جواب کارگاه تحلیل فصل دوم علوم و فنون دوازدهم انسانی ❤️ صفحه ۶۴ و ۶۵
پاسخ و حل سوال های کارگاه تحلیل فصل 2 دو صفحه 64 و 65 کتاب علوم و فنون ادبی 3 پایه دوازدهم انسانی
جواب کارگاه تحلیل فصل دوم علوم و فنون ادبی دوازدهم انسانی ؛ در این مطلب به پاسخ و جواب سوالات کارگاه تحلیل فصل ۲ دوم صفحه ۶۴ و ۶۵ کتاب علوم و فنون ادبی ۳ پایه دوازدهم رشته انسانی پرداخته ایم. در ادامه با بخش آموزش و پرورش ماگرتا ، همراه ما باشید.
پاسخ سوالات درس بعدی: جواب خودارزیابی درس هفتم علوم و فنون دوازدهم انسانی
جواب کارگاه تحلیل فصل ۲ دوم صفحه ۶۴ و ۶۵ علوم و فنون ادبی دوازدهم انسانی
۱) نمونههای زیر، به صورتی که بین دو هلال تقطیع شدهاند، با کدام اختیار شاعری مطابقت دارند؟
نوای نی (U – – -) | آرزوی خوب (- U – – – U) | دل پاک (U – – – U) | بازی دهر (- U – U U) |
پاسخ: ن وا ی نی / اختیار در هجای سوم (ی) بلند تلفظ کردن مصوت کوتاه
آ رِ زو ی خو ب / اختیار در هجای چهارم (ی) بلند تلفظ کردن مصوت کوتاه
دِ لِ پا ک / اختیار در هجای دوم (ل) بلند تلفظ کردن مصوت کوتاه
با زی یِ دهر / اختیار در هجای دوم (زی) کوتاه تلفظ کردن مصوت بلند
۲) پس از تقطیع هجایی ابیات زیر، هجاهای معادل در دو مصراع یک بیت را مقایسه کنید و اگر اختلافی هست نوع اختیار شاعری را تعیین کنید.
الف) راستی آموز بسی جو فروش / هست در این شهر که گندم نماست پروین اعتصامی
پاسخ: را س تی یا / مو ز ب سی / جو ف روش
هس ت دَ رین / کو ی ک گن / دم ن ماست
هجای سوم مصراع اول (تی) در مقابل هجای کوتاه (دَ) قرار گرفته که طبق قاعده کوتاه تلفظ میشود. حذف همزه در هجای چهارم (رین) مصرع دوم
پایههای آوایی | را س تی یا | مو ز بَ سی | جُوْ فُ روش |
پایههای آوایی | هَسـ ت دَ رین | شَهـ ر کِ گَن | دُم نِ ماست |
نشانههای هجایی | – U U – | – U U – | – U – |
وزن | مُفتَعِلُن | مُفتَعِلُن | فاعلن |
ب) نبینی باغبان چون گل بکارد / چه مایه غم خورد تا گل برآرد فخرالدین اسعد گرگانی
پاسخ: ن بی نی با / غ بان چن گل / ب کا رد
چِ ما یِ غم / خُ رد تا گل / بَ را رد
در هجای سوم مصرع دوم (ی) در مقابل (نی) مصرع اول قرار گرفته و طبق قاعده بلند تلفظ میشود حذف همزه در هجای دهم (را)
پایههای آوایی | نَ بی نی با | غِ بان چُن گل | بِ کا رَد |
پایههای آوایی | چِ ما یِ غَم ش | خُ رَد تا گُل | بَ را رَد |
نشانههای هجایی | – – – U | – – – U | – – U |
وزن | مَفاعیلُن | مَفاعیلُن | مَفاعی (فَعولُن) |
پ) غمش در نهان خانهٔ دل نشیند / به نازی که لیلی به محمل نشیند طبیب اصفهانی
پاسخ: غَ مش در / نَ هان خا / نِ یِ* دل / ن شی ند
ب نا زی / ک لی لی / ب مح مل / نِ شی ند
هجای هشتم در مصرع اول (ی) در مقابل (مح) در مصرع دوم طبق قاعده بلند تلفظ میشود.
پایههای آوایی | غَ مَش دَر | نَ هان خا | نِ یِ دِل | نِ شی نَد |
پایههای آوایی | بِ نا زی | کِ لِی لی | بِ مَح مِل | نِ شی ند |
نشانههای هجایی | – – U | – – U | – – U | – – U |
وزن | فَعولُن | فَعولُن | فَعولُن | فَعولُن |
ت) گر از این منزل ویران به سوی خانه روم / دگر آنجا که روم عاقل و فرزانه روم حافظ
پاسخ: گ رَ زین من / ز ل وی ران / ب سو*یِ خا / ن رَ وم
دِ گ ران جا / کِ ر َ وم عا / قِ لُ فر زا / نِ رَ وم
هجای دهم در مصراع اول (سو) در مقابل (ل) در مصراع دوم طبق قاعده کوتاه تلفظ میشود
هجای یازدهم در مصراع اول (ی) در مقابل هجای (فر) طبق قاعده بلند تلفظ میشود. حذف همزه در هجای سوم (زین)
پایههای آوایی | گَ رَ زین مَن | زِ لِ وی ران | بِ سو یِ خا | نِ رَ وَم |
پایههای آوایی | دِ گَ ران جا | کِ رَ وَم عا | قِ لُ فَر زا | نِ رَ وَم |
نشانههای هجایی | – – U U | – – U U | – – U U | – U U |
وزن | فَعِلاتُن | فَعِلاتُن | فَعِلاتُن | فَعِلُن |
ث) من و تو غافلیم و ماه و خورشید / بر این گردون گردان نیست غافل منوچهری
پاسخ: مَ نُ تُ غا / فِ لی مُ ما / هُ خُر شید
بَ رین گَر دو / نِ گَر دان نیس / ت غا فِل
اختیار زبانی بلند تلفظ کردن مصوت کوتاه (واو عطف) در هجاهای دوم، سوم و هفتم مصراع نخست
اختیار زبانی حذف همزه در هجای دوم مصراع دوم
پایههای آوایی | مَ نُ تُ غا | فِ لی مُ ما | هُ خُر شید |
پایههای آوایی | بَ رین گَر دو | نِ گر دان نیـ | س غا فِل |
نشانههای هجایی | – – – U | – – – U | – – U |
وزن | مَفاعیلُن | مَفاعیلُن | مفاعی (فَعولُن) |
۳) در ابیات زیر آرایههای لف و نشر، تضاد و متناقضنما را مشخص کنید.
الف) گرندیدی قبض وبسط عشق را در یک بساط / گریه مینا نگر خندیدن ساغر ببین فروغی بسطامی
پاسخ: تضاد بین قبض و بسط گریه و خندیدن
قبض و بسط لف اول و دوم گریه مینا نشر ۱، خندیدن ساغر نشر ۲
ب) دو کس دشمن ملک و دیناند: پادشاه بیحلم و زاهد بیعلم. گلستان سعدی
پاسخ: دشمن ملک لف ۱، دشمن دین لف ۲ پادشاه بی حلم نشر ا، زاهد بی علم نشر ۲
لف و نشر مرتب
پ) روز از برم چو رفتی، شب آمدی به خوابماین است اگر کسی را عمری بود دوباره کلیم کاشانی (همدانی)
پاسخ: تضاد بین روز و شب آمدی و رفتی
ت) مرا نصیب غم آمد به شادی همه عالم / چرا که از همه عالم محبّت تو گزیدم مهرداد اوستا
پاسخ: تضاد بین غم و شادی
ث) چیست این سقف بلند سادهٔ بسیار نقش / هیچ دانا زین معمّا در جهان آگاه نیست حافظ
پاسخ: «ساده بسیار نقش» و «آگاه نبودن دانا» ترکیب هایی متناقض نما هستند.
ج) آب آتشفروز، عشق آمد / آتش آبسوز عشق آمد سنایی
پاسخ: ترکیبهای آب آتش افروز و آتش آب سوز متناقضنما هستند. زیرا آب آتش را خاموش می کند و نمی تواند باعث افروختن آن شود.
۴) متن زیر را از کتاب «چرند و پرند» دهخدا از نظر ویژگیهای زبانی دورهٔ بیداری بررسی نمایید.
«باری، چه دردسر بدهم؟ آنقدر گفت و گفت و گفت تا ما را به این کار واداشت. حالا که میبیند آن روی کار بالاست، دست و پایش را گم کرده، تمام آن حرفها یادش رفته. تا یک فرّاش قرمزپوش میبیند، دلش میتپد. تا به یک ژاندارم چشمش میافتد، رنگش میپرد. هی میگوید: امان از همنشین بد».
پاسخ: ۱- نثر این دوره ساده و قابل فهم است. در ساختار و ترکیب دستوری کلام نیز جملهها درستتر و با طبیعت زبان هم آهنگتر میشود. / ساده و قابل فهم ، صمیمی
۲- استفاده از زبان محاوره و کنایات عامیانه (چه در دسرت بدهم. آن روی کار بالاست. دست و پایش را گم کرده. دلش میتپد رنگش میپرد)
۳- استفاده از کلمات بیگانه مثل (قزاق ترکی) ژاندارم (فرانسوی) بد.
پاسخ سوالات درس قبلی: جواب خودارزیابی درس هفتم علوم و فنون دوازدهم انسانی
توجه: شما دانش آموز پایه دوازدهم رشته علوم انسانی می توانید برای دسترسی سریع و آسان تر به جواب تمرینات و سوالات دروس کتاب علوم و فنون ادبی ۳ دوازدهم متوسطه دوم ، در انتهای عنوان خود عبارت «ماگرتا» را نیز در گوگل جستجو کنید.
✅ در انتها امیدواریم که مقاله جواب سوالات کارگاه تحلیل فصل 2 دوم صفحه 64 و 65 کتاب علوم و فنون ادبی پایه یازدهم متوسطه دوم ؛ برای شما دانش آموزان عزیز مفید بوده باشد. شما می توانید سوالات خود را در بخش نظرات بیان کنید. 💖
ماگرتا عشقییییی.
معلمه لعنتیمون درس نامیده ولی شما عشقیددد!!!🤍🤍
عالییییییی خیلی ممنون
ممنونم ازتون 🌹❤️
سلام
واقعا ممنون دستتون درد نکنه🌷🌷🌷🌷
سلام عالی یییی هستیین 🙏🙏