جواب پودمان نوآوری و فناوری کاروفناوری هفتم صفحه ۵ تا ۱۵
گام به گام کار کلاسی و پرسش های پودمان اول نوآوری و فناوری کاروفناوری هفتم صفحه 4 - 5 - 6 - 7 - 8 - 9 - 10- 11- 12 - 13 - 14 و 15
جواب سوالات پودمان نوآوری و فناوری کتاب کاروفناری هفتم که شامل سوال های کار کلاسی، پرسش و بررسی صفحه ۴ – ۵ – ۶ – ۷ – ۸ – ۹ – ۱۰ – ۱۱ – ۱۲ – ۱۳ – ۱۴ و ۱۵ کار و فناوری کلاس هفتم را در ادامه در بخش آموزش و پرورش ماگرتا برای شما دانش آموز عزیز فراهم کرده ایم.
مطلب پیشنهادی: جواب پودمان خوراک کاروفناوری هفتم
جواب کار کلاسی صفحه ۴ کاروفناوری هفتم
بررسی چند اختراع و نوآوری: با کمک دوستان خود، یک گروه تشکیل دهید و چند اختراع را که در پیرامونتان وجود دارد در جدول ۱-۱، به همراه هدف از اختراع آنها، بنویسید.
نام اختراع و نوآوری | هدف از اختراع و نوآوری |
---|---|
چرخ خیاطی | سرعت و دقت در دوخت و دوز |
کولر گازی | کیفیت سرمای زیاد و استفاده در مناطق مرطوب |
چرخ گوشت | خرد کردن و ریز کردن سریع گوشت |
فندک | ایجاد جرقه یا شعله |
پاسخ کار کلاسی صفحه ۵ پودمان نوآوری و فناوری کلاس هفتم
بررسی چند اختراع الهام گرفته شده از طبیعت: در گروه خود، چند اختراع الهام گرفته از آفرینش را در جدول ۲-۱ بنویسید.
نام آفریده یا موجود طبیعی | اختراع الهام گرفته از آن |
---|---|
چشم | دوربین عکاسی |
دندان | چاقو |
تار عنکبوت | تور ماهیگیری، جلیقه ضد گلوله |
کلیه | دستگاه دیالیز |
باز و بستن و شناسایی اجزای یک وسیله: با راهنمایی دبیر خود و پس از باز و بستن یک وسیله دلخواه، جدول ۳-۱ را پر کنید.
⭐ نام وسیله: دوچرخه
بخش های مهم وسیله | وظیفه بخش | اجزای ثابت بخش | اجزای متحرک بخش |
هدایت و فرمان | کنترل حرکت دوچرخه | ترمزها | فرمان، ساچمه ها، دو شاخه |
چرخ | حرکت دورانی به انتقالی | میل محور | لاستیک، ساچمه، پره |
جواب بررسی صفحه ۶ نوآوری و فناوری کاروفناوری هفتم
در گروه های چند نفری زندگی نامه چند مخترع ایرانی را که اختراعات و نوآوری هایی داشته اند، بررسی و جدول ۴-۱ را کامل کنید.
مخترعین و نوآوران | اختراع و نوآوری | هدف از اختراع و نوآوری |
---|---|---|
شیخ بهایی | حمامی که با یک شمع گرم می شد | استفاده از گازهای فاضلاب و گرم کردن حمام |
جابر بن حیان | ظروف سفالی براق | استفاده از لعاب برای دوام بیشتر |
خوارزمی | زیج خوارزمی | جداولی برای ستاره شناسی |
جواب کار کلاسی صفحه ۷ پودمان نوآوری و فناوری
ارتباط اجباری: با کمک دبیر خود جدول ۵-۱ را پر کنید. در این جدول با روشی که دوست دارید بین گزینه های ستون اول و ردیف اول ارتباط برقرار کنید. چیزهایی را به جدول بیفزایید یا یک بازی اختراع کنید.
– | چرخ | خوشمزه | بال | – |
---|---|---|---|---|
صندلی | صندلی به شکل چرخ | شیرینی خوشمزه به شکل صندلی | صندلی بالدار – بالی به شکل صندلی | صندلی پرنده پرنده ای به شکل صندلی |
کتاب | کتابی به شکل چرخ قفسه کتاب چرخان | کتابی در مورد خوشمزه بودن غذاها | کتاب در مورد بال | کتابی به شکل پرنده |
کفش | کفش چرخدار اسکیت | شکلاتی خوشمزه به شکل کفش | کفش بالدار کفشی به رنگ بال طاووس | کفش پرنده |
گل | گل با چرخ های حرکت کننده | گلی به طرح شیرینی خوشمزه | بالی به شکل گل | پرنده با بوی گل |
نیمکت | نیمکت چرخ دار | شیرینی به شکل نیمکت | نیمکتی به اندازه بال | نیمکت پرنده |
جواب کار کلاسی صفحه ۸ کاروفناوری هفتم
بارش فکری: گروهی تشکیل دهید و با کمک دبیر خود درباره یکی از موارد زیر و ایده های دیگر، روش بارش فکری را به کاربرید و نتیجه را در زیر بنویسید.
۱- چگونه می توانید در حیاط، بازی های بهتری داشته باشید؟
✅ پاسخ: انجام بازی های گروهی، از دویدن های بی جا و پر خط دوری کنیم، نداشتن بهتر بودن از بقیه و رقابت الکی در بازی،
۲- برای اینکه خودکار خود را تا پایان یافتن جوهرش، گم نکنید، چه باید کرد؟
جواب پرسش صفحه ۸ پودمان کلاس هفتم
اگر تنها دو ظرف ۳ و ۱۰ لیتری داشته باشید چگونه می توانید با این دو ظرف، ۸ لیتر آب از رودخانه بردارید؟
✅ پاسخ: برای ساختن یک ظرف دو لیتری ابتدا ظرف ۱۰ لیتری را پر کرده و با ظرف ۳ لیتری خالی سه بار از آب آن را خالی می کنیم. در نهایت یک لیتر آب در ظرف ۱۰ لیتری باقی می ماند. آن یک لیتر را در ظرف ۳ لیتری خالی می ریزیم یک ظرف با گنجایش ۲ لیتر به وجود می آید. ظرف ۱۰ لیتری خالی شده را کاملا پر می کنیم و سپس مقداری از آن را در ظرف ۲ لیتری می ریزیم تا پر شود حجم آب باقی مانده ۸ لیتر می باشد.
پاسخ کار کلاسی صفحه ۸ و ۹ کار و فناوری کلاس هفتم
پ) پرورش خلاقیت: روش سومی را که دبیر سر کلاس آموزش میدهد در گروه اجرا کنید، سپس آن را در برگه صفحه بعد بنویسید.
حل سوالات کار کلاسی صفحه ۱۰ پودمان کلاس هفتم
طراحی و ساخت:
گروه ما می خواهد وسیله ای بسازد که …بتوانیم اجسام خطرناک را برداریم….. برای این کار میتوانیم از نخ، چسب، کاغذ، کش لاستیکی، آهنربا، مقوا، تکه چوب و هر آنچه در دسترس است استفاده کنیم. این اختراع ما خواهد بود و در آینده کار مردم را آسانتر میکند و به نوآوری تبدیل خواهد شد.
جدول ۶ــ۱ فرم خلاصه گزارش طراحی و ساخت .….دست مصنوعی .. را در دفتر میکشیم و آن را تکمیل میکنیم.
نکته: دانش آموز گرامی شما با خلاقیت هر وسیله ای می توانید بسازید مثال زیر فقط یک نمونه است. حتما لازم نیست این پروژه را بسازید این یک نمونه است شما هر پروژه دیگری را هم می توانید بسازید و مراحل ساخت و کارکردش را در جدول پایین تایپ کنید.
مراحل | شرح |
---|---|
نياز | داشتن وسيله اى قابل كنترل براى برداشتن اجسام خطرناک ودور |
بررسى نياز ومسئله | این وسیله چه مشخصاتی دارد و چه لزومى به ساخت توليد دارد |
برنامه ریزى اجراى كار | مطالعه، گردآورى وسايل و ابزار، ساخت، آزمايش، توليد انبوه |
بررسى اطلاعات | بررسی نمونه های مشابه و ترمیم یا ارتقای آن و الكو كرفتن از آن |
بررسی و ارائه راه حل ها | ارائه پيشنهادات مختلف جهت ساخت بهتر محصولى كارا و مفيد |
انتخاب راه حل | بر اساس توان و هزینه و خلاقیت راه های ساخت را بررسی کنیم |
توليد | شروع كار ساخت و توليد محصول با ابزار و وسايل طبق نقشه |
آزمايش و بهبود | تست، ارزیابی و آزمایش محصول و پيداكردن ايرادات احتمالى |
ارائه وثبت محصول | ارائه نمونه ساخته شده به بازار ودريافت سفارش جهت توليد بيشتر |
پاسخ کار کلاسی صفحه ۱۱ کار و فناوری کلاس هفتم
تعیین چند فناوری برای یادسپاری: با هم اندیشی در گروه خود، برای آسان شدن یادسپاری پنج کلمه «زنبور، یک، نوآوری، گیاه، دانه»، سه فناوری ارائه کنید و در جدول ۷-۱ بنویسید.
شماره فناوری | توضیح آن |
---|---|
۱ | استفاده از فناوری سر واژه نویسی : واژه زندگی ز: زنبور ن: نوآوری د: دانه گ: گیاه ی: یک |
۲ | نوشتن یک شعر یا جمله یا داستان کوتاه: یک زنبور با نوآوری دانه یک گیاه را به شکل کندو در آورد. |
۳ | استفاده از یک نقاشی و تصویر |
حل سوالات کار کلاسی صفحه ۱۲ پودمان کلاس هفتم
بیان چند راه حل برای پیشرفت کشور: به صورت گروهی برای پیشرفت کشور در بخش فناوری، راه حل هایی را ارائه دهید و در جدول ۸-۱ بنویسید.
راه حل | نمونه |
---|---|
۱ | تحقیق و کار در پیشرفت فناوری های هوا و فضا |
۲ | پیشرفت در فناوری هسته ای |
۳ | انجام فناوری های پزشکی و بهداشت |
۴ | کار و تحقیق در فناوری نانو تکنولوژی |
جواب کار کلاسی صفحه ۱۳ نوآوری و فناوری کلاس هفتم
فناوری طبیعی و فناوری مصنوعی:
با بررسی شکل ۱۰ــ١ و راهنمایی دبیر به پرسشهای زیر پاسخ دهید:
۱- دانۀ چه گیاهی در شکل نشان داده شده است؟
گیاه بابا آدم یا زردان تصویر این گیاه در ابتدای قسمت فناوری و نوآوری آورده شده است.
۲- از روی این دانه چه محصول فناوری مصنوعی ساخته شده است؟
چسب خود چسب یا چسب نر و ماده یا ولکرو Velcro
۳- کاربرد محصول فناوری نشان دادهشده چیست؟
در لباس ها و وسایل مختلف ورزشی پزشکی، کفش ها، فشارسنج، کمربند طبی و …
جواب کار کلاسی صفحه ۱۴ نوآوری و فناوری کلاس هفتم
بررسی پنکه از دیدگاه سیستم: در گروه خود در مورد پنکه به پرسش های زیر پاسخ دهید:
۱- اگر اجزای یک سیستم (این وسیله) با هم ارتباط نداشته باشند این وسیله کار می کند؟
خیر، اگر یک اجزا یک سیستم با هم ارتباط نداشته باشند اصلا این مجموعه سیستم نیست و این وسیله کار نمی کند.
۲- چرا نمی توان پروانه این وسیله را، بدون تغییر دادن دیگر اجزا، بزرگ تر ساخت؟
چون اندازه یک پروانه به اندازه دیگر اجزا و قدرت تولید باد توسط پنکه بستگی دارد. اگر پروانه بزرگتر باشد باید دیگر قسمت ها نیز تغییر کنند.
۳- فرآیندهایی را که در این وسیله می توانید شناسایی کنید در زیر بنویسید.
تبدیل انرژی الکتریکی به انرژی دورانی – تبدیل انرژی دورانی به انرژی حرکت باد.
پاسخ پرسش های صفحه ۱۴ پودمان نوآوری و فناوری کاروفناوری هفتم
به پرسش های زیر که درباره تفکر سیستمی است پاسخ دهید:
۱- آیا در کارهایی که به صورت گروهی انجام می دهید باید با دیگران هماهنگ باشید؟
بله، هماهنگی شرط لازم برای اجرای کار گروهی است.
۲- آیا کارهایتان را باید در زمان معینی تمام کنید؟
بله، در برنامه ریزی باید زمان پایان کار با پروژه تعیین شود.
۳- اگر شما کارتان را درست و خوب انجام ندهید آیا کار دیگران خراب می شود؟
بله در کار گروهی کار همه ی اعضا به هم وابسته است و درست کار نکردن یکی بر کار دیگران تاثیر دارد.
۴- چگونه می توانید با کمک دیگران به اهداف مشترک برسید؟
با همکاری، تعامل و انجام وظیفه به نحو احسن.
پاسخ کار کلاسی های صفحه ۱۵ پودمان نوآوری و فناوری کار و فناوری هفتم
بررسی چند سیستم در بدن انسان: در گروه خود، دستگاه ها و زیر سیستم های بدن انسان را در جدول ۹-۱ بنویسید.
دستگاه های بدن | کاربرد دستگاه | اجزا | ورودی | خروجی | شگفتی های آفرینش |
---|---|---|---|---|---|
بینایی | رساندن پیام های تصویری به شبکه مغز | مردمک – ماهیچه های چشم | نور اجسام – دریافت پیام از مغز | ارسال اطلاعات و پیام ها به مغز | – |
خون رسانی | رساندن اکسیژن و مواد غذایی به بخش های مختلف بدن | سرخ رگ | اکسیژن، مواد غذایی | انتقال مواد زائد از سلول ها انتقال اکسیژن و مواد غذایی به سلول ها | – |
شنوایی | رساندن پیام صوتی به مغز | گوش خارجی – پرده گوش – عصب | اکسیژن – مواد غذایی | ارسال پیام های الکتریکی به مغز | – |
تنفسی | دریافت اکسیژن | بینی – نای – ناژه – شش | هوای محیط | گازهای اضافی که بدن به آنها نیاز ندارد. | – |
بررسی سیستم در تیم ورزشی: اگر یک تیم ورزشی مانند … … را یک سیستم بدانید، اجزای (اعضای) آن و وظایف هر یک را در جدول ۱۰-۱ بنویسید، سپس به پرسش ها پاسخ دهید.
اعضای سیستم (تیم) | وظیفه |
---|---|
کاپیتان | دادن روحیه به تیم هماهنگ کننده بازیکنان کمک به اجرای دستورات مربی |
مربی | هدایت و کنترل تیم |
تماشاگران | ایجاد انگیزه در تیم |
دروازبان | محافظت از دروازه |
۱- چرا اگر بهترین بازیکن تیم ها نیز جمع شوند، نمی توان گفت بهترین تیم ورزشی تشکیل می شود؟
چون ممکن است در ارتباط بین اعضا مناسب نباشند و با هم هماهنگ نباشند.
۲- آیا بازیکن های یک تیم می توانند مستقل از هم کار کنند؟ چرا؟
خیر زیرا هدف تیم و هدف یک سیستم از هدف بازیکنان و اجزا مهم تر است.
۳- آیا می توان گفت سیستم، یک هدف مشخص دارد و همه اجزا باید برای رسیدن به آن هدف کمک کنند؟ چرا؟
بله سیستم یک یا چند هدف مشخص دارد و همه اجزا باید به آن کمک نمایند.
۴- آیا اگر یکی از اعضای تیم، وظیفه خود را به خوبی انجام ندهد تیم به هدف خود می رسد؟ چرا؟
خیر، زیرا رسیدن به هدف مرهون انجام خوب وظایف توسط اعضا می باشد.
پودمان بعدی: جواب پودمان کاربرد فناوری اطلاعات و ارتباطات کاروفناوری هفتم
✅ به پایان جواب های پودمان نوآوری و فناوری کاروفناوری هفتم رسیدیم، برای مشاهده پاسخ سایر پودمان ها کافیست نام آن را به همراه عبارت ماگرتا در گوگل جست و جو نمایید. مثلا سرچ کنید «پودمان پرورش و نگه داری گیاهان ماگرتا».
عالی
عاللللللللللللللللیی
عالی هست
عالی ولی صفحات جابه شدند
خوب بود👍🏻👍🏻
عالیست خیلی به دردم خورد
عالیییییییییی