کسب و کارمهارت

آموزش تولید محتوا برای اینستاگرام ✔️؛ استراتژی محتوایی اینستا

صفر تا صد نحوه تولید محتوای با کیفیت در اینستاگرام، چگونه با داشتن ایده و استراتژی محتوا در اینستا برنده و محبوب شویم؟

آموزش تولید محتوا برای اینستاگرام به سبک جدید : همان طور که می دانید یکی از مهم‌ترین نکاتی که در بازاریابی دیجیتال در عصر امروز مورد توجه قرار می‌گیرد، بازاریابی از طریق محتوا است. از آن جایی که اینستاگرام به عنوان یکی از بزرگ‌ترین شبکه‌های اجتماعی دنیا شناخته می‌شود، یک بستر تبلیغاتی عالی برای بازاریابی به شمار می‌رود و همین موضوع موجب شده تولید محتوا در اینستاگرام بیش از پیش مهم واقع شود. از این رو در این مقاله از مهارت ماگرتا تصمیم گرفته‌ایم به بررسی نکات مهم در تولید محتوا اینستاگرام بپردازیم. با ما همراه باشید.

بسیاری از کاربران ماگرتا از ما سؤال می‌کنند که اهمیت تولید محتوای اینستاگرام در چیست و چرا اینقدر برای این موضوع اهمیت قائل هستید؟

جواب این سؤال می‌تواند هدف ما را از تهیه و نگارش این مقاله روشن کرده و شما را با نقش تولید محتوای اینستاگرام در بازاریابی و جلب نظر مخاطبان آشنا کند.

به همین خاطر قبل از شروع همه چیز، می‌خواهیم اهمیت اینستاگرام و محتوای داخل آن را یک بار با هم مرور کنیم. برای این که به اهمیت اینستاگرام پی ببرید، به این سؤال جواب دهید که به عنوان یک کاربر معمولی و ساده در اینستاگرام روزانه چند بار به پیج های مختلف اینستاگرام و به طور کلی این پلتفرم اجتماعی سر می‌زنید؟

استراتژی تولید محتوا در اینستاگرام
استراتژی تولید محتوا در اینستاگرام

مطمئناً اگر جزو جوان‌های این دوره زمانه باشید، جواب شما کمتر از یکی دو ساعت نخواهد بود. بنابراین با علم به اینکه اکثر کاربران اینستاگرام روزانه چندین ساعت را در این شبکه اجتماعی محبوب و پرطرفدار می‌گذرانند، این را باید بدانید که اینستاگرام نقش بسیار مهمی را برای پر کردن تایم بیکاری این افراد ایفا می‌کند.

بنابراین خیلی از مشتری‌های شما در اینستاگرام وجود دارند و باید با تولید محتوای خوب آن‌ها را تشویق به فالو کردن پیج خود و مشاهده محصولات و خدماتتان کنید.

این کاربرها به صورت بالقوه مشتریان شما هستند و اگر یک تلنگر کوچک به آن‌ها بزنید، خواهید دید تا چه اندازه برایتان سودمند خواهند بود.

مهم‌ترین چیزی که برای کاربران اینستاگرام، چه دختر و چه پسر، چه جوان وچه مسن اهمیت زیادی دارد محتوای صفحه‌ای است که در آن گشت و گذار می‌کنند. هر چقدر محتوای یک صفحه جذاب‌تر و حرفه‌ای‌تر باشد، تعامل فالوورها با آن صفحه بالاتر رفته و احتمال اینکه کاربر شما را فالو کند بسیار بالا می‌رود.

منظور از تعامل تمامی رفتارهایی است که دو طرف (در اینجا مشتری و شما) با یکدیگر به اشتراک می‌گذارید. تعامل در اینستاگرام شامل لایک، کامنت، فالو کردن و مواردی از این دست می‌باشد.

اگر محتوای صفحه شما جذاب باشد، هنگامی که یک کاربر جدید پست‌های شما را می‌بیند با احتمال درصد بالا صفحه شما را فالو کرده و مطالبتان را دنبال می‌کند.

تولید محتوای مخصوص اینستاگرام

امروزه تولید محتوا به یکی از اصلی‌ترین زمینه‌های موفقیت یک کسب و کار در فضای مجازی تبدیل شده است. اهمیت محتوای خوب به قدری بالاست که بیل گیتس، بنیانگذار مایکروسافت، در نقل قولی می‌گوید “در کسب و کارهای امروزی، محتوا پادشاه است” و همین یک جمله از فردی به این بزرگی می‌تواند مهر ضمانت اهمیت محتوا باشد.

محتوای فضای مجازی هر آن چیزی است که شما در صفحات سایت‌ها، شبکه‌های اجتماعی و … مشاهده می‌کنید. خیلی‌ها فکر می‌کنند تولید محتوا در فضای اینترنت بسیار آسان بوده و هیچ تفاوتی نمی‌کند که این محتوا برای سایت است یا اینستاگرام یا … .

به همین علت لازم است بدانید نه تنها محتوای سایت با محتوای اینستاگرام فرق می‌کند، بلکه نحوه تولید محتوا در شبکه‌های اجتماعی مختلف نیز با یکدیگر تفاوت‌هایی دارد.

این تفاوت‌ها به این علت است که هر شبکه اجتماعی هویت مخصوص به خود را دارد و محتوا سازی و بازاریابی محتوایی باید با توجه به هویت آن شبکه اجتماعی صورت گیرد.

مثلاً شبکه اجتماعی توئیتر پلت فرمی است که در آن کاربران به ارائه محتوای متنی در قالب پیام‌هایی کوتاه و روزمره می‌کنند؛ در صورتی که لینکدین شبکه اجتماعی مخصوص کسب و کارهاست و غالب محتوایی که در آن تولید می‌شود به این حوزه مربوط است.

اینستاگرام نیز پلتفرم اجتماعی مبتنی بر تصویر است و برای اینکه در آن محتوایی منتشر کنید، حتماً باید یک پای قضیه یک تصویر باشد.

شما بدون عکس و تصویر نمی‌توانید محتوای خود را ارائه کنید و این مشخصه، مشخصه اصلی اینستاگرام و وجه تمایز آن با سایر شبکه‌های اجتماعی است.

دانستن این موضوع که نحوه تولید محتوا در شبکه‌های اجتماعی مختلف به هویت آن شبکه اجتماعی بستگی دارد به شما کمک می‌کند در زمینه تولید محتوا اینستاگرام بهتر و حرفه‌ای تر عمل کنید.

اگر می‌خواهید با شیوه‌های تولید محتوا در اینستاگرام به صورت تخصصی‌تر آشنا شوید، ادامه مطلب را از ماگرتا دنبال کنید.

ایده تولید محتوا در اینستاگرام
ایده تولید محتوا در اینستاگرام

انواع محتوا در اینستاگرام

اینستاگرام یک شبکه اجتماعی مبتنی بر عکس است و تمام محتواهایی که در آن تهیه می‌شود از این عنصر بهره‌مندند. در این قسمت به 3 نوع محتوایی که می‌توان در اینستاگرام به کاربران ارائه کرد اشاره کرده‌ایم.

محتوایی که به شکل یک یا چند تصویر است

همان طور که در بند بالا گفتیم، تصاویر و عکس‌ها کلیدی‌ترین عناصر اینستاگرام هستند و هیچ محتوایی بدون آن‌ها در اینستاگرام منتشر نخواهد شد. پس باید به خوبی از آن‌ها استفاده کرد تا بیشترین تعامل‌ها با کاربران از این طریق حاصل شود.

اگر بخواهیم شیوه تصاویری که به صورت رایج و معمول در اینستاگرام استفاده می‌شود را با یکدیگر مرور کنیم می‌توان موارد زیر را نام برد:

تصاویر واقعی مانند عکس شخصی افراد، عکس از محصولات و خدمات، عکس از یک منظره خاص و …
تصاویر تولید شده توسط انسان‌ها مثل مانند عکس نوشته‌های گرافیکی، عکس‌هایی که در آن‌ها فقط یک متن به شکل ساده نوشته شده، آثار گرافیکی مثل پوستر و …

اگر می‌خواهید محتوای صفحه شما خسته کننده و تکراری نباشد سعی کنید از هر دو مورد به شکل متعادلی استفاده کنید.

اگر در ارائه محتوای خود در اینستاگرام از عکس نوشته‌های گرافیکی و جذاب استفاده می‌کنید، به یاد داشته باشید هرگز از یک قالب یکسان برای طراحی این تصاویر استفاده نکنید.

چیزی که به تازگی رایج شده این است که مدیر صفحه یک قالب مشخص گرافیکی را طراحی کرده و تمام متونی که قصد دارد به کاربر بگوید را در این قالب قرار می‌دهد. ما برای این می گوییم از قالب تکراری استفاده نکنید چون این کار باعث می‌شود که مخاطب بعد از مدتی توجه خود را نسبت به آن تصویر از دست داده و در نتیجه محتوای شما را دنبال نکند.

از این رو پیشنهاد می‌کنیم تلاش کنید با عکس‌های متنوع صفحه خود را از یکدست بودن بیرون آورده و نمایی کلی پیج تان را نمایی خاص و منحصر به فرد کنید. این نکته را حتی در رنگ‌بندی تصاویر نیز رعایت کنید.

سعی کنید که محتواهای خود را با فرمت یا ظاهر یکسان را در کنار یکدیگر قرار نداده و البته از متن‌های خلاقانه و غیر کلیشه در این تصاویر استفاده نمایید.

محتوایی که در قالب ویدئو نمایش داده می شود

علاوه بر محتوایی که در آن از تصاویر استفاده می‌شود، نوع دیگر محتوا که در اینستاگرام بسیار محبوب است، محتوای ویدئویی می‌باشد.

محتوای ویدئویی تقریباً پربازدیدترین نوع محتوا در دنیا بوده و اغلب کسب و کارهایی که می‌خواهند به میزان بازدید خوبی از محصولاتشان توسط کاربران برسند، این محصولات را در قالب ویدئوهای خلاقانه منتشر می‌کنند.

از آن جایی که ویدئو علاوه بر چشم‌ها، گوش و ادراک افراد را درگیر خود می‌کند پس می‌توان نتیجه گرفت تاثیرگذاری بیشتری هم خواهد داشت.

محتوای ویدئویی اینستاگرام را هم می‌توان مثل محتوای ویدئویی در دو حالت محتوای واقعی (فیلم‌های شخصی، فیلم از طبیعت و …) و فیلم‌های ساخته شده (کارتون، فیلم‌های گرافیکی، موشن گرافی و …) دسته بندی نمود.

ما فعلاً قصد نداریم به صورت تخصصی وارد حوزه طراحی محتوای ویدئویی اینستاگرام شویم اما چند مورد در این زمینه هست که دانستن آن‌ها به شما کمک می‌کند موفقیت بیشتری را از تولید محتوای ویدئویی اینستاگرام داشته باشید. این نکته‌ها عبارتند از:

  • حتماً از ویدئوهای باکیفیت و واضح استفاده کنید. کاربران اقبال خوبی نسبت به ویدیوهای بی کیفیت و ضعیف ندارند.
  • اصلاً از ویدئوهای کپی که رویان ها واترمارک صفحات دیگر استفاده شده، استفاده نکنید. این کار اعتبار صفحه شما را کاهش می‌دهد.
  • با پرس و جو در میان مخاطبان صفحه‌تان، از آن‌ها بپرسید چه نوع ویدئوهایی را بیشتر می‌پسندند و شما هم از آن نوع ویدئوها استفاده کنید.
  • ویدئوهای طولانی خود را در قالب IGTV منتشر کنید.

و موارد دیگری که امیدواریم در آینده به صورت تخصصی‌تر به بیان آن‌ها بپردازیم.

محتوای متنی در قالب کپشن یا عکس نوشته

محتوای متنی را می‌توان شایع‌ترین و پرکاربردترین نوع محتوا در اینترنت دانست. شاید تصور کنید هیچ‌گاه نمی‌توانید از محتوای متنی در اینستاگرام استفاده کنید اما این طور نیست و شما می‌توانید از متن در کنار تصویر یا فیلم در قالب کپشن استفاده نمایید.

این متن به آسانی در پایین تمامی فرمت‌های تصویری اینستاگرام قرار می‌گیرد. بر همین اساس شما می‌توانید هر چیز که می‌خواهید با مخاطبینتان در اشتراک بگذارید را از طریق متن زیر عکس یا فیلم‌ها منتشر کنید.

نظر تمامی کارشناسان حوزه دیجیتال مارکتینگ بر این است که سعی کنید اگر از فرمت‌هایی مثل عکس و ویدیو استفاده می‌کنید، حتماً در کپشن آن متنی هرچند کوتاه نیز قرار دهید تا تعامل مخاطبین با پست شما بیشتر شود.

تجربه نشان داده رفتار مخاطبان در اینستاگرام به این شکل است که قبل از اینکه بخواهند به‌صورت کامل به پست شما و آن چه در ویدئو یا تصویر اتفاق می افتد توجه کنند، ابتدا با یک نگاه کلی به کپشن آن، قضاوت می‌کنند که پست شما برایشان مفید است یا خیر.

این قضاوت در هر شخص بستگی به سلایق او دارد و ممکن است یک پست از نظر یک نفر بسیار عالی باشد و از نظر فردی دیگر چندان جالب به نظر نرسد. بنابراین مخاطبین پس از مطالعه کپشن به سراغ محتوای اصلی پست که عکس یا ویدئو است می‌روند.

در این بین حتماً دقت کنید که در کپشن‌های اینستاگرام خود متن‌هایی بنویسید که مخاطب را ترغیب به دیدن آن پست کند و از تکرار محتوای خودِ پست در کپشن خودداری کنید. علاوه بر این موارد، شما می‌توانید از هشتگ های مختلف در این متن استفاده کرده و پست خود را به دسته بندی‌های مختلف اینستا در قالب هشتگ ارجاع دهید.

منظور از تولید محتوا در اینستاگرام چیست
منظور از تولید محتوا در اینستاگرام چیست

اصول تولید محتوا اینستاگرام

برای اینکه بتوانید محتوایی درست، اصولی و منطبق بر سلیقه کاربران در اینستاگرام تولید کنید، لازم است یک سری موارد را حتماً بدانید. در این قسمت به ذکر 3 مورد از مهم‌ترین اصول تولید محتوا در شبکه اجتماعی اینستاگرام پرداخته‌ایم.

کیفیت کار شما میزان توجه مخاطبان را رقم می زند

در هر کاری اگر کیفیت بالایی از خود نشان دهید می‌توانید به نتایج بسیار عالی دست پیدا کنید. کیفیت خوب همواره با زحمت و تلاش همراه است. کیفیت در محتوا سازی اینستاگرام و بازاریابی محتوایی در این شبکه اجتماعی گسترده و محبوب حرف اول را نسبت به سایر موارد می زند.

همان طور که در قسمت بالا گفتیم شما می‌توانید سه نوع محتوای متن، عکس و ویدئو در اینستاگرام منتشر کنید. در این بین چه عکس، چه ویدیو، چه عکس نوشته و چه هر نوع محتوای دیگری منتشر می‌کنید، باید کیفیت آن را در حد عالی نگاه دارید.

چرا که خاصیت این شبکه اجتماعی به کیفیت محور بودنش است و اگر محتوای شما کپی یا کلیشه‌ای باشد، نه تنها مخاطبان به آن توجه نمی‌کنند بلکه توسط خود اینستاگرام هم پاک می‌شود.

علاوه بر کیفیت محتوا، کیفیت تصویر هم بسیار مهم است و سعی کنید حتماً سایز عکس‌ها و فیلم‌های صفحه‌تان را در حالت مربعی و فول HD قرار دهید تا مخاطبان بیشتری جذب آن شوند.

تولید محتوای مبتنی بر تصویر در اینستاگرام حرف اول را می زند

همان طور که بارها و بارها عرض کردیم، اینستاگرام با تمام شبکه‌های اجتماعی دیگر که در اطراف شما وجود دارند تفاوت داشته و این تفاوت در نوع محتواهایی است که کاربران این شبکه اجتماعی می‌پسندند. در واقع شما بدون تصویر در اینستاگرام هیچ عملکردی ثبت نخواهید کرد و برای هر محتوا حداقل یک عکس یا فیلم لازم است.

از این گذشته تجربه نشان داده جنبه بصری محتوا در اینستاگرام برای کاربران بسیار با اهمیت بوده و در میان آن‌ها محبوبیت دو چندان پیدا می‌کند.

اینستاگرام بر پایه تصویر بنا شده است و بنابراین تمامی محتواهای شما باید جنبه بصری داشته باشند. یعنی دیده شوند و نه صرفاً خوانده! هر چقدر در تولید محتوا اینستاگرام بیشتر به جنبه بصری توجه کرده و جوانب مختلف را در نظر بگیرید، محتوای موفق‌تر و پربازدید تری خواهید داشت.

طبق تحقیقات صورت گرفته از این شبکه اجتماعی، عکس‌های مربوط به غذا، لباس و مد، خانه و ویلاهای لوکس، به علت جنبه بصری قدرتمند و کیفیت بالایی که معمولاً همه‌شان دارند، جز محبوب‌ترین پست‌های اینستاگرام بوده و بازدیدهای زیادی را دریافت می‌کنند.

همچنین در جست و جوی هشتگ ها، معمولاً مطالب باکیفیت و غیر کپی در صدر نتایج دیده می‌شود.

ابتدا مخاطب خود را بشناسید، سپس محتوای اینستاگرام تهیه کنید

یکی از مزیت‌های بزرگ اینستاگرام تفاوت سلیقه‌های کاربرانی است که در آن فعالیت می‌کنند. به طوری که نوع مخاطبان هر پیج اینستاگرام با پیج دیگر متفاوت بوده و از این رو استراتژی تولید محتوای هر پیج نیز با پیج دیگر تفاوت‌هایی دارد.

مثلاً اگر صفحه شما درباره فروش کالاهای ورزشی است، بنابراین اکثر فالوور هایتان را ورزشکاران تشکیل می‌دهند و اگر صفحه‌ای دارید که در آن محتوای مربوط به مادران و نوزادان تهیه و منتشر می‌کنید، قاعدتاً خانم‌های باردار و کسانی که به تازگی صاحب فرزند شده‌اند مخاطب و دنبال کننده اصلی شما هستند.

بنابراین لازم است محتوایی که تولید می‌کنید متناسب با شخصیت کلی مخاطبان پیج تان باشد. در این بین شناخت مخاطب به شما در چیدمان استراتژی محتوای باکیفیت در اینستاگرام کمک زیادی می‌کند.

برای اینکه بتوانید مخاطبان خود را بهتر بشناسید، بهتر است نتیجه مواردی مثل میانگین سنی مخاطبان، جنسیت مخاطبان، محل زندگی آن‌ها، سلیقه کلی آن‌ها و غیره را جمع آوری کرده و با ثبت آن‌ها به تولید محتوا بپردازید.

نتیجه این سؤالات، به شما کمک می‌کنند شخصیت کلی مخاطبان خود را تعیین کنید و محتوا سازی بهتری برای پیج اینستاگرام خود صورت دهید دهید.

جمع بندی نهایی

تولید محتوای اصولی و صحیح موردی است که در سالیان گذشته به آن توجه بسیار زیادی شده است. محتوا سازی در اینستاگرام برای کسانی که قصد دارند صفحه‌شان را ارتقاء داده و با آن کسب درآمد کنند فوق‌العاده مهم و حیاتی است.

در واقع می‌توان با قاطعیت گفت فاکتور اصلی موفقیت در اینستاگرام آن هم در مدل امروزی آن، کیفیت محتواست و کیفیت در هیچ شبکه اجتماعی دیگری تا این اندازه اهمیت ندارد. مخاطب با مشاهده محتوای باکیفیت می‌فهمد که برای او احترام قائل بوده و برای رضایت او وقت گذاشته‌اید.

بنابراین تعامل بیشتر و بهتری با صفحه شما پیدا کرده و شما را به اهدافتان نزدیک‌تر می‌کند.

از این که تا پایان این مطلب همراه تیم تحریریه محتوای ماگرتا بودید از شما صمیمانه متشکریم؛ شما عزیزان می‌توانید نظرات و پیشنهادات خود را در رابطه با مطلب آموزش تولید محتوا برای اینستاگرام یا سایر مطالب از طریق فرم نظرات به اطلاع ما و سایر کاربران برسانید.

طهرانی

بنیانگذار مجله اینترنتی ماگرتا و متخصص سئو ، کارشناس تولید محتوا ، هم‌چنین ۱۰ سال تجربه سئو ، تحلیل و آنالیز سایت ها را دارم و رشته من فناوری اطلاعات (IT) است . حدود ۵ سال است که بازاریابی دیجیتال را شروع کردم. هدف من بالا بردن سرانه مطالعه کشور است و اون هدف الان ماگرتا ست.

‫۲ دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

10 − شش =