ترفندفناوری

8 تا از مهم ترین بروزرسانی الگوریتم های گوگل کدامند؟ 🤓

هشت تا از ضروری ترین و با اهمیت ترین آپدیت ها و بروزرسانی های الگوریتم های مختلف گوگل مانند پاندا، پنگوئن، کبوتر، مرغ مگس خوار، الگوریتم BERT و FRED و RankBrain و الگوریتم مهم دیگر

الگوریتم های گوگل و بروزرسانی های مهم آن : تقریبا هر روز گوگل تغییرات جزئی را روی الگوریتم ها برای نمایش بهترین نتایج انجام میدهد. برخی از این آپدیت ها بسیار کوچک هستند که اصلا مشخص نمی‌شود. اما بعضی از آنها در SERP تغییرات جدی وارد میکنند. این مقاله یک تقلب است به شما تا درک بهتری نسبت به مهم ترین الگوریتم های گوگل داشته باشید. این تقلب به شما نحوه جریمه شدن و سایر توصیه های سئویی را به شما میدهد. پس با ما همراه باشید و این تقلب نامه را دریافت کنید.

مطمئن باشید این تقلب به نفع شما خواهد بود و حتما لذت میبرید. با سئو ماگرتا همراه باشید.

قبل از شروع بیایید یه کار جالب انجام دهیم. دوست دارید بدانید چه بروزرسانی هایی روی ترافیک شما تاثیر مستقیم میگذارند؟ شاید با خودتان بگوید اره ولی خب از چه روشی؟

یک ابزار فوق العاده ای در این زمینه وجود دارد به نام Rank Tracker که به شما کمک میکند. برای اینکه بتوانید از این ابزار مانیتورینگ استفاده کنید ابتدا باید Rank Tracker را راه اندازی کنید و یک پروژه برای سایت خود ایجاد کنید. سپس بر روی دکمه Update Traffic در منوی بالای Rank Tracker کلیک کنید و اعتبار گوگل آنالیتیکس خود را وارد کنید تا حساب خود را با ابزار همگام سازی کنید.

همچنین بخوانید : بک لینک PBN چیست و چگونه آن را بسازیم؟

در پایین داشبورد Rank Tracker خود، به Traffic Organic بروید:

داشبورد رنک ترکر Rank Tracker
داشبورد رنک ترکر Rank Tracker

به نظر شما هر تغییری که در ترافیک سایت شما رخ میدهد با بروز رسانی های گوگل ارتباط دارد؟ در ادامه می خواهیم اطلاعات مفیدی از هر الگوریتم بدست بیاوریم. از نحوه فعالیت گرفته تا سال تولید و اینکه این الگوریتم به چه چیزهایی حساس است.

آپدیت ها و کارایی الگوریتم های گوگل

الگوریتم پاندا

تاریخ عرضه: 24 فوریه 2011

حساسیت ها: محتوای تکراری، کیبورد استافینگ و بررسی هرزنامه های ایجاد شده توسط کاربر

چگونه کار میکند: الگوریتم پاندا یک امتیاز برای صفحات وب است چون آن ها را با کیفیت تر میکند. گوگل از این امتیاز به عنوان یک عامل رتبه بندی استفاده میکند. در ابتدا الگوریتم پاندا به عنوان یک فیلترینگ بود و زیاد جدی گرفته نمیشد. اما در ژانویه 2016، داستان تغییر کرد و پاندا به طور رسمی به جمع الگوریتم ها پیوست.

نحوه تنظیم: بررسی های منظم وبسایت را برای تکثیر محتوا، محتوای عالی که کاربر پسند است را انجام دهید. از کلمات کلیدی هم در محتوا های خود استفاده کنید. شما برای انجام اینکار نیازمند به ابزار Website Auditor هستید.

آپدیت الگوریتم پاندا
آپدیت الگوریتم پاندا

برای اینکه ببینید محتوا شما کپی است یا نه میتوانید از ابزار Copyscape استفاده کنید. اگر شما صاحب سایت فروشگاهی هستید ولی نمی توانید محتوای منحصر به فرد تولید کنید از عکس های اصلی و با کیفیت از محصول‌تان استفاده کنید. برای متن ها به سراغ سایت های رقیب بروید و نظرات کاربران را بخوانید و از پرسش پاسخ های آنها یک محتوای خوب بنویسید.

الگوریتم پنگوئن

تاریخ عرضه: 24 آوریل 2012

حساسیت ها: لینک های مرتبط و بهینه سازی انکر تکست ها ( به انگلیسی: Anchor Text )

چگونه کار میکند: هدف الگوریتم پنگوئن مربوط به رده بندی سایت هایی است که لینک دریافت میکنند. از اواخر 2016 بود که پنگوئن هم جزئی از الگوریتم های گوگل شد.

نحوه تنظیم: رشد نمایه لینک های خود را مانیتور کنید. با یک ابزار backlink checker مانند SEO SpyGlass حسابرسی نمایه لینک خود را انجام بدهید. در منو سمت چپ ابزار بخش Summary نمودار پیشرفت یا پسرفت لینک های خود را مشاهده کنید. همیشه سعی کنید اتفاقات وبسایت غیر معمول خود را بررسی کنید. این کار به شما کمک میکند تا برای پشت پرده هایی که برای وبسایت شما اتفاق می افتد باخبر باشید.

آپدیت های الگوریتم پنگوئن
آپدیت های الگوریتم پنگوئن

آمار ها نشان میدهد که اگر با الگوریتم پنگوئن دوست نشوید سایت شما را پنالتی میکند. برای اینکه بدانید پنالتی شدید یا نه به بخش Linking Domains بروید. تب Link Penalty Risks را باز کنید.

پیوند های خود را انتخاب کرده و روی Update Penalty Risk کلیک کنید. پس از اتمام بررسی ستون Penalty Risk را بررسی کنید و مطمئن شوید هر پیوند با امتیاز بالاتر از 50 درصد قرار دارد.

بروزرسانی های پنگوئن گوگل
بروزرسانی های پنگوئن گوگل

الگوریتم مرغ مگس خوار

تاریخ عرضه: 22 آگوست 2013

حساسیت ها: شنود کلمات کلیدی و بررسی کیفیت محتوا

چگونه کار میکند: الگوریتم مرغ مگس خوار به گوگل کمک میکند تا جستجو ها را بهتر تفسیر کند و نتایجی که مربوط به کوئری جستجو شده است را ارائه دهد. همانطور که با خبر هستید کلمات کلیدی از اهمیت بالایی برخوردار است.

الگوریتم مرغ مگس خوار باعث میشود تا صفحه ای برای یک کوئری نمایش داده شود، حتی اگر کوئری وارد شده صحیح نباشد این الگوریتم گوگل باعث می شود بهترین نتیجه نشان داده شود. این کار با کمک پردازش زبان طبیعی انجام میشود که با توجه به اصطلاحات و مترادف ها صورت میگیرد.

نحوه تنظیم: تحقیقات کلمه کلیدی خود را گسترده کنید و روی مفهوم گرایی کار کنید نه روی کلمه کلیدی. دقت کنید و اصطلاحات و کلمات مترادف را حتما استفاده کنید. منابع عالی که میتوانید این کلمات را استخراج کنید عبارتند از Google Related Searches و Google Autocomplete. از این منابع عالی میتوانید برای تحقیقات کلمه کلیدی خود استفاده کنید.

بروزرسانی الگوریتم مرغ مگس خوار
بروزرسانی الگوریتم مرغ مگس خوار

برای درک بهتر زبان مخاطب و جلوگیری از امر بیش از حد شدن چگالی کلمه کلیدی از این کلمات استفاده کنید. با این کار موتور های جستجو را نیز خوشحال میکنید، هم مخاطب را درگیر کرده اید و هم از لحاظ سئو برد میکنید. در ادامه برای الگوریتم RankBrain بیشتر در این زمینه صحبت میکنیم.

الگوریتم کبوتر

تاریخ عرضه: 24 جولای 2014 ( ایالات متحده ) و 22 دسامبر 2014 ( کانادا، استرالیا و بریتانیا )

حساسیت ها:  تمرکز بر سئو داخلی و سئو خارجی

چگونه کار میکند: الگوریتم کبوتر برای آن دسته از جستجو هایی مناسب است که مربوط به جستجو های محلی هستند. با بروزرسانی این الگوریتم رابطه بین جستجو های اصلی و جستجو های محلی بهتر شد. اکنون این الگوریتم از عوامل رتبه بندی سئو محلی محسوب میشود.

نحوه تنظیم: تلاش خود را برای سئو داخلی و سئو خارجی صرف کنید. با ابزار WebSite Auditor میتوانید یک نقطه خوبی را شروع کنید. با این ابزار می توانید یک حسابرسی و آنالیز خوبی برای سئو داخلی خود داشته باشید. در بخش Content Analysis می توانید ایده های خوبی نسبت به بهینه سازی سئو داخلی خود بدست بیاورید.

شاید بپرسید برای سئو خارجی چه پیشنهادی دارم. برای سئو خارجی نیز میتوانید از بخش Directories اقدام به شروع یک سئو خارجی خوب بکنید. شما میتوانید در آن قسمت بک لینک های فوق العاده ای بسازید. وبسایت های فوق العاده ای را میتوانید از سایت LinkAssistant پیدا کنید. آنها رتبه خوبی را نزد گوگل دارند که به شما می توانند کمک کنند.

آپدیت های الگوریتم کبوتر
آپدیت های الگوریتم کبوتر

فقط کافیست روی look for prospects کلیک کنید، به بخش directories بروید و کلمات خود را وارد کنید. منتظر بمانید تا ابزار دایرکتوری های زیادی را همراه با ایمیل هایی از صاحبان کسب و کار مورد نظر برای شما لیست کند و در نهایت از سیاست های کاری استفاده کنید تا بتوانید بک لینک بگیرید.

الگوریتم Mobile

تاریخ عرضه: 21 آوریل 2015

حساسیت ها: بهینه سازی نشدن برای موبایل یا بهینه سازی ضعیف برای موبایل

چگونه کار میکند: آپدیت الگوریتم Mobile ( نام مستعار Mobilegeddon ) به بهتر شدن نتایج برای صفحات موبایل کمک کرد. این الگوریتم برای کاربران موبایلی تهیه شده است.  این الگوریتم سایت هایی را برای رتبه بندی های برتر انتخاب میکنند که  به فکر کاربران موبایلی باشند.

نحوه تنظیم: به سراغ بهینه سازی صفحات خود برای کاربران موبایلی بروید. قابلیت ها و سرعت صفحات خود را بیشتر کنید. صفحات خود را بررسی کنید تا اگر کاربران موبایلی به سایت شما سر زدند پشیمان نشوند. این کار به برند شما آسیب میزند و برای سئوی شما بسیار مضر است. اولین تجربه آخرین تجربه است.

حتما به جمله قبلی توجه کنید. شما با استفاده از ابزار WebSite Auditor میتوانید به یک درکی از بهینه بودن سایت خودتان برای کاربران موبایلی برسید. ابتدا به بخش Content Analysis بروید.

سپس به قسمت Page Audit رفته و در زیر صفحه  Technical factors مراجعه کنید. در قسمت Page usability ( mobile ) نکات فنی مربوط به صفحات خود در خصوص موبایل را مشاهده کنید.

الگوریتم موبایل گوگل
الگوریتم موبایل گوگل

الگوریتم RankBrain

تاریخ عرضه: 26 اکتبر 2015

حساسیت ها: محتوای بی معنا، UX ضعیف

چگونه عمل میکند: الگوریتم RankBrain بخشی از الگوریتم مرغ مگس خوار است. این الگوریتم به سیستم یادگیری ماشینی گوگل میکند تا معنای پشت سوالات را بهتر درک کند و برای بهترین جواب بهترین گزینه را به نمایش بگذارد.

گوگل RankBrain را سومین عامل رتبه بندی میشناسد. عقیده کلی این الگوریتم این است که گوگل کلمه به کلمه حرف های شما را درک کند. اگر این اتفاق بیفتد گوگل رتبه بندی خاصی را برای هر کوئری نشان میدهد. به همین دلیل است که متخصصان میگویند خیلی کمتر باید روی کلمه کلیدی کار کرد و باید روی مفهوم گرایی بیشتر کار کرد.

نحوه تنظیم: به کمک تحلیل رقبایی که دارید محتوا را برای جامع بودن بیشتر، بهینه کنید. با کمک ابزار TF-IDF در سایت WebSite Auditor میتوانید مفهوم ها و اصطلاحات زیادی را بدست بیاورید. با کمک این ابزار می توانید اصطلاحات و مفهوم کلمات رقبای برتر را کشف کنید. این یک روش فوق العاده برای شما است تا بتوانید محتوایی متنوع برای مخاطبینتان ارائه کنید.

بروزرسانی های الگوریتم رنک برین
بروزرسانی های الگوریتم رنک برین

الگوریتم Possum

تاریخ عرضه: 1 سپتامبر 2016

حساسیت ها: شدت رقابت سئو محلی

چگونه کار میکند: بروزرسانی الگوریتم Possum تضمین میکند که نتایج جستجو بسته به موقعیت مکانی متفاوت است. این به این معنی است که هرچی شما به کسب و کار محلی نزدیک تر باشید ابتدا آن برای شما نمایش داده میشود و در کل احتمالا آن را بالاتر از نتایج محلی دیگر مشاهده کنید.

الگوریتم Possum به تنوع بیشتر نتایج جستجو کمک کرد. حتی این الگوریتم به کسب و کار های محلی که خارج از دسترسی فیزیکی هستند نیز دامن زد.

نحوه تنظیم: ابتدا کلمات خود را بسیار گسترده کنید. بعد از این کار کلمات را برای مناطق و شهر های مختلف بهینه سازی کنید. کسب و کار های آنلاین در حال حاضر خیلی بیشتر از دفعات قبل نیاز دارند تا کلمات بیشتری را هدف قرار بدهند.

چون ممکن است بقیه رقیب ها نتایج بهتر بگیرند. حتما در رتبه بندی های خود توجه بسیار زیادی به مکان مربوطه داشته باشید. چون شما میخواهید کسب و کار محلی خود را بهتر و پر مخاطب تر کنید. به همین دلیل نیاز است که برای شهر خود بهینه سازی روی کلمات انجام دهید.

ابزار های مختلفی در این زمینه هستند که به شما می توانند کمک کنند. من یکی از بهترین ابزار ها در این زمینه به شما معرفی میکنم. این ابزار Rank Tracker نام دارد. ابتدا این ابزار را باز کرده و به بخش Preferences بروید. به قسمت Preferred Search Engines بروید. روی Add Custom کنار گوگل کلیک کنید. در نهایت آدرس فعلی خود را وارد کنید.

بروزرسانی الگوریتم Possum
بروزرسانی الگوریتم Possum

الگوریتم Fred

تاریخ عرضه: 8 مارچ 2017

حساسیت ها: محتوای کم یا محتوای تبلیغات محور

چگونه کار میکند: آخرین بروز رسانی الگوریتم Fred مربوط به وبسایت هایی است که ناقض دستورالعمل های گوگل وبمستر هستند را هدف قرار میدهد. اکثر سایت ها بلاگ هایی را ایجاد کرده اند تا بتوانند از آنها در خصوص تبلیغات درآمد جذب کنند. 

نحوه تنظیم: حتما دستورالعمل های Google Search Quality را مطالعه کنید و از محتوای کم و تبلیغات محور تحت هیچ شرایطی استفاده نکنید. اگر هم راهی نداشتید جز تبلیغات از صفحاتی استفاده کنید که با کیفیت هستند و اطلاعات کامل و جامع در مورد شما میدهند.

تبلیغات باید به گونه ای باشه که گوگل شک نکند چون اعتمادش نسبت به شما کم میشود. در حقیقت باید به این مورد بسیار توجه کنید تا در رتبه بندی موفق شوید: هیچ موقع سعی نکنید گوگل را فریب بدهید چون شاید الان برای شما ثمر داشته باشد ولی از روز بروزرسانی ها باید بترسید.

پیوند های سایت شما باید مربوط به محتوا و موضوع سایت شما باشند. بیشتر نویسندگان از تبلیغات کسب درآمد میکنند اما این روش باید به گونه ای باشد که تقلب در کار نباشد. این کار باید کاملا قانونی انجام شود.

خب مقاله هشت بروزرسانی الگوریتم گوگل ما نیز تمام شد و تقلب نامه جامع از سمت ما دریافت کردید. هر سوال یا مشکلی که داشتید میتوانید با ما در قسمت دیدگاه بیان کنید.

طهرانی

بنیانگذار مجله اینترنتی ماگرتا و متخصص سئو ، کارشناس تولید محتوا ، هم‌چنین ۱۰ سال تجربه سئو ، تحلیل و آنالیز سایت ها را دارم و رشته من فناوری اطلاعات (IT) است . حدود ۵ سال است که بازاریابی دیجیتال را شروع کردم. هدف من بالا بردن سرانه مطالعه کشور است و اون هدف الان ماگرتا ست.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

10 + 13 =