جواب کارگاه تحلیل فصل چهارم علوم و فنون دهم انسانی
گام به گام کارگاه تحلیل فصل 4 علوم و فنون دهم انسانی صفحه 102 تا 106
تدریس کارگاه تحلیل فصل چهارم علوم و فنون دهم انسانی: برای مشاهده پاسخ سوالات صفحه ۱۰۲ تا ۱۰۶ علوم فنون دهم در ادامه با بخش آموزش و پرورش ماگرتا همراه باشید.
پاسخ کارگاه تحلیل صفحه ۱۰۲ تا ۱۰۶ علوم و فنون دهم انسانی
۱- ابیات زیر را بخوانید و آنها را تقطیع کنید.
چشم دل باز کن که جان بینی
آنچه نادیدنی است آن بینی
هاتف
پایههای آوایی | چَش مِ دِل با | ز کُن کِ جان | بیـ نی |
پایههای آوایی | آن چِ نا دی | دَ نیسـ ت آن | بیـ نی |
وزن | فاعلاتن | مفاعلن | فع لن |
نشانههای هجایی | ـ U ـ ـ | U ـ U ـ | ـ ـ ـ |
ای مهر تو در دلها وی مُهر تو بر لبها
وی شور تو در سرها وی سرّ تو در جانها
سعدی
پایههای آوایی | ای مِه رِ | تُ دَر دِل ها | وِی مُه ر | تُ بر لَب ها |
پایههای آوایی | وی شو رِ | تُ در سَر ها | وِی سِر رِ | تُ دَر جان ها |
وزن | مفعول | مفاعیلن | مفعول | مفاعیلن |
نشانههای هجایی | ـ ـ U | Uـ ـ ـ | ـ ـ U | Uـ ـ ـ |
آمدی جانم به قربانت ولی حالا چرا؟
بی وفا حالا که من افتادهام از پا چرا؟
شهریار
پایههای آوایی | آ مَ دی جا | نَم بِ قُر با | نَت وَ لی حا | لا چِ را؟ |
پایههای آوایی | بی وَ فا حا | لا کِ مَن اُف | تا دِ اَم حا | لا چِ را |
وزن | فاعلاتن | فاعلاتن | فاعلاتن | فاعلاتن |
نشانههای هجایی | ـUـ ـ | ـUـ ـ | ـUـ ـ | ـUـ |
بیا تا قدر یکدیگر بدانیم
که تا ناگه ز یکدیگر نمانیم
مولوی
پایههای آوایی | بیا تا قد | ر یک دی گر | ب دا نیم |
پایههای آوایی | ک تا نا گه | ز یک دی گر | ن ما نیم |
وزن | مفاعیلن | مفاعیلن | فعولن |
نشانههای هجایی | U ـ ـ ـ | U ـ ـ ـ | U ـ ـ |
کی رفتهای ز دل که تمنا کنم تو را؟
کی بودهای نهفته که پیدا کنم تو را؟
فروغی بسطامی
پایههای آوایی | کی رَف تِ | ای زِ دِل کِ | تَ مَن نا کُ | نَم تُ را |
پایههای آوایی | کِی بو د | ای نَ هُف تِ | کِ پی دا کُ | نَم تُ را |
وزن | مفعول | فاعلات | مفاعیل | فاعلن |
نشانههای هجایی | ـ ـ U | ـ U ـ U | U ـ ـ U | ـ U ـ |
آینه ار نقش تو بنمود راست
خودشکن، آیینه شکستن خطاست
نظامی
پایههای آوایی | آ ی نِ ار | نَق شِ تُ بِن | مو د راست |
پایههای آوایی | خُد شِ کَ نا | یی نِ شِ کَس | تَن خَ طاست |
وزن | مفتعلن | مفتعلن | فاعلن |
نشانههای هجایی | ـ UU ـ | ـ UU ـ | ـ Uـ |
اگر پای در دامن آری چو کوه
سرت ز آسمان بگذرد در شکوه
سعدی
پایههای آوایی | اَ گَر پا | ی دَر دا | مَ نا ری | چُ کوه |
پایههای آوایی | سَ رَت زا | سِ مان بُگ | ذَ رَد دَر | شُ کوه |
وزن | فعولن | فعولن | فعولن | فعل |
نشانههای هجایی | Uـ ـ | Uـ ـ | Uـ ـ | Uـ |
۲- نمونه زیر را از نظر ویژگیهای قلمرو زبانی بررسی کنید.
جهانا چه بدمهر و بدخو جهانی
چو آشفته بازار بازارگانی
به درد کسان صابری اندر و تو
به بدنامی خویش همداستانی
به هر کار کردم تو را آزمایش
سراسر فریبی، سراسر زیانی
و گر آزمایمت صد بار دیگر
همانی همانی همانی همانی
منوچهری
– سادگی زبان
– تکرار واژه «همانی»
– بیت سوم استفاده از شیوه بلاغی
– به کار گیری اندر به جای «در»
– کمی لغات عربی و لغات بیگانه در مقایسه با دورههای بعد
– کاربرد کلمه «بازارگانی» به جای «بازرگانی»
– استفاده از دو نشانه برای متمم (مانند: به درد کسان صابری اندر)
۳- نمونههای زیر را از نظر ویژگیهای سبکی بررسی کنید.
الف:
سطح فکری: مردان خدا و افراد با ایمان کسانی هستند که در میان مردم زندگی می کنند وهیچ وقت ازیاد خدا غافل نیستند.
سطح زبانی:
۱- به کار گیری لغات مهجور و کهنه زغن ، بخسبد و در آمیزد
۲- آوردن را به معنی حرف اضافه شیخ ما را گفتند
۳- کاربرد جملات کوتاه و کامل به ویژه در دو جمله پایانی
۴- استفاده از واژه های عربی چغز، صعوه
۵- زن خواستن به جای ازدواج کردن و زن گرفتن
سطح ادبی:
۱- یک نفس: مجاز از لحظه و زمان اندک
۲- تضاد: داد و ستد، خریدن و فروختن، مغرب و مشرق
۳- واج آرایی
۴- تکرار واژهها: فلان،هوا ،گفتن
۵- مراعات نظیر: مشرق، مغرب و بخرد، بفروشد – داد و ستد و بازار – صعوه و چغز – زغن و مگس
ب:
سطح فکری: رواج نثر داستانی و اشاره به نقش حیله و تفکر و چاره سازی در رستن از بلایا و در بیت نیز به نقش مقدر بودن روزی اشاره دارد.
سطح زبانی:
۱- جملات کوتاه
۲- به کار بردن شعر درمیان نثر
۳- به کار گیری فراوان از واژگان عربی: هوّام، متصیّد، مغلّظ جوع، ممر
۴- آوردن ب بر سر فعل: بگرفت، بنشست، بگذشت
۵- آوردن «آنچ» به جای «آن چه»
۶- می گیری و می بری، می اخباری به جای ب مضارع التزامی
سطح ادبی:
۱- استفاده از آرایههای ادبی: تشخیص و استعاره در بیت پایانی
۲- به کار بردن تشبیه: شبکه ارزاق: اضافه تشبیهی،ماهی چون لقمة، ماهی چون برف دی.
۳- به کاربردن شعر در میان نثر
۴- انواع جناس را در ابیات زیر مشخص کنید.
وقت است تا برگ سفر بر باره بندیم
دل بر عبور از سد خار و خاره بندیم
حمید سبزواری
جناس ناهمسان افزایشی: خار، خاره
جناس ناهمسان افزایشی: برگ، بر
جناس ناهمسان اختلافی: باره، خاره
ای مرغ اگر پری به سر کوی آن صنم
پیغام دوستان برسانی بدان پری
سعدی
جناس همسان (تام): پری (بپری: از مصدر پریدن)
پری: استعاره از معشوق
چو شد روز، رستم بپوشید گبر
نگهبان تن کرد بر گبر ببر
فردوسی
جناس ناهمسان اختلافی: گبر، ببر
جناس ناهمسان افزایشی: بر، ببر
اگر تو فارغی از حال دوستان یارا
فراغت از تو میسّر نمیشود ما را
سعدی
اشتقاق: فارغ، فراغت
من که باشم در آن حرم که صبا
پردهدار حریم حرمت اوست
حافظ
اشتقاق: حرم، حریم، حرمت
جناس ناهمسان افزایشی: حرم، حریم
صبا خاک وجود ما، بدان عالی جناب انداز
بوَد کان شاه خوبان را نظر بر منظر اندازیم
حافظ
جناس اشتقاق و افزایشی: نظر، منظر
من اوّل روز دانستم که با شیرین در افتادم
که چون فرهاد باید شست، دست از جان شیرینم
سعدی
جناس همسان (تام): شیرین: استعاره از معشوق
شیرین: عزیز
۵- الگوی حروف قافیه را در ابیات زیر بنویسید.
پرسیدم از هلال که قدّت چرا خم است؟
گفتا خمیدنِ قدم از بار ماتم است
فدایی
خم و ماتم: کلمات قافیه
مصوت کوتاه + صامت (-َم)
قاعده ۲
بسی تیر و دی ماه و اردیبهشت
برآید که ما خاک باشیم و خشت
سعدی
اردیبهشت و خشت: کلمات قافیه
مصوّت کوتاه + صامت + صامت (-ِ شت)
قاعده ۲
بوی بهارآمد، بنال ای بلبل شیرین نفس
ور پایبندی هم چو من، فریاد میخوان از قفس
سعدی
نفس و قفس: کلمات قافیه
مصوت کوتاه + صامت (-َ س)
قاعده ۲
صد شکر گویم هر زمان، هم چنگ را هم جام را
کاین هر دو بردند از میان، هم ننگ را هم نام را
قاآنی
جام و نام: کلمات قافیه
مصوت بلند + صامت (ام)
قاعده ۲
چو شد روز رستم بپوشید گبر
نگهبان تن کرد بر گبر ببر
فردوسی
گبر و ببر: کلمات قافیه
مصوت کوتاه + صامت + صامت (-َ بر)
قاعده ۲
پاسخ درس قبلی: جواب درس دوازدهم علوم و فنون دهم انسانی
و
جواب کارگاه تحلیل فصل سوم علوم و فنون دهم انسانی
☑️ به پایان جواب کارگاه تحلیل فصل چهارم علوم و فنون دهم انسانی رسیدیم، اگر سوال یا مشکلی در این رابطه داشتید حتما آن را از بخش نظرات بپرسید.