سبک زندگی

سوالات متن درس سوم دینی دهم انسانی با جواب

نمونه سوال و جواب متن و پرسش های تشریحی و تعریف کنید و نقطه چین درس 3 سوم دین و زندگی پایه دهم رشته انسانی

سوالات متن درس سوم دینی دهم انسانی با جواب ؛ در این مقاله پاسخ و جواب نمونه سوال های تشریحی و تعریف کنید و جای خالی مهم امتحانی متن درس ۳ سوم خود حقیقی کتاب دین و زندگی ۱ دهم رشته ادبیات و علوم انسانی متوسطه دوم را قرار داده ایم. در ادامه با بخش دین و زندگی دهم انسانی ماگرتا همراه ما باشید.

سوالات درس قبلی: سوالات متن درس دوم دینی دهم انسانی

سوالات متن درس سوم دینی دهم انسانی با جواب
سوالات متن درس سوم دینی دهم انسانی با جواب

مطلب پیشنهادی: جواب درس سوم دین و زندگی دهم انسانی

نمونه سوال های امتحانی متن درس 3 سوم دین و زندگی دهم انسانی با جواب

۱) ویژگی های بعد جسمانی و مادی انسان را بنویسید.

پاسخ: بُعد جسمانی و مادی انسان، مانند سایر اجسام و مواد، تجزیه و تحلیل می‌پذیرد و سرانجام فرسوده و متلاشی می‌گردد و به مکان و زمان نیازمند و محدود است.

۲) ویژگی های بعد روحانی و غیر جسمانی انسان را بنویسید.

پاسخ: بُعد روحانی و غیرجسمانی انسان تجزیه و تحلیل نمی‌پذیرد، متلاشی نمی‌شود و بعد از مرگ بدن، باقی می‌ماند و آگاهی و حیات خود را از دست نمی‌دهد.

۳) دانشمندان چه نشانه ها و دلایلی بر وجود بعد روحانی انسان ذکر کرده اند؟

پاسخ: ۱- ثابت بودن خود ۲- خواب و رویا

۴) از تدبر در آیات قرآن کریم به دست می آید که وجود انسان از چند بعد تشکیل شده است؟

پاسخ: وجود انسان از دو بُعد جسمانی و روحانی تشکیل شده است.

۵) منظور از ثابت بودن خود چیست؟ توضیح دهید. (پاسخ زیر را به صورت خلاصه در آورید)

پاسخ: هرکس درک روشنی از «خود» دارد و در اثبات وجودِ چیزی که از آن تعبیر به «من» می‌کند به هیچ گونه استدلالی احتیاج ندارد. با آنکه در طول زندگی، شکل و قیافه و اعضا و اندام‌های بدن در حال تغییر است و جسم امروز من با جسم زمان نوزادی بسیار متفاوت است، اما همان کسی هستم که سال‌ها پیش در فلان روز متولد شدم. وقتی به یاد می‌آورم که در فلان سال به بنده‌ای از بندگان خدا خدمتی کرده‌ام، احساس خوشحالی می‌کنم و وقتی به خاطر می‌آورم که در فلان زمان مرتکب خطایی شده‌ام، خود را ملامت می‌کنم و از خدا می‌خواهم به من کمک نماید تا گذشته‌ام را جبران کنم. اینها می‌رساند که رفتار گذشته‌ام را از خود می‌دانم و از هم‌اکنون برای آینده‌ام نقشه دارم و برنامه‌ریزی می‌کنم.

بنابراین، هرکس این را در درون خود می‌یابد که گرچه در طول زندگی حالات گوناگون پیدا می‌کند امّا یک محور ثابت دارد که به پشتوانهٔ آن می‌گوید: گذشته آن گونه بودم و اکنون این گونه هستم.

۶) با ذکر مثال توضیح دهید که آیا «خود» انسان وابسته به جسم و کالبد مادی است؟ (پاسخ زیر را به صورت خلاصه در آورید)

پاسخ: می‌دانیم که بدن انسان مدام در حال تجزیه و تحلیل و بازسازی است. سلول‌های کهنه می‌میرند و سلول‌های جدید جای آنها را می‌گیرند. به گونه‌ای که گفته‌اند با گذشت حدود هفت سال، تمام عناصر بدن، عوض می‌شود.

اگر شخصیت یا «منِ» انسان وابسته به جسم او باشد، باید در دوران عمر بارها عوض شده و به شخص دیگری تبدیل شده باشد. در صورتی که چنین نیست. هرکس این را در خود می‌یابد که کس دیگری جایگزین او نشده و او همواره خودش بوده است؛ و اگر کارهایی، خوب یا بد، در طول سالیان گذشته انجام داده، همهٔ این کارها را به همین «خود» نسبت می‌دهد و «خود» را عامل آن کارها می‌داند. 

۷) توضیح دهید که چگونه قوانین و مقررات جامعه و روابط بین افراد نیز بر پایه پذیرش همین «من» ثابت، شده اند؟

پاسخ: اگر از شخصی که بیست سال قبل کتابی نوشته یا یک قانون علمی را کشف کرده یا خدماتی به جامعه عرضه نموده است، اکنون تجلیل می‌کنیم و یا اگر کسی را که بیست سال قبل، به جنایتی دست زده و اکنون دستگیر شده است، محاکمه و مجازات می‌کنیم، بدان جهت است که آنان را همان انسان بیست سال قبل می‌دانیم، گرچه سنی از آنان گذشته و ظاهرشان تغییر کرده است.

۸) آیا اثبات هویت و «خود» ما ناشی از ثبات اندام های ما است؟

پاسخ: دیده‌ایم که برخی انسان‌ها قسمت‌هایی از بدن خود را در حادثه‌ای از دست می‌دهند، اما نه خودشان و نه دیگران، هیچ گاه احساس نمی‌کنند که قدری از هویت و «منِ» او کم شده باشد و این نشان می‌دهد که ثبات هویت و «خودِ» ما ناشی از ثبات اندام‌های ما نیست.

۹) یکی از نشانه های وجود بعد روحانی در انسان خواب و رویا (رویای صادقه) می باشد، آن را توضیح دهید.

پاسخ: هر کدام از ما هنگام خواب، رؤیاهایی را مشاهده می‌کنیم. این رؤیاها انواع مختلفی دارند؛ برخی، از حوادث و اتفاقات روزانهٔ ما سرچشمه می‌گیرند. برخی کابوسند و صحنه‌هایی آشفته و بی‌اساس دارند، و…

اما برخی از خواب‌ها، خبر از حوادث گذشته یا رویدادهای آینده می‌دهند، یا نشان دهندهٔ مکانی هستند که هرگز در بیداری آنجا را ندیده‌ایم و بعدها که به آنجا می‌رویم، آنچه را در خواب دیده بودیم، در خارج مشاهده می‌کنیم.

گاه این رؤیاها به گونه‌ای است که شخص کوچک‌ترین سابقهٔ ذهنی دربارهٔ آنها ندارد، به طوری که بعد از بیدار شدن آن را باور نکرده و به خواب خود اعتنا نمی‌کند، اما بعد از گذشتِ مدت زمانی، همان رؤیا با تمام جزئیات به وقوع می‌پیوندد و شخص را به شگفتی وا می‌دارد.

انسان در این قبیل خواب‌ها که به آن «رؤیای صادقه» می‌گویند، از ظرف زمان و مکان خود خارج می‌شود و به زمانی در گذشته یا در آینده می‌رود، در حالی که جسم او در رختخواب است و چشم و گوش او چیزی نمی‌بیند و نمی‌شنود.

۱۰) نمونه‌هایی از ………… را قرآن کریم در ماجرای ………… ذکر نموده است که خود دلیلی است بر اصالت رؤیاهای راستین از دیدگاه قرآن.

پاسخ: رؤیاهای صادقه – حضرت یوسف

۱۱) بعد روحانی و غیرجسمانی انسان تجزیه و تحلیل می پذیرد، متلاشی می شود.

پاسخ: این جمله غلط است.

۱۲) قوانین و مقررات جامعه و روابط بین افراد نیز بر پایه پذیرش همین «من» ثابت، بنا شده اند.

پاسخ: این جمله صحیح است.

۱۳) ثبات هویت و «خود» ما ناشی از ثبات اندام هاى ما است.

پاسخ: این جمله غلط است.

۱۴) نمونه هایی از رؤیاهای صادقە را قرآن کریم در ماجرای حضرت یوسف (ع) ذکر نمودہ است.

پاسخ: این جمله صحیح است.

۱۵) همین بعد جسمانی است که به ما توانایی انتخاب و تصمیم گیری می دهد.

پاسخ: این جمله غلط است.

۱۶) از تدبر در آيات قران كريم به دست مى ايد كه وجود انسان از دو بعد ……………………… تشکیل شده است.

پاسخ: جسمانی و روحانی

۱۷) بعد جسمانی و مادی انسان، مانند سایر اجسام و مواد ……………… می پذيرد.

پاسخ: تجزیه و تحلیل

۱۸) هر کس درک روشنی ازخود دارد و در اثبات وجود چیزی که از ان تعبیر به «من» می کند به هیچ گونه …………… احتياج ندارد.

پاسخ: استدلالی

۱۹) در روياى صادقه انسان از ……………… خود خارج می شود.

پاسخ: زمان و مکان

۲۰) ما غير از بعد جسمانى، بعد ديكرى داريم كه در فرهنك دينى، از ان به ……….. تعبير شده است.

پاسخ: روح

۲۱) روح چیست؟

پاسخ: غیر از بعد جسمانی بعد دیگری وجود دارد که در فرهنگ دینی از آن به روح تعبیر شده است. این بعد به ما توانایی انتخاب و تصمیم گیری می دهد به دنبال کماالت نامحدود است و توانایی درک واقعیات و تفکر و اندیشه را به ما می بخشد فضیلت ها و رذیلت های اخلاقی را کسب می کند.

۲۲) انسان ها معمولا در برخورد با مرگ «دو دیدگاه» دارند، آنها را نام ببرید.

پاسخ: ۱- اعتقاد به معاد ۲- انکار معاد

۲۳) فضیلت‌ها و رذیلت‌ها بر روح چه تأثیری ایجاد می کند؟

پاسخ: اگر روح به فضیلت‌ها آراسته شد مقرب درگاه خدا و مسجود فرشتگان می شود و اگر به رذیلت‌ها تن داد تا اعماق جهنم سقوط می کند.

۲۴) قوانین و مقررات جامعه بر مبنای کدام من آدمی بنا شده است؟

پاسخ: بر پایه پذیرش همین «من» ثابت بنا شده اند. از شخصی که بیست سال قبل کتابی نوشته یا یک قانون علمی را کشف کرده یا خدماتی به جامعه عرضه نموده داست. اکنون تجلیل می‌کنیم و یا اگر کسی را که بیست سال قبل به جنایتی دست زده اکنون دستگیر شده است محاکمه و مجازات می‌کنیم. بدان جهت است که آنان را همان انسان بیست سال قبل می دانیم گرچه سنی از آنان گذشته و ظاهرشان تغییر کرده است.

۲۵) آیا شخصیت انسان وابسته به جسم اوست؟

پاسخ: اگر شخصیت یا «من» انسان وابسته به جسم او باشد باید در دوران عمر بارها عوض شده وبه شخص دیگری تبدیل شده باشد. در صورتی که چنین نیست هر کس این را در خود می یابد که کس دیگری جایگزین او نشده و او همواره خودش بوده است.

نکته مهم: دانش آموزان عزیز، تنها به خواندن این سوالات اکتفا نکنید و حتما متن درس را هم به دقت مطالعه کنید.

سوالات درس بعدی: سوالات متن درس چهارم دینی دهم انسانی

نمونه سوالات متن درس ۳ سوم کتاب دینی دهم انسانی متوسطه دوم با جواب را در این مقاله مشاهده کردید. امیدوارم از آن استفاده کرده باشید و از صفحات دیگر ماگرتا دیدن نمایید. برای بهتر پیدا کردن جواب ها در آخر کلمات جستجو شده داخل گوگل کلمه ماگرتا را قرار دهید. همچنین سوالات خود را در بخش دیدگاه بنویسید.

زنجیران

هم‌بنیانگذار ماگرتا ، عاشق دنیای وب و ۷ سالی ست که فعالیت جدی در حوزه اینترنت دارم. تخصص من تولید محتوایی‌ست که مورد نیاز مخاطبان است. مدیر ارشد تیم شبکه های اجتماعی سایت هستم. به قول ماگرتایی‌ها وقت بروز شدنه !

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چهارده − یازده =