جواب فعالیت های درس ۲۳ مطالعات اجتماعی نهم ☑️ بهره وری چیست؟
پاسخ سوال های صفحه 156 و 157 و 159 مطالعات اجتماعی پایه نهم ، جواب فعالیت های درس بهره وری چیست فصل دوازدهم مطالعات پایه ۹
پاسخ فعالیت های درس ۲۳ مطالعات نهم : در این نوشته به جواب فعالیت های درس بیست و سوم مطالعات اجتماعی پایه نهم در صفحات ۱۵۶ و ۱۵۷ و ۱۵۹ مربوط به درس 23 بهره وری چیست در بخش آموزش و پرورش ماگرتا پرداخته ایم.
همچنین بخوانید : جواب فعالیت های درس ۱۹ مطالعات اجتماعی نهم
پاسخ فعالیت های درس بیست و سوم مطالعات نهم
در جواب فعالیت صفحه 156 مطالعات نهم داریم :
۱- گفتوگو و همفکری کنید
الف) آیا شما یا اعضای خانواده تان با مثال های صفحه قبل یا موارد مشابه، رو به رو شده اید؟ موارد را بیان کنید تا همکلاسی هایتان درباره آنها اظهارنظر کنند.
مثلاً من خانه دار هستم. من برای صرفه جویی در وقت و هزینه از فروشگاه های زنجیره ای برای پس انداز در وسایل خانه استفاده می کنم.
من شخصی علاقه مند به هنر هستم و ابزارهای مختلفی را با استفاده از ظروف پلاستیکی و شیشه ای دست دوم درست می کنم.
در خانواده ما ، مادرم از روشن کردن وسایل پرمصرف مانند اتو و جاروبرقی در ساعت های اوج خودداری می کند.
ب) به طور گروهی، فکر کنید و روشی را پیشنهاد کنید که در یکی از کارها یا فعّالیت های مدرسه، بازدهی را افزایش دهد و باعث استفاده صحیح از امکانات شود. برای مثال، با چه راهکاری می توان از تلف شدن وقت کلاس برای حضور و غیاب و دیدن تکالیف جلوگیری کرد؟ پیشنهادهای خود را با ذکر دلیل بنویسید و از طریق معلم به دست مسئولان مدرسه برسانید.
تعیین محل قرارگیری هر دانش آموز در کلاس که در زمان غیبت وی به سرعت مشخص می شود یا شمارش دانش آموزان توسط دبیر یا نماینده کلاس. برای دیدن تکالیف ، می توانید گروههایی را در کلاس تعیین کنید که تکالیف اعضای گروه را ببینند یا اینکه تکالیف در تاریخهای مشخصی دیده شوند ، مثلاً هر 2 هفته یک بار.
فعالیت دوم صفحه ۱۵۶ : ۲- درباره این سخنان ارزشمند پیامبر اکرم و امام علی (ع) فکر کنید و معنی و مفهوم هر یک را با ذکر یک مثال توضیح دهید.
یعنی اگر می خواهیم کاری را کاملاً عالی انجام دهیم تا در همان زمان هدر نرود و به دیگران آسیب نرساند ، افرادی که در حال ساخت مسکن هستند ، اگر از مواد خوب استفاده نکنند ، امکان تخریب و دوباره کار وجود دارد و می توان از آسیب به دیگران در کلمات حضرت علی (ع) استفاده کرد که کار نیکی پر کردن آن است. افراد برای صرفه جویی در وقت باید کارهای مهمی انجام دهند. مانند دانش آموزان ، هنگام خواندن کتاب های درسی ، آن را خلاصه کنید تا در هنگام آزمون فقط نکات مهم را بخوانند.
جواب فعالیت صفحه ۱۵۷ مطالعات نهم
در پاسخ به سوال ها در صفحه 157 درس ۲۳ مطالعات بیست و سوم پایه نهم داریم:
۳- معنی آیات قرآن کریم و سخنان امامان معصوم (ع) را بخوانید. عوامل مؤثر در بهره وری را از آنها استخراج و فهرست کنید؛ مثلاً: الف) اهمیت دادن به کار و تلاش و … .
ب) با مصرف صحیح کارها را هدر ندهید ج) اعتدال در کار د) استفاده از فرصت و وقت و جلوگیری از اتلاف آن با برنامه ریزی ه) مشاوره و استفاده از تجربیات و نظرات دیگران برای تصمیم گیری بهتر و صحیح تصمیم مرطوب و) نظم داشتن و ایمان به انجام کارهایی که در اسلام توصیه شده و موجب رشد و شکوفایی انسان می شوند.
۴- گفتوگو کنید. هریک از هنجارهای زیر در جامعه چگونه از بهرهوری جلوگیری میکند و در تضاد با آن است؟ توضیح دهید.
مهمانی ها، مجالس و جشن های مفصل و پرهزینه اسراف کردن
مدگرایی و چشم و هم چشمی در خرید لباس به جای تمیز و ساده پوشی تجمل گرایی و افزایش هزینه های خانواده
نداشتن برنامه مناسب برای اوقات فراغت و تفریح اتلاف کردن وقت و نداشتن انضباط در کارها
ورزش نکردن و پرخوری. افزایش بیمارها در جامعه و صرف هزینه
۵- یک زوج جوان میخواهند جشن عروسی ساده ای با حداقل هزینه برپا کنند. اگر قرار باشد از شما کمک فکری بگیرند، چه طرح و پیشنهادی به آنها میدهید؟ همفکری کنید و طرح خود را روی کاغذ بنویسید.
خرید وسایل ضروری برای زندگی ، به جای هزینه زیاد یک مهمانی در سالن های بزرگ ، می تواند یک جشن خانوادگی کوچک برگزار کند ، یک خانه کوچک با مبلغ کمی اجاره کنید ، از آداب و رسوم پرهیز مانند خرید سرویس طلا ، جواهرات ، برگزاری عروسی ها پرهیز کنید و عروسی با هم. بصورت جداگانه
۶- متن صفحهٔ بعد را دربارهٔ یک کارآفرین بخوانید.
الف) چه نکاتی در این متن برای شما قابل توجه است ؟
1) مبارزه با مشکلات خانوادگی و نداشتن پدر 2) استفاده از تمام اوقات شبانه روز برای رسیدن به مراحل بالاتر 3) ادامه تحصیل و بالا بردن سطح دانش و آگاهی خود 4) ناامید نشوید 5) از تجربیات افراد استفاده کنید 6) استفاده از خلاقیت و همکاری دوستان و …
ب) نظر شما دربارهٔ افرادی که میخواهند با کار نکردن یا کار کم به ثروت یا موفقیتهای بزرگ دست یابند چیست؟
باید بدانیم که هیچ موفقیت بزرگ یا کوچکی بدون تلاش ، همکاری و امید ممکن نیست.
پاسخ فعالیت صفحه ۱۵۹ مطالعات اجتماعی نهم
۷- دلیل بیاورید: الف) آیا سطح بهرهوری دانش آموزی که کیف یا کمد لوازم تحریرش شلوغ و نامرتب است، پایین میرود؟ چرا؟
بله ، چون وقت آنها را از دست می دهند ، احتمال تخریب تجهیزات بیشتر است و این خود باعث کاهش بهره وری می شود.
۸- منظور از تنظیم بودجهٔ ماهانهٔ خانواده چیست؟ تنظیم این بودجه چه فایدهای دارد؟ توضیح دهید.
این بدان معناست که یک خانواده می داند ماهانه چقدر درآمد دارد و هزینه آن چقدر است. برای جلوگیری از انجام کارهایی که هزینه خانواده را نسبت به درآمد افزایش می دهد ، همه آنها را در یک مکان ثبت کنید و این جدول نشان می دهد چه چیزی باید کم و بیش گران شود.
۹- کار برگه شماره (۱۷) (چند پیشنهاد برای بهره وری) را انجام دهید.
پاسخ کاربرگه شماره 17 پایه نهم روی دکمه زیر کلیک کنید :
۱۰- یکی از عادتهای غلط بعضی از دانش آموزان مصرف نادرست و بیرویهٔ کاغذ است. چند راهکار برای بهرهوری در مصرف کاغذ پیشنهاد کنید و توافق کنید که آن راهکار ها عملی شوند.
مواردی مانند استفاده از اوراق اداری سالهای گذشته یا استفاده از کاغذهای صحافی برای خرید مقدار مورد نیاز.
روی تمام خطوط دفتر بنویسید یا از کاغذهای کوچکتر برای یادداشت استفاده کنید.
جمع آوری کاغذهای باطله و تحویل به مراکزی که آنها را به کالاهای دیگر تبدیل می کند و …
۱۱- الف) تفکیک زباله از مبدا یعنی چه؟
پاسخ: تفکیک زباله از ابتدای تولید به تفکیک زباله از مبدا گفته می شود.
ب) چه راهکارهایی برای کمک به این امر می توانید برشمارید؟
پاسخ: فرهنگ سازی و ترغیب افراد جامعه به استفاده از سطل های زباله خشک و مرطوب که شهرداری ها برای این منظور در شهر قرار داده اند ، در خانه به جای ریختن همه زباله ها در یک سطل از دو سطل برای جدا کردن زباله ها. از مرطوب و خشک استفاده کنید ، از غذای کنسرو کمتری استفاده کنید و …
12.به وسایل خودتان و همچنین مواد دورریختنی که در یک هفته در منزل شما تولید شده است، نگاهی دقیق بیندازید چه چیزهایی را می توانید بیابید که امکان استفاده مجدد از آنها برای شما با خانواده تان با دیگران وجود دارد؟
پاسخ: بطری نوشابه و آب معدنی، روزنامه و کاغذهای باطله و …
در انتها جواب فعالیت های درس ۲۳ مطالعات نهم در صفحات ۱۵۶ و ۱۵۷ و ۱۵۹ به پایان رسید، اگر سوال یا مشکلی دارید از قسمت دیدگاه با ما یا سایر دانش آموزان بحث و گفتگو کنید. تمام سوالات را کامل و صحیح پاسخ دادیم. میتوانید آن ها را هم خلاصه بنویسید.