کسب و کارموفقیت

معرفی کتاب از خوب به عالی ، مدیریت به سبک کلاسیک !

بررسی عوامل موفقیت شرکت های ابر قدرت امروزی

کتاب از خوب به عالی اثر جیم کالینز ، یافته‌های یک تحقیق پنج ساله از شرکت‌هایی است که بعد از سال‌ها عملکرد متوسط ، پیشرفتی پایدار داشته اند . این کتاب عواملی که باعث تمایز این شرکت ها از رقبایشان شده است را نیز بررسی می کند . عواملی که در نهایت به مفاهیم کلیدی رهبری، فرهنگ و مدیریت استراتژیک تقسیم می شوند.
طبق نوشته ی پشت کتاب وجه تمایز این کتاب از سایر کتاب‌های مدیریتی ، نگرش خلاقانه ی آن می باشد ، بدین معنا که اصول و روش‌های مدیریتی را از قالب کلیشه‌های همیشگی خارج کرده و می‌گوید که همه‌ی ما در هر زمینه‌ای که فعال باشیم می‌توانیم بالا و بالاتر برویم. این کتاب ظاهرا یک کتاب اقتصادی و به عبارتی مدیریتی است اما در نهایت، هدف آن ارتقاء سطح تفکر بشر و رسیدن به رفیع‌ترین جایگاه‌هاست.

کتاب از خوب به عالی
کتاب از خوب به عالی

بررسی رهبران موفق از دیدگاه این کتاب

زمانی که ما به نوع رهبری شرکت‌های خوب به عالی پی بردیم، بسیار متعجب و حیرت‌زده شدیم. رهبران سازمان‌های خوب به عالی، در مقایسه با رهبران خبرساز و شخصیت‌های برجسته‌ای که تیتر اول روزنامه‌ها هستند و مشهورند، بسیار متفاوت‌اند. آن‌‎ها بسیار متواضع، آرام و تودارهستند. این رهبران ترکیب تناقض‌آمیزی از تواضع انسانی و جسارت حرفه‌ای دارند. آن‌‎ها ‌بیش‌تر شبیه آبراهام لینکلن و سقراط هستند تا شبیه جرج اسمیت پَتن و جولیوس سزار. همچنین، ما فکر می‎کردیم که رهبران خوب به عالی کارشان را با نوعی نگرش و برنامه‌ی جدیدی شروع می‎کنند ولی در عوض متوجه شدیم که آن‌‎ها در ابتدا افراد شایسته را برای کار انتخاب می‎کنند و سپس آن‌‎ها را در جایگاه‌های مناسب قرار می‎دهند و بعد هدف خود را تعیین می‎کنند.

چه کسانی باید این میکرو کتاب را بخوانند ؟
مدیران، سرمایه‌گذاران و رهبرانی که می‌خواهند شرکت خود را از متوسط به خیلی خوب برسانند . کارآفرینانی که سعی دارند استارتاپ خود را از همان ابتدا عالی بسازند . هرکس که به رهبری عالی، فرهنگ شرکت عالی و برنامه‌ریزی استراتژیک عالی علاقمند است.
با خواندن این کتاب بیشتر باورهای فعلی شما زیر سوال خواهد رفت . این کتاب تعاریفی جدید از واژه‌هایی چون مدیر عامل قدرتمند، مدیریت، تصاحب و ادغام سازمان‌ها ارائه می‌دهد. این کتاب به شما یاد می‌دهد در هر موقعیتی که قرار دارید، می‌توانید با وسعت بخشیدن نگرش خود، به جایگاهی والاتر دست یابید.
در بخشی از کتاب می‌خوانیم: شرکت‌هایی که از همان ابتدای کار موفق عمل کردند، بسیار کم بودند. دلیلش تا حد زیادی این بود که آن‌ها به رشد و موفقیت خود واکنشی نادرست داشتند. موفقیت کارآفرینانه مستلزم خلاقیت، قدرت تجسم و جسارت در حوزه‌های بدیع و ناشناخته و شور و اشتیاقی بی‌اندازه است. وقتی شرکتی رشد می‌کند و ابعاد پیچیده‌تری می‌یابد، به‌تدریج از مسیر موفقیت خود منحرف می‌شود و افراد جدید، مشتریان جدید، سفارشات جدید و محصولات جدید ذهنش را مشغول می‌کند. با این همه آشفتگی، آن چیزهایی که روزی بسیار دوست‌داشتنی و مطلوب بود اکنون به هدفی ناهماهنگ و در‌هم‌ریخته تبدیل می‌شود. نبود برنامه‌ریزی، نبود نظم مالی، نبود سیستم و هر گونه انضباط و مقررات، تعادل و ثبات سازمان را از بین می‌برد و مشکلات در همه حوزه‌ها از جمله مسائل مربوط به مشتری‌ها، گردش مالی و برنامه‌ها ظاهر می‌شود.

فهرست مطالب

کتاب در ۹ فصل نوشته شده است و در هر فصل به بررسی یک دلیل برای تبدیل شدن از خوب به عالی می‌پردازد. 

فصل اول خوب دشمن عالی است
فصل دوم رهبری سطح پنجم
فصل سوم ابتدا چه کسی… بعد چه چیزی
فصل چهارم رویارویی با حقایق بی‌رحم (اما هرگز ایمان خود را از دست ندهید)
فصل پنجم مفهوم جوجه‌تیغی
فصل ششم فرهنگ انضباط
فصلم هفتم شتاب‌دهنده‌های فناوری
فصل هشتم چرخ پرواز و حلقه نابودی
فصل نهم از خوب به عالی تا ماندگاری
سخن پایانی

مشخصات کتاب

عنوان اصلی از خوب به عالی
عنوان فرعی چرا برخی از شرکت‌ها جهش می‌کنند و برخی دیگر خیر
نویسنده جیم کالینز
ترجمه ناهید سپهرپور
ویراستار دکتر نصرت‌الله حلمی
انتشارات آورین
تعداد صفحات301
هم‌چنین بخوانید :
چه تغییراتی در سال ۹۸ در کسب و کار ایجاد کنیم ؟ + ۴۰ اصطلاح بازار سرمایه

چراغ راهی برای شرکت‌ها

تقریباً هر سازمانی می‎تواند به شرط رعایت و به‌کارگیری آگاهانه‌ی چارچوب باورهای به‌دست‌آمده از این تحقیق به‌طور بنیادین سطح و عملکرد خود را ارتقا بخشد و حتی به سطح عالی برساند…

زیباترین جملاتی که در کتاب آمده است

در حقیقت، مدیران نامداری که از بیرون سازمان آمده، و به اداره امور می‌پردازند، نقشی در رساندن یک شرکت، از مرحله‌ی خوب به عالی ندارند. در میان مدیران شرکت‌های رهسپار تعالی، ده نفر از هر یازده نفر از درون خود سازمان به منصب مدیریت رسیده‌اند، حال این که شرکت‌های هم‌تراز شش برابر بیش از دیگرانف سعی داشته‌اند مدیران خود را از میان افراد بیرون سازمان انتخاب کنند. (کتاب از خوب به عالی – صفحه ۲۲)
افراد شایسته مهم‌ترین سرمایه به شمار می‌روند. (کتاب از خوب به عالی – صفحه ۹۳)
شرکت‌های رهسپار تعالی نمی‌گفتند: «خوب، مردم، بیایید نسبت به کاری که انجام می‌دهیم، شور و علاقه داشته باشیم.» آنها به گونه‌ای معقول روشی کاملا متفاوت را در پیش می‌گرفتند و می‌گفتند: ما فقط باید کاری را انجام دهیم که می‌توانیم نسبت به آن شور و اشتیاق داشته باشیم. (کتاب از خوب به عالی – صفحه ۱۵۴)
مدیرانی که تحولات خوب به عالی را پدید می‌آورند، این طور نبود که نخست، مبدا حرکت را انتخاب کنند و بعد افراد مناسب را بیابند. آنها ابتدا افراد مناسب را انتخاب می‌کردند (و افراد نامناسب را حذف می‌کردند) و بعد هدف خود را تعیین می‌کردند. آنها در واقع می‌گفتند: «ببینید، من واقعا نمی‌دانم چه هدفی دارم. اما تا این حد می‌دانم: اگر افراد مناسب را انتخاب کنیم، آنها را در جایگاه‌های مناسب قرار دهیم و افراد نامناسب را حذف کنیم، آن گاه می‌توانیم هدفی عظیم و ارزشمند برای خود تعیین کنیم.» (کتاب از خوب به عالی – صفحه ۶۴)
آیزایا برلین در رساله معروف خود به نام «خارپشت و روباه» مردم جهان را به دو گروه: خارپشت‌ها و روباه‌ها تقسیم می‌کند، که برگرفته از این گفته یونانی قدیمی است: «روباه خیلی چیزها می‌داند، اما خارپشت فقط یک چیز خیلی مهم را می‌داند.» (کتاب از خوب به عالی – صفحه ۱۳۰)
فن‌آوری بدون یک مفهوم خارپشتی روشن و بدون قانونمندی کافی برای ماندن در محورهای فکری نمی‌تواند شرکت را به سطح عالی برساند. (کتاب از خوب به عالی – صفحه ۲۱۶)
شرکت‌های رهسپار تعالی نمی‌گفتند: «خوب، مردم، بیایید نسبت به کاری که انجام می‌دهیم، شور و علاقه داشته باشیم.» آنها به گونه‌ای معقول روشی کاملا متفاوت را در پیش می‌گرفتند و می‌گفتند: ما فقط باید کاری را انجام دهیم که می‌توانیم نسبت به آن شور و اشتیاق داشته باشیم. (کتاب از خوب به عالی – صفحه ۱۵۴)
شرکت‌های رهسپار تعالی رهبرانی سطح پنجم داشتند که فرهنگی ماندگار و مبتنی بر نظم را بنا می‌نهادند، حال آن که شرکت‌های هم‌تراز و ناپایدار با مدیران سطح چهارمی اداره می‌شدند که شخصا و با اتکا به اهرم زور خواستار برقراری نظم بودند. (کتاب از خوب به عالی – صفحه ۱۸۲)
عالی شدن به مراتب آسان‌تر از عالی ماندن است. (کتاب از خوب به عالی – صفحه ۲۸۲)
لحظه‌ای تامل کنید و به این موضوع بیندیشید. افراد شایسته بیش از هر چیز خواهان چه هستند؟ آنها می‌خواهند بخشی از تیم برنده باشند. آنها می‌خواهند در حصول دستاوردهای قابل رویت و ملموس نقش داشته باشند. آنها می‌خواهند هیجان موثر بودن را در چرخه‌ای که با سرعت تمام حرکت می‌کند احساس کنند. (کتاب از خوب به عالی – صفحه ۲۴۸)
داشتن یک زندگی پرمعنا بدون یک کار پرمعنا، بسیار دشوار است. (کتاب از خوب به عالی – صفحه ۲۹۰)

نظر شما در مورد کتاب از خوب به عالی چیست؟ لطفا اگر این کتاب را خوانده‌اید حتما نظرات ارزشمند خود را با ما در میان بگذارید.


برچسب ها

موسوی

هم‌بنیانگذار مجله ماگرتا ، زندگی ۲۴ ساعته روی خط آنلاین دهکده جهانی وب . تحلیلگر و متخصص تولید محتوای با ارزش و با کیفیت هستم و ۸ سالی می شود که وارد دنیای دیجیتال شدم. مدیر تیم تحقیق و توسعه شرکت هستم. بالاترین لذت برای من انجام کار تیمی ست.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کد امنیتی *-- بارگیری کد امنیتی --

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن