جواب فعالیت های درس ۲ تاریخ یازدهم ؛ دوران ناصرالدین شاه
گام به گام درس دوم تاریخ یازدهم و پاسخ فکر کنید صفحه 29 و پرسش های نمونه و اندیشه و جست و جو صفحه 36 درس دوران ناصرالدین شاه
گام به گام درس دوم (2) تاریخ یازدهم برای رشته تجربی و ریاضی که شامل سوالات فکر کنید 29 و پرسش های نمونه و اندیشه و جست و جو صفحه 36 درس «دوران ناصرالدین شاه» می باشد را در ادامه در بخش آموزش و پرورش ماگرتا آماده کرده ایم.
درس بعدی: جواب درس سوم تاریخ یازدهم
پاسخ پرسش های درس دوم تاریخ یازدهم
فکر کنید و پاسخ دهید صفحه ۲۹ تاریخ یازدهم
به نظر شما هدف امیرکبیر از مقابله با دخالت نمایندگان دولت های خارجی در امور داخلی ایران چه بود؟
اتخاذ سیاستی مستقل برای حفظ تمامیت ارضی کشور و جلوگیری از دخالت بیگانگان در امور داخلی.
جواب پرسش های نمونه صفحه ۳۶ تاریخ یازدهم درس ۲
۱- امیرکبیر در دوره صدارت خود چه اصلاحات و اقداماتی انجام داد؟
حذف لقب های دراز و بی معنی و اکتفا به کلمه جناب حتی نسبت به مقام صدارت
قطع رشوه خواری و حقوق ثابت ماموران
تقویت ارتش ملی و تلاش در جهت استقلال اقتصادی و توسعه صنعتی
فرستادن افرادی به اروپا برای کسب مهارت و پیشرفت های علمی
استخدام معلمان و استادان خارجی (غیر از انگلیس و روسیه)
ترجمه کتاب و انتشار روزنامه و دفع فتنه سالار در خراسان و فرقه بابیه
۲- چرا کشورهای اروپایی در دیگر کشورها نفوذ می کردند؟
زیرا به دلیل انقلاب صنعتی به رشد رسیده اند و از طرفی به مواد اولیه ارزان نیاز داشتند.
۳- در داخل و خارج از ایران چه مخالفت هایی علیه امتیاز رویتر ایجاد شد؟ چرا؟
نارضایتی روس ها بخاطر منافع زیادی که رقیب ها از این قرارداد می برد، آیت الله حاج ملاعلی کنی در راس مخالفان داخلی امتیاز بود که برای مبارزه با بیگانگان و عاملان آن خواستار لغو امتیاز شد.
۴- امتیاز توتون و تنباکو با چه شرایطی به تالبوت واگذار شد؟ آن را با امتیازی که دولت عثمانی به یک شرکت خارجی واگذار کرده بود، مقایسه کنید.
دریافت سالانه ۱۵ هزار لیره و یک چهارم سود اما در عثمانی هفتصد هزار لیره با محصول کمتر.
۵- چه کسی فتوای تحریم توتون و تنباکو را صادر کرد و این فتوا چه نتیجه ای به دنبال داشت؟
آیت الله میرزا شیرازی و ایجاد نهضتی بزرگ که حتی به دربار شاه نفوذ کرد.
جواب اندیشه و جست و جو صفحه ۳۶ تاریخ یازدهم
۱- مطلبی درباره نقش درباریان و عوامل بیگانه در بدبینی ناصرالدین شاه نسبت به امیرکبیر تهیه کنید.
درباریان: بسیاری از درباریان از اصلاحات گسترده امیرکبیر نگران بودند، زیرا این اصلاحات منافع و امتیازات ویژه آنها را تهدید میکرد. این افراد با شایعهپراکنی و بدگویی دربارۀ امیرکبیر، سعی در ایجاد شک و تردید در ذهن شاه داشتند. درباریان با ایجاد اختلاف و نفاق بین شاه و امیرکبیر، سعی در تضعیف جایگاه و قدرت او داشتند. افرادی مانند مادر شاه (مهدعلیا) با استفاده از نفوذ خود بر شاه، او را علیه امیرکبیر تحریک میکردند.
عوامل بیگانه: قدرتهای خارجی مانند انگلیس و روسیه که به دنبال گسترش نفوذ خود در ایران بودند، از قدرتگیری امیرکبیر که به دنبال استقلال ایران بود، نگران بودند. این قدرتها از مخالفان امیرکبیر در دربار حمایت میکردند و به آنها اطلاعات و کمکهای مالی میرساندند. عوامل بیگانه با انتشار اخبار و تبلیغات منفی دربارۀ امیرکبیر، سعی در ایجاد بدبینی نسبت به او داشتند.
۲- در مورد خودکامه بودن ناصرالدین شاه و تأثیر آن در جلوگیری از انجام اصلاحات در ایران، مطلبی تهیه کنید.
ناصرالدین شاه به عنوان یکی از پادشاهان قاجار، به دلیل تمرکز قدرت در دست خود و عدم پذیرش انتقاد، به عنوان یک حاکم خودکامه شناخته میشود. این ویژگی شخصیتی و شیوه حکومتداری، تأثیر قابل توجهی بر روند اصلاحات در ایران گذاشت.
مخالفت با اندیشههای نو: ناصرالدین شاه به دلیل ترس از از دست دادن قدرت، با هرگونه اندیشه نو و اصلاحطلبی مخالفت میکرد. او نمیخواست ساختار سنتی قدرت را به خطر بیاندازد و به همین دلیل مانع از انجام اصلاحات اساسی در کشور میشد.
تمرکز قدرت در دست شاه: تمام قدرت در دست شاه متمرکز بود و او تصمیمگیرنده نهایی در همه امور بود. این امر باعث میشد که اصلاحطلبان نتوانند به راحتی به اهداف خود دست یابند و برنامههای اصلاحی آنها با موانع زیادی روبرو شود.
فساد اداری و اختلاس: در دوران حکومت ناصرالدین شاه، فساد اداری و اختلاس در دستگاه حکومتی بسیار گسترده بود. این امر باعث تضعیف اعتماد مردم به حکومت و کاهش انگیزه برای انجام اصلاحات شد.
مقاومت در برابر تغییر: ناصرالدین شاه و اطرافیان او به شدت در برابر تغییر مقاومت میکردند و هرگونه تلاش برای اصلاحات را به عنوان تهدیدی برای نظام موجود تلقی میکردند.
نتیجه:
خودکامگی ناصرالدین شاه و مخالفت او با اصلاحات، باعث شد که ایران در مقایسه با سایر کشورهای منطقه، در مسیر توسعه و پیشرفت عقب بماند. این امر، زمینه را برای نفوذ قدرتهای خارجی و وابستگی اقتصادی ایران فراهم کرد.
۳- درباره مزایا و معایب مدارس جدید که از زمان ناصرالدین شاه تأسیس شد، مطلبی تهیه کنید و بحث کنید که چه نوع مدارسی در آن زمان شروع به فعالیت کرد؟
مزایا: این مدارس با هدف آموزش علوم جدید و مدرن تاسیس شدند و به دانشآموزان امکان داد تا با مفاهیم و روشهای علمی جدید آشنا شوند. مدارس جدید، پایه و اساس نظام آموزشی مدرن در ایران را بنا نهادند و الگویی برای توسعه آموزش و پرورش در آینده شدند. در این مدارس از معلمین خارجی و ایرانی مجرب استفاده میشد که به ارتقای سطح علمی دانشآموزان کمک میکرد. علاوه بر آموزش نظری، به آموزش عملی و کارگاهی نیز توجه میشد که دانشآموزان را برای ورود به بازار کار آماده میکرد.
معایب: این مدارس در ابتدا بیشتر برای طبقات بالای جامعه در نظر گرفته شده بودند و دسترسی اقشار کمدرآمد به آنها محدود بود. به دلیل عوامل مختلفی مانند مخالفت برخی از گروههای سنتی و عدم حمایت کافی دولت، تاثیرگذاری این مدارس در گسترش آموزش و پرورش در کل کشور محدود بود. با تغییر دولتها، رویکرد نسبت به این مدارس نیز تغییر میکرد و این امر باعث بیثباتی در نظام آموزشی میشد.
انواع مدارس در آن دوره:
در دوره ناصرالدین شاه، با تأسیس دارالفنون به عنوان اولین مدرسه جدید، انواع دیگری از مدارس نیز به تدریج تاسیس شدند، از جمله:
مدارس نظامی: برای تربیت افسران و نیروهای مسلح تاسیس شدند.
مدارس فنی و حرفهای: به منظور آموزش مهارتهای فنی و حرفهای به دانشآموزان ایجاد شدند.
مدارس زبانهای خارجی: برای آموزش زبانهای خارجی مانند فرانسه و انگلیسی تاسیس شدند.
تأسیس مدارس جدید در دوره ناصرالدین شاه، گامی مهم در جهت نوسازی ایران و ایجاد تحولات اجتماعی بود، اما این مدارس با چالشها و محدودیتهایی نیز روبرو بودند.
درس قبلی: جواب درس اول تاریخ یازدهم
✅ اگر سوالی در رابطه با جواب فکر کنید و پرسش های نمونه درس ۲ تاریخ یازدهم دارید آن را از قسمت دیدگاه بپرسید. همچنین جهت مشاهده گام به گام سایر درس های کتاب کافیست شماره آن را به همراه عبارت ماگرتا در گوگل جست و جو کنید.
خوبه