ادبیاتفرهنگ و هنر

جواب سوالات درس اول فارسی هشتم صفحه ۱۴ و ۱۵

جواب سوالات صفحه 14 و 15 درس 1 زیبایی آفرینش فارسی کلاس هشتم و حل خود ارزیابی و فعالیت نوشتاری

جواب سوالات درس اول فارسی هشتم ؛ جواب و پاسخ سوال های خود ارزیابی و گفت و گو و فعالیت های نوشتاری صفحه ۱۴ و ۱۵ درس ۱ اول پیش از اینها فارسی هشتم را می توانید در ادامه در بخش آموزش و پرورش ماگرتا به صورت کامل مشاهده نمایید.

بعدی: معنی حکایت به خدا چه بگویم فارسی هشتم
معنی لغات درس ۲ دوم فارسی هشتم
جواب تمرین های درس دوم فارسی هشتم

جواب سوالات درس اول فارسی هشتم

جواب خود ارزیابی صفحه ۱۴ فارسی هشتم درس اول

۱- شاعر در مصراع «اینجا خانه خوب خداست» به چه نکته ای اشاره دارد؟

پاسخ: منظور خانه کعبه می باشد و به این نکته اشاره دارد که مساجد نیز می توانند مانند خانه خدا باشند تا به خدا نزدیک تر شویم و با او راز و نیاز کنیم.

۲- درک و دریافت خود را از مصراع «نام او نور و نشانش روشنی» بیان کنید.

پاسخ: نور نام خداوند است و روشنی نشان او و یکی از ویژگی های ذاتی اش می باشد. درک من از این مصرع این است که منظور از این وجود خداوند همه نور است و در وجود او از تاریکی خبری نیست.

۳- چه راه هایی برای شناخت خداوند هستی وجود دارد؟

پاسخ: بهترین راه شناخت خداوند، شناخت او از طریق موجودات است. زیرا هر موجودی در اصل نمود و نمایشگری از وجود خداوند است. مانند زیبایی، مهربانی، خشم، بخشش و ..که در وجود موجودات دیده می شود؛ در واقع از ویژگی های خداوندی است.

جواب گفت و گو صفحه ۱۵ درس اول فارسی هشتم

۱- دربارۀ زمینۀ فکری شعر »ستایش« در گروه‌ها گفت‌وگو کنید.

پاسخ: زمینهٔ فکری شعر سعدی ستایش خداست و در آن صفت‌ها و عظمت خدا و همچنین معجزه بعضی از پیامبران ذکر شده است. این ابیات برگرفته از آیات قرآن است و زمینه فکری آن، همان فکر قرآنی است.

۲- دربارۀ ارتباط مفهوم آیۀ زیر با متن درس، پس از تأمّل و تفکر، گفت‌وگو کنید.
«ما از رگ گردن به شما نزدیکتریم.» (سورۀ «ق»، آیۀ ۱۶)

پاسخ: خدا از همه چیز و همه کس به ما نزدیک‌تر است. در همه جا حضور دارد و همیشه با ماست.

فعالیت های نوشتاری صفحه ۱۵ درس اول فارسی هشتم

۱- از متن «ستایش» و «درس اوّل» واژه هایی بیابید که در آنها یکی از حروف «ذ، ز، ض، ظ» به کار رفته باشد.

پاسخ: نماز، لحظه، ذهن، وضو

۲- جدول زیر را کامل کنید.

فعلبن مضارعمصدرزمان
رفترورفتنگذشته (ماضی)
دارددارداشتنحال (مضارع)

۳- ردیف و قافیه را در بیت هشتم و هجدهم شعر «پیش از اینها» مشخص کنید.

پاسخ: بیت ۸: ردیف: نبود، نبود / قافیه: ما و زیبا
بیت ۱۸: ردیف: تازه کرد، تازه کرد / قافیه: دست و رویی، گفت‌وگویی

۴- سعدی در بیت زیر، به کدام داستان های دینی اشاره دارد؟

«گلستان کند آتشی بر خلیل / گروهی بر آتش برد ز آب نیل»

پاسخ: اشاره به داستان در آتش افکندن حضرت ابراهیم (ع) توسط نمرود و غرق شدن فرعون در آب نیل به خواست خدا.

توجه: برای مشاهده معنی کلمات و آرایه های ادبی درس اول فارسی هشتم، وارد لینک «معنی و آرایه های درس اول شعر پیش از اینها فارسی هشتم» شوید.

قبلی: معنی شعر ستایش فارسی هشتم

✅ در این نوشته خود ارزیابی و فعالیت های نوشتاری صفحه ۱۴ و ۱۵ درس اول فارسی هشتم که در رابطه با زیبایی آفرینش بود را بررسی کردیم، برای مشاهده جواب سایر صفحات کتاب کافیه اونو به همراه کلمه ماگرتا در گوگل سرچ کنید و یا از بخش نظرات با ما در ارتباط باشید.

زنجیران

هم‌بنیانگذار ماگرتا ، عاشق دنیای وب و ۷ سالی ست که فعالیت جدی در حوزه اینترنت دارم. تخصص من تولید محتوایی‌ست که مورد نیاز مخاطبان است. مدیر ارشد تیم شبکه های اجتماعی سایت هستم. به قول ماگرتایی‌ها وقت بروز شدنه !

‫۷۴ دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

18 − 12 =