اخبارعلمی

جواب فعالیت های درس ششم جغرافیا دوازدهم انسانی

پاسخ و حل فعالیت های صفحه 103 ، 106 و 110 درس 6 شش کتاب جغرافیا 3 پایه دوازدهم انسانی

جواب فعالیت های درس ششم جغرافیا دوازدهم انسانی ؛ در این مطلب به پاسخ و جواب فعالیت های صفحه ۱۰۳ ، ۱۰۶ و ۱۱۰ درس ‍۶ ششم «مدیریت مخاطرات طبیعی» کتاب جغرافیا ۳ پایه دوازدهم رشته انسانی پرداخته ایم. در ادامه با بخش آموزش و پرورش ماگرتا ، همراه ما باشید.

قبلی: جواب فعالیت های درس پنجم جغرافیا دوازدهم انسانی

جواب فعالیت های درس ششم جغرافیا دوازدهم انسانی

جواب فعالیت صفحه ۱۰۳ درس ۶ جغرافیا دوازدهم انسانی

١- به پایگاه اینترنتی سازمان مدیریت بحران کشور به نشانی ndmo.ir وارد شوید و روی گزینه‌های «آموزش همگانی» «آموزش کودکان» و «آپارات» کلیک کنید. فیلم‌ها را مشاهده و راهکارهای مقابله با زلزله را استخراج کنید و به طور خلاصه در کلاس گزارش دهید.

پاسخ: در این فیلم‌ها مشاهده می‌شود که اقداماتی باید قبل، حین و پس از زلزله انجام داد، از جمله:

قبل از وقوع زلزلهحین زلزلهبعد از زلزله
– باید منازل با توجهبه نکات ایمنی زلزله ساخته شود.
– اشیا و وسایل در جاهای مطمئنی قرار داده شود.
– خونسردی خود را حفظ کنیم.
– از ساختمان‌های بلند فاصله بگیریم.
– در حال رانندگی در مناطقی دور از پل و ساختمان‌های مرتفع توقف نماییم.
– مواظب پس‌لرزه‌ها باشیم.
– از روی آوارها حرکت نکنیم.
– برق، گاز و آب را قطع کنیم.

٢- بیاموزید و به دیگران آموزش دهید:

الف) با توجه به آنچه آموخته‌اید، دستورالعمل مدیریت مقابله با زلزله را تهیه کنید و در خانه آموزش دهید.

پاسخ: ایمن‌سازی ساختمان‌ها – جلوگیری از ساختن شهرها روی گسل‌ها – ایجاد پناگاه‌های اضطراری – یافتن امن‌ترین نقاط منزل جهت پناه گرفتن

ب) مانور زلزله را در خانه انجام دهید. مکان‌های امن خانه و محل شیرهای اصلی گاز‌، آب و قطع برق را شناسایی کنید. یک نفر زنگی را به صدا در آورد و همه در مکان‌های امن پناه گیری کنید. دستورالعمل و گزارش مانور زلزله را در کلاس ارائه کنید.

پاسخ: مانور زلزله در خانه:

۱. آمادگی قبل از مانور:

  • شناسایی مکان‌های امن:
    • زیر میز محکم: مانند میز ناهارخوری یا میز کار.
    • کنار دیوار داخلی: دور از پنجره‌ها و اشیاء سنگین.
    • محل‌های پناه‌گیری: مانند کمدها یا زیر پله‌ها.
  • شناسایی محل شیرهای اصلی:
    • شیر گاز: معمولاً در نزدیکی کنتور گاز یا دیوار بیرونی خانه.
    • شیر آب: در زیر سینک یا نزدیک کنتور آب.
    • قطع برق: تابلو برق معمولاً در راهرو یا زیرزمین قرار دارد.

۲. اجرای مانور:

  • اعلام شروع مانور:
    • یکی از اعضای خانواده زنگی را به صدا درآورد (می‌تواند زنگ تلفن یا زنگ هشدار باشد).
  • پناه‌گیری:
    • همه اعضای خانواده به سرعت به مکان‌های امن مشخص شده بروند و در آنجا پناه بگیرند.
    • برای اطمینان از ایمنی، باید سر و گردن خود را با دستان خود پوشش دهند.

۳. پس از مانور:

  • بررسی وضعیت:
    • پس از چند دقیقه، اعضای خانواده می‌توانند از مکان‌های امن خارج شوند و وضعیت یکدیگر را بررسی کنند.
  • گزارش و تحلیل:
    • درباره تجربه مانور بحث کنید: آیا همه به سرعت به مکان‌های امن رفتند؟ آیا مشکلاتی وجود داشت؟
    • نکات قوت و ضعف را شناسایی کنید و راهکارهایی برای بهبود در آینده ارائه دهید.

۴. گزارش در کلاس:

  • در کلاس، می‌توانید گزارشی از این مانور ارائه دهید:
    • توضیح دهید که چرا این مانور اهمیت دارد.
    • مکان‌های امن و شیرهای اصلی را معرفی کنید.
    • تجربیات و نکات یادگیری خود را با همکلاسی‌ها به اشتراک بگذارید.

این فعالیت نه تنها به شما کمک می‌کند تا در برابر زلزله آماده باشید، بلکه آگاهی دیگران را نیز افزایش می‌دهد.

۳- آیا مانور سراسری زلزله در هشتم آذر ماه در مدرسه شما اجرا شده است؟ مشارکت خود و چگونگی اجرای آن را توضیح دهید.

راهنمای اجرای مانور سراسری زلزله و ایمنی (مدرسه ایمن – جامعه تاب آور) ۱۳۹۶ را از پایگاه اینترنتی پژوهشگاه بین‌المللی زلزله شناسی ایران به نشانی iiees.ac.ir بارگیری (دانلود) کنید.

پاسخ: بله اجرا شد، بچه‌های مدرسه با اشتیاق و توجه به نکات مهم آن را اجرا نمودند، زیرا می‌دانند که کشور ما در کمربند زلزله‌خیز قرار دارد و هر آن ممکن است زلزله‌ای رخ دهد. بنابراین باید همیشه آماده باشیم.

پاسخ فعالیت صفحه ۱۰۶ درس ششم جغرافیا دوازدهم انسانی

١- شکل های A و B یک ناحیه را در دو دوره زمانی ۱۳۴۰ و ۱۳۶۰ نشان می‌دهد. در سال ۱۳۶۰ وقوع سیلاب‌ها در منطقه افزایش یافته است. دو تصویر را مقایسه کنید.

پاسخ فعالیت صفحه ۱۰۶ درس ششم جغرافیا دوازدهم انسانی

الف) چه تغییراتی امکان وقوع سیل را افزایش داده‌اند؟

پاسخ: از بین بردن پوشش گیاهی – افزایش جمعیت – افزایش ساخت‌‌و ساز در حریم رودخانه

ب) چرا این تغییرات احتمال وقوع سیل را در این ناحیه افزایش داده‌اند؟ توضیح دهید.

پاسخ: با از بین رفتن پوشش گیاهی، مقدار نفوذ آب به خاک کاهش یافته و روان آب‌ها افزایش یافته است. افزایش ساخت‌ و ساز نیز به گونه‌ای نفوذ آب به زمین را کاهش داده و مقدار روان آب افزایش یافته است.

۲- شکل C تغییراتی را که با هدف مدیریت مخاطره سیلاب و کاهش تأثیرات آن ایجاد شده است، نشان می‌دهد.

الف) از چه راهکارهایی برای کنترل سیل استفاده شده است؟

پاسخ: ۱- اجرای روش آبخیزداری و کاشت پوشش گیاهی
۲- ایجاد سد و جمع‌آوری و ذخیرهٔ سیلاب
۳- تعیین حریم توسعه برای رود خانه ۴- پرهیز از ساخت‌ و ساز در محدوده سیل‌گیر

ب) توضیح دهید که این تغییرات چگونه می‌توانند مخاطره سیل را کاهش دهند.

پاسخ: ۱- کاشت پوشش گیاهی و آبخیز‌داری موجب نفوذ آب توسط گیاهان به خاک شده و مانع از روان شدن آب در سطح زمین می‌شود.
۲- به این ترتیب به جای روان شدن آب در سطح زمین و سیل‌گیر شدن منطقه آب جمع‌آوری شده و در موقع لزوم از آن استفاده می‌گردد.

حل فعالیت صفحه ۱۱۰ درس ۶ جغرافیا دوازدهم انسانی

١- بررسی کنید که روش‌های آبیاری تحت فشار کدام‌اند. درباره کاربرد و مزایای هر یک گزارش مختصری تهیه کنید و در کلاس ارائه دهید.

پاسخ: آبیاری بارانی – آبیاری قطره‌ای

مزایامعایبنوع آبیاری
۱- کاهش هزینه‌های آماده‌سازی
۲- تهویهٔ خاک به راحتی انجام می‌شود
۳- کمتر بودن هزینهٔ نیروی کارگری
۴- حداقل تلفات به صورت رواناب و فرسایش
۱- در صورت وجود باد یکنواختی توزیع کاهش می‌یابد.
۲- کمبود توان فنی در مناطق دور افتاده
۳- به علت تبخیر شدید در مناطق گرم و خشک امکان تلفات زیاد است.
۴- در مناطقی که باد شدید است.
بارانی
۱- صرفه‌جویی در میزان آب و هزنه‌ها
۲- تلفات آب کم است.
۳- استفادهٔ راحت از کودها
۴- آبیاری باغات نیز امکان‌پذیر است.
۱- گرفتگی قطره‌ چکان‌ها
۲- به دلیل فرم توزیع رطوبت خاص این روش، نمک‌ها در سطح خاک تجمع یافته و امکان خطر برای گیاهان وجود دارد.
قطره‌ای

٢- درباره چند نوع محصول کشاورزی که به آب زیاد نیاز ندارند و در منطقه محل زندگی شما قابل کشت‌اند، تحقیق کنید و نتیجه را در کلاس بگویید.

پاسخ: زعفران – گل‌گاو زبان – گل‌های زینتی – گل محمدی – آویشن
با کشت این گیاهان بیابان‌زدایی و اشتغال‌زدایی ایجاد می‌شود و درآمد از شهرها به روستاها منتقل می‌شود. به عنوان مثال با کاشت یک هکتار جو درآمد یک روستایی برابر با ۴ میلیون تومان می‌شود. ولی با کاشت یک هکتار آویشن، این درآمد برابر با ۴۰ تا ۸۰ میلیون تومان می‌شود، می‌توان گت در این صورت اشتغال ‌زایی برای ۲۵ تا ۱۵۰ نفر به وجود می‌آید.

٣- نمودار زیر براساس میانگین آمار دما و بارش ایستگاه هواشناسی مرودشت ترسیم شده و طول دوره خشکِ سال در آن تعیین شده است.

حل فعالیت صفحه ۱۱۰ درس ۶ جغرافیا دوازدهم انسانی

شما نیز با توجه به آمار میانگین ۴۵ ساله ایستگاه هواشناسی کرمان – که در جدول زیر آمده است نمودار دما و بارش ایستگاه کرمان را ترسیم کنید و سپس، به سؤالات زیر پاسخ دهید.

الف) گرم‌ترین و کم بارش‌ترین ماه‌های سال به ترتیب کدام‌اند؟

پاسخ: گرم‌ترین تیرماه ۲۸/۵ و کم‌ بارش‌ترین شهریور ۰/۴

ب) کرمان چند ماه از سال کمبود آب دارد؟

پاسخ: اردیبهشت – خرداد – تیر – مرداد – شهریور – مهر – آبان

کم آب‌ترین ماه سال کدام است؟

پاسخ: شهریور

ج) دو نمودار را با هم مقایسه کنید.

پاسخ: مرودشت در استان فارس قرار دارد و در منطقه خشک ایران می‌باشد با مقایسهٔ این دو نمودار تقریبا هر دو منطقه از نظر بارش و دما شبیه هم هستند.

جدول آمار میانگین دما و بارش ۴۵ ساله ایستگاه هواشناسی کرمان

  /دیبهمناسفندفروردیناردیبهشتخردادتیرمردادشهریورمهرآبانآذر
دما4/77/411/917/622/927/628/526/222/717/110/56/2
بارش26/125/731/814/97/90/400/50/80/41/65/520/1

همچنین بخوانید: جواب فعالیت های درس چهارم جغرافیا دوازدهم انسانی

توجه: شما دانش آموز پایه دوازدهم رشته علوم انسانی می توانید برای دسترسی سریع و آسان تر به جواب تمرینات و فعالیت های دروس کتاب جغرافیا دوازدهم متوسطه دوم ، در انتهای عنوان خود عبارت «ماگرتا» را نیز در گوگل جستجو کنید.

✅ در انتها امیدواریم که مقاله پاسخ فعالیت های درس ۶ ششم کتاب جغرافیا پایه دوازدهم انسانی متوسطه دوم ؛ برای شما دانش آموزان عزیز مفید بوده باشد. شما می توانید سوالات خود را در بخش نظرات بیان کنید. 💖

زنجیران

هم‌بنیانگذار ماگرتا ، عاشق دنیای وب و ۷ سالی ست که فعالیت جدی در حوزه اینترنت دارم. تخصص من تولید محتوایی‌ست که مورد نیاز مخاطبان است. مدیر ارشد تیم شبکه های اجتماعی سایت هستم. به قول ماگرتایی‌ها وقت بروز شدنه !

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

5 × 5 =