ادبیاتفرهنگ و هنر

جواب کارگاه متن پژوهی درس 16 شانزدهم فارسی یازدهم

گام به گام پاسخ و حل تمرین های کارگاه متن پژوهی قلمروهای زبانی ، ادبی و فکری صفحه 132 و 133 درس 16 شانزده ادبیات فارسی یازدهم

جواب کارگاه متن پژوهی درس 16 شانزدهم فارسی یازدهم ؛ در این نوشته با جواب سوالات تمرین کارگاه متن پژوهی قلمرو های ادبی و زبانی و فکری صفحه ۱۳۲ و ۱۳۳ درس ۱۶ شانزدهم قصه عینکم کتاب ادبیات فارسی یازدهم متوسطه دوم رشته های تجربی و ریاضی و انسانی و فنی حرفه ای آشنا می شوید. در ادامه با بخش آموزش و پرورش ماگرتا همراه ما باشید.

همچنین بخوانید: معنی و آرایه های درس هفدهم فارسی یازدهم

جواب کارگاه متن پژوهی درس 16 شانزدهم فارسی یازدهم
جواب کارگاه متن پژوهی درس 16 شانزدهم فارسی یازدهم

جواب قلمرو زبانی صفحه 132 درس شانزدهم فارسی یازدهم

۱) معادل معنایی واژه‌های مشخّص شده را در متن درس بیابید.

به دیدن تو چنان خیره‌ام که نشناسم / تفاوت است اگر راه و چاه را حتّی (محمّدعلی بهمنی)

پاسخ: خیره ام: با سرگشتگی؛ با حیرت، با شگفتی

تو را به آینه داران چه التفات بود / چنین که شیفتۀ حُسن خویشتن باشی (هوشنگ ابتهاج)

پاسخ: شیفته: عاشق، دلباخته

۲) از متن درس، پنج گروه اسمی بیابید که اهمّیت املایی داشته باشند.

پاسخ: قُلا- شماتت – قوال‌ها – فرنگی‌مآبی – مُضحک – مُهملی – یُغور

۳) پیش از این در مبحث گروه اسمی، با انواع وابسته‌های پیشین آشنا شدیم. اینک به انواع وابسته‌های پسین توجّه کنید:
– مضافٌ‌الیه ←← روز میلاد
– صفت شمارشی ترتیبی نوع دوم (با پسوند ـُ م) ←← روز پنجم
– صفت بیانی ←← روز خوب، منظرهٔ دیدنی

از متن درس، برای هر یک از انواع وابستهٔ پسین نمونه‌ای بیابید.

پاسخ: مضاف‌الیه ← نخ قند
صفت شمارشی ترتیبی ← ردیف دهم
صفت بیانی ← لحظهٔ عجیب

جواب قلمرو ادبی صفحه 132 درس 16 فارسی یازدهم

۱) مفهوم کنایه‌های زیر را بنویسید.

– افسار گسیخته بودن پاسخ: (سرخود کار کردن – بی‌بند و بار – مهار نشدنی)
– بور شدن پاسخ: (شرمنده شدن- خجالت زده شدن)

۲) دو ویژگی برجستهٔ نثر این داستان را بنویسید.

پاسخ: الف) نثر ساده و روان است ب) از واژگان عامیانه و محاوره ای بهره برده است پ) صمیمیت ت) طنز ث) کاربرد جمله های کوتاه ج) توصیف دقیق جزئیات چ) توصیف دقیق جزئیات

۳) این داستان را با توجّه به عناصر زیر بررسی کنید.

پاسخ:
زاویهٔ دید: اول شخص
شخصیّت اصلی: دانش آموز کلاس هشتم
نقطهٔ اوج: زمانی که عینک می زند و به مدرسه می رود و مدرسه بر آن است که او را اخراج کند.

پاسخ قلمرو فکری صفحه 133 درس شانزدهم فارسی یازدهم

۱) راوی داستان، چه چیزی را نشانهٔ تمدّن و تجدّد می‌دانست؟

پاسخ: استفاده از عینک، کروات، کارد و چنگال و واکس کفش

۲) نحوهٔ برخورد خانواده و اطرافیان با شخصیّت اصلی داستان را بررسی و تحلیل کنید.

پاسخ: خانواده و اطرافیان به جای اینکه به بررسی و ریشه یابی مشکل شخصیت اصلی داستان بپردازند او را سرزنش و سرکوفت می کردند. تمام غفلت های وی را که ناشی از نابینایی بود، حمل بر بی استعدادی و ولنگاری او می کردند.

۳) دربارهٔ نقش خودباوری و اعتماد به نفس در تعامل اجتماعی توضیح دهید.

پاسخ: خودباوری اجتماعی و اعتماد به نفس یک باور یا توانایی اولیه فرد برای کنترل موقعیت های اجتماعی است که منجر به نگرش خوش بینانه و رفتار مثبت می شود که هر دو به اثربخشی در موقعیت های اجتماعی کمک می کنند. افرادی که به اعتماد به نفس رسیده اند، بهتر می توانند با دیگران ارتباط برقرار کنند و یک رابطه خوب می تواند به پیشرفت و شکوفایی فرد کمک کند. افراد موفق تقریباً هر موقعیتی را کنترل می کنند.

همچنین بخوانید: جواب قلمرو زبانی و ادبی و فکری درس هفدهم فارسی یازدهم

توجه: شما دانش آموزان عزیز و کوشا می توانید برای دسترسی سریع تر و بهتر به مطالب کمک درسی کتاب فارسی پایه یازدهم متوسطه دوم ، کلمه و عبارت « ماگرتا » را به همراه مطلب مورد نظر خود جستجو کنید.

در انتها امیدواریم که مقاله جواب و پاسخ سوالات قلمرو زبانی و ادبی و فکری صفحه ۱۳۲ و ۱۳۳ درس ۱۶ شانزدهم ادبیات فارسی یازدهم ؛ برای شما دانش آموزان عزیز مفید بوده باشد. سوالات خود را در بخش نظرات بیان کنید.

زنجیران

هم‌بنیانگذار ماگرتا ، عاشق دنیای وب و ۷ سالی ست که فعالیت جدی در حوزه اینترنت دارم. تخصص من تولید محتوایی‌ست که مورد نیاز مخاطبان است. مدیر ارشد تیم شبکه های اجتماعی سایت هستم. به قول ماگرتایی‌ها وقت بروز شدنه !

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

14 + نه =