اخبارعلمی

جواب فعالیت های درس دوم جغرافیا دوازدهم انسانی

پاسخ و حل فعالیت های صفحه 23 ، 24 ، 27 ،‌ 29 ، 30 ، 34 ، 35 ، 37 و 40 درس 2 دو کتاب جغرافیا 3 پایه دوازدهم انسانی

جواب فعالیت های درس دوم جغرافیا دوازدهم انسانی ؛ در این مطلب به پاسخ و جواب فعالیت های صفحه ۲۳ ، ۲۴ ، ۲۷ ،‌ ۲۹ ، ۳۰ ، ۳۴ ، ۳۵ ، ۳۷ و ۴۰ درس ‍۲ دوم «مدیریت شهرها و روستاها» کتاب جغرافیا ۳ پایه دوازدهم رشته انسانی پرداخته ایم. در ادامه با بخش آموزش و پرورش ماگرتا ، همراه ما باشید.

بعدی: جواب فعالیت های درس سوم جغرافیا دوازدهم انسانی

جواب فعالیت های درس دوم جغرافیا دوازدهم انسانی

جواب فعالیت صفحه ۲۳ درس ۲ جغرافیا دوازدهم انسانی

درباره یک نمونه پدیده حاشیه نشینی در شهرهای ایران یا جهان تحقیق کنید و موقعیت جغرافیایی ناحیه حاشیه نشین، نوع مهاجران و شرایط زندگی آنها را به کلاس گزارش دهید.

پاسخ پیشنهادی: به عنوان مثال می‌توان محلات سیدی و اما حسن در اطراف شهر کرمان معرفی نمودر بر اساس تحقیقی که از ساکنین این دو محله صورت گرفته است و تجزیه و تحلیل پرسشنامه‌ها مهم‌ترین عامل ایجاد و گسترش این محلات مهاجرت از محیط‌های کوچک روستایی – شهری می‌باشد که خود ناشی از جاذبه‌های اقتصادی شهر کرمان و دافعه‌های اقتصادی شهرها و روستاهای اطراف و دافعه‌های اجتماعی – فرهنگی در محل سکونت قبلی بوده است و در نهایت باعث حاکم شدن فرهنگ فقر در این محلات و به تبع آن موجب بروز انواع ناهنجاری‌های شهری شده است.

پاسخ دیگر: یکی از نمونه‌های بارز پدیده حاشیه‌نشینی در ایران، حاشیه‌نشینی در تهران است که به عنوان پایتخت و بزرگ‌ترین شهر کشور شناخته می‌شود.

موقعیت جغرافیایی ناحیه حاشیه‌نشین:

حاشیه‌نشینی در تهران به ویژه در مناطق اطراف این کلانشهر، مانند شهرری، اسلامشهر، و ورامین مشاهده می‌شود. این مناطق به دلیل نزدیکی به مرکز شهر و دسترسی به امکانات شهری، برای مهاجران جذابیت دارند.

نوع مهاجران:

مهاجران حاشیه‌نشین عمدتاً شامل:

  • روستاییان: افرادی که به دلیل فقر و بیکاری در روستاها به تهران مهاجرت کرده‌اند.
  • مهاجران از شهرهای کوچک: افرادی که به دنبال فرصت‌های شغلی بهتر و زندگی بهتر به تهران آمده‌اند.
  • کارگران فصلی: افرادی که برای کار در صنایع و خدمات تهران به این شهر آمده‌اند اما توانایی مالی برای سکونت در مناطق مرکزی را ندارند.

شرایط زندگی:

شرایط زندگی در مناطق حاشیه‌نشین تهران به شدت نامساعد است و شامل موارد زیر می‌شود:

  • کمبود خدمات زیرساختی: این مناطق معمولاً فاقد امکانات اساسی مانند آب، برق، و سیستم‌های فاضلاب مناسب هستند.
  • مسکن نامناسب: ساکنان این مناطق غالباً در خانه‌های غیررسمی و فرسوده زندگی می‌کنند که از نظر ایمنی و بهداشت وضعیت مناسبی ندارند.
  • فقر اقتصادی: بسیاری از ساکنان این مناطق با مشکلات اقتصادی جدی مواجه هستند و درآمد آنها به حدی نیست که بتوانند نیازهای اولیه خود را تأمین کنند.
  • بیکاری و عدم دسترسی به فرصت‌های شغلی: بسیاری از مهاجران با مهارت‌های پایین وارد بازار کار می‌شوند و توانایی رقابت با دیگران را ندارند.

به طور کلی، حاشیه‌نشینی در تهران یک معضل اجتماعی پیچیده است که ناشی از عوامل اقتصادی، اجتماعی و محیطی مختلف بوده و نیازمند توجه و برنامه‌ریزی جدی برای حل آن است.

پاسخ فعالیت صفحه ۲۴ درس دوم جغرافیا دوازدهم انسانی

با مراجعه به پایگاه اینترنتی یا تماس تلفنی با روابط عمومی شهرداری محل زندگی خود، از برنامه‌ها و کارگاه‌های آموزشی آگاه شوید و برنامه‌ها را اطلاع رسانی کنید.

پاسخ: به عهده دانش آموز می باشد. – برای اطلاع از برنامه‌ها و کارگاه‌های آموزشی شهرداری محل زندگی خود، می‌توانید به وب‌سایت رسمی شهرداری مراجعه کنید یا با روابط عمومی آن تماس بگیرید. در اینجا، چند نمونه از برنامه‌ها و کارگاه‌های آموزشی که ممکن است در شهرداری‌ها برگزار شود، آورده شده است:

۱. کارگاه‌های مهارت‌آموزی:

  • موضوعات: شامل مهارت‌های فنی و حرفه‌ای، کارآفرینی، و صنایع دستی.
  • هدف: ارتقاء مهارت‌های شغلی و افزایش فرصت‌های شغلی برای جوانان.

۲. دوره‌های آموزشی فرهنگی:

  • موضوعات: شامل ادبیات، هنر، و تاریخ محلی.
  • هدف: افزایش آگاهی فرهنگی و حفظ میراث فرهنگی.

۳. برنامه‌های ورزشی:

  • موضوعات: شامل کلاس‌های ورزشی برای نوجوانان و بزرگسالان.
  • هدف: ترویج فعالیت بدنی و سلامت عمومی.

۴. کارگاه‌های آموزشی زیست‌محیطی:

  • موضوعات: شامل آموزش حفاظت از محیط زیست و مدیریت پسماند.
  • هدف: افزایش آگاهی عمومی درباره مسائل زیست‌محیطی و تشویق به رفتارهای پایدار.

نحوه اطلاع‌رسانی:

برای کسب اطلاعات دقیق‌تر درباره زمان، مکان و شرایط ثبت‌نام این برنامه‌ها، می‌توانید با شماره تلفن روابط عمومی شهرداری تماس بگیرید یا به وب‌سایت رسمی آن مراجعه کنید. این اطلاعات به شما کمک می‌کند تا از فرصت‌های آموزشی موجود بهره‌برداری کنید.

حل فعالیت صفحه ۲۷ درس ۲ جغرافیا دوازدهم انسانی

١- الف) از امروز به مدّت یک ماه بخش‌های مختلف شهرتان را با دقت مشاهده کنید. اقداماتی را که در زمینه مبلمان شهری و زیباسازی شهر انجام شده است، یادداشت کنید و عکس‌ها و مطالب تهیه شده را در نمایشگاهی در مدرسه به نمایش بگذارید.

پاسخ: به عهده دانش آموز می باشد. – هر دانش‌آموز می‌تواند با توجه به شهری که در آن زندگی می‌کند، فعالیت‌های شهرداری مثل افزایش ظروف تفکیک زباله‌ها – ایجاد پارک‌های محله – سنگ فرش کردن پیاده‌روها و غیره اشاره نماید.

پاسخ پیشنهادی: الف) مشاهده و یادداشت‌برداری از مبلمان شهری و زیباسازی شهر:

۱. مبلمان شهری:

  • صندلی‌ها و نیمکت‌ها: نصب نیمکت‌های جدید در پارک‌ها و فضاهای عمومی برای راحتی شهروندان.
  • سطل‌های زباله: افزایش تعداد سطل‌های زباله در معابر و پارک‌ها به منظور حفظ نظافت.
  • چراغ‌های خیابانی: تعویض چراغ‌های قدیمی با چراغ‌های LED برای صرفه‌جویی در انرژی و بهبود روشنایی.

۲. زیباسازی شهر:

  • نقاشی دیواری: اجرای پروژه‌های نقاشی دیواری در نقاط مختلف شهر به منظور زیباسازی و ایجاد حس هنری.
  • فضاهای سبز: ایجاد باغچه‌ها و فضای سبز جدید در معابر و میادین به منظور افزایش سرانه فضای سبز.
  • نصب مجسمه‌ها: نصب مجسمه‌های هنری در میادین و پارک‌ها برای جذب توجه و زیبایی بصری.

۳. پروژه‌های عمرانی:

  • پیاده‌روها: بازسازی پیاده‌روها با استفاده از مصالح باکیفیت و طراحی مناسب.
  • آب‌نماها: ایجاد آب‌نماها در میادین اصلی شهر برای افزایش جذابیت بصری.

ب) تهیه عکس‌ها و مطالب:

  • عکس‌برداری: از هر یک از موارد بالا عکس بگیرید تا مستندات بصری داشته باشید.
  • توضیحات: برای هر عکس، توضیحاتی درباره مکان، نوع اقدام و تأثیر آن بر زیباسازی شهر بنویسید.

ج) برگزاری نمایشگاه:

  • محل نمایشگاه: فضای مناسبی در مدرسه انتخاب کنید (مانند سالن اجتماعات یا راهرو).
  • چیدمان: عکس‌ها و مطالب را به صورت منظم و جذاب چیدمان کنید.
  • اطلاع‌رسانی: از طریق پوسترها یا اعلامیه‌ها، سایر دانش‌آموزان و معلمان را از برگزاری نمایشگاه مطلع کنید.

ب) به نظر شما، چه کارهای ضروری، مفید یا خلاقانه‌ای باید در زمینه زیباسازی و مبلمان شهری محله یا شهر شما انجام شود؟

پاسخ: ایجاد اتوبوس‌های مجهز به سیستم گرمایشی و سرمایشی و سیستم‌های تصویری – قرار دادن کتاب با موضوع‌های مختلف در ایستگاه مترو – توجه به پاکیزگی و تمیزی شهر – برای عبور و مرور معلولان لازم است مکان هایی در نظر گرفته شود.

پ) برای فضای سبز و پیاده روها به طور مشخص پیشنهادهایی بدهید.

پاسخ: ایجاد پیاده روهای امن برای عابرین مخصوصاً معلولین و نابینایان زیبا سازی پیاده روها از طریق نورپردازی‌ها – ایجاد فضای سبز در کنار پیاده‌روها – استفاده از مصالح یک دست برای پیاده‌روها

ت) در برخی از کشورها به مغازه داران اجازه داده نمی‌شود که اجناس خود را در محدوده مغازه‌شان در پیاده‌روها قرار دهند و این را تعرض به حریم پیاده‌رو و موجب آلودگی بصری و زشتی منظره شهر می‌دانند. نظر شما در این‌باره چیست؟

پاسخ: این قانون به رعایت حقوق شهروندی و احترام به ابعاد زیبایی شناختی شهر توجه دارد.

پاسخ دیگر: به نظر من، محدود کردن قرار دادن اجناس در پیاده‌روها می‌تواند به حفظ زیبایی بصری شهر و راحتی عبور و مرور شهروندان کمک کند. این اقدام از شلوغی و آلودگی بصری جلوگیری کرده و فضایی امن‌تر و دلپذیرتر برای پیاده‌ها ایجاد می‌کند. همچنین، این سیاست می‌تواند به ترویج نظم و انضباط در فضاهای عمومی کمک کند. با این حال، لازم است که مغازه‌داران نیز فرصت‌های مناسبی برای نمایش محصولات خود داشته باشند، بنابراین باید راهکارهایی برای ایجاد تعادل میان زیبایی شهر و منافع تجاری مغازه‌داران ارائه شود.

٢- ساکنان یک شهر چگونه می‌توانند به زیباسازی شهرشان کمک کنند؟

پاسخ: رعایت پاکیزگی و نظافت شهر – استفاده از ظرف‌ها و سطل‌های شهرداری – مرمت ساختمان‌های و دیوارهای منازل – استفادهٔ کمتر از خودروهای شخصی – اقدام به قوانین شهروندی.

٣- طراحی مبلمان شهری چه تأثیری بر جذب گردشگر دارد؟ توضیح دهید و مثال بزنید.

پاسخ: موجب جذب گردشگر می‌شود و هرچقدر شهر زیبا و دارای بافت مشخص شهری باشد به طوری که از این طریق بتواند موجب آرامش گردشگران شود تأثیر زیادی در جذب گردشگر دارد. به عنوان مثال قرارگیری بازار‌های فروش خودروهای دست دوم و تعمیرگاه‌های خودروها در خارج از شهر می‌باشد.

۴- در شهر شما چه مواردی از هوشمندسازی وجود دارد؟

پاسخ پیشنهادی: کارت‌های مترو و بی‌آرتی – خریدهای اینترنتی از فروشگاه‌های معتبر – استفاده از وسایل نقلیه مانند اسنپ – پرداخت قبوض از طریق اینترنت.

جواب فعالیت صفحه ۲۹ و ۳۰ درس دوم جغرافیا دوازدهم انسانی

۱- از خانه یا مدرسه تا مکانی معین در یک خیابان را در نظر بگیرید و با مشاهده میدانی و یادداشت برداری، کاربری اراضی منطقه را مانند مثال زیر ترسیم کنید و به کلاس بیاورید. مثال:

جواب فعالیت صفحه ۲۹ و ۳۰ درس دوم جغرافیا دوازدهم انسانی

پاسخ: بر عهده دانش آموزان می باشد – هر یک از دانش‌آموزان در مسیر خانه تا مدرسه می‌توانند انواع کاربری اراضی را که مشاهده می‌کنند یادداشت کنند و به کلاس ارائه نمایند. مثلاً فضای سبز – بیمارستان – درمانگاه – مرکز خرید

٢- فرض کنید از شما خواسته‌اند برای احداث یک فروشگاه بزرگ و چند طبقه در شهر دانشگاهی صفحه بعد، مکان یابی نمایید و یکی از ۴ مکان موجود را انتخاب کنید. جدولی رسم کنید و با توجه به اطلاعات داده شده، به هر مکان امتیاز بدهید. مکان منتخب شما کجاست؟ دلایل انتخاب خود را توضیح دهید.

 فروشگاه بزرگ به زمین وسیع و محوطه توقفگاه (پارکینگ) نیاز دارد.
 بهتر است فروشگاه برای سفارش و حمل و نقل کالا به راه‌ها و تقاطع‌های مناسب دسترسی داشته باشد.
 زمین در حاشیه و اطراف شهر‌ها ارزان تر است.
  بهتر است حوزه نفوذ فروشگاه گسترده باشد و به مشتریان بیشتری خدمات بدهد.
 در نواحی پرتراکم و اداری، رفت و آمد به فروشگاه مشکل است و موجب ترافیک و اتلاف وقت می‌شود.

جواب فعالیت صفحه ۲۹ و ۳۰ درس دوم جغرافیا دوازدهم انسانی

پاسخ: در جدول زیر می توانید مشاهده کنید:

اطلاعاتالفبجد
فروشگاه بزرگ به زمین وسیع و محوطۀ توقفگاه (پارکینگ) نیاز دارد.۴۴۱۲
بهتر است فروشگاه برای سفارش و حمل و نقل کالا به راه‌ها و تقاطع‌های مناسب دسترسی داشته باشد.۴۴۰۰
زمین در حاشیه و اطراف شهر‌ها ارزان تر است.۴۴۱۴
بهتر است حوزۀ نفوذ فروشگاه گسترده باشد و به مشتریان بیشتری خدمات بدهد.۴۴۱۳
در نواحی پرتراکم و اداری، رفت و آمد به فروشگاه مشکل است و موجب ترافیک و اتلاف وقت می‌شود.۰۰۴۴
جمع کل امتیازات۱۶۱۶۷۱۳

ادامه پاسخ: مکان منتخب من، نقطه الف تا ب است؛ زیرا زمین وسیع وجود دارد برای احداث پارکینگ به راه‌ها و تقاطع دسترسی دارند وبه خاطر دور بودن از شهر زمین ارزان‌تر است. حوزهٔ نفوذ آن بیشتر است و دور از نواحی پرتراکم و اداری شهر قرار دارد، بنابراین ترافیک وجود ندارد.

پاسخ فعالیت صفحه ۳۴ درس ۲ جغرافیا دوازدهم انسانی

١- اگر بخواهیم در روستاهای یک منطقه خانه بهداشت یا دبیرستان بسازیم، به نظر شما مطالعه سلسله مراتب و حوزه نفوذ روستاها چه کمکی به ما می‌کند؟ توضیح دهید.

پاسخ: جهت مکان‌یابی درست و بهینه بسیار می‌تواند کمک کند تا به این ترتیب خدمات‌رسانی مرکزیت باید و همه به طور یکسان از خدمات استفاده نمایند.

٢- الف) به نظر شما در زندگی روستایی چه عواملی می‌تواند به محیط زیست آسیب برساند؟

پاسخ: دفع فضولات دامی – دفع غیربهداشتی زباله‌ها و فاضلاب‌های خانگی که موجب آلودگی آب‌های زیرزمینی و خاک می‌شود – استفاده از سوخت‌های فسیلی مثل بیومس (زیست توده) یا هیزم که موجب آلودگی هوا می‌شود – استفادهٔ بیش از توان خاک کشاورزی و نابودی پوشش گیاهی موجب فرسایش خاک می‌گردد.

ب) درباره اقدام واگذاری نیروگاه‌های خورشیدی به روستاها (تصویر صفحه قبل) اظهار نظر کنید.

پاسخ: انرژی خورشیدی یکی از انرژی‌های نو می‌باشد که فواید بسیار زیادی دارد مثل عدم آلودگی در دسترس بودن و دائمی و .. که همه این موارد می‌تواند به حفظ محیط زیست و منابع طبیعی کمک می‌کند.

پاسخ دیگر: واگذاری نیروگاه‌های خورشیدی به روستاها می‌تواند تأثیرات بسیار مثبتی بر توسعه پایدار و اقتصادی این مناطق داشته باشد. این اقدام به روستاییان امکان می‌دهد تا از انرژی پاک و تجدیدپذیر بهره‌برداری کنند و درآمد ثابتی از فروش برق تولیدی به دست آورند.

این طرح نه تنها به کاهش وابستگی روستاها به منابع انرژی فسیلی کمک می‌کند، بلکه می‌تواند مانع از مهاجرت جوانان به شهرها شود و با ایجاد مشاغل جدید، به بهبود شرایط زندگی در روستاها منجر شود. همچنین، با تأمین انرژی پایدار، امکان توسعه صنایع تبدیلی و کشاورزی در این مناطق فراهم می‌شود که به رونق اقتصادی و اجتماعی آنها کمک خواهد کرد.

ج) برای عمران و توسعه روستاها با توجه به حفظ محیط زیست پیشنهاد‌هایی بدهید.

پاسخ: ایجاد جاده‌های استاندارد با حفظ کاربری زمین‌های کشاورزی جهت رفت و آمد – ایجاد وسایل نقلیه جهت ارتباط با شهرهای پیرامون و تأمین نیازهای روزمره در زمینه‌ آموزش، درمان، خرید و … – یکپارچه‌سازی زمین‌های کشاورزی به منظور کشت متمرکز و استفاده از شیوه‌های نوین آبیاری – ایجاد مراکز خرید – ایجاد مراکز تفریحی – آموزشی و …

حل فعالیت صفحه ۳۵ درس دوم جغرافیا دوازدهم انسانی

١- الف) کدام اصول قانون اساسی مربوط به شوراهای اسلامی شهر و روستاست؟ جست‌وجو کنید.

پاسخ: اصل صدم مستقیماً اشاره به شوراها دارد.

پاسخ دیگر: اصول مربوط به شوراهای اسلامی در قانون اساسی ایران عمدتاً در فصل هفتم (اصول ۱۰۰ تا ۱۰۶) آمده است. این اصول به تشکیل، وظایف، اختیارات و نحوه انتخاب اعضای شوراها اشاره دارند و تأکید بر مشارکت مردم در اداره امور محلی دارند.

ب) اعضای شورای شهر یا روستای محل زندگی شما چه کسانی هستند؟

پاسخ: ۱- افرادی دارای تحصیلات عالی در زمینه‌ شهرسازی نسبت به سایر مردم می‌باشد. ۲- دارای تجزیه اجرایی در امور شهر می‌باشند. ۳- دارای تعهد ملی و دینی هستند.

ج) به نظر شما، اعضای شورای شهر و روستا باید چه صلاحیت‌هایی داشته باشند؟

پاسخ: از موقعیت، مشکلات و امکانات محل خود یعنی شهر یا روستا شناخت و اطلاعات کافی داشته باشند. – اهل مشورت و استفاده از نظرات مختلف باشند. خوشنام و مورد اعتماد باشند.

پاسخ دیگر: به نظر من، اعضای شورای شهر و روستا باید دارای صلاحیت‌های زیر باشند:

  • آشنایی با مسائل اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی: برای درک بهتر نیازهای جامعه.
  • مهارت‌های مدیریتی و برنامه‌ریزی: برای تصمیم‌گیری مؤثر و مدیریت منابع.
  • تعهد به خدمت‌رسانی و شفافیت: برای ایجاد اعتماد عمومی و پاسخگویی.

د) ترکیب اعضای شورای شهر باید از نمایندگان کدام گروه‌ها و طبقات اجتماعی باشد؟ چرا؟

پاسخ: باید نماینده از همه گروه‌ها و طبقات اجتماعی محل خود باشند؛ چون به این طریق می‌توانند حس مشترکی با مردم داشته باشند و بتوانند مشکلات آنها را مطرح و پاسخگو باشند.

پاسخ دیگر: ترکیب اعضای شورای شهر باید شامل نمایندگان گروه‌های مختلف اجتماعی باشد، از جمله:

  • جوانان: برای نمایندگی نظرات نسل جدید.
  • زنان: برای ترویج برابری جنسیتی و توجه به نیازهای خاص.
  • مناطق مختلف شهر: برای تضمین تنوع جغرافیایی و فرهنگی.

این تنوع به شورا کمک می‌کند تا تصمیمات جامع‌تری اتخاذ کند که منافع تمامی اقشار جامعه را در نظر بگیرد.

۲- به پایگاه اینترنتی شهرداری محل زندگی خود مراجعه کنید. با راهنمایی معلم، موارد درخواست شده را استخراج نمایید و در کلاس ارائه دهید.

پاسخ: دانش‌آموزان باید به سایت شهرداری محل زندگی خود مراجعه و به دلخواه اطلاعاتی را کسب نمایند.

جواب فعالیت صفحه ۳۷ درس ۲ جغرافیا دوازدهم انسانی

به طور گروهی برای همایشی که با موضوع آمایش سرزمین برگزار می شود، پوستری طراحی کنید و برداشت خود را از مفهوم آمایش سرزمین در این پوستر نمایش دهید.

پاسخ: طراحی پوستر همایش با موضوع آمایش سرزمین:

عنوان پوستر: آمایش سرزمین: توسعه پایدار برای آینده‌ای بهتر

بخش‌های مختلف پوستر:

  1. مقدمه
    • تعریف آمایش سرزمین:
      • آمایش سرزمین به معنای برنامه‌ریزی و مدیریت منابع طبیعی و انسانی در یک منطقه خاص به منظور استفاده بهینه و پایدار از آن‌هاست.
  2. عناصر کلیدی آمایش سرزمین
    • منابع طبیعی: شامل آب، خاک، جنگل‌ها و منابع معدنی.
    • جمعیت و نیروی انسانی: بررسی توزیع جمعیت و نیازهای اجتماعی.
    • زیرساخت‌ها: حمل‌ونقل، انرژی و خدمات عمومی.
  3. اهداف آمایش سرزمین
    • توسعه پایدار: حفظ محیط زیست و منابع برای نسل‌های آینده.
    • کاهش نابرابری‌های منطقه‌ای: توزیع عادلانه امکانات و خدمات.
    • تقویت اقتصاد محلی: ایجاد فرصت‌های شغلی و افزایش درآمد.
  4. نقش آمایش سرزمین در مدیریت بحران
    • برنامه‌ریزی برای مقابله با بلایای طبیعی و تغییرات اقلیمی.
  5. تصاویر و نمودارها
    • نقشه‌های کاربری اراضی: نمایش تقسیمات مختلف زمین.
    • نمودارهای آماری: مقایسه توزیع منابع و جمعیت.
  6. نتیجه‌گیری
    • تأکید بر اهمیت آمایش سرزمین در ایجاد یک جامعه پایدار و متوازن.

طراحی بصری:

  • رنگ‌ها: استفاده از رنگ‌های سبز (برای نشان دادن طبیعت) و آبی (برای آب) به همراه رنگ‌های ملایم برای متن.
  • تصاویر: تصاویری از مناظر طبیعی، فعالیت‌های اقتصادی، و نقشه‌های جغرافیایی.
  • فونت‌ها: انتخاب فونت‌های خوانا و جذاب برای جلب توجه.

نکات نهایی:

  • اطمینان حاصل کنید که پوستر به صورت بصری جذاب باشد و اطلاعات به راحتی قابل درک باشد.
  • می‌توانید از نرم‌افزارهای طراحی گرافیکی مانند Canva یا Adobe Illustrator برای طراحی استفاده کنید.

با این طراحی، می‌توانید برداشت خود را از مفهوم آمایش سرزمین به خوبی نمایش دهید و توجه شرکت‌کنندگان را جلب کنید.

پاسخ فعالیت صفحه ۴۰ درس دوم جغرافیا دوازدهم انسانی

پاسخ فعالیت صفحه ۴۰ درس دوم جغرافیا دوازدهم انسانی

۱- الف) با راهنمایی معلم، بگویید نقشه بالا کدام لایه‌های اطلاعات مربوط به شهر تهران را نشان می‌دهد.

پاسخ: یک نقشه تولید شده با GIS از لایه‌های اطلاعاتی زیادی تشکیل شده است. مثلاً یک لایه اطلاعاتی در مورد منابع آب‌های سطحی یا زیزمینی، یک لایه اطلاعاتی از پراکنش جمعیت که با قرار دادن این لایه‌های اطلاعاتی روی یکدیگر که اصطلاحاً overlay گفته می‌شود به نتایجی نظیر پراکنش درست یا نادرست این پدیده‌ها نسبت به هم می‌رسیم و از این طریق می‌توان نیاز مکانی منطقه را مثلاً به فضای سبز دریافت.

ب) این نقشه تولید شده با نرم افزار GIS را با نقشه کاغذی و چاپی مقایسه کنید و چند برتری و قابلیت آن را ذکر کنید.

پاسخ: با استفاده از نقشه‌های GIS، که درواقع نقشه‌های هوشمندند می‌توانیم هر لایه از اطلاعات را که بخواهیم بازیابی کنیم.
– سامانه اطلاعات جغرافیایی GIS قابلیت دسته‌بندی و برقراری ارتباط منطقی و ریاضی بین انواع اطلاعات را دارد.
– امکان به‌روز کردن اطلاعات در همهٔ پخش‌ها وجود دارد.
– با GIS می‌توان می‌توان مکان‌یا‌بی کرد.
– GIS توانایی محاسبات آماری و ریاضی را دارد.

۲- برای درک بهتر همپوشانی لایه‌های اطلاعات در نرم افزارهای GIS، تعدادی کاغذ شفاف (طلق ترانسپرنت) را به یک برگه کاغذ سفید معمولی سنجاق کنید.

⚫️ نقشه استان محل زندگی خود را با استفاده از نقشه کتاب استان شناسی یا منابع دیگر روی کاغذ سفید کپی و رسم کنید.
⚫️ روی یک برگه کاغذ شفاف، که از لبه به کاغذ سفید متصل شده است، فقط شهرهای استان و مرکز استان را در جاهای مناسب به صورت نقطه رسم کنید.
⚫️ روی یک برگه کاغذ شفاف دیگر فقط راه‌های اصلی استان را در جاهای مناسب رسم کنید.
⚫️ روی برگه‌ای دیگر، رودها را رسم کنید و به همین ترتیب، چند لایه اطلاعات دیگر را انتخاب و رسم کنید.

سپس، همه لایه‌ها را روی هم منطبق کنید و نقشه کامل و ترکیبی را مشاهده نمایید.

پاسخ: این فعالیت عملی بسیار خوبی است برای اینکه مفهوم همپوشانی لایه‌ها در GIS را به صورت بصری و ملموس درک کنید.

با انجام این کار، شما به طور مستقیم با مفاهیمی مانند:

  • لایه‌های اطلاعاتی: هر برگه شفاف به عنوان یک لایه اطلاعاتی جداگانه عمل می‌کند.
  • همپوشانی: وقتی همه برگه‌ها را روی هم قرار می‌دهید، لایه‌ها با هم همپوشانی پیدا می‌کنند و اطلاعات ترکیبی را نشان می‌دهند.
  • تحلیل فضایی: با تغییر موقعیت لایه‌ها یا حذف برخی از آن‌ها، می‌توانید تحلیل‌های فضایی ساده‌ای انجام دهید.

نکات تکمیلی و پیشنهادات:

  • دقت در رسم: سعی کنید نقشه‌ها را با دقت و در مقیاس مناسب رسم کنید تا همپوشانی لایه‌ها به درستی انجام شود.
  • انتخاب لایه‌های متنوع: برای درک بهتر، سعی کنید لایه‌های متنوعی را انتخاب کنید. مثلاً:
    • مناطق حفاظت شده
    • مناطق کشاورزی
    • مناطق شهری
    • خطوط راه آهن
    • نقاط گردشگری
  • استفاده از رنگ‌ها: برای هر لایه از یک رنگ مشخص استفاده کنید تا تشخیص لایه‌ها راحت‌تر باشد.
  • ایجاد لایه‌های اطلاعاتی جدید: می‌توانید با ترکیب دو یا چند لایه اطلاعاتی، لایه‌های جدیدی ایجاد کنید. مثلاً با همپوشانی لایه شهرهای استان و لایه راه‌های اصلی، می‌توانید ببینید که کدام شهرها به راه‌های اصلی دسترسی دارند.
  • استفاده از نرم افزار GIS: پس از انجام این فعالیت عملی، می‌توانید از نرم افزارهای GIS مانند ArcGIS یا QGIS برای ایجاد و تحلیل لایه‌های اطلاعاتی به صورت دیجیتال استفاده کنید.

مزایای این فعالیت:

  • درک بهتر مفاهیم پایه GIS: با انجام این فعالیت، مفاهیم اساسی GIS مانند لایه‌های اطلاعاتی، همپوشانی و تحلیل فضایی را به خوبی درک خواهید کرد.
  • افزایش خلاقیت: این فعالیت به شما اجازه می‌دهد تا با داده‌های جغرافیایی به صورت خلاقانه کار کنید و تحلیل‌های مختلفی را انجام دهید.
  • آمادگی برای استفاده از نرم افزارهای GIS: با انجام این فعالیت، برای استفاده از نرم افزارهای GIS آماده‌تر خواهید شد.

پیشنهاد برای ادامه کار:

پس از انجام این فعالیت، می‌توانید سوالات زیر را از خود بپرسید و سعی کنید با استفاده از نقشه ترکیبی به آن‌ها پاسخ دهید:

  • کدام شهرها به رودخانه دسترسی دارند؟
  • کدام مناطق شهری در نزدیکی مناطق حفاظت شده قرار دارند؟
  • کدام راه‌های اصلی از مناطق کوهستانی عبور می‌کنند؟
  • و …

قبلی: جواب فعالیت های درس اول جغرافیا دوازدهم انسانی

توجه: شما دانش آموز پایه دوازدهم رشته علوم انسانی می توانید برای دسترسی سریع و آسان تر به جواب تمرینات و فعالیت های دروس کتاب جغرافیا دوازدهم متوسطه دوم ، در انتهای عنوان خود عبارت «ماگرتا» را نیز در گوگل جستجو کنید.

✅ در انتها امیدواریم که مقاله پاسخ فعالیت های درس ۲ دوم کتاب جغرافیا پایه دوازدهم انسانی متوسطه دوم ؛ برای شما دانش آموزان عزیز مفید بوده باشد. شما می توانید سوالات خود را در بخش نظرات بیان کنید. 💕

زنجیران

هم‌بنیانگذار ماگرتا ، عاشق دنیای وب و ۷ سالی ست که فعالیت جدی در حوزه اینترنت دارم. تخصص من تولید محتوایی‌ست که مورد نیاز مخاطبان است. مدیر ارشد تیم شبکه های اجتماعی سایت هستم. به قول ماگرتایی‌ها وقت بروز شدنه !

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دوازده + سیزده =