ادبیاتفرهنگ و هنر

جواب درس شانزدهم نگارش پنجم دبستان صفحه ۸۴ ۸۵ ، ۸۶ ، ۸۷ و ۸۸

جواب پرسش های نگارش درس 16 وقتی بوعلی کودک بود کلاس پنجم ابتدایی ؛ گام به گام درس شانزدهم نگارش پنجم دبستان صفحه 84 ، 85 ، 86 ، 87 و 88

جواب درس ۱۶ شانزدهم نگارش پنجم دبستان صفحه ۸۴ ، ۸۵ ، ۸۶ ، ۸۷ و ۸۸ ؛ در این مقاله به جواب و پاسخ املا و دانش زبانی صفحه 84 و 85 ، درک متن صفحه 86 و نگارش صفحه 87 و 88 درس 16 شانزدهم وقتی بوعلی کودک بود کتاب نگارش فارسی پایه پنجم ابتدایی پرداخته ایم. در ادامه با بخش آموزش و پرورش ماگرتا همراه ما باشید.

درس بعدی: جواب درس هفدهم نگارش پنجم

جواب سوال های درس ۱۶ شانزدهم نگارش پنجم دبستان صفحه ۸۴ ، ۸۵ ، ۸۶ ، ۸۷ و ۸۸

جواب املا و دانش زبانی صفحه 84 و 85 درس 16 نگارش فارسی پنجم ابتدایی

۱) بندهایی را که کلمه های زیر در آنها به کار رفته است، بنویسید.

لطف — حفظ — شوق — دل خوشی

پاسخ: اشک شوق از دیدگان ستاره، فروریخت و گفت: «این خدای بزرگ، این پسرک نازنین من، در این دو سه ماهه، راه چند ساله را پیموده است؟ من که باور نمی کنم. نکند برای دل خوشی من این سخنان را می گویی؟»

ستاره که از شادی و هیجان، آرام و قرار از کف داده بود، گفت: «پروردگارا، از مهربانی، و لطف تو سپاس گزاریم و تو را شکر می گوییم که فرزندی به ما بخشیده ای. ای خدای مهربان، این فرزند خوب و دانا را برای ما حفظ فرما!»

۲) با توجّه به متن درس کلمه های خواسته شده را پیدا کنید.

کلمه ای نه حرفی که پنجمین حرف آن «آ» باشد.شادیآفرین
کلمه ای هشت حرفی که حرف چهارم و هشتم آن «ی» باشد.بخشیدهای*
کلمه ای هفت حرفی که حرف اول آن «ح» باشدحیرتزده**
کلمه ای شش حرفی که بین دو قسمت آن «و» باشد.پرسوجو***
کلمه ای پنج حرفی که آخر آن «ز» باشد.دلسوز****

۳) در جدول زیر، مانند نمونه، مثال هایی از نگاه کردن و خوب دیدن بنویسید.

نگاه کردنخوب دیدن
نگاه کردن از پنجره به بیروندیدن یکی شی خاص مانند ماشین در خیابان
نگاه کردن به معلّمدیدن مسابقه‌ی ورزشی
نگاه کردن به یک حادثه ی رانندگیدیدن یک نقّاشی زیبا
نگاه کردن به آبشاردیدن آلبوم عکس
نگاه کردن به بازیگراندیدن فیلم سینمایی

جواب درک متن صفحه ۸۶ درس شانزدهم نگارش فارسی پنجم دبستان

الف) به جمله های زیر، توجّه کنید.

* میخواســتم بگویم که از ایــن پس، من دیگر توانایی و فرصت ندارم که به حســین چیزی بیاموزم.
* هر بیماری و دردی دورهای دارد که باید بگذرد.

کلمه ی مشخّص شده، یکی دیگر از کلمه هایی است که دو جمله را به یکدیگر ربط میدهد.

ب) متن زیر را با «که»، «تا»، «و» و «امّا» کامل کنید.

نجّار پیری بود که می خواست بازنشسته شود. او به کارفرمایش گفت که می خواهد ساختن خانه را رها کند تا از زندگی بی دغدغه در کنار خانوادهاش لذت ببرد. کارفرما از اینکه دید کارگر خوبش می خواهد کار را ترک کند، ناراحت شد. او از نجّار پیر خواست تا به عنوان آخرین کار، تنها یک خانه ی دیگر بسازد. نجّار پیر قبول کرد؛ امّا کاملا مشخّص بود که دلش به این کار راضی نیست. او برای ساختن این خانه، از مصالح بسیار نا مرغوبی استفاده کرد و با بی حوصلگی به ساختن خانه ادامه داد.

وقتی کار به پایان رسید، کارفرما برای وارسی خانه آمد. او کلید خانه را به نجّار داد و گفت: «این خانه متعلّق به توست. این هدیه‌ای است از طرف من برای تو».

نجّار یکّه خورد. مایه ی تأسف بود! اگر می دانست که خانه ای برای خودش می سازد، حتما کارش را به گونه ای دیگر انجام می داد.

جواب نگارش صفحه 87 و 88 درس شانزدهم نگارش فارسی پنجم ابتدایی

سوال) با استفاده از کتاب ها و منابع مناسب، درباره ی یکی از موضوع های زیر تحقیق کنید و به صورت گزارشی بنویسید.

🟦 پیشگیری از بیماری 🟦منابع آب آشامیدنی 🟦 نقش دانشمندان در زندگی انسان

گزارش درباره پیشگیری از بیماری

مقدمه: پیشگیری از بیماری‌ها یکی از مهم‌ترین اصول حفظ سلامت عمومی است. با استفاده از روش‌های پیشگیری می‌توان از شیوع بسیاری از بیماری‌ها جلوگیری کرده و هزینه‌های درمانی را کاهش داد.

روش‌های پیشگیری:

واکسیناسیون: واکسیناسیون یکی از مؤثرترین روش‌ها برای پیشگیری از بیماری‌های عفونی است. با تزریق واکسن، سیستم ایمنی بدن تقویت می‌شود و می‌تواند در برابر عوامل بیماری‌زا مقاومت کند.

رعایت بهداشت فردی: شستن دست‌ها با صابون، استفاده از ماسک در مواقع ضروری، و رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی از جمله اقداماتی هستند که می‌توانند از انتقال بیماری‌ها جلوگیری کنند.

تغذیه سالم: مصرف مواد غذایی سالم و متنوع، حاوی ویتامین‌ها و مواد معدنی مورد نیاز بدن، می‌تواند سیستم ایمنی را تقویت کرده و بدن را در برابر بیماری‌ها مقاوم‌تر کند.

ورزش منظم: ورزش منظم نه تنها به حفظ وزن مناسب کمک می‌کند، بلکه باعث تقویت سیستم ایمنی و کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های مزمن مانند دیابت و بیماری‌های قلبی می‌شود.

معاینات دوره‌ای: انجام معاینات دوره‌ای و چکاپ‌های پزشکی می‌تواند به شناسایی زودهنگام بیماری‌ها کمک کرده و درمان به موقع را ممکن سازد.

نتیجه‌گیری: پیشگیری از بیماری‌ها نیازمند همکاری و آگاهی عمومی است. با رعایت اصول بهداشتی و استفاده از روش‌های پیشگیری، می‌توان به سلامت جامعه کمک کرد و از بروز بیماری‌های مختلف جلوگیری نمود.

گزارش درباره منابع آب آشامیدنی

مقدمه: آب آشامیدنی یکی از اساسی‌ترین نیازهای بشر است. دسترسی به آب سالم و بهداشتی برای حفظ سلامت و زندگی انسان‌ها ضروری است.

منابع آب آشامیدنی:

آب‌های سطحی: رودخانه‌ها، دریاچه‌ها و مخازن آب‌های سطحی از جمله منابع اصلی آب آشامیدنی در بسیاری از مناطق هستند. این منابع نیاز به تصفیه و پالایش دارند تا برای مصرف انسانی مناسب شوند.

آب‌های زیرزمینی: چاه‌ها و چشمه‌ها منابع مهمی از آب زیرزمینی هستند که به عنوان آب آشامیدنی مورد استفاده قرار می‌گیرند. آب‌های زیرزمینی معمولاً کیفیت بالاتری دارند و نیاز به تصفیه کمتری دارند.

آب باران: در برخی مناطق، آب باران جمع‌آوری شده و پس از تصفیه به عنوان آب آشامیدنی استفاده می‌شود. این روش به ویژه در مناطق خشک و کم‌آب کاربرد دارد.

آب شیرین‌کن‌ها: در مناطق ساحلی و جزیره‌ای، آب دریا با استفاده از فناوری‌های شیرین‌سازی به آب آشامیدنی تبدیل می‌شود. این روش هزینه‌بر است ولی در مواقع ضروری می‌تواند منبع قابل اعتمادی باشد.

چالش‌ها و راهکارها:

آلودگی منابع آب: یکی از چالش‌های اصلی در تأمین آب آشامیدنی، آلودگی منابع آب است. استفاده از فیلترها و سیستم‌های تصفیه پیشرفته می‌تواند به بهبود کیفیت آب کمک کند.

مدیریت منابع آب: مدیریت صحیح منابع آب، جلوگیری از هدررفت و استفاده بهینه از منابع موجود از جمله راهکارهای مؤثر در تأمین آب آشامیدنی است.

نتیجه‌گیری: تأمین آب آشامیدنی سالم و بهداشتی نیازمند تلاش‌های مشترک در سطح محلی، ملی و جهانی است. با مدیریت صحیح منابع آب و استفاده از فناوری‌های نوین می‌توان به تأمین پایدار آب آشامیدنی دست یافت.

گزارش درباره نقش دانشمندان در زندگی انسان

مقدمه: دانشمندان در طول تاریخ نقش بسیار مهمی در پیشرفت و توسعه جوامع بشری داشته‌اند. تحقیقات و کشفیات آن‌ها به بهبود کیفیت زندگی انسان‌ها و حل بسیاری از مشکلات کمک کرده است.

نقش‌ها و تأثیرات:

پیشرفت‌های پزشکی: دانشمندان با کشف داروها، واکسن‌ها و روش‌های درمانی نوین، به بهبود سلامت عمومی و افزایش طول عمر انسان‌ها کمک کرده‌اند. مثلاً کشف پنی‌سیلین توسط الکساندر فلمینگ، انقلابی در درمان عفونت‌ها ایجاد کرد.

تحولات فناوری: اختراعات و نوآوری‌های دانشمندان در زمینه‌های مختلف فناوری، از جمله الکترونیک، ارتباطات و کامپیوتر، زندگی روزمره انسان‌ها را متحول کرده است. اینترنت و تلفن‌های هوشمند نمونه‌هایی از این تحولات هستند.

بهبود کشاورزی: تحقیقات علمی در زمینه کشاورزی، به افزایش تولید محصولات غذایی و بهبود کیفیت آن‌ها کمک کرده است. استفاده از فناوری‌های نوین در کشاورزی، مانند مهندسی ژنتیک و آبیاری هوشمند، به افزایش بهره‌وری و کاهش هدررفت منابع کمک کرده است.

محیط زیست و انرژی: دانشمندان با تحقیقات خود در زمینه محیط زیست و انرژی‌های تجدیدپذیر، به حفظ منابع طبیعی و کاهش آلودگی کمک کرده‌اند. توسعه انرژی‌های پاک مانند انرژی خورشیدی و بادی، نمونه‌ای از این تلاش‌هاست.

نتیجه‌گیری: نقش دانشمندان در زندگی انسان‌ها غیرقابل انکار است. تحقیقات و کشفیات آن‌ها به بهبود کیفیت زندگی، حفظ محیط زیست و پیشرفت‌های فناوری کمک کرده است. حمایت از تحقیقات علمی و ترویج علم در جامعه می‌تواند به توسعه پایدار و رفاه عمومی منجر شود.

درس قبلی: جواب درس پانزدهم نگارش پنجم

توجه: شما دانش آموزان پایه پنجم دبستان عزیز اگر می خواهید به راحتی به جواب های کتاب نگارش فارسی پنجم ابتدایی دسترسی داشته باشید، تنها کافیه جواب درس مورد نظرتان را به همراه عبارت « ماگرتا » در گوگل جست و جو کنید.

همچنین بخوانید: گام به گام نگارش پنجم ابتدایی

در این مقاله جواب سوالات صفحه ۸۴ ، ۸۵ ، ۸۶ ، ۸۷ و ۸۸ درس ۱۶ شانزدهم نگارش فارسی پنجم ابتدایی را به صورت کامل بررسی کردیم ، شما دانش آموزان عزیز می توانید از قسمت دیدگاه، نظرات خود را با دیگران به اشتراک بگذارید.

زنجیران

هم‌بنیانگذار ماگرتا ، عاشق دنیای وب و ۷ سالی ست که فعالیت جدی در حوزه اینترنت دارم. تخصص من تولید محتوایی‌ست که مورد نیاز مخاطبان است. مدیر ارشد تیم شبکه های اجتماعی سایت هستم. به قول ماگرتایی‌ها وقت بروز شدنه !

‫۳۳۲ دیدگاه

  1. عالیییئیییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییئییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

9 − 4 =