- دلیل مهم بودن کپشن نویسی
- نوشتن کپشن جذاب
- چند نمونه کپشن عالی
- جمع بندی نهایی
نوشتن یک کپشن عالی خیلی مهم است و می تواند باعث تعداد زیادی لایک و کامنت های خوب و همین طور اثر خیلی زیادی در نتیجه برای صفحه شما داشته باشد.
از دیگر نکاتی که باید در شبکه های اجتماعی به خصوص اینستاگرام رعایت کرد نوشتن کپشن برای پست ها می باشد . کپشن ها یکی از نشان دهنده های شخصیت برای برند شما می باشند و همان اندازه ای که برای ویرایش و ساخت یک تصویر در اینستاگرام وقت می گذارید بر روی کپشن های پست خودتان هم باید به این اندازه حساس باشید.
- نخست، چند پیش نویس تهیه کنید.
- مطالب مهم را در جملات اول کپشن بگنجانید.
- مخاطب را به انجام کاری دعوت کنید.
- بیش از 9 هشتگ در پست ها استفاده نکنید.
- لحن خود را متناسب با اینستاگرام انتخاب کنید.
- از ایموجی (شکلک) استفاده کنید.
- حساب های کاربری خود در دیگر رسانه های اجتماعی را در اینستاگرام معرفی کنید.
- اگر برای انتخاب مدل کپشن مطمئن نیستید، اختصار را برگزینید.
همیشه سعی کنید به چند شکل مختلف برای پست خودتان کپشن بنویسید
و در پایان آن ها را پاکنویس کنید و در آخر بهترین کپشن را برای پست خود انتخاب کنید.
چرا کپشن نویسی مهم است؟
همانطور که قبلا در بازاریابی شبکه های اجتماعی گفتیم ، نوشتن یک کپشن عالی خیلی مهم است و می تواند باعث شود تا تعداد زیادی لایک به صفحه شما سرازیر شود، کامنتهای خوب دریافت کنید و همین طور اثر خیلی زیادی در نتیجه جستجو دارد.
یک کپشن در واقع شخصیت یک نام تجاری رو نشون می دهد ، مخاطب رو سرگرم می کند و محرکیست برای اینکه دنبال کنندگان کامنت بگذارند و یا شما را لایک کنند.
البته نباید برای یک کپشن مقاله نویسی کرد و از تعداد زیادی ایموجی استفاده کرد، متن یک کپشن باید گیرا باشه و خواندنش آسان باشد ، باید پر محتوا باشد و با کاربر ارتباط برقرار کند.
چطور یک کپشن جذاب بنویسیم؟
در این نوشته قصد داریم که چند راه برای نوشتن یک کپشن خوب را به شما پیشنهاد دهیم تا بتوانید به خوبی از امکاناتی که کپشن خوب برای شما فراهم می کند استفاده کنید.
۱- مرتب باشید
سعی کنید در کپشن های خود از یک حروف استفاده کنید یا فارسی یا لاتین چون اگر به غیر از این باشد باعث بهم ریختگی و آشفتگی در کپشن شما می شود و خوانایی را از دست می دهد و پست شما را از هر لحاظ نابود می کند.
۲- مختصر اما مفید باشید
بیشتر کسانی که روزانه در حال چک کردن حساب اینستاگرام خود هستند به سرعت در حال اسکرول کردن پست های مختلف می باشند و بسیار کم پیش می آید که زمان خود را صرف خواندن دقیق کپشن ها کنند و همانطور که اطلاع دارید اینستاگرام تعداد کارکتر ها در یک کپشن را ۲۲۰۰ کاراکتر در نظر گرفته است ولی مشکلی که در اینجا وجود دارد شما نمی توانید تمامی یک کپشن را یک جا بخوانید و باید بر روی کلمه بیشتر یا see more کلیک کنید تا بتوانید ادامه آن را مطالعه کنید به همین دلیل کمتر کسانی هستند که کپشن طولانی شما را مطالعه کنند برای همین همیشه سعی کنید کپشن های خود را مختصر و مفید بنویسید و کلمات و جملاتی که مهم تر هستند را در همان اول بگویید.
۳- هشتگ ها
در کپشن های خود لزومی نیست که حتما از هشتگ ها استفاده کنید، ولی اگر این کار را لازم دیدید از هشتگ ها در آخر جمله و یا سطر خود استفاده کنید و این کار را با ۳ یا ۴ هشتگ مهم در زمینه پست خودتان ختم کنید نه بیشتر، چون استفاده از هشتگ های غیر مطلوب نوعی گدایی لایک به شمار می آید که برای شخصیت برند شما زیاد مناسب نیست.
یک هشتگ اینستاگرامی عملکردی مشابه هشتگ توییتری یا فیسبوکی دارد و گفتگوهای کاربران مختلف را به یک جریان متصل میکند. تا زمانی که حساب کاربری شما در اینستاگرام عمومی (Public) است، هر کاربری که آن هشتگ را جستجو کند ممکن است پست اینستاگرامی شما را بیابد.
هشتگها برای مرتبط کردن کاربرانی که هیچ ارتباطی با هم ندارند بسیار سودمند هستند و اینکه چه کسانی درباره موضوع، اتفاقات، برندها و نظایر آنها یکسان صحبت میکنند و علاقهمند هستند. همچنین هشتگها برای افزودن نکات جالب و بعضی شوخیهای خاص به پستتان بسیار مناسبند.
۴- معرفی شبکه های اجتماعی
در کپشن های خود دیگر شبکه های اجتماعی برند خودتان را معرفی کنید با این کار شما به مخاطبانتان این فرصت را می دهید تا شما را در دیگر دیگر شبکه های اجتماعی دنبال کنند.
۵- شناخت لحن شبکه های اجتماعی
هر شبکه اجتماعی لحن مخصوص به خودش را دارد برای همین سعی کنید که برای نوشتن یک کپشن حتما این موضوع را رعایت کنید به عنوان مثال در لینکدین شما یک لحن جدی باید داشته باشید تا بتوانید دیده شوید ولی اگر از همین لحن را در فیسبوک یا لینکدین استفاده کنید موفق نخواهید بود چون شما در اینستاگرام باید یک لحن صمیمی و پر انرژی داشته باشید تا بتوانید موفق شوید.
همچنین بخوانید : اینفلوئنسر مارکتینگ چیست و اینفلوئنسر کیست ؟ یک نیاز برای برند شما
۶- به کپشن های خود آب و رنگ دهید
یکی از بهترین راه ها برای دیده شدن رنگ آمیزی کپشن شما با استفاده از ایموجی می باشد به عنوان مثال اگر پست شما راجع به یک تجربه غذایی می باشد سعی کنید از ایموجی های مربوط به آن غذا در پست های خود استفاده کنید این کار در زیبایی و دیده شدن کپشن شما بسیار مهم است.
ایموجیها، شکلکهای کارتنی در دسترس کاربران گوشیهای هوشمند هستند که میتوانند به کپشن اینستاگرام شخصیت و احساس ببخشند. به همین دلیل بسیاری از برندها حتی برندهایی که لحن جدیتری دارند، در کپشن از آنها استفاده میکنند. روشهای مختلفی در استفاده از ایموجیها در پستتان وجود دارد. مثلا شما میتوانید در ابتدای کپشن برای جلب توجه کاربران از آنها استفاده کنید. حتی میتوانید در وسط جملهها به جای بعضی کلمات یا در انتهای جملات کپشن، درست مانند آخرین و شیرینترین قسمت یک لطیفه از آنها استفاده کنید.
۷- هدایت کاربران به لینک مانند بایو
مثالی از کپشن بیمیتو که هدایت به لینک بایو میکند. نکته مهم این که از لینکهای کوتاهتر که شامل کدهای رهگیری UTM هستند استفاده کنید. به این ترتیب میتوانید حجم بازدید کاربرانی را که از طریق صفحه اینستاگرامتان هدایت شدهاند ببینید.
۸- یک سوال بپرسید
افراد را به نوشتن تجربیاتشان در قسمت نظرات تشویق کنید. شما ممکن است از تجربیات آنها برای شکل دادن و پیشرفت راهبرد اینستاگرام خودتان بهره بگیرید و یا محتوای جدیدی به ذهنتان برسد. برای افزایش مشارکت و لذت دنبالکنندگانتان به نظرات کاربران پاسخ دهید و یک مکالمه دوطرفه ایجاد کنید. به مثال زیر دقت کنید:
۹- کپشن دارای انجام دادن عمل یا کال تو اکشن (CTA) باشد
بهترین روش برای افزایش احتمال به اشتراک گذاشته شدن پست اینستاگرامی و همراه کردن دنبالکنندگان، استفاده از بعضی کلمات فراخوان عمل در کپشن عکسها است. استفاده از این فراخوانها، مردم را به جای اینکه منفعلانه فقط پستها را ورق بزنند و عبور کنند، به انجام کاری فرا میخواند.
استفاده از این فراخوانها در توییتر بیشتر از استفاده از اسمها و صفتها میزان به اشتراک گذاشتن پستها را افزایش میدهد. این واقعیت میتواند درباره اینستاگرام هم درست باشد. برای مثال شما ممکن است از این عبارات استفاده کنید: «اگر برایتان جالب بود دوبار ضربه بزنید (در اینستاگرام همان کار لایک کردن را انجام میدهد.» یا «داستانتان را در قسمت نظرات (کامنت) به اشتراک بگذارید» یا … .
۱۰- اگر برای انتخاب مدل کپشن مطمئن نیستید ، خلاصه شده بنویسید
کپشنهای شما ممکن است قدری طولانیتر از چند کلمه یا یک جمله باشند که کاملا به ذائقه مخاطبتان بستگی دارد. مثلا اگر صاحب یک شرکت غذایی هستید، ممکن است کل روش تهیه یک غذا را در کپشن خود قرار دهید. این روش، چنانچه مهمترین اطلاعات (مانند نام غذای موردنظر) را در ابتدای کپشن نوشته باشید، هیچ اشکالی ندارد. به این ترتیب اطلاعات اصلی مخفی نمیشوند.
اما اگر هنوز از نوع لحن برندتان اطمینان ندارید، بر اساس تجربیات ما مختصرنویسی بهترین اقدام است. بعضی از بهترین کپشنهای اینستاگرام عبارات نغز کوتاه هستند و یا اینکه نکات اصلی را به سرعت و خیلی کوتاه مینویسند و اجازه میدهند که تصویر با مخاطب سخن بگوید.
چند مدل و نمونه از کپشن های عالی
کپشنهایی که با عبارات مهم آغاز شدهاند.
«[محصول جدید] رسید! همین حالا دموی ۳۰ روزه رایگان آن را دریافت کنید و برای خودتان تماشا کنید…»
«ما داریم با [شریک / شرکت] روی یک ابتکار جدید با یک [هدف مشترک] کار میکنیم. کارکنان ما طاقت ندارند برای شروع صبر کنند…»
«ما اینجا در [نام رویداد] هستیم! به [#غرفه] ما بیایید و مدیر عامل را پیش از آنکه به سکوی [سخنرانی] برود ملاقات کنید…»
«تبریکات فراوان به [نام کارمندمان] برای برنده شدن [جایزه]! یک افتخار شایسته برای کسی که این ماه به سختی کوشش کرد».
کپشنهایی که برای فراخوان عمل مناسب هستند.
«بهترین [محصول] برای این موقع سال. چه چیز در فصل پاییز مورد علاقه شماست؟ در قسمت نظرات ما را مطلع کنید»!
«به ۱ فروردین نزدیک میشویم، اما بعد از تعطیلات سال جدید با یک آگهی هیجانانگیز برمیگردیم … در شب سال نو کجا خواهید بود؟ برنامه خودتان را در زیر به اشتراک بگذارید»!
«قسمت ۱ [فایل صوتی] در دسترس شماست! با حضور مهمان ما [نام مهمان] شادتر خواهید بود. لینک در بیو.»
«همکاری گروهی برای داشتن یک فرهنگ خوب شرکتی بسیار مهم است. همکاری که به همکاری با او علاقمندید را در قسمت نظرات زیر تگ کنید.»
«ما به دلیل راهاندازی [محصول جدید] بسیار خوشحالیم، اما هر [نوع محصول] باید نام زیبایی داشته باشد. نامهای پیشنهادی خودتان را برای ما بفرستید. به بهترین نام پیشنهادی یک سال خدمات رایگان اهدا می شود! لینک در بیو.»
کپشنهایی که لحن بانشاط دارند.
زندهباد کسی که طی سه ماه به هدف خود میرسد! اگر این طور نیست، برای رسیدن به هدف در سه ماهه پیشرو شوروشوق داشته باشید. شما موفق خواهید شد. #اهداف
بازیافت فقط نیاز کارخانجات بازیافتی نیست، کاری نیک است. روز بازیافت گرامی باد ! #روز_بازیافت
شنبه گرامی باد! از شروع هفته نترسید، آن را با آغوش باز بپذیرید! کارمندان شاد مشتریها را شاد میکنند :) #انگیزه_شنبه
کپشنهایی که کانال های دیگر شبکههای اجتماعی را تبلیغ میکنند
فردا ساعت ۱۱ صبح ما به صورت زنده نکات کلیدی سخنرانی مدیرعاملمان را در توییتر منتشر میکنیم [رویداد صنعت] با ما در صفحه توییتر همراه باشید! لینک در بیو.
از اینکه دیروز نتوانستید به حساب کاربری [نام شرکت] وارد شوید متاسفیم. میخواهیم مشکل را برطرف و جبران کنیم. صفحه ما را در پیامرسان شرکت دنبال کنید و رمز تخفیف را دریافت کنید.
ما و کارمندانمان در لینکداین هم فعال هستیم! ما را پیدا کنید و همین حالا با ما تماس بگیرید. لینک در بیو.
نمونه کپشن های کوتاه
سال جدید، لوگوی جدید!
ما اسباب کشی کردیم! به دفتر کار جدیدمان سر بزنید.
زمستون زیبا شروع شد! چه برنامه ای برای 3 ماه آخر سال داری؟
جمع بندی کپشن نویسی
کپشن های خوب شبکه های اجتماعی
با توجه به این مطلب، چه ویژگیهایی یک کپشن اینستاگرامی را از سایرین متمایز میکند؟
- شروع با عبارات و نکات قابل توجه
- فراخوان عمل (CTA)
- استفاده از تعداد مناسب هشتگها
- لحن نشاطآور
- شکلکهای کارتنی (ایموجی)
- تبلیغ حسابهای کاربری برند در سایر شبکههای اجتماعی
- مختصر نویسی
همه شرکتهایی که این مراحل را رعایت میکنند، روش خاص خودشان را برای همراه کردن دنبالکنندگانشان در اینستاگرام دارند. اما شما چطور میتوانید روش آنها را برای نوشتن کپشن خودتان بهکار بگیرید؟ مثالها و پیشنهادات دیگری را در زیر ارائه میکنیم تا شاید ایدههایی در ذهن شما ایجاد کند.
شما هم ایده ای درباره کپشن نویسی و ایجاد جذابیت در کپشن نویسی شبکه های اجتماعی دارید؟ حتما با ما در دیدگاه درمیان بگذارید !