سبک زندگی

جواب درس چهارم منطق دهم انسانی ✏️ اقسام و شرایط تعریف

پاسخ و حل تمرین و فعالیت تکمیلی درس 4 چهار کتاب منطق پایه دهم انسانی

جواب درس چهارم منطق دهم انسانی ؛ در این مطلب به پاسخ و جواب فعالیت های تمرین و فعالیت تکمیلی صفحه ۳۳ ، ۳۶ و ۳۷ درس ۴ چهارم «اقسام و شرایط تعریف» کتاب منطق پایه دهم رشته انسانی پرداخته ایم. در ادامه با بخش آموزش و پرورش ماگرتا ، همراه ما باشید.

بعدی: جواب درس پنجم منطق دهم انسانی

جواب درس چهارم منطق دهم انسانی

جواب تمرین صفحه ۳۳ درس ۴ منطق دهم انسانی

اقسام تعریف‌های زیر را مشخص کنید:

– نبی: لفظی عربی به معنای پیام‌آور، از ریشهٔ «نبأ». (تعریف لغوی)
– نبی: انسا‌ن‌هایی همچون حضرت ابراهیم، عیسی و موسی و حضرت محمد (ص). (تعریف از طریق ذکر مصادیق)
– نبی: کسی که از عالم غیب خبر می‌دهد؛ معجزه ارائه می‌کند و انسان‌ها را به سوی اطاعت خداوند فرا می‌خواند. (تعریف مفهومی)
– بیماری‌های ویروسی: به بیماری‌هایی همچون سرماخوردگی، آنفلوآنزا، آبله مرغان و اُریون گفته می‌شود. (تعریف از طریق ذکر مصادیق)
– سوبسید: یارانه. (تعریف لغوی)
– مسجد: ساختمانی که مسلمانان برای دعا و عبادت و خواندن نماز به آنجا می‌روند. (تعریف مفهومی)
– خانه: (تعریف از طریق ذکر مصادیق)
– خفاش: پستانداری که پرواز می‌کند و در شب شکار می‌رود. (تعریف مفهومی)
– انسان: حیوان ناطق. (تعریف تحلیلی مفهومی)

پاسخ تمرین صفحه ۳۶ درس چهارم منطق دهم انسانی

اِشکال تعریف‌های زیر را بیان کنید:

– انسان: حیوان راست قامت. 

پاسخ: مانع اغیار نیست. حیوان راست قامت شامل گوریل و… هم می‌شود.

– زمان: امری که با ساعت که همان ابزار اندازه گیری زمان است، سنجیده می‌شود. 

پاسخ: تعریف دوری است زیرا زمان را با ساعت و ساعت را با زمان (ابزار اندازه گیری زمان) تعریف کرده است.

– مثلث: شکلی با سه ضلع مساوی.

پاسخ: جامع افراد نیست؛ زیرا شامل تمامی انواع مثلث نیست و تنها شامل مثلث متساوی الاضلاع می‌شود.

– پرنده: حیوانی که پرواز می‌کند. 

پاسخ: جامع افراد نیست؛ شامل شترمرغ نمی‌شود.

– خورشید: سکهٔ طلایی آسمان.

پاسخ: واضح نیست. در تعریف از استعاره استفاده شده است.

– یَم: قَماقِم. 

پاسخ: واضح نیست. استفاده از کلمهٔ دشوارتر در تعریف (یَم و قماقم به معنی دریا هستند).

حل فعالیت تکمیلی صفحه ۳۷ درس ۴ منطق دهم انسانی

۱- کلماتی که توسط فرهنگستان زبان و ادب فارسی برای معاد‌ل‌های کلمات خارجی وضع می‌شوند، چه نوع تعریفی به شمار می‌آیند؟

پاسخ: تعریف لغوی

۲- تعریف لغوی این کلمات را بنویسید:

شابک: پاسخ: مخفف حروف اول عبارت «شماره استاندارد بین المللی کتاب».
نداجا: پاسخ: مخفف حروف اول عبارت «نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران».
پهپاد: پاسخ: مخفف «پرنده هدایت پذیر از دور»
هما: پاسخ: مخفف «هواپیمایی ملی جمهوری اسلامی ایران»

۳- تعریف لغوی این کلمات را بنویسید:

الف) برای کسی که آبگوشت خورده است.

پاسخ: نوعی آبگوشت در ظرفی مخصوص و… (در این تعریف از آبگوشت به عنوان مفهوم عام استفاده می‌شود و وجه تمایز دیزی ذکر می‌شود).

ب) برای فردی از کشوری دیگر که در زندگی خود تاکنون آبگوشت ندیده و نخورده است.

پاسخ: نوعی غذا شامل آب، گوشت، سیب زمینی و نخود و …

ج) از این تمرین چه نکته‌ای را درباره نحوه تعریف کردن مفاهیم نتیجه می‌گیریم؟

پاسخ: در تعریف از مفاهیم آشنا و معلوم نزد مخاطب استفاده می‌کنیم و همواره از بدیهی‌ترین یا عام‌ترین مفاهیم اولیه آغاز نمی‌کنیم.

۴- اقسام تعریف‌های زیر را تعیین کنید:

الف) کتاب مقدس: کتاب‌هایی همچون قرآن و انجیل.

پاسخ: تعریف از طریق ذکر مصادیق

ب) منظور از آب و هوای معتدل، آب و هوایی شبیه آب و هوای سواحل اقیانوس آرام است.

پاسخ: تعریف به تشبیه (تعریف از طریق ذکر مصادیق)

ج) عینک دو کانونی: عینک‌هایی برای دید دور و نزدیک که در کنارهم در یک لنز قرار دارند و فرد را قادر می‌سازند که هر دو فاصلهٔ دور و نزدیک را به وسیلهٔ یک عینک ببیند.

پاسخ: تعریف مفهومی (این تعریف دوری نیست، زیرا فرد عینک را می‌شناخته و می‌خواهد عینک «دو کانونی» را بشناسد).

د) مروارید: تنها جواهری که توسط حیوانات تولید می‌شود. صدف لایه‌هایی را به دور شیء خارجی‌ای که وارد آن شده است، ترشح می‌کند و بدین ترتیب مروارید پدید می‌آید.

پاسخ: تعریف مفهومی

ه‍) مثلث: شکلی با خطوط بسته که مجموع زوایای داخلی آن ۱۸۰ درجه است.

پاسخ: تعریف مفهومی

۵- با مراجعه به کتاب‌های ریاضی و آمار (۱) و جامعه شناسی پایهٔ دهم نوع تعریف‌های ذکر شده دربارهٔ «آمار» و «کُنش» را مشخص کنید.

پاسخ: هدف از طرح این سؤال درک اهمیت بحث تعریف در تمامی علوم است. همچنین نشان دادن این مطلب که در بسیاری از علوم در پی یافتن ذاتیات اشیا نیستیم و تعریف تنها برای تمایز استفاده می‌شود. همچنین کاربردی بودن بحث تعریف در علوم دیگر را نشان می‌دهد.

آمار: تعریف تحلیلی (در ص ۹۹ کتاب ریاضی و آمار (۱) پایه دهم آمده است: به مطالعهٔ نحوه گردآوری، سازمان دهی، تحلیل و تفسیر داده‌ها برای استخراج اطلاعات و تصمیم گیری، آمار گفته می‌شود). کُنش: تعریف تحلیلی (در درس اول کتاب جامعه شناسی (۱) پایه دهم آمده است: به فعالیتی که انسان انجام می‌دهد، «کنش» می‌گویند. کنش آگاهانه، ارادی و هدف دار است).

۶- اشکال تعریف‌های زیر را مشخص کنید:

الف) عارفی را پرسیدند: جوانمردی چیست؟ گفت: ترک کام جویی. گفتند: کام جویی کدام است؟ گفت: ترک جوانمردی.

پاسخ: تعریف دوری

ب) امتداد: بُعد مَفطور در اجسام را گویند.

پاسخ: تعریف واضح نیست (استفاده از الفاظ دشوار در تعریف).

ج) نقاشی: تصویری کشیده شده بر پارچه با قلم مو

پاسخ: تعریف جامع افراد نیست و همهٔ انواع نقاشی را شامل نمی‌شود.

د) دقت: استعدادی نفسانی است که به وسیلهٔ آن ذهن، مطلبی را به دقت بررسی می‌کند.

پاسخ: تعریف دوری است.

ه‍) ماهی: مهره‌داری که دارای آبشش است.

پاسخ: مانع نیست و دیگر آبزیان شش دار را هم شامل می‌شود.

قبلی: جواب درس سوم منطق دهم انسانی

توجه: شما دانش آموز پایه دهم رشته علوم انسانی می توانید برای دسترسی سریع و آسان تر به جواب تمرینات و فعالیت های دروس کتاب منطق دهم متوسطه دوم ، در انتهای عنوان خود عبارت «ماگرتا» را نیز در گوگل جستجو کنید.

✅ در انتها امیدواریم که مقاله جواب سوالات درس ۴ چهارم کتاب منطق پایه دهم متوسطه دوم ؛ برای شما دانش آموزان عزیز مفید بوده باشد. شما می توانید سوالات خود را در بخش نظرات بیان کنید. 🌹

زنجیران

هم‌بنیانگذار ماگرتا ، عاشق دنیای وب و ۷ سالی ست که فعالیت جدی در حوزه اینترنت دارم. تخصص من تولید محتوایی‌ست که مورد نیاز مخاطبان است. مدیر ارشد تیم شبکه های اجتماعی سایت هستم. به قول ماگرتایی‌ها وقت بروز شدنه !

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چهار × یک =