سبک زندگی

جواب فعالیت های درس ۵ مطالعات اجتماعی هفتم ؛ صفحه ۲۲ و ۲۵

گام به گام درس پنجم (5) مطالعات اجتماعی هفتم - پاسخ فعالیت‌های صفحه 22 و 25 درس همدلی و همیاری در حوادث

پاسخ فعالیت های درس پنجم ۵ مطالعات اجتماعی هفتم ؛ در این نوشته پاسخ سوال های صفحه ۲۲ و ۲۵ درس پنجم «همدلی و همیاری در حوادث» کتاب مطالعات اجتماعی پایه هفتم دوره اول متوسطه را برای شما دانش آموز عزیز فراهم کرده‌ایم. با آموزش و پرورش ماگرتا همراه باشید.

پاسخ درس بعدی: جواب فعالیت های درس ششم مطالعات هفتم

جواب فعالیت های درس ۵ مطالعات اجتماعی هفتم

جواب فعالیت صفحه ۲۲ مطالعات اجتماعی هفتم

پاسخ فعالیت های درس 5 مطالعات اجتماعی هفتم

۱- به چند گروه تقسیم شوید. به اخبار روزنامه ها در بالای صفحه توجه کنید. با وقوع این حوادث چه مشکلاتی برای مردم این مناطق به وجود می آید؟ روی یک کاغذ تعدادی از مشکلات و نیازهای مردم آسیب دیده را بنویسید و در کلاس بیان کنید.

پاسخ: حوادث طبیعی همچون سیل، زلزله و طوفان، علاوه بر خسارات مادی گسترده، جان انسان‌ها را نیز به خطر می‌اندازند. قطع ارتباطات، اختلال در حمل‌ونقل، آلودگی آب آشامیدنی و نبود خدمات پزشکی در پی سیلاب، شیوع بیماری‌های واگیردار را به دنبال دارد. زلزله نیز با ایجاد آتش‌سوزی، انفجار، ریزش آوار و قطع برق، تلفات جانی و مالی بسیاری را به بار می‌آورد.

مشکلات مردم: وقوع حوادثی از این دست، پیامدهای جدی از جمله شیوع بیماری‌های عفونی، آلودگی آب آشامیدنی، آسیب به سلامت جسمی و روحی مردم و به خطر افتادن بهداشت عمومی را به همراه دارد.

نیازهای مردم در حوادث: در اینگونه مواقع، نیازهای اولیه مردم شامل تأمین سرپناه، غذا، آب آشامیدنی سالم، امکانات بهداشتی مناسب، لوازم گرمایشی و وسایل ضروری مانند لباس، دارو و پتو می‌شود. همچنین، برای جلوگیری از شیوع بیماری‌ها، باید به بهداشت محیط توجه ویژه شده و اقدامات لازم برای دفع بهداشتی فاضلاب و تأمین هوای سالم انجام شود.

جواب فعالیت صفحه ۲۵ مطالعات اجتماعی هفتم

۲- خاطره ای از همدلی و یاری رساندن به یکدیگر در کلاس تعریف کنید.

پاسخ: کلاس ششم ابتدایی بودم. یکی از همکلاسی‌هایم، علی، پسر ساکیتی بود که همیشه گوشه‌ای می‌نشست و کتاب می‌خواند. یک روز در زنگ تفریح، وقتی همه بچه‌ها مشغول بازی بودند، متوجه شدم علی تنها نشسته و به زمین خیره شده است. نزدیکش رفتم و پرسیدم: “علی، حالت خوبه؟ چیزی شده؟”

اول چیزی نگفت، اما بعد سرش را پایین انداخت و گفت: “امتحان ریاضی رو خیلی بد دادم. فکر می‌کنم دیگه نمی‌تونم ریاضی رو خوب یاد بگیرم.” من خودم در درس ریاضی قوی بودم و می‌دانستم چقدر می‌تواند برای یک دانش‌آموز ناامیدکننده باشد. سعی کردم او را آرام کنم و گفتم: “نگران نباش، همه ما گاهی اوقات در درس‌ها مشکل داریم. من بهت کمک می‌کنم ریاضی رو بهتر یاد بگیری.”

از همان روز، هر روز بعد از مدرسه، به خانه علی می‌رفتم و به او ریاضی درس می‌دادم. با هم تمرین می‌کردیم، مسئله حل می‌کردیم و حتی بازی‌های ریاضی درست می‌کردیم تا یادگیری برایش لذت‌بخش‌تر باشد. کم‌کم، علی به ریاضی علاقه‌مند شد و نمراتش بهتر و بهتر شد.

در امتحان بعدی، نمره خوبی گرفت و خیلی خوشحال بود. من هم از اینکه توانسته بودم به او کمک کنم، احساس رضایت می‌کردم. این تجربه به من یاد داد که همدلی و کمک به دیگران چقدر می‌تواند ارزشمند باشد. وقتی به کسی که نیاز دارد کمک می‌کنیم، نه تنها به او کمک می‌کنیم، بلکه خودمان هم احساس بهتری پیدا می‌کنیم.

۳- فرض کنید از شما خواسته اند دو گروه جهادی برای کمک به آسیب دیدگان زلزله تشکیل دهید. یک گروه به منطقه اعزام می شوند و گروه دیگر باید از همان محل زندگی خود به زلزله زدگان کمک کنند. گروه اول بگویند قبل از رفتن چه آموزش هایی باید ببینند. گروه دوم بگویند برای یاری آسیب دیدگان چه کارهایی می توانند انجام دهند.

گروه اول:
۱) نحوه رساندن کمک های اولیه
۲) شرایط و وسایل موردنیاز برای رساندن مصدومان به بیمارستان
۳) نحوه برخورد با کودک ها
۴) نحوه توزیع دارو و غذا بین آسیب دیدگان
۵) تقویت مهارت‌های اجتماعی بازماندگان
۶) ساخت بناها در منطقه مناسب و به صورت استاندارد
۷) افزایش مهارت و دانش امدادگران در راستای کمک به دیگران

گروه دوم:
۱) ایجاد یک ایستگاه یا غرفه برای جمع آوری لوازم و مواد موردنیاز مثل غذا، لباس، پتو و دارو
۲) افتتاح یک حساب و دادن شماره حساب آن به مردم برای جمع آوری کمک های نقدی
۳) جمع آوری مواد غذایی، آب سالم، پوشاک گرم، پتو، چادر، وسایل بهداشتی، لوازم گرمایشی، وسایل پزشکی و دارو و لوازم مورد نیاز

۴- آیا شما یا دوستانتان عضو جمعیت هلال جوانان هلال احمر هستید؟ از مسئولین مدرسه درباره شرایط همکاری با طرح «دادرس دانش آموز آماده در روز های سخت» پرس و جو کنید و با این طرح هلال احمر همکاری کنید.

این بخش را خودتان پاسخ دهید و از اطلاعات زیر کمک بگیرید.

در طرح دادرس، شما مهارت‌های مهمی مانند کمک‌های اولیه، اطفاء حریق، جستجو و نجات، و اسکان اضطراری را یاد خواهید گرفت. با یادگیری این مهارت‌ها، اعتماد به نفس شما افزایش خواهد یافت و می‌توانید در شرایط اضطراری به خود و دیگران کمک کنید. در واقع با شرکت در طرح دادرس، شما می‌توانید به جامعه خود خدمت کنید و به افرادی که در شرایط سخت قرار دارند کمک کنید. با شرکت در فعالیت‌های گروهی این طرح، شما می‌توانید با همسالان خود ارتباط برقرار کرده و دوستان جدیدی پیدا کنید.

۵- این شعر از کیست؟ معنای شهر را توضیح دهید.

بنی آدم اعضای یکدیگرند
که در آفرینش ز یک گوهرند
چو عضوی به درد آورد روزگار
دگر عضوها را نماند قرار
تو کز محنت دیگران بی غمی
نشاید که نامت نهند آدمی

پاسخ : این شعر از سعدی است و معنای آن این است که:

انسان ها درست مثل بدن یک انسان می باشند. خداوند همه انسان ها را آفریده است و سر نوشت مشابه ای نیز دارند و مثل یک پیکر واحد می باشند. همان طور که در بدن انسان اگر یک عضو دچار مشکل شود بقیه اعضا نیز نمی توانند به درستی وظایف خود را انجام دهند در جامعه انسانی نیز اگر عده ای از انسان ها درگیر مشکلات باشند باقی افراد نمی توانند ساکت بنشینند و اگر تو از رنج دیگران فارغی، سرشت انسانی خودت را گم کرده ای.

پاسخ درس قبلی: جواب فعالیت های درس چهارم مطالعات هفتم

✅ به پایان گام به گام فعالیت‌های صفحه ۲۲ و ۲۵ درس ۵ مطالعات اجتماعی پایه هفتم رسیدیم. برای دیدن جواب سایر بخش‌های کتاب، کافیست شماره صفحه یا نام درس را به همراه کلمه «ماگرتا» در گوگل سرچ کنید. همچنین اگر سوالی دارید آن را از قسمت دیدگاه از ما و یا سایر دانش آموزان بپرسید.

موسوی پوران

هم‌بنیانگذار مجله ماگرتا ، زندگی ۲۴ ساعته روی خط آنلاین دهکده جهانی وب . تحلیلگر و متخصص تولید محتوای با ارزش و با کیفیت هستم و ۸ سالی می شود که وارد دنیای دیجیتال شدم. مدیر تیم تحقیق و توسعه شرکت هستم. بالاترین لذت برای من انجام کار تیمی ست.

‫۴۳ دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یازده − 11 =