استارتاپ و کارآفرینیکسب و کار

استارت آپ چیست؟

آشنایی با سیر تا پیاز استارت اپ

استارت آپ کسب و کاری است که برای ارائه خدمت یا محصول جدید در شرایطی بوجود می آید که ریسک هایی در راه اندازی آن وجود دارد تا به موفقیت برسند است.
مفهوم استارت آپ فقط در کسب و کارهای آنلاین نمی باشد ولی در کشور ما چون بیشتر حول محور تکنولوژی های جدید راه اندازی می شوند بدین گونه معنا می شود وگرنه هستند استارت آپ هایی هم و که بر پایه تکنولوژی نیستند و کاملا سنتی هستند.
استارت آپ ممکن است ایده ای کپی باشد یا نباشد. ممکن است ایده ای جدید و نو باشد. ممکن است قبلا کسی آن را راه اندازی کرده باشد یا نباشد.

مهم ترین هدف استارت آپ برآوردن یک مشکل از شما و یا حداقل برطرف کردن یکی از نیازهای شما می باشد.

حال که با تعریف استارت آپ آشنا شده اید در ماگرتا همراه باشید تا با المان هایی آشنا شوید که درصد شکست شما را بسیار کاهش می دهد.


پیش نیازهای مرحله به مرحله راه اندازی استارت آپ

Steve Jobs
Steve Jobs

برنامه ریزی مسائل مالی

برای اینکه یک کسب و کار کوچک را شروع کنید نیاز به پول زیادی ندارید اما نیاز به یک سرمایه گذاری اولیه دارید که بتوانید هزینه های در حال انجام کار از قبیل تحقیقات بازار ، علامت تجاری ، اجاره ملک در صورت نیاز ، مجوزه و … را فراهم کنید.ابتدا همه ی این نیازها را برآورد کنید و هزینه های آنها را جمع کنید ، این همان مقدار سرمایه ایست که نیاز دارید.

راه‌های زیادی برای تأمین سرمایه‌ی استارت آپ وجود دارد.یکی از راه ها گرفتن وام بانکی می باشد که شاید مشکلات مالی اولیه را حل کند اما وام بانکی نیز به حساب و کتاب و وثیقه نیاز دارد. از طرفی اگر بتوانید دیگران را قانع کنید که ایده‌ی خوبی دارید و درآمد خوبی از آن کسب خواهید کرد، می‌توانید نظر مثبت سرمایه‌گذار را جلب کنید و یا اینکه اگر یک تیم هستید می توانید از به صورت جمعی سرمایه را به دست بیاورید.

انجام تحقیق و بررسی های کافی

تجربه نداشتن در کسب‌وکار به معنای عدم توانایی در راه‌اندازی استارت آپ نیست اما به این معنا است که داشتن یک مشاور یا مربی بیش از هر چیزی اهمیت دارد.
شما باید مشاوری را انتخاب کنید که دانش عمومی در صنعت کاری شما داشته باشد تا بتواند فضاهای خالی مهارتی مانند دانش مالی را پر کند.

بهترین مشاور کسی است که جلوی اشتباهات بزرگ اعضای استارتاپ را بگیرد.

برخی از سوالاتی که قبل از راه اندازی استارت آپ خودتان باید پاسخ دهید عبارتند از:

  • آیا نیاز به محصولات/ خدمات پیش بینی شده شما وجود دارد؟
  • مشتریان شما چه کسانی هستند ؟
  • آیا محصولات یا خدمات مشابه استارت آپ شما وجود دارد؟
  • رقابت چطور است؟
  • کسب و کار شما چگونه بازار را تحت تاثیر قرار خواهد داد؟

انتخاب و ثبت نام تجاری

سعی کنید که یک اسم بسیار خوب برای کسب و کار خودتان انتخاب کنید زیرا در همه ی جنبه ها تاثیر گذار می باشد و این را در نظر بگیرید که این نام در انحصار شخص یا شرکت دیگری نباشد.
پس از انجام ثبت نام لازم است شما برای دریافت سایر مجوز ها اقدام کنید.

انتخاب مکان استارت آپ

اگر که کسب و کار شما نیاز به مکانی خاص دارد انتخاب محلی مناسب بسیار اهمیت دارد. اینکه آیا شما یک دفتر-خانه، یک فضای اداری مشترک یا خصوصی دارید و یا یک محل خرده فروشی. شما باید درباره مکان، تجهیزات و تنظیمات کلی کسب و کارتان فکر کرده و مطمئن شوید که محل کسب و کار شما برای نوع کسب و کار شما مناسب است. همچنین در مورد این مساله که آیا می خواهید فضای کسب و کار خود را اجاره کنید یا بخرید نیز باید فکر شود.

تشکیل تیم

اگر تصمیم دارید کارکنان خود را استخدام کنید، اکنون زمان انجام این کار است. اطمینان حاصل کنید که برای پر کردن مشاغل توسط افراد مناسب زمان کافی داشته و مسئولیت های شغلی که در هر موقعیت قرار دارند، را در نظر بگیرید. اما اگر می خواهید کارکنان را استخدام نکرده و به جای آن، کار را برون سپاری و از پیمانکاران مستقل استفاده کنید، اکنون زمان کار با یک وکیل یا نماینده رسیده تا کارهای مربوط به جستجو و قراردادهای شما را انجام دهد.

Team Work
Team Work

در نهایت، اگر شما به صورت تک مالکی و انفرادی کسب و کاری را را اندازی کرده اید، ممکن است نیازی به کارکنان یا پیمانکاران نداشته باشید، اما هنوز به تیم پشتیبانی خود نیاز دارید. این تیم را می توان از یک معلم، مربی کسب و کار کوچک یا حتی خانواده خود تشکیل داد و در زمانی که راه و مسیر را گم کردید، به عنوان یک منبع به شما برای مشاوره، انگیزه و اطمینان به شما کمک می کنند.

سعی کنید رشد کنید

اگر بتوانید هفته ای 5 درصد به کاربرانتان بیافزایید مطمئن باشید رشد خوبی را طی خواهید کرد. اگر همین طور پیش بروید تا 4 سال آینده موفق به جذب حدود 20 میلیون کاربر فعال خواهید شد. استارت آپ شما هم می تواند معروف شود و جز یکی از برترین استارت آپ های کشور شود.
بعد از اینکه استارت آپ شما به موفقیت رسید ممکن است مورد توجه بسیاری از سرمایه گذاران و برند های دیگر قرار بگیرد. ممکن است پیشنهاد های خوبی برای فروش سهام استارت آپ تان به شما بدهند درست مثل اینستاگرام که توسط فیسبوک خریداری شد.

در پایان
از اینجا به بعد انتخاب با خودتان است. اگر می خواهید خودتان ادامه دهید یا اینکه استارت آپ خود را به شخص یا شرکت دیگری واگذار کنید.

موسوی پوران

هم‌بنیانگذار مجله ماگرتا ، زندگی ۲۴ ساعته روی خط آنلاین دهکده جهانی وب . تحلیلگر و متخصص تولید محتوای با ارزش و با کیفیت هستم و ۸ سالی می شود که وارد دنیای دیجیتال شدم. مدیر تیم تحقیق و توسعه شرکت هستم. بالاترین لذت برای من انجام کار تیمی ست.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شش − سه =