سایپا کوییک یک هاچ بک است و نسخه فیس لیفت شده ساینا به حساب می آید در حالی که ساینا نسخه فیس لیفت شده تیبا است و بدون شک کوییک از آن دسته خودروهایی است که نام های متعددی را با کمترین تغییرات دریافت کرده است.
کویک در سال ۱۳۹۷ با مشخصات فنی مشابه تیبا و ساینا و با موتور M15 توسط گروه خودروسازی سایپا وارد بازار شد و تا به امروز انواع مختلفی از جمله کوییک معمولی، کوییک اتوماتیک فول، کوییک اتوماتیک فول پلاس، کوییک R، کوییک اتوماتیک R، کوییک دندهای R پلاس، کوییک S، کوییک S اتوماتیک و کوییک G اشاره کرد که البته کوییک G تا به امروز در بازار عرضه نشده است. در ادامه با بخش خودرو ماگرتا همراه باشید.
اکنون در آخرین فروش، سایپا GX را به کوییک اضافه کرده است، یعنی به زودی شاهد نسخه کامل کوییک اس در بازار خواهیم بود که از موتور ارتقا یافته M15 به نام M15 GSI بهره می برد که دارای یک پیشرانه جدید این دستگاه استفاده می شود، چیزهای زیادی برای گفتن وجود دارد.
بنابراین به طور خلاصه Quik GX به اصطلاح خودروی جدید سایپا نسبت به Quik S امکانات بیشتری دارد و در قسمت فنی نیز تغییرات اندکی داشته اند. کوییک GXR یکی دیگر از انواع معرفی شده توسط سایپا است که شبیه به Quik GX است و فقط دارای بدنه و کابین دو رنگ است. بنابراین به کنار، هر آنچه در مورد کوییک GX گفتیم در مورد کوییک GX R نیز صدق می کند.
مشخصات فنی کوییک GX
کوییک GX و کوییک GX R برخلاف سایر نسخه های این هاچ بک به موتور نسل جدید M15 مجهز شده اند. این موتور که M15GSI نامیده میشود، از فناوری زمانبندی سوپاپ ورودی متغیر (VVT-i) بهره میبرد و به هدرز مجهز شده است. علاوه بر این، سرسیلندر M15GSI نسبت به M15 معمولی بهبود یافته و ساختار جرقه زنی و تزریق سوخت آن نیز تغییر کرده است. حجم این موتور 1.5 لیتر است و در داخل آن می توان از چیدمان 4 سیلندر خطی و 8 سوپاپ مشاهده کرد.
موتور M15GSI می تواند 90 تا 92 اسب بخار با گشتاور 132 تا 137 نیوتن متر تولید کند و نسبت به مدل معمولی سوخت کمتری مصرف می کند. ساختار VVT-i نه تنها به این موتور اجازه می دهد تا گشتاور و قدرت بیشتری نسبت به M15 تولید کند، بلکه منحنی گشتاور کوییک GX و کوییک GX R را نیز بهبود می بخشد و گشتاور بیشتری را در دورهای پایین به موتور می دهد.
گیربکس های کوییک GX و کوییک RGX گیربکس های 5 سرعته دستی با ساختار کابلی هستند و نیروی مستقیم به چرخ های جلوی هاچ بک ارتقا یافته است.
حجم موتور | ۱۵۰۰ سی سی |
نوع موتور | تنفس طبیعی |
محل قرارگیری موتور | جلو |
محور محرک | دیفرانسیل جلو |
تعداد سیلندر | ۴ |
نوع سیلندر | خطی |
تعداد سوپاپ | ۸ |
قدرت | ۹۰ اسب بخار در دور بر دقيقه |
گشتاور | ۱۳۲ نيوتن متر در دور بر دقيقه |
نوع سوخت | بنزین |
سیستم سوخت رسانی | تزریق غیرمستقیم |
نوع فرمان | هیدرولیکی |
امکانات ایمنی و رفاهی کوییک GX
کوییک GX نسخه آپشنال کوییک S به حساب می آید و امکانات رفاهی و ایمنی کامل تری را نسبت به نسخه پایه دارد. این خودرو در بحث ظاهری به رینگ آلومینیومی ۱۴ اینچی مجهز شده و نسخه R از بدنه ای دو رنگ دارد.
کوییک جی ایکس و کوییک آر جی ایکس به دو کیسه هوای SRS، نمایشگر لمسی ۷ اینچی با قابلیت نمایش صفحه تلفن همراه، بلوتوث، سنسور نور، چراغ روشنایی روز، تریم داخلی چرم و پارچه، تهویه الکتریکی دستی، غربیلک فرمان چرمی، سنسور پارک دنده عقب، دوربین دنده عقب، کنترل سیستم صوتی از روی فرمان، سنسور باد تایرها، رهیاب ماهواره ای، ترمز ABS و EBD، سامانه مالتی پلکس و… مجهز است.
سیستم تهویه مطبوع | دستی |
سیستم صوتی ، تصویری و مالتی مدیا | سامانه مولتی مدیا با نمایشگر 7 اینچی-نویگیشن-بلوتوث |
غربیلک فرمان | روکش چرمی-دکمههای کنترلی روی فرمان |
سیستم صندلی های جلو | روکش چرمی |
سیستم صندلی های عقب | روکش چرمی |
سیستم روشنایی جلو | اتولایت-چراغ روشنایی روز |
سنسورهای پیش فعال | نمایش فشار باد تایرها |
سیستمهای کمکی راننده | دوربین دید عقب-سنسور پارک دنده عقب |
سیستم شیشه ها | برقی |
سایر موارد | تریم داخلی چرم و پارچه – سامانه مالتی پلکس |
سایپا قیمت نسخه های ارتقا یافته کوییک دنده ای را به صورت رسمی اعلام نکرده است. اما با توجه به قیمت های پیش پرداخت تعیین شده برای کوییک جی ایکس و کوییک آر جی ایکس، به احتمال زیاد این خودروها در زمان تحویل بیش از ۲۷۰ میلیون تومان قیمت خواهند داشت.
به جای این کارها حداقل سر سیلندر را عوض میکردید و ۱۶ سوپاپ میکردید که به چشم بیاد
سلام ، سایپا پیش خودش چی فک کرده ک قیمت اینو از پژو سال بیشتر حساب کرده ، آخه کی پژو ول کنه سوار این بشه…
یجوری میگی پژو انگار بنزه ؟؟ همشون یه اشغال هستن
چنان میگی پژو که انگار خوردوهای روز پژو تو فرانسه مدنظرته ، یه آشغال مال یه قرن پیشه