ترفندفناوری

سئو منفی چیست؟ 🕵️ راه های مقابله با سئوی نگاتیو

سئوی منفی سایت چیست و چگونه میتوانیم مقابل سئوی منفی سایتمان مقابله کنیم؟

سئوی منفی چیست و راهکار های مقابله با آن : در این مقاله سعی داریم در مورد اینکه سئو منفی چیه و چطور باید با آن مقابله کرد صحبت کنیم. قصد داریم به شما بگیم این حملات چطور انجام میشوند و چطور باید در مقابله آنها ایستاد.

سئو منفی چیست

ابتدا بریم سراغ سوالی که در ابتدا برای خیلی از شما پیش آمده است. سئو منفی چیست؟

سئو منفی راه ها و روش هایی با هدف مخرب هستند که رقیبان برای وبسایت شما انجام میدهند تا رتبه شما را کاهش بدهند. این کار ها و رفتار ها بیشتر به دلیل بدخواهانه انجام میشود که میتوانیم به آن سئو کلاه سیاه نام بدهیم.

نمونه ای از یک سرویس سئو منفی در مورد reddit
نمونه ای از یک سرویس سئو منفی در مورد reddit

 GSA Search Engine Ranker) GSA SER) ابزاری است که در زمینه ساخت پیوند های اسپم استفاده میشود.

انواع حملات سئو منفی

نمونه ای دیگر در خصوص سئو منفی
نمونه ای دیگر در خصوص سئو منفی

روش ها و راهکار های زیادی در خصوص سئو منفی وجود دارد. در این مقاله ما سعی میکنیم متداول ترین روش های سئو منفی را برای شما توضیح دهیم. پس با ما باشید.

هک وبسایت

این ممکن است جزء کارآمد ترین و البته پر هزینه ترین تاکتیک های سئو منفی باشد. همانطور که در ادامه مشاهده میکنید هک کردن وبسایت میتواند عملکرد سئوی شما را زیر سوال ببرد. پس اگر هک وبسایت فقط بخاطر تغییرات SERP انجام شود پس به جرات میتوان گفت این یک حمله سئو کلاه سیاه است.

هک وبسایت و تاثیر آن در سئوی منفی
هک وبسایت و تاثیر آن در سئوی منفی

ایجاد لینک های سمی با استفاده از انکر تکست اسپم

مزارع لینک و PBN ( شبکه های وبلاگ خصوصی ) برای تولید این نوع از لینک های بد بطور گسترده انجام میشود. انواع این چنین لینک ها بسیار زیاد است که پیش پا افتاده ترین روش ها لینکسازی پی بی ان و مزارع لینک است.

نمونه ای از سئو منفی با استفاده از فروش لینک های سمی
نمونه ای از سئو منفی با استفاده از فروش لینک های سمی

همچنین بخوانید : آوردن سایت به صفحه اول گوگل

اسکرپ کردن محتوای وب سایت و ایجاد وب سایت تکراری

این عمل یعنی اینکه ما نسخه های تکراری از یک وبسایت یا قسمتی از محتوای آن را کپی کنیم.

استفاده از محتوای تکراری و کلود کردن وبسایت
استفاده از محتوای تکراری و کلود کردن وبسایت

ارسال نظرات ساختگی و جعلی درباره وبسایت

این تکنیک برای تخریب یا زیر سوال بردن مارک تجاری یا برند وبسایت انجام میشود. در کل این روش باعث میشود شما افت ترافیک پیدا کنید.

مرکز راهنمایی گوگل سرچ کنسول در رابطه با نظرات مشکوک و جعلی
مرکز راهنمایی گوگل سرچ کنسول در رابطه با نظرات مشکوک و جعلی

مراقب درخواست های جعلی رقبا باشید. آنها درخواست های جعلی میدهند تا شما را فریب بدهند تا لینک های پشتیبان و اصلی خود را پاک کنید.

ممکن است مهاجمین با استفاده از روش مهندسی اجتماعی ( تکنیک گول زدن ) قصد کنند که به نمایه بک لینک شما آسیب وارد کنند. آنها خود را جای آژانس ها یا افرادی که از آنها بک لینک خریداری کرده اید قرار میدهند و به شما پیامی میدهند که بک لینک هایی که به شما داده اند اسپم است و شما را ترغیب میکنند تا آنها را پاک کنید.

نمونه ای از درخواست حذف بک لینک
نمونه ای از درخواست حذف بک لینک

برخی از مهاجمین فراتر عمل میکنند به عنوان مثال درخواست حذف جعلی DMCA میکنند. توجه داشته باشید اینجور موارد به مراتب اتفاق میوفتد و هرکسی گول این روش را نمیخورد.

 کلا روش هایی که در بالا برای شما گفتم از رایج ترین روش ها بودند و خیلی کم اتفاق میوفتد.

نکته: DMCA یک قانون حق کپی رایت است که دستور العمل هایی برای آن پایه گذاری شده است که اگر شخصی آن را زیر پای خود قرارداد انجام دهد. گوگل فرم ویژه ای برای این قانون دارد. فرم قانون DMCA .

قبل از اینکه ادامه بدهیم بگذارید به شما بگویم که در مورد سئو منفی حتما باید بحث کرد. اگر به دنبال چرایی این حرف هستید ادامه مقاله را بررسی کنید تا دلایل آن را متوجه شوید.

همچنین بخوانید : استراتژی پیشرفته سئو

چرا حملات سئو منفی برای ما مشکل ساز میشوند؟

مشاهده کردن و اثبات کردن سئو منفی بسیار کار سخت و دشواری است. این دشواری زمانی بیشتر میشود که وب سایت مورد نظر در گذشته لینک های سمی و محتوای ضعیف داشته است.

در بیشتر موارد وبمستر هایی که معتقد هستند قربانی حملات سئو منفی شده اند، شرایط دیگر که باعث افت رتبه میشوند را در نظر نمی گیرند مانند:

  • بروزرسانی الگوریتم هایی که گوگل در گروی بهتر شدن نتایج میدهد را نادیده میگیرند و توجهی به آنها نمیکنند.
  • به مواردی که باعث میشود الگوریتم های فیلترینگ گوگل سایت آنها را فیلتر کند بی تفاوت هستند.

گاهی اوقات همین موارد کوچک و جزئی باعث میشود که شما سئو کلاه سیاه انجام بدهید. ماری هاینس مشاور سئو در این باره گفت:

ما مشتری های زیادی داشته ایم که در خصوص رده بندی رنج می بردند. وقتی که عامل موفق نشدن آنها را شناسایی کردیم متوجه شدیم که آنها برای اینکه از رقیب بالاتر بروند لینک سازی غیر طبیعی کرده اند و اصلا توجهی به آپدیت الگوریتم ها نداشته اند.

روشی که شما انتخاب میکنید ممکن است تا یک روزی کلاه خاکستری شناخته شود و گوگل آن را متوجه نشود اما ممکن است در الگوریتم های بعدی گوگل روش مورد نظر را کلاه سیاه شناسایی کند.

پس هر موقع افت رتبه پیدا کردید سریعا دست بکار نشوید و شرایط را تحلیل کنید.

برای اینکه از الگوریتم ها و آپدیت آنها ترسی نداشته باشید، بهتره که محتوای باکیفیت تهیه کرده و نمایه پیوندهای شما نیز طبیعی باشد.

حسابرسی بک لینک ها یکی از مهمترین موارد است زیرا ممکن است شما در لیست پیوند های خود لینکی داشته باشید که گوگل در حال حاضر آن را اسپم شناسایی میکند.( لینک سازی غیر طبیعی ).

بسیاری از وبمستر ها اصلا توجهی به این موضوع ندارن و قضاوت بی جا میکنند که حمله سئو کلاه سیاه دامنگیر آنها میشود.

جان مولر یکی از نمایندگان گوگل در این خصوص میگوید:

معمولا برای روش های سئو غیر قانونی در بیشتر موارد مشاهده میکنم افراد از وقتی که بک لینک ها را بررسی می کردند با این گمان بک لینک می خریدند که رقیب هم آنها را خریده است. اما این چنین نیست و این اتفاق SEO است که می افتد و به طور طبیعی این لینکسازی انجام شده و رقیب آنها اصلا آن بک لینک ها را خریداری نکرده است.

جان مولر

پس به این مورد توجه کنید، محتوای شما همیشه باید کاربرگرا، جذاب و بهینه سازی شده و نمایه بک لینک شما باید تمیز و قابل تصور نگه داشته شود.

چرا باید در مورد سئو منفی بحث کنیم

گوگل شک دارد که برای سئو نگاتیو، ساخت عمدی بک لینک های سمی یا اسپم روشی کارآمد است.

سوال از جان مولر درباره سئوی نگاتیو
سوال از جان مولر درباره سئوی نگاتیو

بنابراین یک سوالی وجود دارد که آیا حمله سئو نگاتیو کارآمد وجود دارد یا خیر؟ پاسخ این است که بستگی دارد.

گوگل در خصوص شناسایی پیوند های سمی و پیوند های طبیعی که ساخته شده اند قوی عمل میکند. در حقیقت خوب را از بد تا حدی تشخیص میدهد.

در واقع خرابکاری وبسایت در صورتی اتفاق می افتد که محتوای وب سایت بی کیفیت و نمایه بک لینک هم ضعیف باشد.

 در این مواقع مثالی وجود دارد: این مانند وقتی می ماند که یک مهاجم بخواهد پمپ بنزینی را آتش بزند چقدر کار ساده ای است؟ مهاجم فقط کافیست یک شعله کوچک روشن کند و بعد انفجار شود.

در عین حال اگر یک وبسایت از هر لحاظ با کیفیت باشد فرد مهاجم به سختی میتواند به سایت آسیب بزند و هزینه زیادی برای وی خواهد داشت. یک حمله زمانی موثر است که همچی با طرح و برنامه اولیه انجام شود.

ماری هاینس میگوید:

اگر رقیبی بخواهد برای شما لینکسازی کند هزینه بسیار زیادی برای آن خواهد داشت. در حقیقت به جای آسیب رساندن به شما کمک میکند تا رتبه شما بیشتر شود. در تمام سال هایی که به حسابرسی  وبسایت هایی که افت ترافیک داشته اند کمک کردم، میتوانم یک مورد جالبی را یاد کنم آن هم این است که پیوند هایی که به بیشتر کسب و کار ها کمک کرد از طریق سئو منفی انجام شده بود.

ماری هاینس

همچنین بخوانید : الگوریتم های گوگل و بروزرسانی های مهم آن

نحوه شناسایی و سرکوب حملات سئو منفی

یک مهاجم میتواند دست به روش های مختلفی بزند تا وبسایت شما را از سرپ خارج کند. برای به حداقل رساندن عواقب چنین حملاتی، روش هایی را گفته ایم که دانستن آنها برای شما بد نیست.

جلوگیری از هک شدن وبسایت

در هر صورت اگر وبسایت شما هک شود شما باز هم میتوانید دسترسی داشته باشید و وبسایت شما به صورت کامل تخریب نمیشود.

برای اینکه نقض امنیت را راحت تر تشخیص دهید میتوانید اعلانات گوگل سرچ کنسول را تنظیم کنید. بعد از اینکار مدام سایت خود را بررسی کنید تا اگر مشکلات فنی به وجود آمد آن را درست کنید.

همچنین ابزار های زیادی هم وجود دارند که حفره های برنامه نویسی وبسایت شما را نشان میدهد و به شما میگویند که وبسایت شما را میتوان هک کرد یا خیر. البته توجه داشته باشید که امنیت هیچوقت 100% نیست.

مبارزه با لینک های تقلبی

تاثیر لینک غیر طبیعی در نگاتیو سئو
توضیحات جان مولر در خصوص دیساوو کردن لینک ها

ممکن است که گوگل سئو نگاتیو را تاکتیک های سئو کلاه سیاه نبیند، اما با توجه به گفته جان مولر استفاده از دیساوو کردن لینک های اسپم راه خوبی است که شما از لینک های بد و سمی به سایت خود جلوگیری کنید.

این یک ساب ردیت سئو است که کاربری در مقابله با سئو منفی انجام داده است
این یک ساب ردیت سئو است که کاربری در مقابله با سئو منفی انجام داده است

اما وقتی شخصی هزاران بک لینک سمی به شما داده باشد چه میکنید؟ شما مجبور هستید با استفاده از روش دستی، روش دیساوو کردن تمامی لینک ها را ببندید. در همه موارد شما نیاز است که به صورت دستی اقدام به بررسی لینک ها کنید.

یک لینک تقلبی چیکار میکند

در زیر دو مثال از کمپین های سئو منفی وجود دارد که لینک های سمی تولید میکنند.

مثال یک:

نمونه ای از بک لینک های غیر طبیعی در نگاتیو سئو
نمونه ای از بک لینک های غیر طبیعی در نگاتیو سئو

در طول سه ماه یک شرکت تجاری متوجه شد به طور ناگهانی بک لینک هایی که داشته است بسیار زیاد شده بود. تعداد بک لینک هایی که به سایت آن اشاره میکردند از 275 رسید به عدد 341824 .

این افزایش غیر طبیعی منجر شد که گوگل به صورت دستی اقدام کند. سپس وبمستر آن سایت مجبور شد که حسابرسی خود را عمیق تر انجام دهد و فایل های disavow را برای گوگل ارسال کند.

بعد از این اتفاق وبسایت تقریبا تا یک سال حذف شد. با درخواست های مکرر وبمستر آن سایت مشخص شد که این یک حمله سئو غیر قانونی بوده است. تا به امروز هنوز رتبه بندی های آن سایت احیا نشده است.

مثال دوم:

یکی دیگر از حمله های مشکوک  که تا به امروز رخ داده است هدف قرار دادن وبسایت آموزشی SEMrush بوده است. از نوامبر 2019  حملات در وبسایت های مشابه شروع شد. در زیر نمونه ای از این وبسایت آمده است.

نمونه ای از بک لینک های مخرب
نمونه ای از بک لینک های مخرب

این حملات منجر به افت رتبه نبود اما وقت این وبسایت را برای تماشای بک لینک هایی که به صورت غیر منتظره رخ داده بود را گرفت. اکثر این وبسایت ها از صفحات non- existing بود.

چگونه از وب سایت برای لینک های جعلی محافظت کنیم

در اینجا خلاصه ای از اقداماتی که باید شما انجام بدهید را میگوییم:

  • به طور مداوم از ابزار حسابرسی لینک ها برای وبسایت خود استفاده کنید و مراقب متریک Toxic Score باشید تا اگر فعالیت مشکوکی مشاهده کردید سریعا اقدام کنید.
  • روند امتیازات و ارزش وبسایت خود را مدام بررسی کنید. اگر با افت رتبه روبرو شده بودید ممکن است که یک حمله ای به سمت شما انجام شده است.
  • اگر بک لینک های سمی را مشاهده کردید و فرصت برای حذف نداشتید از طریق دیساوو کردن اقدام کنید.

کپی از محتوا و صفحات شما

محتوا های یکسان  نه تنها باعث میشود که Cannibalization برای شما اتفاق بیفتد بلکه ممکن است که صفحات خاص شما یا کل وبسایت جریمه شوند.

مهاجمان ممکن است که کل وبسایت شما یا صفحات مهم شما را کپی کنند تا عملکرد جستجوی شما را زیر سوال ببرند. اگر میخواهید بدانید که کسی از محتوای شما کپی میکند یا خیر به طور مرتب وبسایت خود را با استفاده از ابزار های Copyscape یا Siteliner بررسی کنید.

اگر وبسایتی را مشاهده کردید که از شما کپی کرده و قوانین کپی رایت را رعایت نکرده است کار های زیر را انجام بدهید:

  • با وبسایت مربوطه تماسی برقرار کرده و از آن دلیل این کار را بخواهید و در ادامه درخواست کنید که آن محتوا یا صفحه را حذف کنند.
  • از این فرم گوگل  اقدام به گزارش کرده و بخواهید که آن ها را پاک کنند.

یافتن گزارش ها و نظرات منفی در خصوص وبسایت شما

ارسال نظرات منفی بسته به موارد مختلف انجام میشود. اما نظرات منفی به سختی باعث میشوند تا اعتبار و شهرت یک تجارت بزرگ خراب شود. ممکن است این کار برای تجارت ها و کسب و کار های کوچک مشکل ساز شود.

طبق گفته های گوگل، بررسی این عملکرد ممکن است SERP شما را تخریب کند.

درحقیقت ساختن حاشیه و نظرات منفی در خصوص یک بیزینس باعث میشود که آن کسب و کار با افت ترافیک و افت مشتری روبرو شود.

برای این کار فرد مهاجم باید کلی به اصطلاح سیاه بازی انجام دهد تا منجر شود که برندینگ شما خراب شود. هیچ تضمینی هم  نمی توان داد که برند شما را خراب کند.

گزارش حذف بک لینک های جعلی

مراقب بک لینک های با کیفیت خود باشید. شما هرگز نمیدانید یک مهاجم چه زمانی درخواست ارسال های جعلی به سایت مقصد که به شما لینک داده اند را شروع کند.

برای شناسایی بک لینک هایی که از دست داده اید میتوانید از ابزار SEMrush Backlink استفاده کنید.

سخن پایانی

در قبل تر گفتیم که تولید لینک های اسپم یا سرقت محتوا ارتباط واقعی با سئو دارد و یا حتی ممکن است سئو منفی نباشد. در حقیقت سئو منفی شامل تاکتیک هایی است که منجر به کلاه برداری یا هک کردن است خلاصه میشود.

در کل سئو منفی واسه وبسایت ما ضرر دارد و پیامد های بدی را ممکن است برای ما به همراه داشته باشد. برای جلوگیری از این حملات باید سایت خود را مدام بررسی کنیم و هر مورد مشکوکی را که مشاهده کردیم با آن مقابله کنیم.

امیدوارم از این محتوای سئو منفی چیست و راهکار مقابله با آن لذت برده باشید. اگر سئوی نگاتیو مشاهده کردید یا استفاده کردید در نظرات برای ما بگویید.

طهرانی

بنیانگذار مجله اینترنتی ماگرتا و متخصص سئو ، کارشناس تولید محتوا ، هم‌چنین ۱۰ سال تجربه سئو ، تحلیل و آنالیز سایت ها را دارم و رشته من فناوری اطلاعات (IT) است . حدود ۵ سال است که بازاریابی دیجیتال را شروع کردم. هدف من بالا بردن سرانه مطالعه کشور است و اون هدف الان ماگرتا ست.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

4 − یک =