جواب کارگاه متن پژوهی درس 15 پانزدهم فارسی یازدهم
گام به گام پاسخ و حل تمرین های کارگاه متن پژوهی قلمروهای زبانی ، ادبی و فکری صفحه 123 و 124 درس 15 پانزده ادبیات فارسی یازدهم
جواب کارگاه متن پژوهی درس 15 پانزدهم فارسی یازدهم ؛ در این نوشته با جواب سوالات تمرین کارگاه متن پژوهی قلمرو های ادبی و زبانی و فکری صفحه ۱۲۳ و ۱۲۴ درس ۱۵ پانزدهم کبوتر طوق دار کتاب ادبیات فارسی یازدهم متوسطه دوم رشته های تجربی و ریاضی و انسانی و فنی حرفه ای آشنا می شوید. در ادامه با بخش آموزش و پرورش ماگرتا همراه ما باشید.
همچنین بخوانید: معنی و آرایه های زبانی و ادبی درس شانزدهم فارسی یازدهم
جواب قلمرو زبانی صفحه 123 درس پانزدهم فارسی یازدهم
۱) دربارهی کاربرد و معنای فعل «ایستاد» در جملههای زیر توضیح دهید.
– گرازان به تگ ایستاد. پاسخ: سریع شروع به دویدن کرد.
– صیّاد در پی ایشان ایستاد. پاسخ: صیاد به دنبال آنها دوید.
توضیح: در عبارت اول «ایستاد» به معنی «شروع کردن» است، اما در عبارت دوم، به معنی «دویدن» به کار رفته است.
۲) چهار واژهٔ مهمّ املایی از متن درس بیابید و معادل معنایی آنها را بنویسید.
پاسخ: اهمال: سهلانگاری
ثِقَت: اطمینان
مُتصیَّد: شکارگاه
مظاهرت: پشتیبانی
۳) در زبان معیار، حذف شناسۀ فعل ممکن نیست. در گذشته، گاه، در یک جمله، شناسه به قرینۀ فعل قبلی حذف میشد.
نمونه: شیران غرّیدند و به اتّفاق، آهو را از دام رهانید.
در جملهی بالا فعل «رهانید» به جای «رهانیدند» آمده است.
حال از متن درس نمونهای دیگر برای حذف شناسه بیابید و بنویسید.
پاسخ: کبوتران فرمان وی بکردند و دام برکندند و سر خویش گرفت. (گرفتند)
جواب قلمرو ادبی صفحه 123 و 124 درس 15 فارسی یازدهم
۱) تشبیهات را در بیت های زیر بیابید و در هر مورد مشبّه و مشبّهٌ به را مشخّص کنید.
درفشان لاله در وی، چون چراغی / ولیک از دُودِ او بر جانْش داغی
پاسخ: لاله: مشبه / چراغی: مشبهبه
گل لاله در آن باغ همچون چراغی درخشان است.
شقایق بر یکی پای ایستاده / چو بر شاخِ زمرّد، جامِ باده
پاسخ: (تشبیه مرکب): ایستادن شقایق بر ساقهی سبز (مشبه) مانند ایستادن جام شراب بر پایهی سبز زنگ است.
۲) در عبارت زیر، «استعاره» را بیابید.
«چون او را در بندِ بلا بسته دید، زه آبِ دیدگان بگشاد و بر رخسار، جویها براند.»
پاسخ: جوی: استعاره از اشک بسیار
۳) از متن درس، کنایههای معادلِ مفاهیم زیر را بیابید.
– انسان با تجربه: پاسخ: گرم و سرد روزگار دیده
– ناامید شدن: پاسخ: خایب
پاسخ قلمرو فکری صفحه 124 درس پانزدهم فارسی یازدهم
۱) معنی و مفهوم عبارت زیر را به نثر روان بنویسید.
«در وقتِ فراغْ موافقت اَولی تر، و الِاّ طاعِنان مجالِ وقیعت یابند.»
پاسخ: در وقت آسایش همراهی بهتر است وگرنه سرزنش کنندگان فرصت بدگویی پیدا می کنند.
۲) مفهوم قسمتهای مشخّص شده را بنویسید.
الف) مرا نیز از عهدهٔ لوازمِ ریاست بیرون باید آمد و مواجبِ سیادت را به ادا رسانید.
پاسخ: حق رهبری را باید به انجام رسانم.
ب) مگر تو را به نَفْسِ خویش حاجت نمیباشد و آن را بر خود حقّی نمیشناسی؟
پاسخ: آیا برای جان خودت ارزشی قائل نیستی؟ (فداکاری رهبر جامعه به خاطر مردم)
۳) هر یک از بیتهای زیر، با کدام قسمت درس ارتباط مفهومی دارد؟
مروّت نبینم رهایی ز بند / به تنها و یارانم اندر کمند (سعدی)
پاسخ: و من می ترسم که اگر از گشادن عقدههای من آغاز کنی ملول شوی و بعضی از ایشان در بند بمانند.
دوستان را به گاه سود و زیان / بتوان دید و آزمود توان (سنایی)
پاسخ: در وقتِ فراغْ موافقت اوَلی تر، و الّا طاعِنان مجالِ وقیعت یابند.
۴) دو شخصیّت زیر را بر مبنای این داستانِ تمثیلی، تحلیل نمایید و ویژگیهای شاخص آنها را بنویسید.
پاسخ: زاغ :کسی که بردبار و شکیباست و در پی به دست آوردن تجربه است.
مُطَوَّقه: رهبری که احساس مسئولیت می کند و در اندیشه زیردستان خود است و دوستان دانا و کارآزموده دارد.
همچنین بخوانید: جواب کارگاه متن پژوهی درس 16 شانزدهم فارسی یازدهم
توجه: شما دانش آموزان عزیز و کوشا می توانید برای دسترسی سریع تر و بهتر به مطالب کمک درسی کتاب فارسی پایه یازدهم متوسطه دوم ، کلمه و عبارت « ماگرتا » را به همراه مطلب مورد نظر خود جستجو کنید.
در انتها امیدواریم که مقاله جواب و پاسخ سوالات قلمرو زبانی و ادبی و فکری صفحه ۱۲۳ و ۱۲۴ درس ۱۵ پانزدهم ادبیات فارسی یازدهم ؛ برای شما دانش آموزان عزیز مفید بوده باشد. سوالات خود را در بخش نظرات بیان کنید.
خیلی سایتتون خوبه😊
فارسی واقعا از فیزیک و شیمی هم سختره😔
فارسی حجمش زیاده وگرنه سخت نیست.نیس که مطالب و مفهوم و لغاتش زیاده