سبک زندگی

جواب درس هفتم جامعه شناسی دوازدهم انسانی ❤️ نابرابری اجتماعی

پاسخ و حل گفت و گو کنید ، ارزیابی کنید ، تحقیق کنید ، مفاهیم اساسی ، خلاصه کنید و آنچه از این درس آموختیم درس 7 هفت کتاب جامعه شناسی 3 پایه دوازدهم انسانی

جواب درس هفتم جامعه شناسی دوازدهم انسانی ؛ در این مطلب به پاسخ و جواب سوالات گفت و گو کنید ، ارزیابی کنید ، تحقیق کنید ، مفاهیم اساسی ، خلاصه کنید و آنچه از این درس آموختیم صفحه ۷۱ ، ۷۶ ، ۸۰ و ۸۱ درس ۷ هفتم «نابرابری اجتماعی» کتاب جامعه شناسی ۳ پایه دوازدهم رشته انسانی پرداخته ایم. در ادامه با بخش آموزش و پرورش ماگرتا ، همراه ما باشید.

بعدی: جواب درس هشتم جامعه شناسی دوازدهم انسانی

جواب درس هفتم جامعه شناسی دوازدهم انسانی

جواب گفت و گو کنید صفحه ۷۱ درس ۷ جامعه شناسی دوازدهم

🔵 در طول تاریخ، بسیاری از فرهنگ‌ها و جوامع، تفاوت‌های اسمی و نابرابری‌های طبیعی را بهانه‌ای برای نابرابری‌های اجتماعی قرار داده‌اند. مثلاً به دلیل تفاوت میان دو جنس یا نژادهای مختلف، میان آنها نابرابری‌های اجتماعی ایجاد کرده‌اند.

🔵 عده‌ای در مخالفت با این نوع برخوردها، همه تفاوت‌ها و نابرابری‌ها را نابرابری اجتماعی می‌پندارند و همهٔ نابرابری‌های اجتماعی را نیز مضر و مخرب می‌دانند.

هر دوی این نگاه‌ها، نادرست‌اند. به‌ نظر شما هر کدام از این دو نگاه چه مشکلاتی ایجاد می‌کنند؟

پاسخ: الف) اگر تفاوت های اسمی و نابرابری های طبیعی بهانه ای برای نابرابری های اجتماعی باشد، امکان تحرک اجتماعی از آن جامعه سلب می شود و انسداد اجتماعی رخ می دهد.

ب) اگر همه نابرابری های موجود در جامعه، نابرابری اجتماعی و در نتیجه مخرب و مضر تلقی شود، جامعه تلاش می کند تا بین افراد با شرایط متفاوت برابری به وجود آورد. در نتیجه انگیزه برای تلاش بیشتر از بین خواهد رفت.

پاسخ ارزیابی کنید صفحه ۷۶ درس هفتم جامعه شناسی دوازدهم

جوامع مختلف برای کاهش نابرابری‌های اجتماعی راهکارها و راه حل‌های مختلفی را در پیش می‌گیرند از جمله؛

– گرفتن مالیات از اقشار برخوردار
– پرداخت یارانه به اقشار کم برخوردار

به نظر شما آیا اجرای این راه‌حل‌ها سبب کاهش نابرابری‌های اجتماعی در ایران شده است؟

پاسخ: راهکارهای کاهش نابرابری های اجتماعی زمانی به ثمر می رسد که:

الف) راهکارها بر اساس نگاه علمی و متناسب با شرایط فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی و … آن جامعه باشند.
ب) زمینه ها و شرایط لازم برای اجرای راهکارها آماده باشد و به صورت مستمر اجرا شوند.

در ایران به دلیل فراهم نبودن، این دو شرط راهکارهای کاهش نابرابری اجتماعی موفقیت آمیز نبوده است.

راهکار پیشنهادی شما برای کاهش نابرابری اجتماعی در کشور چیست؟

پاسخ: استفاده از دیدگاه های متخصصان توانمند در طراحی برنامه های اقتصادی کشور:

برنامه ریزی جهت هدایت نظام اقتصادی کشور به سمت مدل عدالت اجتماعی (متناسب با ویژگی های جامعه ایران)

فراهم کردن شرایط لازم برای کاهش نابرابری اجتماعی (مانند شفافیت مالی، سیستم نظارتی کارآمد، نظام مالیاتی دقیق و…)

رفع موانع موجود در حوزه عدالت اجتماعی در کشور (توزیع نامتوازن منابع، ضعف قوانین و…)

حل تحقیق کنید صفحه ۸۰ درس ۷ جامعه شناسی دوازدهم

اگر چه عدالت، همواره مورد توجه و علاقۀ انسان‌ها بوده است؛ ولی برای همۀ دیدگاه‌هایی که دربارۀ آن سخن می‌گویند، اهمیت یکسانی ندارد. برخی دیدگاه‌ها، عدالت را اساسی‌ترین ارزش یا یکی از اساسی‌ترین ارزش‌ها می‌دانند ولی برای برخی دیگر، عدالت از آن جهت اهمیت می‌یابد که وسیله‌ای برای تحقق ارزش‌های دیگر است؛ مثلا عدالت را مقدمۀ دستیابی به رفاه مادی یا آزادی می‌دانند و برای رسیدن به رفاه و آزادی، خواهان عدالت هستند.

درباره جایگاه عدالت در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران تحقیق کنید و براین اساس، وضعیت عدالت آموزشی در ایران امروز را نقد و ارزیابی کنید.

پاسخ: به طور مثال:

بند «ج» از اصل دوم عبارت « نفی هرگونه ستمگری و سلطه پذیری و اجرای قسط و عدل » گنجانده شده است.

بند ۹ از اصل سوم که در ارتباط با وظایف دولت ذکر شده است: «رفع تبعیضات ناروا و ایجاد امکانات عادلانه برای همه، در تمام زمینه های مادی و معنوی»

در بند ۱۴ اصل سوم: «تأمین حقوق همه جانبه افراد از زن و مرد و ایجاد امنیت قضایی عادلانه برای همه و تساوی عموم در برابر قانون، از وظایف دولت است.»

اصل نوزدهم و بیستم:
«مردم ایران از هر قوم و قبیله ای که باشند، از حقوق مساوی برخوردارند و رنگ، نژاد، زبان و مانند اینها سبب امتیاز نخواهد بود . » « همه افراد اعم از زن و مرد، به طور یکسان در حمایت قانون قرار دارند و از همه حقوق انسانی، سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی با رعایت موازین اسلام برخوردارند.»

جواب مفاهیم اساسی صفحه ۸۱ درس هفتم جامعه شناسی دوازدهم

– نابرابری اجتماعی، …

پاسخ: قشربندی اجتماعی، نابرابری اسمی، نابرابری رتبه‌ای، نابرابری طبیعی، عدالت اقتصادی، مالکیت خصوصی، عدالت اجتماعی، رقابت، بازار آزاد، کنترل دولت، جامعه‌شناسی انتقادی

پاسخ خلاصه کنید صفحه ۸۱ درس ۷ جامعه شناسی دوازدهم

– فاصله میان وضعیت موجود و وضعیت مطلوب جهان اجتماعی، جامعه شناسی را به داوری درباره ارزش‌ها می‌کشاند.

پاسخ: – از جنبه‌‌های مختلف بین انسان‌ها تفاوت و نابرابری وجود دارد.
– جامعه‌شناسی انتقادی هم به کنش اجتماعی افراد و هم به آثار نظم اجتماعی و ساختارها بر افراد توجه دارد و به دنبال معیار علمی داوری برای ارزیابی وضع موجود و راه رسیدن به وضع مطلوب است.

حل آنچه از این درس آموختیم صفحه ۸۵ درس هفتم جامعه شناسی دوازدهم

پاسخ: یکی از مسائل مورد توجه جامعه‌ شناسان، نابرابری و یا قشربندی اجتماعی است.
در نیمهٔ دوم قرن ۲۰ با افول تصور پوزیتیویستی، جامه‌ شناسی انتقادی به انتقاد از قشربندی پرداخته و به دنبال معیارهای علمی برای انتقاد از وضع موجود و رسیدن به وضعیت بهتر و مطلوب‌تر است.

قبلی: جواب درس ششم جامعه شناسی دوازدهم انسانی

توجه: شما دانش آموز پایه دوازدهم رشته علوم انسانی می توانید برای دسترسی سریع و آسان تر به جواب تمرینات و فعالیت های دروس کتاب جامعه شناسی دوازدهم متوسطه دوم ، در انتهای عنوان خود عبارت «ماگرتا» را نیز در گوگل جستجو کنید.

✅ در انتها امیدواریم که مقاله جواب سوالات درس ۷ هفتم کتاب جامعه شناسی پایه دوازدهم متوسطه دوم ؛ برای شما دانش آموزان عزیز مفید بوده باشد. شما می توانید سوالات خود را در بخش نظرات بیان کنید. 🌹

زنجیران

هم‌بنیانگذار ماگرتا ، عاشق دنیای وب و ۷ سالی ست که فعالیت جدی در حوزه اینترنت دارم. تخصص من تولید محتوایی‌ست که مورد نیاز مخاطبان است. مدیر ارشد تیم شبکه های اجتماعی سایت هستم. به قول ماگرتایی‌ها وقت بروز شدنه !

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یک × 2 =