری از ریختن فاضلاب کشاورزی به دریاها و جلوگیری از آلودگی های نفتی.
جواب فعالیت ۸ صفحه ۶۱ جغرافیا دهم انسانی و تجربی و ریاضی
الف) در گروه کاری خود، در مورد یکی از دریاچه های ایران گزارشی تهیه، و به کلاس ارائه کنید. کار بهترین گروه در کلاس نصب شود.
✔️ می توانید درباره دریاچه های زیر تحقیق کنید:
دریاچه کافتر
دریاچه آلا گل
دریاچه آجی گل
دریاچه ارومیه
دریاچه کیو
دریاچه گهر
دریاچه بلومان
دریاچه گهر کوه کلا
دریاچه شط تمی
دریاچه نمک
دریاچه نمک حوض سلطان
دریاچه بختگان
دریاچه تنگلی
هامون جازموریان
دریاچه هامون
دریاچه طشک
دریاچه مهارلو
دریاچه ولشت
دریاچه شورمست
دریاچه تار
دریاچه قوری گل
دریاچه گل رامیان
دریاچه الوبوم
دریاچه اوان
دریاچه بزنگان
دریاچه زریوار
هامون پوزک
دریاچه نئور
دریاچه پریشان
ب) با مراجعه به قرآن کریم، آیات مرتبط با موضوع آب را جست و جو کرده و در کلاس ارائه دهید.
✔️ آیات ۴۸ تا ۵۰ فرقان، آیات ۵۷ و ۵۸ اعراف، آیه ۶۸ تا ۷۰ واقعه، آیه ۱۲ فاطر، آیه ۷ هود و …
همچنین مشاهده کنید:
جواب سوالات درس ۱ جغرافیا دهم
جواب سوالات درس ۲ جغرافیا دهم
جواب سوالات درس ۳ جغرافیا دهم
جواب سوالات درس ۴ جغرافیا دهم
جواب سوالات درس ۵ جغرافیا دهم
جواب سوالات درس ۷ جغرافیا دهم
جواب سوالات درس ۸ جغرافیا دهم
جواب سوالات درس ۹ جغرافیا دهم
جواب سوالات درس ۱۰ جغرافیا دهم
در این نوشته جواب فعالیت های درس ششم جغرافیا دهم را برای رشته های انسانی، تجربی و ریاضی فیزیک بررسی کردیم. جهت مشاهده گام به گام سایر درس های جغرافی کافیست شماره آن را به همراه عبارت ماگرتا در گوگل جست و جو کنید.
ممنون بابت سایت خوبتون :)🌹
خوب بود
واقعا عالی حرف نداره 👍
واقعا ازتون تشکر و قدردانی میکنم🌹😍
امیدوارم در تمام مراحل زندگی موفق و موید باشید 💐