سبک زندگی

جواب فعالیت های درس ۲۲ مطالعات نهم ❤️ حقوق و تکالیف شهروندی

پاسخ سوال های صفحه ۱۵۱ ، ۱۵۲ و ۱۵۴ مطالعات اجتماعی پایه نهم ، جواب فعالیت های درس 22 حقوق و تکالیف شهروندی فصل ۱۱ مطالعات پایه ۹ ام

پاسخ فعالیت های درس ۲۲ مطالعات نهم : در این نوشته به جواب فعالیت های درس بیست و دوم 22 مطالعات اجتماعی پایه نهم در صفحات ۱۵۱ ، ۱۵۲ و ۱۵۴ مربوط به درس بیست و دو حقوق و تکالیف شهروندی در بخش آموزش و پرورش ماگرتا پرداخته ایم.

پاسخ درس بعدی: جواب فعالیت های درس ۲۳ مطالعات اجتماعی نهم

گام به گام درس ۲۲ مطالعات نهم
گام به گام درس ۲۲ مطالعات نهم

پاسخ فعالیت درس ۲۲ مطالعات نهم

در جواب فعالیت درس 22 مطالعات اجتماعی نهم داریم :

جواب فعالیت صفحه ۱۵۱ درس بیست و دوم مطالعات اجتماعی نهم

۱- به کمک دبیر، قانون اساسی را به کلاس بیاورید.

الف) با استفاده از قانون اساسی، توضیح اصول ۷ و ۲۰ را که در صفحات بعد نوشته نشده است، بنویسید.

پاسخ: اصل ۷: به دستور قرآن کریم: «و امرهم‌ شوری بینهم» و «شاورهم‌ فی الامر»، شوراها، مجلس شورای اسلامی، شورای استان، شهر، شهر، محله، بخش. ، روستا و … از ارگان‌های تصمیم گیری و اجرایی هستند. موارد، نحوه تشکیل و حدود اختیارات، وظایف و اختیارات شوراها را این قانون و قوانین ناشی از آن تعیین می‌کند.

اصل ‏۲۰: همه‏ افراد ملت‏ اعم‏ از زن‏ و مرد یکسان‏ در حمایت‏ قانون‏ قرار دارند و از همه‏ حقوق‏ انسانی‏، سیاسی‏، اقتصادی‏، اجتماعی‏ و فرهنگی‏ با رعایت‏ و موازین‏ اسلام‏ برخوردارند.

ب) در مقابل هریک از حقوق شهروندی که در این درس نوشته شده است، یک یا چند اصل قانون اساسی را که به آن مربوط می شود پیدا کنید و شماره آن را در کنار مطلب مربوط بنویسید.

پاسخ: حق بر عدالت قضایی (مواد ۳۴ و ۳۵)
حق بر عدالت حقوقی (مواد ۳۲ و ۳۸)
حق مشارکت سیاسی (اصل ۶)
حق برخورداری از رفاه و امنیت اجتماعی (مواد ۲۹ و ۳۱)

پ) در اصل ۲۱ قانون اساسی دولت موظّف شده است تا حقوق زنان را در تمام جهات، با رعایت موازین اسلامی تضمین کند. به این اصل مراجعه و برخی موارد آن را در کلاس مطرح کنید.

پاسخ: اصل ۲۱: دولت موظف است حقوق زن را در همه جهات با رعایت موازین اسلامی تضمین کند و موارد زیر را انجام دهد:

  1. ایجاد شرایط مساعد برای رشد شخصیت زن و احیای حقوق مادی و معنوی او.
  2. حمایت از مادرها به ویژه در دوران بارداری و حضانت فرزند و حمایت از کودکان بی سرپرست.
  3. تشکیل دادگاه صالح برای حفظ کیان و بقای خانواده.
  4. ایجاد بیمه ویژه زنان بیوه و سالخورده و بی سرپرست.
  5. سپردن حضانت فرزندان به مادران شايسته به منظور حسد در غیاب ولی شرع.

(توجه: برخی از اصول قانون اساسی ممکن است دو یا چند حقوق شهروندی را شامل شود و برخی از حقوق ممکن است شامل چندین اصل باشد.)

جواب فعالیت صفحه ۱۵۲ مطالعات نهم درس بیست و دوم

۲- گفت و گو کنید: با توجه به آنچه در درس تاریخ امسال خواندید چند مورد از حقوق شهروندی را که در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران به رسمیت شناخته شده است، با حقوق مردم در دورهٔ قاجاریه و پهلوی مقایسه کنید. از این مقایسه چه نتیجه ای می گیرید؟

پاسخ: فقدان حق آزادی بیان، بیان و نقد در دوره قاجار
عدم مشارکت مردم در امور سیاسی
در آن زمان مردم به عنوان رعیت شناخته می‌شدند نه شهروند.
دسترسی کم به حقوق رفاهی و تامین اجتماعی
به دلیل تفکر ارباب بنده، حق بر عدالت حقوقی و قضایی (مثلاً حق داشتن وکیل) کم بود.

مردم برای به دست آوردن حقوق شهروندی خود چه تلاش هایی کرده اند؟

پاسخ: مردم به رهبری روحانیون و روشنفکران وطن پرست برای انقلاب مشروطه و تشکیل قوه مقننه به مبارزه ادامه دادند.

۳- کاربرگه شماره (۱۶) را کامل کنید.

پاسخ: برای دیدن پاسخ کاربرگ شماره ۱۶ روی دکمه مربوطه زیر کلیک کنید یا بزنید.

۴- الف) منظور از حق برخورداری از تأمین اجتماعی چیست؟ توضیح دهید.

پاسخ: حق تامین اجتماعی یکی از مهمترین حقوق بشری است که در اسناد حقوق بشر ذکر شده است.

دولت‌ها موظفند برخی از تسهیلات اولیه را برای شهروندان فراهم کنند، از جمله:

  • تامین امنیت اجتماعی برای شهروندان
  • ایجاد شغل برای شهروندان
  • ایجاد فرصت های برابر برای آموزش
  • شرایط بهداشتی را فراهم کند
  • ایجاد فرصت های برابر در برابر قانون
  • ایجاد امنیت غذایی
  • تامین حداقل امکانات اعم از مسکن، راه، ساخت زیرساخت های کشور

ب) کدام اصل قانون اساسی کشور ما مربوط به حق تأمین اجتماعی است؟

پاسخ: اصل ۲۹ قانون اساسی به موضوع تامین اجتماعی و رسیدگی به دغدغه های شهروندان این منطقه از آینده خود می پردازد و بر اساس این اصل، برخورداری از تامین اجتماعی از نظر بازنشستگی، بیکاری، پیری، از کارافتادگی، بی خانمانی است. از کارافتادگی، حوادث و سوانح، نیاز به خدمات بهداشتی و درمانی و مراقبت های پزشکی در قالب بیمه و…، حق عمومی است.

جواب به کار ببندیم صفحه ۱۵۴ درس ۲۲ مطالعات نهم

۱- به طور گروهی پوستری طراحی کنید که یکی از حقوق شهروندی و یک تکلیف مربوط به آن را نشان بدهد. پیام کوتاهی نیز روی آن بنویسید. پوسترها را در کلاس یا راهرو مدرسه نصب کنید.

پاسخ: برعهده دانش آموزان می‌باشد.

۲- الف) دربارهٔ «سازمان تأمین اجتماعی» و نقش و کارکرد آن در جامعه پرس‌وجو و نتیجه را در کلاس ارائه کنید.

پاسخ: ۱. معرفی سازمان تأمین اجتماعی: سازمان تأمین اجتماعی یک نهاد بیمه‌گر عمومی است که زیرمجموعه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی فعالیت می‌کند. این سازمان با هدف حمایت از کارگران، کارمندان و اقشار مختلف جامعه در برابر مخاطراتی مانند بیماری، بیکاری، ازکارافتادگی و پیری تشکیل شده است.

۲. کارکردهای اصلی سازمان تأمین اجتماعی

✅ الف) خدمات درمانی:

  • ارائه بیمه درمانی به بیمه‌شدگان و خانواده‌های آنان
  • پوشش هزینه‌های بیمارستانی، دارویی و آزمایشگاهی

✅ ب) مستمری بازنشستگی:

  • پرداخت مستمری ماهانه به افراد بازنشسته
  • حمایت از بازنشستگان با خدمات جانبی مانند وام و کمک‌های درمانی

✅ ج) حمایت از بیکاران:

  • پرداخت حقوق بیکاری به مدت محدود
  • ارائه خدمات آموزشی و کاریابی برای اشتغال مجدد

✅ د) مستمری ازکارافتادگی و فوت:

  • حمایت از افراد ناتوان و ازکارافتاده
  • پرداخت مستمری به بازماندگان (همسر و فرزندان بیمه‌شده فوت شده)

✅ ه) خدمات تکمیلی:

  • ارائه وام‌های مختلف (ازدواج، مسکن، درمان و…)
  • برگزاری اردوها و برنامه‌های رفاهی برای بیمه‌شدگان

۳. نحوه عضویت در سازمان تأمین اجتماعی

  • کارگران: به صورت اجباری توسط کارفرما بیمه می‌شوند.
  • خویش‌فرماها: افراد می‌توانند به صورت داوطلبانه بیمه شوند.
  • کارمندان دولت: تحت پوشش صندوق بازنشستگی کشوری قرار می‌گیرند.

۴. آمار و ارقام مهم (سال ۱۴۰۲)

📊 تعداد بیمه‌شدگان: بیش از ۴۵ میلیون نفر
🏥 تعداد بیمارستان‌های وابسته: حدود ۷۰ بیمارستان در سراسر کشور
💰 میزان مستمری بازنشستگی: از ۳ تا ۱۵ میلیون تومان (بسته به سابقه کار)

۵. نقاط قوت و چالش‌ها

🔷 نقاط قوت:

  • پوشش گسترده جمعیتی
  • ارائه خدمات درمانی با کیفیت

🔴 چالش‌ها:

  • مشکلات مالی و کسری بودجه
  • طولانی شدن فرآیندهای اداری در برخی موارد

۶. نتیجه‌گیری: سازمان تأمین اجتماعی یکی از مهم‌ترین نهادهای حمایتی کشور است که نقش حیاتی در تأمین امنیت اقتصادی و درمانی اقشار مختلف جامعه دارد. با این حال، نیاز به اصلاحات ساختاری برای بهبود عملکرد آن احساس می‌شود.

ب) در صورتی که اعضای خانواده یا بستگان شما از یک یا چند نوع خدمات سازمان تأمین اجتماعی استفاده می‌کنند، این خدمات را در کلاس توضیح دهید.

پاسخ: ۱. خدمات درمانی (پوشش بیمهٔ سلامت)

🔹 مثال:

مادرم نیز می‌تواند از داروهای رایگان یا با تخفیف در داروخانه‌های طرف قرارداد استفاده کند.

پدرم کارگر ساختمانی است و تحت پوشش بیمهٔ تأمین اجتماعی قرار دارد. زمانی که نیاز به جراحی دیسک کمر داشت، بیش از ۸۰٪ هزینه‌های بیمارستان از طریق بیمه تأمین اجتماعی پرداخت شد.

۲. مستمری بازنشستگی

🔹 مثال:

  • پدربزرگم پس از ۳۰ سال کار در یک شرکت خصوصی، اکنون مستمری ماهانه از تأمین اجتماعی دریافت می‌کند. این پول به او کمک می‌کند هزینه‌های زندگی و داروهایش را تأمین کند.

۳. خدمات توانبخشی و ازکارافتادگی

🔹 مثال:

  • دایی من به دلیل یک حادثهٔ کاری دچار آسیب دیدگی شدید شد. سازمان تأمین اجتماعی علاوه بر پرداخت مستمری ازکارافتادگی، هزینه‌های فیزیوتراپی او را نیز پوشش داد.

۴. وام‌های حمایتی

🔹 مثال:

  • خواهرم هنگام ازدواج، از تأمین اجتماعی وام ازدواج گرفت که به او در خرید وسایل اولیه زندگی کمک کرد.
  • پدر دوستم نیز برای خرید مسکن از وام housing سازمان استفاده کرده است.

۵. تجربهٔ شخصی دانش‌آموزان (فعالیت کلاسی)

📌 پیشنهاد:
از دانش‌آموزان بخواهید به صورت داوطلبانه تجربیات خانواده‌شان را در قالب موارد زیر بیان کنند:

  • نوع خدمت: (درمانی، بازنشستگی، وام و…)
  • مزایای دریافت شده: (پوشش هزینه‌ها، تسهیلات و…)
  • مشکلات احتمالی: (طولانی بودن فرآیند، کمبود خدمات و…)

📢 جمع‌بندی: “سازمان تأمین اجتماعی مانند یک چتر حمایتی است که از ابتدای کار تا پایان عمر، همراه افراد باقی می‌ماند!”

نکته: در صورت عدم دسترسی به تجربهٔ مستقیم، می‌توانید از داده‌های عمومی (مانند آمار سایت تأمین اجتماعی) استفاده کنید.

۳- به طور گروهی یا فردی، نامه‌ای به نمایندگان شورای اسلامی شهر یا روستای محل زندگی خود بنویسید و در آن یکی از مسائل و مشکلات منطقهٔ خود را مطرح کنید و برای حلّ آن پیشنهادی بدهید. نامه‌ها را با کمک و راهنمایی دبیر و توسط مدرسه برای شورا ارسال کنید.

پاسخ: نمونه نامه به شورای اسلامی شهر/روستا:

شورای محترم اسلامی شهر/روستای [نام محل]
موضوع: درخواست رسیدگی به مشکل [عنوان مشکل]

با سلام و احترام،

ما دانش آموزان [نام مدرسه] در [نام محل]، با احترام به خدمت شما، موارد زیر را به استحضار می رسانیم:

الف) مشکل موجود:
[مشکل را دقیق و مختصر توضیح دهید. مثال:
“عدم وجود فضای سبز مناسب در محله”
“نبود روشنایی کافی در معابر اصلی”
“کمبود امکانات ورزشی برای نوجوانان”]

ب) پیامدهای این مشکل:
[تأثیرات منفی مشکل را بیان کنید. مثال:
“این موضوع باعث کاهش نشاط اجتماعی ساکنین شده است”
“عدم ایمنی در تردد شبانه”]

ج) پیشنهادهای ما برای حل مشکل:

  1. [پیشنهاد عملی و مشخص. مثال:
    “احداث پارک محله ای در زمین بایر جنب مدرسه”]
  2. [پیشنهاد دیگر. مثال:
    “نصب چراغ های خورشیدی در مسیرهای تاریک”]

ما دانش آموندان به عنوان آینده سازان این منطقه، آماده هرگونه همکاری در اجرای این طرح ها هستیم و می توانیم در برنامه های درختکاری، نظافت محله و… مشارکت فعال داشته باشیم.

با تشکر از توجه شما
دانش آموزان [پایه و نام مدرسه][تاریخ]

راهنمای تکمیل نامه:

  1. مشکل را دقیق و با ذکر محل مشخص کنید
  2. از ادبیات محترمانه استفاده نمایید
  3. پیشنهادها باید عملی و متناسب با اختیارات شورا باشد
  4. می توانید نامه را تزیین کرده و با دستخط زیبا بنویسید
  5. بهتر است نامه به صورت گروهی و با امضای چند دانش آموز ارسال شود

نمونه موضوعات پیشنهادی:

  • نوسازی پیاده روهای آسیب دیده
  • افزایش سطل های زباله در معابر
  • ایجاد کتابخانه سیار محله
  • برگزاری کلاس های آموزشی برای شهروندان
  • احداث زمین بازی کودکان

پاسخ درس قبلی: جواب فعالیت های درس ۲۱ مطالعات نهم

⭐️ در آخر جواب فعالیت های درس ۲۲ مطالعات نهم در صفحات ۱۵۱ ، ۱۵۲ و ۱۵۴ به پایان رسید، اگر سوال یا مشکلی دارید از قسمت دیدگاه با ما یا سایر دانش آموزان بحث و گفتگو کنید و نظرات خود را بگذارید. تمام سوالات را کامل و صحیح پاسخ دادیم. می‌توانید آن‌ها را هم خلاصه بنویسید. برای بهتر پیدا کردن ما در آخر عبارت جستجو شده خود در گوگل کلمه ماگرتا را بنویسید.😎🌹

زنجیران

هم‌بنیانگذار ماگرتا ، عاشق دنیای وب و ۷ سالی ست که فعالیت جدی در حوزه اینترنت دارم. تخصص من تولید محتوایی‌ست که مورد نیاز مخاطبان است. مدیر ارشد تیم شبکه های اجتماعی سایت هستم. به قول ماگرتایی‌ها وقت بروز شدنه !

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

16 − 14 =