ادبیاتفرهنگ و هنر

جواب قلمرو زبانی و ادبی و فکری درس هفدهم فارسی یازدهم

گام به گام پاسخ و حل تمرین های کارگاه متن پژوهی قلمروهای زبانی ، ادبی و فکری صفحه 144 و 145 درس 17 هفده ادبیات فارسی یازدهم

جواب قلمرو زبانی و ادبی و فکری درس هفدهم فارسی یازدهم ؛ در این نوشته با جواب سوالات تمرین کارگاه متن پژوهی قلمروهای ادبی و زبانی و فکری صفحه ۱۴۴ و ۱۴۵ درس ۱۷ هفدهم خاموشی دریا کتاب ادبیات فارسی یازدهم متوسطه دوم رشته های تجربی و ریاضی و انسانی و فنی حرفه ای آشنا می شوید. در ادامه با بخش آموزش و پرورش ماگرتا همراه ما باشید.

همچنین بخوانید: معنی و آرایه درس هجدهم خوان عدل فارسی یازدهم

جواب قلمرو زبانی و ادبی و فکری درس هفدهم فارسی یازدهم
جواب قلمرو زبانی و ادبی و فکری درس هفدهم فارسی یازدهم

جواب قلمرو زبانی صفحه 144 درس هفدهم فارسی یازدهم

۱) با توجّه به رابطه‌ی معنایی «تضمّن»، جاهای خالی را پر کنید.

– دریا و ماهی
– فصل و بهار

۲) نوع «واو» (عطف، ربط) را در بند سوم درس مشخّص کنید.

پاسخ: ماهی در آب خاموش است و / چارپا روی خاک هیاهو می‌کند و / پرنده در آسمان آواز می‌خواند / آدمی‌، / اما / خاموشی دریا و / هیاهوی خاک و / موسیقی آسمان را در خود دارد.
«واو» پیوند: ماهی در آب خاموش است و چارپا روی خاک هیاهو می‌کند و پرنده در آسمان آواز می‌خواند.
«واو» عطف: آدمی اما خاموشی دریا و هیاهوی خاک و موسیقی آسمان را در خود دارد.

۳) جمله‌های زیر را بخوانید:

الف) طبیعت، زیبا است.
ب) طبیعت، زیبا آفریده شده است.
حذف واژه‌ی «زیبا» از کدام جمله، نظم دستوری و معنایی جمله را برهم می‌زند؟
مشاهده می کنید که جمله‌ٔ «الف» پس از حذف واژه‌ٔ «زیبا» از نظر اجزای دستوری جمله، ناقص و ناکامل می‌شود؛ چون «زیبا» مسندِ جمله و از اجزای اصلی آن است ولی جمله‌ٔ «ب» پس از حذف «زیبا» هم چنان کامل است؛ چون «زیبا» در این جمله، قید است و حذف آن نقصی در ساختار دستوری جمله ایجاد نمی‌کند.

اکنون، هر یک از واژه‌های زیر را در دو جمله به گونه‌ای به کار ببرید که در جمله‌ٔ نخست، «مسند» و در جمله‌ی دیگر «قید» باشد.

پاسخ:
– خندان: علی با دیدن مادرش خندان شد. (مسند) / او همیشه خندان است. (مسند) / او خندان به مدرسه رفت. (قید)
– چگونه: حال مادرت چگونه است؟ (مسند) / امتحان چگونه بود؟ (مسند) / چگونه آمدی؟ (قید) / چگونه از دنیا رفت؟ (قید)

جواب قلمرو ادبی صفحه 144 درس 17 فارسی یازدهم

۱) دو نمونه آرایهٔ «تشخیص» در متن درس مشخّص کنید.

پاسخ: ممکن از ناممکن می‌پرسد خانه ات کجاست؟ پاسخ می‌آید: «در رؤیای یک ناتوان»
ممکن و ناممکن: هر دو آرایه تشخیص دارند.

۲) در متن درس، «آفتاب» و «ستاره»، در کدام مفاهیم استعاری به کار رفته‌اند؟

پاسخ: آفتاب: استعاره از چیزهای باارزش و دست نایافتنی یا حقیقت کل
ستاره: استعاره از چیزهای کم ارزش و کوچک و دست یافتنی یا حقیقت‌های جزء

پاسخ قلمرو فکری صفحه 145 درس هفدهم فارسی یازدهم

۱) در بند نخست این سروده، منظور شاعر از «چراغدان» چه کسانی است؟

پاسخ: انسان‌هایی که غیر مستقیم ما را هدایت می‌کنند و همواره یاریگر ما هستند؛ اما ما آنها را نمی‌بینیم. معلمان، دوستان و … می‌توانند مثالی برای این نماد باشند.

۲) در بند سوم، بر چه موضوعی تأکید شده است؟

پاسخ: بر این که انسان جانداری برتر از دیگر جانداران است و دارای دو بعد جسمانی و روحانی؛ به کمال آفرینش که در انسان فروفشرده اشاره دارد.

۳) دربارهٔ ارتباط معنایی عبارت زیر، با متن درس توضیح دهید.
«از آسمان تاج بارد امّا بر سر آن کس که سر فرو آرد.»

پاسخ: تاج: مجاز از جاه / سر فرو آوردن: کنایه از فروتنی ورزیدن
در هر دو عبارت به این موضوع اشاره شده است که فروتنی مایه کمال و بزرگی انسان است.

۴) با توجّه به بند پایانی، ویژگی مهمّ انسان توانمند، چیست؟

پاسخ: همه چیز را برای خود ممکن می‌بیند. او این توانایی را در خود می‌بیند که هر کار غیر ممکنی را ممکن کند.

همچنین بخوانید: جواب کارگاه متن پژوهی درس هجدهم فارسی یازدهم

توجه: شما دانش آموزان عزیز و کوشا می توانید برای دسترسی سریع تر و بهتر به مطالب کمک درسی کتاب فارسی پایه یازدهم متوسطه دوم ، کلمه و عبارت « ماگرتا » را به همراه مطلب مورد نظر خود جستجو کنید.

در انتها امیدواریم که مقاله جواب و پاسخ سوالات قلمرو زبانی و ادبی و فکری صفحه ۱۴۴ و ۱۴۵ درس ۱۷ هفدهم ادبیات فارسی یازدهم ؛ برای شما دانش آموزان عزیز مفید بوده باشد. سوالات خود را در بخش نظرات بیان کنید.

زنجیران

هم‌بنیانگذار ماگرتا ، عاشق دنیای وب و ۷ سالی ست که فعالیت جدی در حوزه اینترنت دارم. تخصص من تولید محتوایی‌ست که مورد نیاز مخاطبان است. مدیر ارشد تیم شبکه های اجتماعی سایت هستم. به قول ماگرتایی‌ها وقت بروز شدنه !

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.