بازاریابی شبکه های اجتماعی فعالیتی است که در جهت افزایش بازدید سایت ، فروش محصولات و معرفی برند شما انجام می شود. امروزه توجه به این موضوع بسیار مهم می باشد زیرا با گذشت زمان دیگر شما نمی توانید با تبلیغات در رادیو و تلویزیون ، بنرهای تبلیغاتی کنار جاده ها و … به موفقیت چندانی در کسب و کار خود برسید بخاطر اینکه دیگر این شبکه های اجتماعی هستند که عمده توجه مردم را شامل می شوند و نیازهای آن ها رفع می کنند.
یک ویژگی مهم در بازاریابی شبکه های اجتماعی این است که علاوه بر اینکه صاحبان کسب وکار به معرفی محصول و خدمات خود می پردازند کاربرانی که محصول یا خدمات را دریافت کرده اند و استفاده کرده اند، نظرات خود را به اشتراک می گذارند و با توجه به توصیه آن ها و با مقایسه بین محصولات در سایت های مختلف می توان بهترین انتخاب را داشت.
چرا بازاریابی شبکه های اجتماعی
- بسیاری از کاربران پیام های شما را می پذیرند ، آن را با دوستان خود به اشتراک می گذرانند در نتیجه شما شبکه ای گسترده از کاربران را خواهید داشت که در هر جای کشور ممکن است زندگی کنند.
- داشتن یک فروشگاه بدون حد و مرز.
- هزینههای بسیار کمتری برای معرفی برند خود نسبت به تبلیغاتی سنتی پرداخت میکنید.
- مشتریان بالقوه خودتان را زودتر به مشتریان بالفعل تبدیل میکنید و فرآیند قیف فروش را مشتریان زود طی میکنند.
زبان شبکه های اجتماعی
قرار دادن محتوای مناسب و با کیفیت روز به روز بر کاربران شما می افزایید اما محتوای مناسب و با کیفیت در هر کدام از شبکه های اجتماعی متفاوت می باشد زیرا فضایی متفاوت بر آنها حاکم است؛ یعنی تولید محتوا برای هر کدام از شبکههای اجتماعی باید با دیگری فرق داشته باشد چون سلیقه کاربران باهم متفاوت است و به عنوان مثال فردی که توییتر را دنبال می کند نباید با زبان بازاریابی اینستاگرام با آن ارتباط برقرار کند. لازمه موفق در بازاریابی شبکه های اجتماعی ، شناخت هریک از این شبکه های اجتماعی و راه و روش استفاده درست از هر کدام از آنهاست.
اولین قدم بازاریابی شبکههای اجتماعی – تعیین استراتژی محتوا
کسب و کارهایی که بدون استراژی ایجاد می شوند ممکن است در کوتاه مدت موفق شوند اما در بلند مدت این استراژدی است که پیروز میدان را مشخص می کند.
- هداف خود را برای تولید محتوای بازاریابی شبکه های اجتماعی مشخص کنید تا بفهمید چه هدفی را دنبال می کنید .آیا شما در نظر دارید محصولات و خدمات خود را معرفی کنید یا میخواهید میزان درگیری مخاطبانتان افزایش دهید، اینکه کدام شبکهای اجتماعی برای پیشبرد اهداف شرکت یا بیزینس شما را کارامدتر است، همه این مواد میتواند در تعیین اهداف محتوای شبکههای اجتماعی به ترتیب اولویت مشخص شود.
- پرسونای مخاطبان خود را مشخص کنید و تعیین کنید چه افرادی از جامعه را میتوانند جز مخاطبان یا مشتریان شما باشند زیرا باعث میشود شما برای هر کدام از شبکههای اجتماعی رویکرد متفاوتی داشته باشید.
بزرگترین اشتباهات رایج
داشتن پروفایل های متعدد در شبکههای اجتماعی به طور همزمان
راه حل: به جای آنکه چندین صفحه در شبکه های اجتماعی به صورت همزمان داشته باشید و بخواهید همزمان همه آنها را مدیریت کنید، بر روی تعداد کمی از آنها فعالیت کنید وقت بیشتری برای آن بگذارید. به راحتی می توانید بررسی کنید که مشتریان شما بیشتر در کدام شبکه ها فعال هستند و زمان خود را در کدام پلتفرم صرف می کنند، سپس فعالیت خود بر روی آن شبکه ها را بیشتر کنید. هنگامی که شما نخستین پروفایل خود را ساختید و فعالیت خود بر روی آن را تکمیل کردید می توانید برای ساخت دومین صفحه در شبکه ای دیگر اقدام کنید.
جدی نگرفتن دیدگاه های منفی و انتقادات کاربران شبکه های اجتماعی
راه حل: به این دیدگاه های منفی دقت کنید. دیدگاه های مثبت، حس خوب و انرژی بالایی به شما خواهند داد. اما این دیدگاه های منفی هستند که برندتان را شکل می دهند چرا که با مطالعه این انتقادات خواهید فهمید که مشتریان و بازار هدف شما از شما چه چیزی می خواهند.
ارسال مطالب بسیار زیاد در بازه زمانی کوتاه
راه حل: یک تقویم ارسال مطلب برای خود درست کنید. برای خود برنامه ریزی کنید و در ساعات مشخصی این پست ها را ارسال کنید. برای مثال 4 الی 5 آپدیت در شبانه روز برای گوگل پلاس، همین تعداد برای فیسبوک و یا 10 تا 12 آپدیت برای اینستاگرام.
همچنین سعی کنید از محتوای گوناگون برای آپدیت و بروزرسانی شبکه های اجتماعی خود استفاده کنید. استفاده کردن از متن بدون تصویر یا برعکس زیاد مناسب نیست. باید سعی کنید از تمامی حالات ارسال محتوا از جمله ویدئو، متن، اینفوگرافیک، عکس، صدا و … استفاده کنید.
تحلیل نکردن آمار و نتایج شبکه های اجتماعی
راه حل: هفته ای یکبار با تیم خود و همکارانتان دورهمی داشته باشید و در رابطه با تحلیل بازار و میزان مشتریان خود از شبکه های اجتماعی تحلیل و بررسی انجام دهید. اگر آشنایی زیادی با تحلیل نتایج و نرخ تبدیل (Conversion Rate) ندارید می توانید با یک شرکت متخصص همکاری کنید .
مواردی برای وفادار کردن مشتریان
- به مشتریان دلیلی برای وفادار بودن بدهید
- راههایی برای ارتباط با مشتری خود در نظر بگیرید
- شما با دریافت نظرات و بازخورد مشتریان و شنیدن شکایات آنان، میتوانید نقاط ضعفتان را شناسایی کرده و بیزینستان را بهبود ببخشید.
- خدمات مشتریان را در اولویت قرار دهید ، مهم ترین علت عدم وفاداری
- درک و رفتار متفاوتی از مشتریان داشته باشید