ادبیاتفرهنگ و هنر

درس پنجم ۵ آزاد فارسی هفتم با جواب صفحه ۴۴ ، ۴۵ و ۴۶

پاسخ متن درسی، خودارزیابی، دانش زبانی، دانش ادبی، گفت و گو و فعالیت های نوشتاری صفحه 44 ، 45 و 46 درس 5 آزاد فارسی هفتم

درس پنجم 5 آزاد فارسی هفتم با جواب ؛ در این نوشته از بخش آموزش و پرورش ماگرتا با متن درسی، خودارزیابی، دانش زبانی، دانش ادبی، گفت و گو و فعالیت های نوشتاری صفحه ۴۴ ، ۴۵ و ۴۶ درس ۵ پنجم کتاب فارسی هفتم متوسطه اول آشنا می شوید. در ادامه با ما همراه باشید.

بعدی: معنی کلمات درس 6 ششم فارسی هفتم
جواب سوالات صفحه ۵۵ ، ۵۶ و ۵۷ درس ششم فارسی هفتم
معنی و آرایه های ادبی شعر درس هفتم فارسی هفتم
جواب سوالات درس هفتم فارسی هفتم

درس پنجم ۵ آزاد فارسی هفتم با جواب

متن درس ۵ آزاد فارسی هفتم صفحه ۴۴ و ۴۵

نام درس: «نگین تخریب»

خداوند نگاه مهربانش را به زمین دوخت برای ثانیه های پاییزی ،فرشته ای را با سبد سبد، محبت به زمین فرستاد. ستاره ای از جنس سادگی، در سال ١٣۴١ در شهر كاشمر، شهر شیر در زنجیر، شهید سید حسن مدرس، در آغوش خانواده ای مومن به دنیا آمد. که نام او را علیرضا نهادند.

دوستان دوران مدرسه ی او ،پس از سال ها ،هنوز وی را با تحرک و جنب و جوش و لبخندی نمکین بر لب ،به خاطر می آورند. دانش آموزی که بیش از سن خود می فهمید. او با بهره‌گیری از جلسات مذهبی با معارف دینی و اوضاع سیاسی و اجتماعی آشنا گردید. کتابخانه ای در منزل تشکیل داد که بیشتر اعضای آن نوجوانان بودند که تعداد زیادی از آنان ،در جنگ تحمیلی به شهادت رسیدند.

او به پدر و مادر بسیار احترام می گذاشت و هر کلمه ای که می گفتند، اجرا می کرد۔ با شروع جنگ تحمیلی، علیرضا جزء اولین گروهی بود که از شهرستان کاشمر، به جبهه ها اعزام شد. آن بزرگوار نگین زیبایی بود که در زمینه‌ی جنگ مین و انفجارات ،کام بر می داشت .. فکری خلاق و پویا داشت و جنگ افزار های مورد نیاز را ،طراحی می کرد. بسیاری از بسیجی های زبده از شاگردان او بودند. اگر یک چیز کوچک بلد بود سعی می کرد آن را به دیگران آموزش دهد. برای یادگیری و یاد دادن، کوشا و از بیکاری و اتلاف وقت بیزار بود.

روز شنبه سیزدهم دی ماه شصت و پنج، به اتفاق دوستانش ،هنگام خنثی کردن بمب در بیرون شهر باختران به سوی معبود خویش شتافت. یاد و نامش را گرامی می داریم و می گوییم:

نه راز، نە قصه، نه رویایی دور / تو خورشید زیبایی برای پنجره‌ی کوچک من

جواب خودارزیابی صفحه ۴۴ درس پنجم آزاد فارسی هفتم

١- شهید علیرضا عاصمی در دوران نوجوانی چه ویژگی‌هایی داشت؟

پاسخ: شهید علیرضا عاصمی در دوران نوجوانی فردی فعال و با تحرک بود که لبخند همیشگی بر لب داشت. او بیشتر از سن خود می‌فهمید و به معارف دینی و اوضاع سیاسی و اجتماعی آشنا بود. همچنین، احترام زیادی به پدر و مادرش می‌گذاشت و به کلمات آن‌ها عمل می‌کرد. او به یادگیری و یاد دادن علاقه‌مند بود و از بیکاری بیزار بود.

٢-چرا شهید علیرضا عاصمی را نگین تخریب نامیده اند؟

پاسخ: شهید علیرضا عاصمی را «نگین تخریب» نامیده‌اند زیرا او در زمینه جنگ مین و انفجارات فعالیت‌های خلاقانه و موثری داشت. او به طراحی جنگ افزارهای مورد نیاز پرداخت و بسیاری از بسیجی‌های زبده از شاگردان او بودند. تخصص و تعهد او در خنثی‌سازی بمب‌ها و کارهای تخریبی، او را به عنوان یک فرمانده موفق در این حوزه معرفی کرد.

٣- نام شهید چه احساسی در شما ایجاد مى کند؟

پاسخ: نام شهید علیرضا عاصمی در من احساس افتخار، احترام و انگیزه ایجاد می‌کند. او نماد فداکاری و ایثار است و یادآوری می‌کند که جوانان می‌توانند با تلاش و علم خود به جامعه خدمت کنند. همچنین، داستان زندگی او الهام‌بخش من است تا در مسیر یادگیری و خدمت به دیگران کوشا باشم.

۴- …………………………………………………………….

پاسخ دانش زبانی و دانش ادبی صفحه ۴۴ و ۴۵ درس پنجم آزاد فارسی هفتم

نکته اول:

پنجره ی کوچک – نگینِ تخریب – مدرسه ی شاهد

هر کاه دو کلمه به وسیله ی (کسره یا ی) به هم مربوط شوند، در اصطلاح ترکیب می گویند.

در دستور زبان فارسی دو نوع ترکیب وجود دارد:

١- ترکیب وصفی (موصوف + صفت)
٢- ترکیب اضافی(مضاف + مضاف الیه)

راه شناخت ترکیب وصفی از اضافی:

١- صفت (تر و ترین) می‌گیرد ولی مضاف الیه نمی‌گیرد.

٢- بین صفت و موصوف می توان کلمە ی «بسیار» را آورد.

٣- (کسره یا ی) بین ترکیب را بر می‌داریم و به عوض آن ویرگول می گذاریم و در آخر فعل (است یا هستند) می گذاریم اگر جمله معنا داد ترکیب وصفی است وگرنه ترکیب اضافی می‌باشد.

نکته دوم:

«مسلم اول شه مردان علی است.»

در این مصراع، شاعر از حضرت علی (ع) تعبیر به «شه مردان» نموده است. نویسندگان و شاعران برای آن که نوشته‌ی خود را، زیباتر کنند تا بیشتر در خواننده اثر بگذارد. از چنین تعبیرهایی استفاده می کنند.

مثال: ماه ……………….. عروس آسمان

جواب گفت و گو صفحه ۴۵ درس ۵ آزاد فارسی هفتم

١- نام دو یا سه تن از شهیدان شهر یا محله ی خود را در گروه نام ببرید.

پاسخ: به عنوان مثال: شهید محمد حسین فهمیده
شهید مهدی باکری
شهید احمد متوسلیان

٢- در گروه بررسی کنید تعبیرهای زیر برای چه کسانی به کار برده برده شده است؟

ساقی کوثر: / معمار انقلاب: / سالار شهیدان: / آشپز زاده ی وزیر:

پاسخ: ساقی کوثر: این تعبیر معمولاً برای امام علی (ع) یا پیامبر اسلام (ص) به کار برده می‌شود.
معمار انقلاب: این تعبیر برای امام خمینی (ره) استفاده می‌شود.
سالار شهیدان: این تعبیر به امام حسین (ع) اشاره دارد.
آشپز زاده‌ی وزیر: این تعبیر ممکن است به فرزند یکی از شخصیت‌های سیاسی یعنی امیرکبیر اشاره داشته باشد.

جواب فعالیت های نوشتاری صفحه ۴۴ درس آزاد پنجم فارسی هفتم

١-برای کلمات زیر تعبیر های مناسب بنویسید.

خورشید: / شیر: / آمریکا:

پاسخ: خورشید: نماد روشنی، زندگی و امید
شیر: نماد قدرت، شجاعت و دلیری
آمریکا: نماد قدرت جهانی، تکنولوژی و فرهنگ مدرن، همچنین نماد ظلم و ستم به کشورهای دیگر.

٢- برای هر یک از صفت های زیر، موصوف مناسبی، انتخاب کنید.

خوشبو- سفید -سیاه – گرم – بلند – مهربان – هوشمند – ضخیم – خنک – روشن – خصوصی – خوشبخت – زیبا – باهوش – شیرین- سخت – نمکین – مومن – پیروزی

پاسخ: خوشبو: گل
سفید: برف
سیاه: شب
گرم: خورشید
بلند: کوه
مهربان: مادر
هوشمند: دانش‌آموز
ضخیم: کتاب
خنک: نسیم
روشن: چراغ
خصوصی: زندگی
خوشبخت: خانواده
زیبا: طبیعت
باهوش: دانشمند
شیرین: عسل
سخت: سنگ
نمکین: دریا
مومن: انسان

٣- برای هر یک از اسم های زیر، صفت مناسبى، انتخاب کنید.

نگاه / فرشته / نگین / کاشمر

پاسخ: نگاه: مهربان
فرشته: زیبا
نگین: درخشان
کاشمر: تاریخی

۴- ترکیب‌های وصفی و اضافی را مشخص کنید.

پنجرە‌ی کوچک / گریە‌ی امیر / ماه مجلس / كاشف الكل / نوجوان باهوش / دامن کوهسار

پاسخ: پنجره‌ی کوچک (ترکیب اضافی)
گریه‌ی امیر
(ترکیب اضافی)
ماه مجلس (ترکیب وصفی)
کاشف الکل (ترکیب اضافی)
نوجوان باهوش (ترکیب وصفی)
دامن کوهسار (ترکیب اضافی)

۵- چرا شهید مدرس را «شیر در زنجیر» نامیده اند، در یک بند شرح دهید.

پاسخ: شهید مدرس را «شیر در زنجیر» نامیده‌اند زیرا او شخصیتی قوی و شجاع داشت که همواره برای حق و عدالت مبارزه می‌کرد، اما به دلیل شرایط سیاسی زمان خود، محدودیت‌هایی داشت که مانع از ابراز کامل قدرتش می‌شد. این تعبیر نشان‌دهنده‌ی اراده قوی او برای ایستادگی در برابر ظلم است، حتی زمانی که مجبور به تحمل سختی‌ها بود.

۶- در این بیت کدام آرایه ی ادبی به کار رفته است ؟ یک ترکیب وصفى و یک ترکیب اضافی بیابید.

رقص شکوفه می زند شاخه‌ی خشک انتظار / تاب به شاخه می دهد، ناز نسیم این بهار

پاسخ: در بیت «رقص شکوفه می‌زند شاخه‌ی خشک انتظار / تاب به شاخه می‌دهد، ناز نسیم این بهار»،
ترکیب وصفی: «خشک انتظار»
ترکیب اضافی: «شاخه‌ی خشک»

این آرایه‌ها زیبایی شعر را افزایش داده و احساسات عمیق را منتقل می‌کند.

قبلی: جواب سوال های درس ۴ چهارم فارسی هفتم
معنی کلمات درس چهارم فارسی هفتم
معنی شعر توفیق ادب فارسی هفتم
جواب سوال های درس سوم فارسی هفتم

توجه: شما دانش آموزان پایه هفتم متوسطه اول عزیز اگر می خواهید به راحتی به معنی کلمات و جواب سوال های کتاب فارسی هفتم دسترسی داشته باشید، تنها کافیه جواب و معنی کلمات درس مورد نظرتان را به همراه عبارت « ماگرتا » در گوگل جست و جو کنید.

در انتها امیدواریم که مقاله جواب درس ۵ پنجم آزاد کتاب فارسی هفتم ، برای شما دانش آموزان عزیز مفید بوده باشد و توانسته باشید تا از آن استفاده و بهره برده باشید.

زنجیران

هم‌بنیانگذار ماگرتا ، عاشق دنیای وب و ۷ سالی ست که فعالیت جدی در حوزه اینترنت دارم. تخصص من تولید محتوایی‌ست که مورد نیاز مخاطبان است. مدیر ارشد تیم شبکه های اجتماعی سایت هستم. به قول ماگرتایی‌ها وقت بروز شدنه !

‫۵ دیدگاه

  1. خیلی داستان زیبایی بود ازشما تشکر میکنم ولی به نزر من باز هم میتوانست بهتر بشود یکم هم بچه گانه بهنزر میرسید. و اگر من بخاهم از بیست نمره به شما نمره بدهم نمره ی هیوده و هفتادو پنج صدوم به شما میدهم ولی هنوز هم میگویم که داستان شما جالب ترین داستانی بود که خواندم و برای همین از شما خیلی تشکر میکنم

  2. خیلی داستان زیبایی بود ازشما تشکر میکنم ولی به نزر من باز هم میتوانست بهتر بشود یکم هم بچه گانه بهنزر میرسید. و اگر من بخاهم از بیست نمره به شما نمره بدهم نمره ی هیوده و هفتادو پنج صدوم به شما میدهم ولی هنوز هم میگویم که داستان شما جالب ترین داستانی بود که خواندم و برای همین از شما خیلی تشکر میکنم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یک × چهار =