جواب فعالیت های درس ۲۳ مطالعات نهم ☑️ بهره وری چیست؟
پاسخ سوال های صفحه 158 و 159 و 161 مطالعات اجتماعی پایه نهم ، جواب فعالیت های درس بهره وری چیست فصل دوازدهم مطالعات پایه ۹
پاسخ فعالیت های درس ۲۳ مطالعات نهم : در این نوشته به جواب فعالیت های درس بیست و سوم مطالعات اجتماعی پایه نهم در صفحات ۱۵۸ و ۱۵۹ و ۱۶۱ مربوط به درس 23 بهره وری چیست در بخش آموزش و پرورش ماگرتا پرداخته ایم.
پاسخ درس بعدی: جواب فعالیت های درس ۲۴ مطالعات اجتماعی نهم

پاسخ فعالیت درس ۲۳ مطالعات نهم
در جواب فعالیت درس 23 مطالعات اجتماعی نهم داریم :
پاسخ فعالیت صفحه ۱۵۸ درس بیست و سوم مطالعات نهم
۱- گفتوگو و همفکری کنید
الف) آیا شما یا اعضای خانواده تان با مثال های صفحه قبل یا موارد مشابه، رو به رو شدهاید؟ موارد را بیان کنید تا همکلاسیهایتان درباره آنها اظهارنظر کنند.
پاسخ: مثلاً من خانهدار هستم. من برای صرفه جویی در وقت و هزینه از فروشگاههای زنجیرهای برای پس انداز در وسایل خانه استفاده میکنم.
من شخصی علاقهمند به هنر هستم و ابزارهای مختلفی را با استفاده از ظروف پلاستیکی و شیشهای دست دوم درست می کنم.
در خانواده ما، مادرم از روشن کردن وسایل پرمصرف مانند اتو و جاروبرقی در ساعت های اوج خودداری می کند.
ب) به طور گروهی، فکر کنید و روشی را پیشنهاد کنید که در یکی از کارها یا فعّالیت های مدرسه، بازدهی را افزایش دهد و باعث استفاده صحیح از امکانات شود. برای مثال، با چه راهکاری می توان از تلف شدن وقت کلاس برای حضور و غیاب و دیدن تکالیف جلوگیری کرد؟ پیشنهادهای خود را با ذکر دلیل بنویسید و از طریق معلم به دست مسئولان مدرسه برسانید.
پاسخ: تعیین محل قرارگیری هر دانش آموز در کلاس که در زمان غیبت وی به سرعت مشخص می شود یا شمارش دانش آموزان توسط دبیر یا نماینده کلاس. برای دیدن تکالیف ، می توانید گروههایی را در کلاس تعیین کنید که تکالیف اعضای گروه را ببینند یا اینکه تکالیف در تاریخهای مشخصی دیده شوند ، مثلاً هر 2 هفته یک بار.
جواب فعالیت پایین صفحه ۱۵۸ درس ۲۳ مطالعات نهم
۲- درباره این سخنان ارزشمند پیامبر اکرم (ص) و امام علی (ع) فکر کنید و معنی و مفهوم هر یک را با ذکر یک مثال توضیح دهید.
پاسخ: یعنی اگر می خواهیم کاری را کاملاً عالی انجام دهیم تا در همان زمان هدر نرود و به دیگران آسیب نرساند، افرادی که در حال ساخت مسکن هستند، اگر از مواد خوب استفاده نکنند، امکان تخریب و دوباره کار وجود دارد و می توان از آسیب به دیگران در کلمات حضرت علی (ع) استفاده کرد که کار نیکی پر کردن آن است. افراد برای صرفه جویی در وقت باید کارهای مهمی انجام دهند. مانند دانش آموزان، هنگام خواندن کتاب های درسی، آن را خلاصه کنید تا در هنگام آزمون فقط نکات مهم را بخوانند.
جواب فعالیت صفحه ۱۵۹ مطالعات نهم درس بیست و سوم
۳- معنی آیات قرآن کریم و سخنان امامان معصوم (ع) را بخوانید. عوامل مؤثر در بهره وری را از آنها استخراج و فهرست کنید؛ مثلاً: الف) اهمیت دادن به کار و تلاش و … .
پاسخ: ب) با مصرف صحیح کارها را هدر ندهید
ج) اعتدال در کار
د) استفاده از فرصت و وقت و جلوگیری از اتلاف آن با برنامهریزی
ه) مشاوره و استفاده از تجربیات و نظرات دیگران برای تصمیم گیری بهتر و صحیح تصمیم مرطوب
و) نظم داشتن و ایمان به انجام کارهایی که در اسلام توصیه شده و موجب رشد و شکوفایی انسان میشوند.
۴- گفتوگو کنید. هریک از هنجارهای زیر در جامعه چگونه از بهرهوری جلوگیری میکند و در تضاد با آن است؟ توضیح دهید.
⚫️ مهمانیها، مجالس و جشنهای مفصل و پرهزینه پاسخ: اسراف کردن
⚫️ مدگرایی و چشم و هم چشمی در خرید لباس به جای تمیز و ساده پوشی پاسخ: تجمل گرایی و افزایش هزینههای خانواده
⚫️ نداشتن برنامه مناسب برای اوقات فراغت و تفریح پاسخ: اتلاف کردن وقت و نداشتن انضباط در کارها
⚫️ ورزش نکردن و پرخوری. پاسخ: افزایش بیمارها در جامعه و صرف هزینه
۵- یک زوج جوان میخواهند جشن عروسی ساده ای با حداقل هزینه برپا کنند. اگر قرار باشد از شما کمک فکری بگیرند، چه طرح و پیشنهادی به آنها میدهید؟ همفکری کنید و طرح خود را روی کاغذ بنویسید.
پاسخ: خرید وسایل ضروری برای زندگی، به جای هزینه زیاد یک مهمانی در سالنهای بزرگ، میتواند یک جشن خانوادگی کوچک برگزار کند، یک خانه کوچک با مبلغ کمی اجاره کنید، از آداب و رسوم پرهیز مانند خرید سرویس طلا، جواهرات، از برگزاری عروسیها پرهیز کنید، رفتن به ماه عسل به جای برگزاری جشن عروسی.
۶- متن صفحهٔ بعد را دربارهٔ یک کارآفرین بخوانید.
الف) چه نکاتی در این متن برای شما قابل توجه است؟
پاسخ: ۱) مبارزه با مشکلات خانوادگی و نداشتن پدر
۲) استفاده از تمام اوقات شبانه روز برای رسیدن به مراحل بالاتر
۳) ادامه تحصیل و بالا بردن سطح دانش و آگاهی خود
۴) ناامید نشوید
۵) از تجربیات افراد استفاده کنید
۶) استفاده از خلاقیت و همکاری دوستان و …
ب) نظر شما دربارهٔ افرادی که میخواهند با کار نکردن یا کار کم به ثروت یا موفقیتهای بزرگ دست یابند چیست؟
پاسخ: باید بدانیم که هیچ موفقیت بزرگ یا کوچکی بدون تلاش، همکاری و امید ممکن نیست.
پاسخ فعالیت صفحه ۱۶۱ مطالعات اجتماعی نهم درس ۲۳
۷- دلیل بیاورید: الف) آیا سطح بهرهوری دانش آموزی که کیف یا کمد لوازم تحریرش شلوغ و نامرتب است، پایین میرود؟ چرا؟
پاسخ: بله، چون وقت آنها را از دست می دهند ، احتمال تخریب تجهیزات بیشتر است و این خود باعث کاهش بهره وری می شود.
۸- منظور از تنظیم بودجهٔ ماهانهٔ خانواده چیست؟ تنظیم این بودجه چه فایدهای دارد؟ توضیح دهید.
پاسخ: این بدان معناست که یک خانواده میداند ماهانه چقدر درآمد دارد و هزینه آن چقدر است. برای جلوگیری از انجام کارهایی که هزینه خانواده را نسبت به درآمد افزایش میدهد، همه آنها را در یک مکان ثبت کنید و این جدول نشان میدهد چه چیزی باید کم و بیش گران شود.
۹- کار برگه شماره (۱۷) (چند پیشنهاد برای بهره وری) را انجام دهید.
پاسخ: پاسخ کاربرگه شماره 17 پایه نهم روی دکمه زیر کلیک کنید :
۱۰- یکی از عادتهای غلط بعضی از دانش آموزان مصرف نادرست و بیرویهٔ کاغذ است. چند راهکار برای بهرهوری در مصرف کاغذ پیشنهاد کنید و توافق کنید که آن راهکار ها عملی شوند.
پاسخ: مواردی مانند استفاده از اوراق اداری سالهای گذشته یا استفاده از کاغذهای صحافی برای خرید مقدار مورد نیاز.
روی تمام خطوط دفتر بنویسید یا از کاغذهای کوچکتر برای یادداشت استفاده کنید.
جمع آوری کاغذهای باطله و تحویل به مراکزی که آنها را به کالاهای دیگر تبدیل میکند و …
۱۱- تفکیک زباله از مبدا یعنی چه؟ چه راهکارهایی برای کمک به این امر می توانید برشمارید؟
پاسخ: تفکیک زباله از ابتدای تولید به تفکیک زباله از مبدا گفته میشود.
فرهنگ سازی و ترغیب افراد جامعه به استفاده از سطل های زباله خشک و مرطوب که شهرداریها برای این منظور در شهر قرار دادهاند، در خانه به جای ریختن همه زبالهها در یک سطل از دو سطل برای جدا کردن زباله ها. از مرطوب و خشک استفاده کنید، از غذای کنسرو کمتری استفاده کنید و …
۱۲.به وسایل خودتان و همچنین مواد دورریختنی که در یک هفته در منزل شما تولید شده است، نگاهی دقیق بیندازید چه چیزهایی را می توانید بیابید که امکان استفاده مجدد از آنها (اگرچه نیاز به تغییراتی در آنها باشد) برای شما با خانواده تان با دیگران وجود دارد؟
پاسخ: بطری نوشابه و آب معدنی، روزنامه و کاغذهای باطله و …
پاسخ درس قبلی: جواب فعالیت های درس ۲۲ مطالعات نهم
⭐️ در آخر جواب فعالیت های درس ۲۳ مطالعات نهم در صفحات ۱۵۸ و ۱۵۹ و ۱۶۱ به پایان رسید، اگر سوال یا مشکلی دارید از قسمت دیدگاه با ما یا سایر دانش آموزان بحث و گفتگو کنید و نظرات خود را بگذارید. تمام سوالات را کامل و صحیح پاسخ دادیم. میتوانید آنها را هم خلاصه بنویسید. برای بهتر پیدا کردن ما در آخر عبارت جستجو شده خود در گوگل کلمه ماگرتا را بنویسید.😎🌹


















