کپشن نویسی اینستاگرام : آیا باید کپشن های خنده دار بنویسید، جدی باشید یا رویایی و انگیزشی صحبت کنید؟ آیا در کپشن باید از ایموجی و هشتگ استفاده کنید؟ آیا کپشن حتما باید دعوت به اقدام یا CTA داشته باشد؟
این نوشتار را تا انتها بخوانید تا بتوانید بهترین و مرتبط ترین کپشن ها را در پیج اینستاگرام خود بنویسید. با ترفند ماگرتا همراه باشید.
همچنین میتوانید مقاله چگونه کپشن های جذاب و حرفه ای در شبکه های اجتماعی بنویسیم ؟ را مطالعه کنید می تواند برایتان مفید باشد.
چرا کپشن پست های اینستاگرام شما مهم است؟
اگر کپشن پست های شما درست و حرفه ای باشد، کاربران بی حوصله و عجول را وادار به خواندن توضیحات پست شما می کند و هر اندازه مخاطب بیشتر در پیج شما بماند، اینستاگرام متوجه می شود که تعامل افراد با محتوای شما بالا است و طبق الگوریتم جدید اینستاگرام، به شما امتیاز مثبت بالا می دهد.
کپشن، بهترین ابزار برای برقراری ارتباط با مشتریان است و می تواند یک ارتباط قوی و محکم را با فالوورهای شما برقرار کند.
کپشن، ابزار بسیار قدرتمندی است که باعث می شود افراد پست های شما را لایک کنند، برای شما کامنت بگذارند و حتی از فروشگاه یا وب سایت شما بازدید کنند.
اگر کپشن شما قدرتمند باشد، حتی می تواند پست شما را به صفحه اکسپلور اینستاگرام هدایت کند.
نوشتن کپشن های جذاب و اصولی، شما را به مرحله های بالاتری از ارتباط با افراد سوق می دهد و وفاداری افراد نسبت به برند شما را افزایش می دهد.
الان همه ما می دانیم که گذاشتن عکسهای باکیفیت و زیبا در پیج اینستاگرام چقدر اهمیت دارد، اما باید بدانید که کپشن نویسی درست به اندازه گرفتن عکسهای باکیفیت مناسب است.
با کپشن نویسی درست، شما می توانید تاثیر محتوای ویدئویی و تصاویر خود را بیشتر کنید و درگیری مخاطب با پیج خود را چندین برابر کنید.
چطور برای پست های اینستاگرام خود کپشن بنویسیم؟
به صورت خلاصه و ساده می توان گفت کپشن پست های اینستاگرام شما باید زمینه کاری شما را به خوبی معرفی کند، متعلق به برند شما باشد و افراد را ترغیب کند که کاری انجام دهند.
برای افزایش تعامل کاربران با کپشن ها، افزایش توجه و علاقه آنها و دعوت آنها به اقداماتی نظیر لایک و کامنت، این کارها را در هنگام کپشن نویسی انجام دهید:
۱. CTA یا Call To Action اضافه کنیم
یکی از نکات عالی در کپشن نویسی این است که شما مخاطبان خود را به یک اقدام خاص دعوت کنید؛ مثلا از آنها بخواهید دوستانشان را تگ کنند، پست را لایک کنند و برای شما کامنت بگذارند. با قرار دادن CTA مناسب، خواهید دید که تعامل افراد با محتوای پیج شما بیشتر می شود و اینستاگرام برای پیج شما ارزش بیشتری قائل خواهد شد.
دعوت به اقدام، فقط به پست و لایک محدود نمی شود. شما می توانید متفاوت از سایر افراد عمل کنید و از فالوورهای خود بخواهید وارد وب سایت شما شوند، در خبرنامه ایمیلی شما عضو شوند و از فروشگاه شما دیدن کنند.
یکی از راه های عالی برای افزایش تعامل و دعوت به اقدام این است که از افراد سوال بپرسید. یا مثلا بگویید اگر با حرفهای من موافق هستید، دو بار ضربه بزنید. حتی می توانید از افراد سوال شخصی بپرسید و از آنها بخواهید که خاطره و تجربه خود را درباره موضوع با شما در میان بگذارند و خواهید دید که با این کار، کامنت های بیشتری دریافت خواهید کرد. وقتی تعامل افراد با پست شما زیاد باشد، به احتمال زیاد به صفحه اکسپلور اینستاگرام منتقل می شود.
یادتان باشد که باید CTA شما تا حد امکان ساده، جذاب و قابل انجام باشد تا افراد بتوانند خیلی سریع آن کار را انجام دهند.
یکی دیگر از دعوت به اقدام های جالب این هست که از مخاطبان خود بخواهید تا دوست خود را تگ کنند و می توانید از این عبارات استفاده کنید:
دوستتان که نیاز به شنیدن این موضوع دارند را تگ کنند یا دوست خود را تگ کنید که این لباس را دوست دارد.
اگر در حال برنامه ریزی برای برگزاری رقابت در اینستاگرام هستید، در ابتدای کپشن خود از کلمه «مسابقه» استفاده کنید و بعد از قرعه کشی، عبارت «نتیجه مسابقه»، «پایان مسابقه»، «اعلام نتیجه مسابقه» و… استفاده کنید.
اجازه دهید که مخاطب شما متوجه شود که با انجام آن کار، چه اتفاقی می افتد. از نتیجه نهایی دعوت به اقدام با مخاطب خود حرف بزنید. برای دعوت به اقدام مخاطبان خود، از ساختار : … کار را بکنید تا … اتفاق بیفتد استفاده کنید. مثلا:
- ایمیل خود را در کامنت بگذارید تا فیلم کامل این پست را برای شما بفرستم.
- کامنت بگذارید تا در مسابقه شرکت داده شوید.
- لایک کنید تا به صحبت درباره این موضوع ادامه دهم.
برای دعوت به اقدام های خود می توانید از فونت های خاص، بولد کردن متن، ایموجی های جذاب، سمبل های خاص و.. نیز استفاده کنید تا دعوت به اقدام شما پررنگ تر دیده شود.
۲. در خط اول کپشن خود، یک جمله جذاب بنویسیم
خط اول کپشن خود را به یک عبارت فوق العاده جذاب اختصاص دهید؛ زیرا با این کار، توجه افراد جلب می شود و کپشن شما را تا انتها مطالعه خواهند کرد.
حتی می توانید در خط اول خود از ایموجی های جذاب هم استفاده کنید. یادتان باشد که مخاطب شما در اینستاگرام بی حوصله است و باید سریع توجه و نظر او را به خود جلب کنید. وقتی خط اول کپشن خود را بسیار جذاب می نویسید، خواهید دید که میزان بازدید از پست شما چندین برابر می شود.
شما باید در جمله اول کپشن خود یک عبارت جذاب بنویسید تا توجه فرد جلب شود و روی گزینه more کلیک کند.
شما می توانید در ابتدای کپشن خود یک جمله متفاوت و جالب توجه، یک آمار جدید، یک عبارت عاطفی و یک پیشنهاد جذاب و منحصر به فرد قرار دهید.
هر کدام از این گزینه ها را انتخاب می کنید، فقط به یاد داشته باشید که هدف از این کار، جلب توجه و علاقه مند کردن مخاطب است تا ادامه کپشن شما را مطالعه کند.
۳. برای نوشتن کپشن پست خود، تم مخصوصی داشته باشیم.
یکی از کارهایی که شما باید در پیج اینستاگرام خود رعایت کنید این است که همیشه از قالب و ادبیات مخصوصی برای نوشتن کپشن پستهای خود استفاده کنید. مثلا در هنگام معرفی دوره های جدید، خدمات یا محصولات جدید، از نشانه ها و جمله های مخصوص استفاده کنید.
همچنین در جملات خود باید از کلمات و اصطلاحات مخصوص به خودتان استفاده کنید تا پیج شما، بیانگر شخصیت برند شما و خودِ شما باشد. با کمی تمرین، می توانید به سلیقه مخاطبان خود پی ببرید و جوری کپشن نویسی کنید که مخاطبان شما را جذب کند.
۴. اگر کپشن طولانی بخواهیم بنویسیم، از فاصله استفاده کنیم
خوب است که کپشن های شما کوتاه باشد، اما زمانی که می خواهید کپشن طولانی بنویسید باید چه کار کنید؟
با اضافه کردن فاصله میان متن، خواندن کپشن شما راحت تر می شود و اگر بخواهید طولانی صحبت کنید و نکات زیادی را بیان کنید، می توانید بدون خسته کردن مخاطب، این کار را انجام دهید.
حتی می توانید از علامت ستاره، دش و ایموجی های کوچک نیز در بین خطوط استفاده کنید. با اضافه کردن خطوط فاصله و سمبل ها خوانایی نوشته شما بیشتر می شود و مخاطب شما راحت تر آن مطلب را می خواند.
۵. به درستی هشتگ گذاری کنیم
هشتگ گذاری در اینستاگرام، موضوع بسیار مهمی است که باید به آن توجه ویژه ای کنید. با هشتگ گذاری درست، می توانید محتوای پیج خود را بهتر دسته بندی کنید و مطالب خود را به دست مخاطبان هدف خود برسانید. هشتگ گذاری باعث می شود که در اینستاگرام، مخاطبان جدیدی پیدا کنید و به سرعت، تعداد فالوورهای خود را افزایش دهید.
نکته مهمی که باید به آن توجه داشته باشید این است که قرار دادن تعداد زیادی هشتگ، اصلا کار درستی نیست و باعث زشت شدن کپشن شما می شود. بعضی از کپشن ها در اینستاگرام بسیار محبوب و پرکاربرد هستند که از جمله آنها می توان به #Love، #dog، #mom، #زندگی، #عشق، #مادر و… اشاره کرد. شاید فکر کنید که خوب است از این هشتگ های پرکاربرد استفاده کنید؛ اما اینطور نیست و این هشتگ ها، بسیار زیاد و رقابتی هستند.
به جای هشتگ های رایج و معمولی، به سراغ هشتگ های برندینگ خود بروید؛ یعنی هشتگ هایی را انتخاب کنید که نیچ شده و مرتبط با کسب و کار شما هستند و پیج های دیگر از آن هشتگ ها استفاده نکرده اند. مثلا اگر پیج ماگرتا به آیدی @magerta.ir را دنبال کرده باشید، می بینید که ما از #ماگرتا استفاده می کنم که کاملا مرتبط به پیج است و به نوعی، هشتگ برندینگ من به شمار می رود. به شما هم توصیه می کنیم که برای پیج اینستاگرام و کسب و کار خود وقت صرف کنید و یک هشتگ برندینگ عالی برای پیجتان پیدا کنید.
در این نوشته، با ۵ نکته مفید برای نوشتن کپشن پست های اینستاگرام آشنا شدید. این نکات به شما کمک می کنند تا کپشن های حرفه ای تر و هدفمندتری در اینستاگرام بنویسید و با این کار، از فعالیت در اینستاگرام نتیجه بهتری بگیرید.
اگر پیج اینستاگرامی دارید، در قسمت نظرات، نام پیج اینستاگرامی خود را بنویسید تا دیگران نیز با کسب و کار شما آشنا شوند. همچنین بنویسید که از کدامیک از نکته های بالا برای نوشتن کپشن در اینستاگرام استفاده خواهید کرد؟