ادبیاتفرهنگ و هنر

جواب کارگاه متن پژوهی درس هجدهم فارسی یازدهم

گام به گام پاسخ و حل تمرین های کارگاه متن پژوهی قلمروهای زبانی ، ادبی و فکری صفحه 149 و 150 درس 18 هجدهم ادبیات فارسی یازدهم

جواب کارگاه متن پژوهی درس هجدهم فارسی یازدهم ؛ در این نوشته با جواب سوالات تمرین کارگاه متن پژوهی قلمرو های ادبی و زبانی و فکری صفحه ۱۴۹ و ۱۵۰ درس ۱۸ هجدهم خوان عدل کتاب ادبیات فارسی یازدهم متوسطه دوم رشته های تجربی و ریاضی و انسانی و فنی حرفه ای آشنا می شوید. در ادامه با بخش آموزش و پرورش ماگرتا همراه ما باشید.

همچنین بخوانید: جواب درک و دریافت روان خوانی آذرباد صفحه ۱۵۶ فارسی یازدهم

جواب کارگاه متن پژوهی درس هجدهم فارسی یازدهم
جواب کارگاه متن پژوهی درس هجدهم فارسی یازدهم

جواب قلمرو زبانی صفحه 149 درس هجدهم فارسی یازدهم

۱) کاربرد معنایی واژهٔ «دم» را در متن درس بررسی کنید.

پاسخ: در عبارت «زیرا هر دم به تلاش است»، «دَم» در معنای «لحظه و زمان» به کار رفته است؛ اما در عبارت «دَم فرو دادن و برآمدنش» واژهٔ «دَم» در معنای «نفس کشیدن» است.

۲) در هر یک از گروه‌های اسمی زیر، هسته و وابسته‌های آن را مشخّص کنید.

– همین نام
پاسخ: همین: وابسته
نام: هسته

– اسمای صدگانه‌اش
پاسخ: اسمای: (هسته وابسته از نوع صفت وابسته)
صدگانه‌اش: (وابسته از نوع مضاف‌الیه)

۳) بن ماضی و بن مضارعِ «رَستن» را بنویسید.

بن ماضی: پاسخ: رَست
بن مضارع: پاسخ: رَه

۴) برای هر یک از فعل‌های زیر، نمونه‌ای از متن درس بیابید.

– مضارع اخباری پاسخ: (نتواند)
– ماضی نقلی پاسخ: (درهم تنیده است)
– مضارع التزامی پاسخ: (بستانیم- بمانم)

جواب قلمرو ادبی صفحه 149 درس 18 فارسی یازدهم

۱) کدام بند از این سروده، بیانگر تأثیرپذیری «گوته» از سبک سعدی است؟ دلیل خود را بنویسید.

پاسخ: بند چهارم شعر که دقیقاً برگرفته از مقدمهٔ کتاب گلستان سعدی است. آنجا که سعدی می‌گوید «پس در هر نَفَسی دو نعمت موجود است و بر هر نعمتی شکری واجب و…» مفهوم عیناً و دقیقاً از کلام سعدی است و نوعی سجع را به همراه دارد.

۲) با توجّه به متن درس، جدول زیر را کامل کنید.

آرایهٔ ادبینمونهمفهوم
مجاززین – بَرّ و بَحر – سراسب – همه‌جا – کل وجود
کنایهغبار ساختن روحبی‌ارزش کردن و از بین بردن روح

پاسخ قلمرو فکری صفحه 150 درس هجدهم فارسی یازدهم

۱) بند نخست درس، یادآور کدام صفات خداوند است؟

پاسخ: مالک بودن خداوند بر همهٔ هستی (رَبُّ المشرقین و رَبُّ المغربین)، قادر بودن خداوند.

۲) گوته، شیفته و دلبستهٔ شعر و اندیشه‌ٔ حافظ بود؛ او متن زیر را نیز به تأثیرپذیری از حافظ سروده است:
«مگر نه راهنمای ما هر شامگاهان با صدای دلکش، بیتی چند از غزل‌های شورانگیز تو را می‌خواند تا اختران آسمان را بیدار کند و ره زنان کوه و دشت را بترساند؟»

الف) کدام قسمت از متن درس با سرودهٔ بالا ارتباط معنایی دارد؟

پاسخ: بند ششم درس

ب) بیتی از حافظ بیابید که با سرودهٔ بالا مناسبت داشته باشد؟

پاسخ: در این شب سیاهم گم گشت راه مقصود / از گوشه‌ ای برون‌ آ، ای کوکب هدایت

۳) این بخش از سرودهٔ گوته، بیان گر چه دیدگاهی است؟

و تو شکر خدا کن، به هنگام رنج / و شکر او کن، به وقت رَستن از رنج.

پاسخ: در همه حالی چه در سختی و چه در آسایش به یاد خدا باشیم.

۴) کدام بخش از سرودهٔ گوته، با متن زیر هم نواست؟

در کویر، بیرون از دیوار خانه، پشت حصار ده، دیگر هیچ نیست. صحرای بی‌کرانهٔ عدم است … راه، تنها به سوی آسمان باز است. آسمان، کشور سبز آرزوها، چشمهٔ موّاج و زلال نوازش‌ها، امیدها و … . (علی شریعتی)

پاسخ: با بند پنجم: بگذار که سرخوش و مست به دور دست‌ها روم/ و بر فراز سرم هیچ جز اختران آسمان نبینم.

همچنین بخوانید: معنی حکایت تجسم عشق فارسی یازدهم

توجه: شما دانش آموزان عزیز و کوشا می توانید برای دسترسی سریع تر و بهتر به مطالب کمک درسی کتاب فارسی پایه یازدهم متوسطه دوم ، کلمه و عبارت « ماگرتا » را به همراه مطلب مورد نظر خود جستجو کنید.

در انتها امیدواریم که مقاله جواب و پاسخ سوالات کارگاه متن پژوهی صفحه ۱۴۹ و ۱۵۰ درس ۱۸ هجدهم ادبیات فارسی یازدهم ؛ برای شما دانش آموزان عزیز مفید بوده باشد. سوالات خود را در بخش نظرات بیان کنید.

زنجیران

هم‌بنیانگذار ماگرتا ، عاشق دنیای وب و ۷ سالی ست که فعالیت جدی در حوزه اینترنت دارم. تخصص من تولید محتوایی‌ست که مورد نیاز مخاطبان است. مدیر ارشد تیم شبکه های اجتماعی سایت هستم. به قول ماگرتایی‌ها وقت بروز شدنه !

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.